بررسی و مقایسه دو خودروی کراس اوور تویوتا RAV4 و تویوتا C-HR

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
بررسی و مقایسه دو خودروی کراس اوور تویوتا RAV4 و تویوتا C-HR

کراس اوورها از مقبولیت بالایی برخوردار هستند و گزینه های با تنوع بالا برای انتخاب در بین آنها وجود دارد که موجب سردرگمی خریداران می شود. حتی انتخاب از بین دو خودرو از یک کارخانه سازنده مشترک نیز ممکن است سخت باشد. تویوتا RAV4 یکی از کراس اوورهای ژاپنی است که سال ها در بازار حضور داشته و گزینه مورد پسند خریدارانی است که خواهان ویژگی های یک SUV در یک مجموعه کوچک تر هستند. ویژگی اصلی کراس اوورها نسبت به SUV ها این است که خودروهای کوچک تر و سبک تری هستند و به همین دلیل رانندگی در شهر با آنها آسان تر است و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارند. علاوه بر این تجربه رانندگی با آنها بیشتر شبیه یک خودروی معمولی است تا یک خودروی شاسی بلند.

تویوتا C-HR نیز به عنوان یک کراس اوور کوچک به مجموع مدل های تویوتا اضافه شده است. تویوتا این مدل را برای رقابت با خودروهایی مانند نیسان جوک و رنو کپچر تولید کرد. این دو کراس اوور تویوتا نیز در بازار ایران موجود هستند. تویوتا RAV4 های موجود در ایران مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۸۰ اسب بخار هستند و جعبه دنده آنها از نوع ۶ دنده اتوماتیک است. نمونه های تویوتا C-HR وارد شده به ایران مجهز به جعبه دنده CVT است و از یک پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی ۴ سیلندر توربوشارژ با قدرت ۱۱۶ اسب بخار نیرو می گیرد.

این دو خودرو در عین شباهت هایی که با یکدیگر دارند، دارای تفاوت های بزرگی نیز هستند. در این مقاله یک مقایسه دقیق بین این دو خودرو انجام می شود تا مشخص شود این دو مدل تویوتا برای چه افرادی مناسب تر هستند.

تنوع مدل ها

تویوتا RAV4 در شش مدل مختلف با پیشرانه بنزینی و ۴ مدل با موتور هایبرید عرضه می گردد و به همین دلیل تنوع مدل های بالایی دارد. با اینکه مدل های هایبرید RAV4 تنها با سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ محرک عرضه می شود اما می توان تمام مدل های بنزینی آن را با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا ۴ چرخ محرک انتخاب کرد. تنوع مدل های RAV4 گزینه های زیادی را در اختیار خریداران قرار می دهد تا بتوانند متناسب با نیازها و بودجه خود یکی از مدل های این خودرو را برگزینند.

تویوتا C-HR تنها با دو مدل XLE و XLE پرمیوم ارائه می شود در نتیجه از نظر تنوع مدل ها در حد تویوتا RAV4 نیست ولی حتی گران قیمت ترین مدل آن از قیمت مدل پایه RAV4 ارزان تر است و به خاطرهمین یک انتخاب مناسب برای افرادی است که قیمت خودرو برای آنها مهم است.

 قیمت

قیمت مدل پایه LE تویوتا RAV4 با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو ۲۴.۵۱۰ دلار است که در صورت انتخاب سیستم ۴ چرخ محرک قیمت آن تا ۲۵.۶۰۰ دلار بیشتر می شود. بهترین مدل RAV4 مدل پلاتینوم با سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ محرک است که قیمت از ۳۶.۲۵۰ دلار آغاز می شود. ۴ مدل دیگر هایبرید نیز هستند که قیمت های آنها از ۲۷.۲۳۵ تا ۳۴.۱۳۰ دلار متغیر است.

قیمت مدل پایه XLE تویوتا C-HR پایین تر از RAV4 است و از ۲۲.۵۰۰ دلار آغاز می شود و مدل XLE پرمیوم ۲۴.۳۵۰ دلار قیمت دارد. تویوتا C-HR تنها محدود به همین دو مدل است که در بازار امریکا تنها انتخاب برای آنها سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو است (این خودرو در بازار بعضی کشورها با سیستم ۴ چرخ محرک نیز ارائه می شود). بنابراین تویوتا C-HR خودروی ارزان تری است اما مدل های آن محدود هستند.

موتور

تویوتا RAV4 مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتن متر است که قدرت آن از طریق یک جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک به چرخ های جلو یا هر ۴ چرخ انتقال پیدا می کند. بنابراین تویوتا RAV4 قدرت زیادی برای شتاب گیری به هنگام ورود به بزرگراه یا سبقت گرفتن را دارد.

تویوتا C-HR از یک پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن متر یا یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر نیرو می گیرد. قدرت این پیشرانه ها بوسیله یک جعبه دنده ضریب متغیر CVT به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. با دقت به اینکه تویوتا C-HR خودروی کوچک تری نسبت به RAV4 است می تواند با اسب بخار کمتر عملکرد قابل قبولی داشته باشد ولی پیشرانه های کوچک آن به اندازه کافی قوی نیستند. تویوتا C-HR شتاب گیری معمولی دارد و مدتی طول می کشد تا سرعت آن به محدوده سرعت بزرگراه برسد.

مصرف سوخت

سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت تویوتا RAV4 با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب ۱۰.۲۳، ۷.۸۴ و ۹.۰۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد کرده است. اگر مدل های ۴ چرخ محرک آن را انتخاب کنید مصرف آن افزایش یافته و در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب ۱۰.۶۹، ۸.۴ و ۹.۴۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می کند.

پیشرانه کم حجم تر تویوتا C-HR به آن کمک می کند که مصرف سوخت کمتری نسبت به RAV4 داشته باشد. سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت تویوتا C-HR با پیشرانه ۲.۰ لیتری را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب ۸.۷۱، ۷.۵۹ و ۸.۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد کرده است. مصرف سوخت این خودرو با پیشرانه ۱۲۰۰ توربو و جعبه دنده CVT از این مقدار هم کمتر است و در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب ۷.۳، ۵.۱ و ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می کند. این اختلاف قابل ملاحظه در مصرف سوخت موجب صرفه جویی در هزینه برای مالک C-HR می شود به خصوص برای افرادی که مسافرت های درون شهری طولانی دارند.

سواری، هندلینگ و عایق بندی صوتی

تویوتا RAV4 سواری نرم و راحت و کابین بی صدایی دارد. نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین حتی هنگام شتاب گیری سریع در کمترین حالت ممکن است و صدای باد و تایرها در این خودرو به خوبی مهار شده اند. تویوتا RAV4 هندلینگ خوب و فرمان نرمی دارد که موجب راحتی راننده در سفرهای طولانی می شود و در عین حال حس تسلط کامل را به راننده منتقل می کند.

تویوتا C-HR کابین پر سر و صداتری دارد که تا حد زیادی به خاطر جعبه دنده CVT است. جعبه دنده CVT هنگام شتاب گیری دور موتور را بالا نگه می دارد و به همین خاطر داخل کابین تویوتا C-HR به خصوص زمان شتاب گیری سریع صدای زیادی شنیده می شود در حدی که کاملا متوجه صدای پیشرانه می شوید. تویوتا C-HR سواری نرمی دارد ولی ضربه ناشی از ناهمواری های سطح جاده و چاله ها داخل کابین آن احساس می شود. صدای باد و تایرها نیز در کابین C-HR بیشتر از RAV4 است. سایز کوچک تر کابین C-HR موجب می شود با وجود صدای بیشتر کابین، سرنشینان جلو و عقب بتوانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند.

سیستم سرگرمی

تویوتا RAV4 مجهز به چندین نسخه از سیستم سرگرمی Entune Audio است که تجهیزات آن در مدل های بالاتر بیشتر می شود. مدل پایه تویوتا RAV4 یک صفحه نمایش ۶.۱ اینچی همراه با قابلیت پخش AM/FM/CD و MP3 با ۶ بلندگو دارد. مدل های بالاتر از صفحه نمایش بزرگتر ۷.۰ اینچی و تجهیزات اضافی مانند سیستم ناوبری، سیستم دستیار صوتی Siri Eyes Free، رادیوی Sirius XM و سیستم صوتی مرغوب JBL با ۱۱ بلندگو و یک ساب ووفر برخوردار هستند. در حال حاضر نرم افزارهای اندروید اتو و اپل کار پلی در محصولات تویوتا عرضه نمی شوند.

تویوتا C-HR از تجهیزات موجود در RAV4 برخوردار نیست و در واقع هر دو مدل آن فقط با یک سیستم صوتی عرضه می شوند. تویوتا C-HR به صورت استاندارد یک صفحه نمایش لمسی ۷.۰ اینچی دارد که یک ویژگی برای آن به حساب می آید. این خودرو از تجهیزات دیگری مانند رادیو AM/FM، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث و رادیوی HD نیز برخوردار است ولی از سیستم ناوبری بی بهره مانده است.

فضای کابین

تویوتا RAV4 و C-HR هر دو ظرفیت حمل ۵ سرنشین را دارند ولی فضای داخل کابین آنها متفاوت است. فضای سر برای سرنشینان در قسمت جلو و عقب کابین RAV4 به ترتیب ۱۰۱ و ۹۸.۸ سانتی متر است و از این نظر به C-HR برتری دارد زیرا فضای سر برای سرنشینان جلو در این خودرو ۹۶.۷ سانتی متر و برای سرنشینان عقب ۹۷.۲ سانتی متر است.

فضای پای سرنشینان جلو و عقب در تویوتا RAV4 به ترتیب ۱۰۸.۲ و ۹۴.۴ سانتی متر است. تویوتا C-HR از نظر فضای پا یک برتری به RAV4 دارد زیرا فضای پای سرنشینان جلو در C-HR معادل ۱۱۰.۵ سانتی متر است ولی فضای پای سرنشینان عقب این خودرو ۸۰.۵ سانتی متر است که با اختلاف کمتر از RAV4 است. در نتیجه فضای پای راننده در تویوتا C-HR بیشتر از RAV4 است ولی صندلی های عقب آن بسیار کوچک تر و بیشتر مناسب برای کودکان هستند.

فضای حمل بار

تویوتا RAV4 از نظر فضای حمل بار به C-HR برتری دارد چرا که خودروی بزرگ تری است. پشت صندلی های ردیف دوم RAV4 فضای حمل بار ۱۰۸۷ لیتر وجود دارد که در صورت خواباندن آنها فضای حمل بار در قسمت پشت صندلی های ردیف اول به ۲۰۷۸ لیتر افزایش می یابد. ظرفیت یدک کشی تویوتا RAV4 1587 کیلوگرم است. تویوتا RAV4 این انعطاف پذیری را دارد که وقتی کابین آن پر از سرنشین باشد باز هم قابلیت حمل بار دارد.

این ارقام در تویوتا C-HR به طور محسوسی کم می شود زیرا فضای حمل بار در قسمت پشت صندلی های ردیف دوم این خودرو ۵۳۸ لیتر و در صورت خواباندن صندلی های ردیف دوم فضای پشت صندلی های ردیف اول تا ۱۰۳۰ لیتر افزایش می یابد. ظرفیت یدک کشی برای تویوتا C-HR اعلام نشده است. بنابراین تویوتا C-HR انعطاف پذیری کمتری در حمل بار و سرنشین دارد.

طراحی ظاهری

نسل جدید تویوتا RAV4 معرفی شده است و طراحی نسل فعلی آن چندان جذابیت ندارد. طراحی تویوتا RAV4 به گونه ای نیست که بتواند آن را از گروه رو به رشد کراس اوورها متمایز کند. البته یک مستثنی وجود دارد و آن مدل Adventure تویوتا RAV4 است که مجهز به برآمدگی های بزرگ تر روی گلگیرها، قطعاتی به رنگ سیاه متضاد و کابینی با تزئینات شبیه فیبرکربن است و به همین خاطر ظاهر جذاب تری دارد. وسیع بودن دامنه مدل های تویوتا RAV4 موجب می شود مشتریان آن بتوانند از بین گزینه های موجود، کابین لوکس تری برای خود انتخاب کنند.

تویوتا C-HR یک مدل جدید تویوتا برای سال ۲۰۱۸ است و به همین خاطر طراحی متمایز و چشمگیری دارد. این خودرو ظاهر جالب و مبتکرانه ای دارد که هم اسپرت و هم منحصر به فرد است. تویوتا C-HR از نمای جلوی عریض و قوس دار برخوردار است و بیرون زدگی چراغ های عقب آن از قسمت پشت خودرو موجب می شود این کراس اوور کوچک در میان گروه کراس اوورها متفاوت به نظر برسد.

ایمنی

تویوتا RAV4 گزینه برتر ایمنی از طرف سازمان IIHS (سازمان بیمه برای امنیت بزرگراه ها) شناخته شده و در تمام تست های تصادف این سازمان (به جز تست تصادف هم پوشانی کوچک از جلو سمت سرنشین کناری که رتبه ضعیفی در آن دریافت کرده است) رتبه برتر Good را به خود اختصاص داده است. فناوری های پیشگیری از تصادف در تویوتا RAV4 نیز رتبه برتر را دریافت کرده اند. سازمان IIHS ایمنی تویوتا C-HR را ارزیابی نکرده است ولی سازمان NHTSA (سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها) در مجموع ۵ ستاره ایمنی به تویوتا C-HR اعطا کرده است.

تویوتا RAV4 و C-HR هر دو به صورت استاندارد با مجموعه تجهیزات ایمنی Safety Sense P تویوتا عرضه می شوند که عبارتند از سیستم پیشگیری از تصادف همراه با سیستم شناسایی عابرین پیاده، سیستم اخطار خروج از لاین همراه با کمک در هدایت فرمان، سیستم نور بالای تطبیقی خودکار و کروز کنترل تطبیقی. این دو خودرو از مجموعه تجهیزات ایمنی Star Safety تویوتا نیز برخوردار هستند که شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل هرزگردی، سیستم ضد قفل ترمزها، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها، سیستم کمکی ترمز و سیستم استاپ استارت هوشمند است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar