جک اس ۵، تیگو ۵ یا BYD اس ۶؟

بروزرسانی در: دوشنبه 16 بهمن 02 ساعت 11:21
جک اس 5، تیگو 5 یا BYD اس 6؟

قسمت عمده‌ای از بازار شاسی بلندها در دست چینی‌هاست و به همین علت هر جا سخن از شاسی بلند تولید داخل می‌آید، لااقل به نام یکی از این اتومبیل‌ها برخورد می‌کنیم. امروز و در ادامه بررسی رقبای موجود در رده‌های قیمتی، به سراغ سه اتومبیل چینی در محدوده قیمتی ۱۱۵ میلیونی رفته‌ایم. چری تیگو ۵ از مدیران خودرو، بی وای دی اس ۶ از کارمانیا و جک S5 (اتوماتیک) از کرمان موتور، سه اتومبیل رقیب مورد بررسی امروز ما هستند که از زمان حضور آن‌ها در بازار اتومبیل ایران بیش از سه سال نمی‌گذرد. با این حال، این سه اتومبیل توانسته‌اند لااقل نگاه خریداران و طرفداران اتومبیل‌های شاسی بلند با آپشن های به روز را به خود جلب کنند. جزئیات بیشتر را در ادامه می‌خوانیم.

جک S5 اتومات، توربوی پرآپشن

جک اس ۵ اتوماتیک، شاسی بلندی است که موفق بوده به خوبی خود را میان طرفداران اتومبیل‌های شاسی بلند جا بیندازد. قیمت کارخانه این اتومبیل در حال حاضر نزدیک به ۱۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در حالی که در بازار آزاد، این اتومبیل با قیمتی نزدیک به ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. جک اس ۵ اتومبیلی است که از ظاهر به روز و جذابی بهره می‌برد. طراحان این اتومبیل، نیم نگاهی به هیوندای توسان داشته‌اند و به همین علت نمای جلوی این اتومبیل شباهت زیادی با توسان ix35 دارد. این شباهت را درون کابین و در بخش داشبورد هم می‌توان مشاهده کرد.

جدای از ظاهر خوب، جک اس ۵ از یک مزیت ویژه در پیشرانه هم بهره می‌برد و آن فناوری توربو شارژ است. پیشرانه ۲ لیتری این اتومبیل به کمک این فناوری توان تولید ۱۷۴ اسب بخار را دارد که این توان به دست یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ویژگی‌های کلی این مدل جعبه دنده‌ها تعویض سریع‌تر و نرم‌تر دنده است. گزارش‌های گوناگون، مصرف سوخت اس ۵ اتوماتیک را نزدیک به ۸ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده‌اند. این رقم برای ترافیک‌های شهری بالاتر بوده و به حدود ۱۲ کیلومتر می‌رسد. پس با وجود اتوماتیک بودن و مناسب بودن این اتومبیل برای ترافیک کلان شهرها، نمی‌توان انتظار زیادی در بخش کاهش مصرف سوخت این اتومبیل داشت. با این حال، مصرف خارج از شهر این اتومبیل به صورت معمول نزدیک به ۷ تا ۸ لیتر اعلام شده که مقدار مناسبی به نظر می‌رسد. در مورد سرعت هم صفرتا صد جک اس ۵، در ارزیابی‌های غیر رسمی، ۱۳.۵ ثانیه برآورد شده است.

ولی یکی از مزایای جک اس ۵ آپشن های آن است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ترمز پارک الکتریکی، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی الکتریکی راننده با حافظه، اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها، سیستم چرخ دنده‌ای با کمک الکتریکی Servometer، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن شیشه جلو، سنسور پارک جلو و دوربین دنده عقب از جمله آپشن های رفاهی این اتومبیل هستند. البته در این بین نبود کروز کنترل در جک اس ۵ که امروزه در بسیاری از اتومبیل‌های زیر این قیمت هم دیده می‌شوند، کمی تعجب آور است.

جک اس ۵ همچنین از آپشن های ایمنی به ویژه در حوزه ترمزها و سیستم‌های پایداری بهره می‌گیرد. این اتومبیل دارای ۴ ایربگ (دو عدد برای سرنشینان جلو و دو عدد کیسه هوای جانبی) است. همینطور ترمزهای هر چهار چرخ اس ۵ از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله، ترمز هیدرولیکی HBA، توزیع برقی نیروی ترمز EBD، پایداری برقی ESC، کنترل سرعت اتومبیل در سرپایینی HDC و کنترل ایستایی در سربالایی HAC هستند.

اگر چه گزارش رسمی در مورد نمره کیفیت یا ایمنی جک اس ۵ تا به حال منتشر نشده است، ولی می‌توان به کسب پنج ستاره ایمنی این اتومبیل در تست موسسه C-NCAP چین اشاره کرد. جک اس ۵ همینطور طبق آمارهای رسمی، تا نیمه سال پیش یکی از اتومبیل‌های مشتری پسند بازار اتومبیل‌های زیر ۱۰۰ میلیون (تا نیمه سال ۹۶) بوده و نمره رضایت مندی ۷۳۴ از ۱۰۰۰ را دریافت کرده است. این اتومبیل همچنین سهم ۳۰ درصدی از بازار اتومبیل‌های هم رده قیمتی خود تا آن زمان را داشته است.

 تیگو ۵، خوب و کم دردسر

تیگو 5

اتومبیل بعدی در بازه قیمتی ۱۱۵ میلیون تومان، تیگو ۵ است که مدیران خودرو آن را در دو نسخه لاکچری و اکسلنت عرضه می‌کند. قیمت کارخانه این دو اتومبیل به ترتیب ۱۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. طراحان شرکت چینی سازنده این اتومبیل یعنی چری، با الهام از بعضی اتومبیل‌های ژاپنی یعنی تویوتا توانسته‌اند تا حدی نمای این اتومبیل را به طور جذاب طراحی کنند. در این اتومبیل نیز برخلاف آن چه در اتومبیل‌های چینی دیده می‌شود، طراحی داخل بدنه به ص نسبتاً مناسبی صورت گرفته و کیفیت داشبورد و نیز مواد داخل کابین تقریباً مناسب و شیک به نظر می‌رسند.

تیگو ۵ بر عکس جک اس ۵ از یک پیشرانه ۲ لیتری با تنفس طبیعی بهره گرفته است. قدرت ۱۳۶ اسب بخاری این اتومبیل به کمک یک جعبه دنده از نوع CVT به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ویژگی کلی این مدل جعبه دنده، انتقال قدرت یکنواخت، کمک به مصرف بهینه سوخت و صدای کمتر اتومبیل است. در این حال و در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دنده تعیین شده در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا بتواند شرایط مشابهی با جعبه دنده‌های اتوماتیک معمولی تجربه کند. با وجود استفاده از جعبه دنده CVT، مصرف سوخت این اتومبیل نزدیک به ۹ تا ۹.۵ لیتر اعلام شده است که زیاد ایده آل نبوده و به نظر می‌رسد در مصارف شهری بیشتر باشد. همینطور عملکرد این اتومبیل در شتاب گیری چندان قابل توجه نیست و صفر تا صد تیگو ۵، نزدیک به ۱۳ ثانیه است.

تیگو ۵ در نسخه اکسلنت هم به مثل جک اس ۵ از آپشن های قابل قبولی بهره می‌برد و می‌توان گفت جز در چند مورد جزئی فرق زیادی با جک اس ۵ ندارد. برای مثال می‌توان از تنظیم الکتریکی صندلی راننده بدون حافظه، بعضی فرق‌ها در سیستم‌های پایداری (به برای مثال دارا بودن سیستم کمک ترمز اضطراری و نیز برخوردار نبودن از سیستم کنترل سرعت اتومبیل در سرپایینی) اشاره کرد. نسخه لاکچری تیگو ۵ اما نسبت به نسخه اکسلنت کیسه‌های هوای جانبی برای سرنشینان جلو را ندارد. همینطور دوربین دنده عقب هم در آن به طور استاتیک و نه دینامیک به کار رفته است.

تیگو ۵ همانند جک اس ۵، پنج ستاره ایمنی از مرکز تست C-NCAP چین کسب کرده است. با این حال نسخه لاکچری این اتومبیل برخلاف جک اس ۵ که در نبود ارزیابی رسمی داخلی، سطح کیفی آن میان دو و سه ستاره حدس زده می‌شود، رتبه رسمی سه ستاره کیفی را داراست. همچنین این اتومبیل طبق آخرین آمارهای رضایت سنجی از متقاضیان اتومبیل نسبت به کیفیت اولیه، نمره ۷۴۹ را دریافت کرده است که نسبت به نمره مشابه جک اس ۵(در سال ۹۶) بالاتر است. با توجه به این که نسخه اکسلنت فرق‌های زیادی با لاکچری ندارد، به نظر نمی‌رسد که ارزیابی‌های یادشده برای نسخه فول آپشن یعنی اکسلنت تیگو ۵ هم دستخوش تغییرات زیادی شود.

در مجموع و در مقایسه این اتومبیل با جک اس ۵ می‌توان گفت که جک اس ۵ اتوماتیک با توجه به پیشرانه پرقدرت خود، برای افرادی که طالب اتومبیل قدرتمندتری هستند، گزینه مناسبی است. ولی تیگو ۵ با توجه به ساده‌تر بودن فناوری پیشرانه، برای افرادی که اتومبیلی بی دردسرتر و کم خرج تری می‌خواهند می‌تواند گزینه مناسب‌تری به شمار آید.

BYD S6، جویای نامی از تبار لکسوس

byd s6

بی وای دی اس ۶ هم دیگر اتومبیل چینی مورد بررسی امروز ماست که زمان زیادی از حضور آن در کشور نمی‌گذرد. خودروسازی کارمانیا، این اتومبیل را با قیمت ۱۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌کند که البته این نرخ در بازار آزاد، نزدیک به ۱۰۸ میلیون تومان است. بی وای دی اس ۶ با الهاماتی از پلتفرم نسل سابق لکسوس RX ساخته شده است و بر همین پایه طبیعی است که شاهد شباهت‌هایی بین ظاهر این دو اتومبیل باشیم. با این تفاوت که بی وای دی اس ۶ تغییراتی در ظاهر این اتومبیل داده که به نظر می‌رسد ناهماهنگ با بدنه این اتومبیل باشد. شکل چراغ‌های عقب، چراغ‌های ترمز سپر و محل پلاک اتومبیل از این دست تغییرات ناهم ساز هستند. با این حال، ظاهر این اتومبیل در مجموع قابل قبول به نظر می‌رسد. در نمای داخل کابین بی وای دی اس ۶ هم، دو فاکتور دسته دنده کاملاً مستقل از صندلی‌ها و فضای داخلی جادار آن، قابل توجه است. مواد به کار رفته در داشبورد و کابین اس ۶ در مقایسه با بعضی دیگر از چینی‌ها، بی کیفیت و ناخوشایند نیست. در مجموع هم می‌توان گفت که داخل بی وای دی اس ۶ از تیگو ۵، نمره پایین‌تری را به لحاظ طراحی و کیفیت به خود اختصاص خواهد داد.

ولی قلب تپنده بی وای دی S6 را یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی تشکیل داده است که نسبت به رقبای دیگری که امروز معرفی کردیم، تقریباً ۴۰۰ سی سی بیشتر است. بیشترین قدرت این اتومبیل ۱۶۰ اسب بخار است که قابل رقابت با تیگو ۵ خواهد بود. همینطور مصرف سوخت این اتومبیل نزدیک به ۹.۸ لیتر اعلام شده است که در مقایسه با تیگو ۵ مقداری بیشتر (و شاید بشود گفت قابل چشم پوشی) است. صفر تا صد بی وای دی اس ۶ در گزارش‌های غیر رسمی تقریباً ۱۴ ثانیه اعلام شده است که شاید قسمتی از آن را بتوان به وزن ۱.۷ تنی این اتومبیل نسبت داد. وزن این اتومبیل از دو رقیب خود تقریباً ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر است. اس ۶ همچنین از جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه بهره می‌گیرد. نکته فنی دیگر در مورد بی وای دی اس ۶، نرمی قابل توجه آن در مقابل رقبا به مدد سیستم تعلیق به روز خود است.

از نظر آپشن های رفاهی، بی وای دی اس ۶، با فرق‌هایی نسبت به دو اتومبیل دیگر، از سطح آپشن های مورد انتظار در این رده قیمتی برخوردار است. برای مثال اگر چه این اتومبیل مجهز به امکاناتی مانند دوربین دید جانبی آینه سمت راست است که در اتومبیل‌های دیگر نیست، ولی دو اتومبیل رقیب او به آپشن های دیگری مانند گرمکن صندلی مجهز شده‌اند یا این که همان طور که اشاره شد، فقط جک اس ۵ به حافظه صندلی راننده مجهز است که در این اتومبیل وجود ندارد. با وجود این، در بحث ایمنی بی وای دی اس ۶ هم به مانند دو رقیب خود، پنج ستاره ایمنی از مرکز تست C-NCAP کسب کرده است. ولی از نظر شاخص‌های ایمنی در سطوح گوناگونی با آن‌ها قرار دارد. برای مثال بی وای دی اس ۶ به شش کیسه هوا مجهز است و در عین حال، فاقد سیستم‌های کنترل پایداری برقی به اندازه دو رقیب خود است. ذکر این نکته هم در مورد بی وای دی اس ۶ قابل ذکر است که این اتومبیل در نظرسنجی از خریداران در مورد کیفیت اولیه در سال پیش، نمره ۷۴۳ را دریافت کرده است.

 برگ‌های برنده ۳ رقیب

در آخر اگر بخواهیم از منظر کلی جمع بندی میان این سه رقیب داشته باشیم، باید گفت که تیگو ۵ و جک S5، از نظر ظاهر نمره بهتری نسبت به بی وای دی S6 می‌گیرند. با این حال، جک اس ۵ به واسطه پیشرانه توربوی خود، می‌تواند برای آن‌هایی که طالب قدرت بیشتر در دورهای بالای پیشرانه هستند، جذاب باشد. بی وای دی S6 از نظر نرم بودن و سواری بهتر در رده نخست قرار می‌گیرد و به استناد آن‌هایی که تجربه سواری با این سه اتومبیل را داشته‌اند، تیگو ۵ و جک اس ۵ در رده بعد جای می‌گیرند. از نظر امکانات و آپشن ها و نیز ایمنی، این سه خودرو نسبتاً با یکدیگر برابرند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "جک اس ۵، تیگو ۵ یا BYD اس ۶؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سجاد
مهمان
با سلام به همه خوانندگان این مطلب در تمام سایتهای خودروی داخلی بحث بین انتخاب تیگو۵،جک S5 و هایما S7 داغ و تاحدودی بیش از حد میباشد.به نظر بنده : ۱.هرکسی هر خودرویی میخرد در وهله اول خرید ایشون قابل احترام است و حق نداریم به خریدش توهین کنیم و القاب زشتی مثل لگن و خز و .. بکار ببریم. ۲.انتخاب و خرید خودرو سلیقه ای است و به معیارهای ظاهری و بررسی اقتصادی هر خریداری برمیگردد.پس این هم قابل نقد کردن نیست. ۳.جک ،تیگو و هایما هر سه خودروهای چینی هستند که بنا به شرایط بد کشور و مطالبی… بیشتر