نقد و بررسی رضوانی تانک ۲۰۱۸: هیولایی تمام آمریکایی با نامی ایرانی!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نقد و بررسی رضوانی تانک 2018: هیولایی تمام آمریکایی با نامی ایرانی!

شرکت رضوانی از سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرده، ولی در این مدت کم توانسته برخی ابرخودروهای فوق العاده با پرفورمنسی کم نظیر را تولید کند. قبلاً مدل‌هایی مانند بیست، بیست آلفا و نسخه‌های ایکس هر دوی آن‌ها را دیده‌ایم. اکنون، این خودروساز کوچک تصمیم گرفته تا وارد بازی شاسی بلندها شود. با توجه به محبوبیت فوق العاده بالای شاسی بلندها در دنیای امروز، جای تعجب نیست که شرکت‌هایی از این دست در کنار ابرخودروها به فکر تولید شاسی بلندها و کراس اورها هم باشند. با رضوانی تانک آشنا شوید. همان طور که از نام آن پیداست، این شاسی بلند به لطف بدنه عضلانی، رینگ‌ها و تایرهای بزرگ و یک موتور قدرتمند هشت سیلندر خورجینی، به مانند یک تانک واقعی است!

از سوی دیگر، ظاهر نظامی مانند آن هم اسم تانک را برای این خودرو با مسماتر هم می‌کند. این خودرو به تجهیزاتی مانند تصویربرداری حرارتی FLIR، دوربین دید در شب، یک سیستم هدآپ دیسپلی برای راننده، چراغ‌های LED ویژه آفرود و آپشن بدنه زرهی مجهز شده است. با همه این اوصاف، زیر این بدنه پر زرق و برق و ترسناک، یک جیپ رانگلر آنلیمیتد خوابیده است. بله، درب‌های جلو یا درب‌های عقب خودرو را باز کنید و خواهید دید که کابین آن، عیناً شبیه کابین جیپ رانگلر می‌باشد. البته، همان طور که حدس زده‌اید رضوانی برای این که قیمت شش رقمی این خودرو برای خریداران منطقی باشد، تغییرات زیادی روی آن اعمال کرده است. رضوانی تانک زیر کاپوت خود هم به فیات کرایسلر و موپار وفادار باقی مانده است. موتور هشت سیلندر خورجینی ۵۰۰ اسب بخاری آن در واقع همان موتور ۶.۴ لیتری Hemi که روی نسخه‌های SRT دوج چلنجر، دوج چارجر و جیپ گرند چروکی نصب می‌شود است. با این اوصاف، رضوانی تانک را می‌توان یک جیپ رانگلر اورجینال، با طراحی ظاهری متفاوت و یک موتور قدرتمند دانست، شاسی بلندی که بدون شک یکی از نمادین‌ترین مدل‌های آفرود در تاریخ صنعت دنیا محسوب می‌شود.

طراحی بدنه

خلاصه بخواهیم بگوییم، رضوانی تانک شبیه هیچ خودرویی که تاکنون دیده‌ایم نیست. باید برای این طراحی فوق العاده زیبا و تهاجمی، که در عین حال ظاهر خودرو را خیلی فضایی نکرده است، به تیم طراحی رضوانی تبریک گفت.

در قسمت جلو، تانک به یک سپر پهن با چراغ‌های LED و گارد ویژه، یک جلو پنجره X شکل و چراغ‌های جلوی باریکی که داخل بدنه کار شده‌اند مجهز می‌باشد. گلگیرهای عضلانی سبب شده‌اند تا کاپوت خودرو کوتاه‌تر از آن چه که هستند به نظر برسند و تایرهای بزرگ و درب‌های عضلانی خودرو هم به این امر، کمک زیادی کرده‌اند. پنجره جلوی خودرو را شاید بتوان تنها مورد از طراحی ظاهری رانگلر دانست که در این خودرو دست نخورده باقی مانده، هر چند، به لطف استفاده از چراغ‌های LED روی سقف و دقیقاً بالای پنجره جلو، شکل ظاهری آن هم در مقایسه با رانگلر متفاوت به نظر می‌رسد. به لطف خط سقف شیب دار، پنل های بدنه زیبا، چراغ‌های عقب LED و درب عقب شیشه‌ای، طراحی قسمت عقب تانک بسیار خاص‌تر شده است.

رضوانی تانک به رینگ‌های ۵ پر ساخت شرکت Grid و تایرهای Toyo Open Country M/T مجهز می‌باشد. رضوانی دو پکیج خاص و متفاوت آفرود برای تانک ارائه کرده که مشتری‌ها می‌توانند یکی از آن‌ها را برای خودروی خود انتخاب کنند.

طراحی کابین

در حالی که طراحی بدنه رضوانی فوق العاده تک و خاص است، اوضاع داخل کابین این گونه نیست. تنها تغییر در کابین این خودرو استفاده از درب‌های عقب خودکشی است. (درب خودکشی به درب‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها، لولای درب‌ها به جای ستون جلو، روی ستون عقب بسته می‌شود.) نه تنها این درب‌ها خلاف جهت درب‌های استاندارد جیپ رانگلر باز و بسته می‌شوند، بلکه برقی هم هستند. داخل کابین، تانک به روکش صندلی چرمی جدید با دوخت متضاد و گلدوزی لوگوی رضوانی روی پشت سری‌ها مجهز شده است. یکی از موارد قابل توجه کابین این خودرو، سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافته آن است که در مقایسه با آن چه که در رانگلر JK فعلی ارائه شده، صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد.

در کنسول مرکزی شاهد دسته دنده گیربکس اتومات خودرو و یک دسته دنده دیگر برای سیستم ۴WD رضوانی تانک هستیم. دستگیره‌های آلومینیومی روی ستون‌های جلوی خودرو نصب شده‌اند تا ورود و خروج داخل این تانک دوست داشتنی راحت‌تر شود. داخل کابین، خودرو ظرفیت ۵ سرنشین دارد، اگر چه نفری که در ردیف عقب، بین دو نفر دیگر می‌نشیند ممکن است کمی به دلیل کمبود جا اذیت بشود. اگر روزی با تانک خود خواستید وسیله جابجا کنید، ردیف دوم صندلی‌ها را می‌توانید به طور کامل بخوابانید.

پیشرانه

رضوانی در حرکتی هوشمندانه، موتور ۳.۶ لیتری پنتا استار شش سیلندر خورجینی رانگلر را با یک موتور قوی‌تر تعویض کرده است. موتور ۶.۴ لیتری Hemi هشت سیلندر خورجینی، که مستقیماً از داخل کاتالوگ موپار انتخاب شده است، قدرت بسیار زیادی دارد و به خاطر وجود کیت‌های تبدیل بسیار خوب، تعویض این دو موتور با هم بسیار کار راحتی می‌باشد. رضوانی می‌گوید این موتور روی تانک ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. احتمالاً این موتور هشت سیلندر به یک تیونینگ ویژه ECU با تنظیمات سیستم سوخت رسانی متفاوت مجهز شده تا این میزان نیرو از آن قابل استخراج باشد. این پیشرانه ۶.۴ لیتری ۴۸۵ اسب بخار نیرو در ۶ هزار دور در دقیقه و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور در ۴۲۰۰ دور در دقیقه در هر دو مدل چلنجر و چارجر SRT اسکات پک تولید می‌کند. بدون توجه به میزان دقیق خروجی نیرو، این موتور Hemi بسیار قوی‌تر از موتور شش سیلندر خورجینی ۲۸۵ اسب بخاری که جانشین آن شده است، می‌باشد.

قیمت

همان طور که احتمالاً حدس زده‌اید، رضوانی تانک به هیچ وجه خودروی ارزانی نیست. قیمت پایه آن را شرکت رضوانی ۱۷۸ هزار دلار تعیین کرده است. هر چقدر آپشن ها و تجهیزات سفارشی آن بیشتر شود، قیمت نهایی تانک بسیار گران‌تر از این عدد خواهد شد.

سخن پایانی

رضوانی تانک یک خودروی بسیار ویژه از شرکتی است که بیشتر به خاطر ابرخودروهای فوق العاده خود معروف شده است. در حالی که طی همه این سال‌ها، مدل‌های مبتنی بر جیپ رانگلر در بازار کم نبوده‌اند، ولی بدون شک این گران‌ترین آن‌هاست که ما تاکنون دیده‌ایم. شرکت‌های کمی هستند که بتوانند با سطح بالای جزئی کاری که رضوانی روی این خودرو انجام داده رقابت کنند. درب‌های خودکشی عقب، یکی از بارزترین نمونه‌های این موضوع است. همین مورد را درباره موتور ۶.۴ لیتری Hemi هشت سیلندر خورجینی هم می‌تواند گفت، به طوری که تقریباً همه این موارد می‌خواهند به ما ثابت کنند که این خودرو کاملاً ارزش پرداخت ۱۷۸ هزار دلار را دارد.

لیست قیمت آپشن های رضوانی تانک

  • بدنه ضد گلوله (مقاوم در برابر اسلحه‌های کمری) :   ۴۵ هزار دلار
  • بدنه ضد گلوله (مقاوم در برابر مسلسل‌ها): ۶۰ هزار دلار
  • بدنه ضد گلوله (مقاوم در برابر گلوله‌های جنگی): ۹۷ هزار دلار
  • سیستم دید در شب حرارتی: ۵ هزار و ۵۰۰ دلار
  • سیستم تعلیق آفرود: ۵ هزار و ۵۰۰ دلار
  • سیستم تعلیق آفرود ویژه: ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار
  • پک ترمزهای High-Performance: سه هزار و ۵۰۰ دلار
  • کابین تمام چرم: ۳ هزار و ۵۰۰ دلار
  • دوخت رنگی: ۵۰۰ دلار
  • روکش چرمی با طراحی خاص و دست دوز: ۶۵۰ دلار
  • سیستم صوتی پرمیوم آلپاین - پشتیبانی از اپل کارپلی: ۲ هزار و ۵۰۰ دلار
  • چادر مقاوم در برابر باد و باران: ۷۵۰ دلار
  • شارژر باتری CTEK 4.3: یکصد و هفتاد و پنج دلار

مزایا

  • طراحی بدنه فوق العاده خاص
  • موتور ۶.۴ لیتری هشت سیلندر خورجینی با ۵۰۰ اسب بخار نیرو
  • توانایی‌های آفرود بالا
  • امکان سفارش بدنه ضد گلوله

معایب

  • کابین دست نخورده و مشابه با رانگلر
  • قیمت بالا

مشخصات فنی رضوانی تانک ۲۰۱۸

  • مدل سال: ۲۰۱۸
  • برند: رضوانی
  • مدل: تانک
  • موتور: هشت سیلندر خورجینی
  • قدرت موتور: ۵۰۰ اسب بخار
  • حجم موتور: ۶.۴ لیتر
  • سگمنت: آفرود
  • اندازه بدنه: کامپکت
  • سبک بدنه: شاسی بلند

منبع ترجمه: وب سایت تاپ اسپید

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی رضوانی تانک ۲۰۱۸: هیولایی تمام آمریکایی با نامی ایرانی!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
احمد
مهمان

اگه شرکت رضوانی ماشین های خانوادگی خوب یا ماشینهای هاچبک می ساخت خیلی تو صنعت خودروسازی پیشرفت میکردیم

محمد
مهمان

تو قسمت اپشنها زه درهارو فراموش کردید که اپشن اصلی تو دنیای خودرو سازی محسوب میشه ….سایپا مطمئن

mmd aqa
مهمان

الان این خودرو به نام کی تموم میشه؟ واقعا حق داره امریکا جهان اول باشه ما جهان سومم زیادیمونه الان این اقای رضوانی چرا نباید تو ایران کار کنن؟ اگه این خودرو رو ایران میساخت!! تو صنعت خودروسازی غول میشدیم چقدر پیشرفت داشتیم….

مجید
مهمان

فکر میکنی اگه همین اقای رضوانی اگه تو ایران میموند ب جایی میرسید؟دلیل اینکه ۵ملیون ایرانی رفتن خارج و موفق شدن رو باید تو این مواقع فهمید