نقد و بررسی رنو ساندرو استپ وی ۲۰۱۸

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نقد و بررسی رنو ساندرو استپ وی 2018

رنو ساندرو استپ وی به عنوان یک نسخه قوی‌تر از هاچ بک ساندرو طراحی و ساخته شده است. ارتفاع سواری این خودرو بالاتر رفته و در برابر کراس اورهایی مانند نیسان جوک و فیات پاندا ترکینگ ارزش خرید فوق العاده بالایی دارد.

رنو با زیر مجموعه خود به نام داچیا، خودروهایی ارزان و اقتصادی می‌سازد. شرکت رنو برای ساندرو استپ وی قیمتی بسیار رقابتی و ارزان تعیین کرده که همین موضع در برابر رقبای اصلی‌اش، برگ برنده را در اختیار استپ وی قرار داده است. این خودرو فوق العاده جادار بوده و موتور دیزلی آن هزینه‌های نگهداری اندکی دارد؛ در عین حال در این رده قیمتی، می‌توان آن را پیشرانه‌ای فوق العاده قدرتمند خواند.

اگر طی ۱۰ سال اخیر با یک رنو رانندگی کرده باشید، ساندرو استپ وی که در بازار بریتانیا تحت برند داچیا عرضه می‌شود، پشت فرمان خود حس و حالی شبیه به همان محصولات رنو به شما القا خواهد کرد. این خودرو شاید یک مدل پرمیوم نباشد، ولی بدون شک یکی از مزایای اصلی آن همین پرمیوم نبودن آن است که نتیجه آن را در قالب قیمت ارزان‌تر این خودرو می‌توان دید، موضوعی که بدون شک مشتریان از آن کاملاً راضی هستند.

داچیا در بریتانیا کار خود را به عنوان یک برند اقتصادی آغاز کرد، شرکتی که با شروع کار خودروهایی ارزان و در عین حال، با کیفیت وارد بازار این کشور نمود. مدل هاچ بک ساندرو خیلی زود توانست لقب ارزان‌ترین خودروی بریتانیا را به خود اختصاص دهد، ولی این پایان جاه طلبی‌های داچیا نبود و این شرکت، مدل‌های خوبی یکی پس از دیگری برای بازار این کشور رونمایی کرد.

ساندرو استپ وی بر پایه هاچ بک ساندرو ساخته شده، ولی ارتفاع سواری آن افزایش پیدا کرده و مواردی مانند باربند و زه‌های پلاستیکی مشکی در اطراف گلگیرها و سپرها به خودرو اضافه شده‌اند، تغییراتی که ظاهر خودرو را شبیه به مدل‌های شاسی بلند کرده است. این خودرو در خانواده محصولات داچیا جایگاهی پایین‌تر از مینی ون لوگان و شاسی بلند داستر دارد.

از آن جایی که خودروی ساندرو استپ وی دیفرانسیل جلوست، نمی‌توان آن را یک مدل آفرود جدی به حساب آورد و نباید انتظار عملکردی در حد لندروور از آن داشت. ولی برخی تغییرات اعمال شده روی خودرو موجب شده تا استپ وی سواری راحت‌تری از یک هاچ بک معمولی در جاده‌های پر دست انداز داشته باشد.

خودروهای داچیا همان طور که گفتیم به ارزان و اقتصادی بودن معروف هستند و ساندرو استپ وی هم در مدل پایه Ambience خود قیمت فوق العاده ارزانی دارد. علیرغم این قیمت پایین، خودرو توانسته عملکرد خوبی از خود همواره نشان بدهد. کمپانی فقط یک‌تریم دیگر به نام Laureate برای استپ وی ارائه کرده که قیمتش اندکی گران‌تر است. ولی با توجه به آپشن ها و تجهیزات زیادی که دارد، بدون شک ارزش خرید بالایی خواهد داشت.

همانند تریم های عرضه شده، ساندرو استپ وی را در بریتانیا با دو نوع موتور می‌توانید بخرید: یک موتور ۰.۹ لیتری سه سیلندر توربو بنزینی TCe و یک موتور ۱.۵ لیتری دیزلی dCi. هر دو موتور تقریباً ۹۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند و به یک گیربکس ۵ دنده دستی متصل هستند. شرکت آپشن گیربکس اتومات را برای این خودرو ارائه نکرده است. این موتورها ساخت رنو می‌باشند و قبلاً، امتحان‌های خود را روی سوپرمینی کلیو و کراس آور کپچر پاس کرده‌اند.

به دلیل قیمت فوق العاده پایین این خودرو، مقایسه استپ وی با رقبایش کاری بسیار سخت است. استپ وی را می‌توان خودرویی بین یک هاچ بک و یک شاسی بلند کوچک معرفی کرد. هر چند، نهایتاً این خودرو در بازار موقعیتی مشابه با خودروهایی ارزان و جادار مانند سوزوکی SX4 اس کراس، هیوندای ix20، کیا ونگا و هوندا جاز؛ همچنین کراس اورهای کوچکی مانند نیسان جوک و پژو ۲۰۰۸ دارد. اگر چه این خودرو دو دیفرانسیل نیست، ولی می‌توان آن را به عنوان یکی از رقیب‌های خودروهایی مانند سوزوکی سوئیفت ۴x4 و فیات پاندا کراس مطرح کرد.

پیشرانه، پرفورمنس و کیفیت رانندگی

ساندرو استپ وی با تعلیق مرتفع خود سواری راحتی دارد، ولی رقبای آن از نظر کیفیت رانندگی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند

ساندرو استپ وی روی همان پلت فرم مدل هاچ بک ساندرو ساخته شده است. از این رو می‌توان گفت که این خودرو، مبتنی بر نسل قبلی رنو کلیو ساخته شده و به همین دلیل است که سواری آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

هر چند، این پلت فرم هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سیستم تعلیق مرتفع خودرو ناهمواری‌ها و دست اندازهای جاده را به خوبی جذب می‌کند؛ از این رو خودرو سواری راحتی را به شما ارائه خواهد کرد. چسبندگی خودرو به زمین خوب بوده ولی سر پیچ‌ها، گاها تکان‌هایی بدی در خودرو شاهد هستیم. علاوه بر این، فرمان خودرو در سرعت‌های کم سنگین بوده و همین، ممکن است راننده را کمی اذیت کند. خودرو به قدری ارزان است که نمی‌توان ایرادی به قیمت آن وارد دانست، ولی پیدا کردن یک خودروی کوچک و ارزان که سواری بهتری از این داشته باشد خیلی کار سختی نیست.

علاوه بر این، برخلاف ظاهر قوی ساندرو استپ وی، اگر قصد رفتن به آفرود را با آن داشته باشید، قطعاً ناامیدتان خواهد کرد. تایرهای چهار فصل خودرو اندکی چسبندگی بیشتر در شرایط رانندگی سخت ارائه می‌کنند و افزایش ارتفاع سیستم تعلیق سبب افزایش فاصله کف خودرو از زمین شده است! همین! نیروی خودرو فقط به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود و خبری از سیستم دو دیفرانسیل نیست و هیچ سیستم کمکی ویژه آفرودی روی آن نصب نشده است.

از سوی دیگر، افزایش ارتفاع خودروی میدان دید راننده را بهتر کرده و داچیا، پدال‌های آن را در بهترین موقعیت نصب کرده است. گیربکس ۵ دنده دستی خودرو که تنها آپشن جعبه دنده ساندرو استپ وی محسوب می‌شود کیفیت خوبی داشته و استفاده از آن راحت است.

پیشرانه‌ها

شرکت فقط دو موتور، یکی بنزینی و دیگری دیزلی، هر دو ۹۰ اسب بخاری برای استپ وی ارائه کرده است. مدل بنزینی یک پیشرانه ۰.۹ لیتری توربو سه سیلندر است که برای رانندگی با سرعت پایین فوق العاده می‌باشد. این موتور در جاده خیلی خوب نیست، زیرا برای دست یابی به حداکثر قدرت آن باید دور موتور را بالا برد، موضوعی که در اتوبان‌ها قطعاً شما را آزار خواهد داد.

موتور دیزلی ۱.۵ لیتری dCi برای رانندگی در سرعت‌های بالا گزینه بسیار بهتری است. در حالی که این نسخه از ساندرو استپ وی خودروی پرفورمنس نیست، ویل انعطاف پذیری بیشتری دارد. استپ وی دیزلی صفر تا صد را در ۱۲.۱ ثانیه پر می‌کند و این زمان برای نسخه بنزینی این خودرو معادل ۱۱.۱ ثانیه است. اگر چه این موتور یک پیشرانه بزرگ و قدرتمند نیست، ولی میزان خروجی‌هایی که در دورهای متوسط در اختیار راننده قرار می‌دهد بسیار قابل توجه می‌باشد.

مصرف سوخت، آلایندگی و هزینه‌های نگهداری

"خودروی اقتصادی بودن فقط به معنی ارزان بودن قیمت فروش نیست، ساندرو استپ وی هزینه‌های نگهداری اندکی هم دارد"

هدف اصلی داچیا برای طراحی خودروهای اقتصادی و وجود موتورهای مختلف و متنوع ساخت رنو در اختیار این شرکت سبب شده تا ساندرو استپ وی هزینه‌های نگهداری بسیار کمی داشته باشد.

ساندرو استپ وی بنزینی به صورت ترکیبی هر صد کیلومتر ۵.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند و میزان تولید کربن دی اکسید آن به ازای هر کیلومتر ۱۱۵ گرم ذکر شده است. بدین معنی که در بریتانیا، این خودرو در گروه مالیاتی C قرار گرفته و سالیانه فقط ۳۰ پوند برای آن باید مالیات پرداخت کرد! مدل مجهز به موتور ۱.۵ لیتری دیزلی روی کاغذ خودروی کم مصرف‌تری است و مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۳.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر دارد. به لطف تولید کربن دی اکسید ۹۸ گرمی به ازای هر کیلومتر رانندگی، دولت بریتانیا آن را معاف از مالیات کرده است.

ولی به این نکته باید توجه کنید که ساندرو استپ وی بنزینی همان طور که گفته برای سفرهای شهری با سرعت کم خودروی بسیار خوبی است، از این رو احتمالاً مدل بنزینی می‌تواند گزینه‌ای کم مصرف‌تر برای رانندگان شهری باشد. مدل دیزلی برای کسانی خوب است که مسافت‌های بیشتری آن هم در اتوبان رانندگی می‌کنند. همه مدل‌ها به یک نشان گر دنده مجهز هستند که بهترین زمان برای تعویض دنده به بالا یا پایین را برای داشتن مصرف سوختی کم نشان می‌دهد.

گروه‌های بیمه‌ای

گروه بیمه‌ای که ساندرو استپ وی در بریتانیا داخل آن قرار گرفته جزو ارزان‌ترین گروه‌هاست. دلیل اصلی آن قیمت ارزان خودرو است. یک علت دیگر برای این موضوع می‌تواند استفاده از یک پلت فرم قدیمی رنو باشد که امتحان خود را پس داده و قطعات آن خیلی گران نیستند.

تریم ارزان‌تر ساندرو استپ وی Ambiance مجهز به موتور ۰.۹ لیتری بنزینی در گروه هفت جای گرفته و در عین حال، مدل دیزلی همین تریم در گروه ۱۰ قرار دارد. درتریم Laureate، گروه بیمه‌ای هر دو نسخه دیزلی و بنزینی به ترتیب یک شماره بالاتر رفته است.

افت قیمت

جالب است بدانید که برخلاف دیگر مدل‌های داچیا، ساندرو استپ وی افت قیمت شدیدی دارد. به عنوان مثال، کارشناسان پیش بینی می‌کنند یک دستگاه استپ وی Laureate دیزلی پس از سه سال تقریباً ۶۰ درصد قیمت اصلی خود، افت قیمت را تجربه خواهد کرد. ولی، باید به این نکته هم باید توجه کرد که به دلیل قیمت ارزان این خودرو، روی هم رفته کل مبلغی که خریدار روی آن از دست خواهد داد خیلی زیاد نخواهد بود. از این رو، بهتر است قبل از تصمیم گیری برای خرید این خودرو، حواستان را جمع کرده و با بررسی رقبای آن، ببینید خرید کدام یک از نظر افت قیمتی برای شما به صرفه‌تر خواهد بود.

قیمت تریم Ambiance این خودرو در بریتانیا از ۹۵۹۵ پوند شروع می شود، قیمت پایه تریم Laureate هزار پوند گران تر، ۱۰ هزار و ۵۹۵ پوند تعیین شده است.

کابین، طراحی و تکنولوژی

ساندرو استپ وی یک خودرو با امکانات پایه، ولی ظاهر خوب آن مانند یک شاسی بلند کوچک، ارزش خریدش را بالاتر برده است

مدل هاچ بک ساندرو خودرویی با ظاهر خوب و دوست داشتنی است و عین آن را می‌توانید در استپ وی الهام گرفته از شاسی بلندها بیابید. از نظر ما، این تغییر شکل از هاچ بک به شاسی بلند بسیار موفق هم بوده است.

داچیا این کار را با کمک نصب کاورهای پلاستیکی روی گلگیرها و رکاب‌ها و همچنین اضافه کردن باربند کرومی انجام داده و شاهد افزایش ۱۰۰ میلی متر ارتفاع سواری در مقایسه با ساندرو استاندارد هستیم. تمام این تغییرات سبب شده‌اند تا استپ وی در مقایسه با مدل هاچ بک ظاهر بهتری داشته باشد و به طور کلی، با نگاه اول خودرو بیشتر شبیه به یک مدل شاسی بلند است.

برخلاف ساندرو معمولی، کمپانی تریم پایه Access را روی استپ وی ارائه نکرده است. این تریم در ساندرو هاچ بک مواردی مانند سپرهای بی رنگ، رینگ‌های فولادی و تجهیزات کمتری دارد ولی قیمت پایه آن بسیار کم‌تر از تریم های دیگر است. به جای آن، خریداران ساندرو استپ وی می‌توانند از بین دو تریم Ambiance و Laureate یکی را انتخاب کنند. هر دوی این تریم ها به سپرها و آینه بغل‌های هم رنگ بدنه و قالپاق‌هایی شیک مجهز هستند که اگر کسی خیلی روی آن‌ها دقت نکند، این قالپاق‌ها را با رینگ‌های آلیاژی ممکن است اشتباه بگیرد.

برخلاف تفاوت‌های طراحی بدنه، کابین هر دو مدل عیناً یکسان می‌باشد. کابین این خودرو یک ترکیب داشبورد منطقی، بیشمار پلاستیک خشک و دکمه‌های زیادی دارد که همین مورد، ما را به یاد مدل‌های اورجینال رنو می‌اندازد. اینجا با یک کابین ساده و معمولی مواجه هستیم، ولی همه چیز خوب بوده و صندلی‌ها هم بسیار راحت هستند.

نویگیشن ماهواره‌ای، سیستم صوتی استریو و اطلاعات سرگرمی

زمانی که شما به قیمت این خودرو نگاه می‌کنید، ساندرو استپ وی Ambiance خودرویی بسیار مجهز به نظر می‌رسد. استپ وی Ambiance بلوتوث دارد و اتصال‌های AUX و USB هم روی آن ارائه شده است. مدل Laureate را خریداری کنید و مواردی مانند صفحه نمایش ۷ اینچ با نویگیشن ماهواره‌ای به خودروی شما اضافه خواهد شد.

مدل‌های داچیا به دلیل قیمت ارزانی که دارند، هیچ وقت شاهد عرضه پیشرفته‌ترین سیستم‌های اطلاعات سرگرمی بازار روی آن‌ها نیستیم. ولی سیستم‌های ارائه شده روی آن‌ها ساده بوده و استفاده از آن‌ها کاملاً راحت است و کار راننده و سرنشین را به خوبی راه می‌اندازند.

راحتی و فضای صندوق

کابین این خودرو شاید خیلی لوکس و زیبا نباشد، ولی با این میزان پول شما یک کابین جادار و فضای بار بسیار خوب در اختیار خواهید داشت

ساندرو استپ وی به عنوان خودرویی با ابعاد بدنه نسبتاً بزرگ، یک مدلی تقریباً همه کاره است. با افزایش ارتفاع سواری و طراحی بدنه شاسی بلند مانند، ممکن است فکر کنید که این خودرو کابینی بزرگ‌تر از ساندرو استاندارد خواهد داشت. ولی این موضوع صحت ندارد، هیچ تغییری داخل کابین آن در مقایسه با ساندرو هاچ بک نخواهید یافت. ولی این بدین معنی نیست که از نظر فضا این خودرو چیزی کم داشته باشد.

روی درب‌های محفظه‌ای برای نگهداری وسایل با اندازه خوب تعبیه شده و مدل‌های Laureate به یک جیب در پشت صندلی‌های جلو مجهز هستند. علاوه بر این، با پرداخت ۲۵۰ پوند مشتریان می‌توانند آپشن تورینگ پک را برای خودرو خریداری کنند که مواردی مانند کفپوش و یک جابازویی برای صندلی‌های جلو به خودرو اضافه می‌کند.

اندازه

استپ وی تقریباً ۱۰۰ میلی متر بلندتر از ساندرو هاچ بک استاندارد بوده و ارتفاعی برابر با ۱۶۱۸ میلی متر دارد. دیگر ابعاد بدنه این خودرو در مقایسه با هاچ بک ساندرو دست نخورده باقی مانده است. عرض خودرو بدون تغییر ۱۷۳۳ میلی متر می‌باشد، البته استفاده از سپرهای متفاوت در این خودرو طول آن را با افزایش ۲۳ میلی متر به ۴۰۸۱ میلی متر رسانده است. این خودرو ارتفاع بیشتری در مقایسه با نیسان جوک داشته و فقط حدوداً ۵۰ میلی متر از این کراس آور پرفروش ژاپنی طولش کم‌تر می‌باشد.

فضای پا، سر و سرنشین

فضای کابین در ساندرو استپ وی بسیار خوب و از آن چیزی که در اکثر سوپر مینی‌های بازار می‌توانید پیدا کنید بیشتر است. با توجه به قیمت خودرو، با جرات می‌توان گفت این میزان فضای پا و فضای سر داخل کابین یک خودرو را فقط در مدل‌های داچیا می‌توانید بیابید.

ایمنی و دوام

ساندرو استپ وی خود را توانسته به عنوان یکی از بادوام‌ترین مدل‌های سگمنت خود مطرح کند، ولی در تست ایمنی یورو انکپ، این خودرو نمره خوبی به دست نیاورده است

ساندرو استپ وی اگر چه از سال ۲۰۱۲ در بازار بریتانیا حضور دارد و قضاوت در مورد آن زود است، ولی تا اینجا همه از آن به عنوان مدلی با دوام و با کیفیت ساخت بالا یاد می‌کنند. این خودرو در رده بندی کیفی خودروهای بازار بریتانیا که از یک نظرسنجی بزرگ از رانندگان اخذ شده بود، توانست رتبه ۵۴ را به خود اختصاص بدهد.

دو موتور بنزینی و دیزلی این خودرو در مدل‌های دیگر خانواده رنو هم استفاده شده و خودرو، همان طور که اشاره کردیم روی پلت فرم قبلی سوپرمینی کلیو ساخته شده است. به دلیل قدیمی بودن این پلت فرم، تقریباً تمامی ایرادهای آن توسط کمپانی رفع شده، بدین معنی که احتمال بروز مشکل در این خودرو در مقایسه با مدل‌های معمول بسیار کمتر می‌باشد.

بر خلاف قیمت پایینی که دارد، ساندرو استپ وی به تجهیزات و امکانات ایمنی خوبی مانند جعبه کمک‌های اولیه، چهار ایربگ، ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری و ایزوفیکس مجهز است.

موسسه یورو انکپ در تست تصادف ساندرو هاچ بک، ۴ ستاره ایمنی به آن داده است. نمره‌ای که خیلی خوب نیست و اکثر سوپر مینی‌های مدرن ۵ ستاره ایمنی را توانسته‌اند کسب کنند. ساندرو استپ وی به صورت جداگانه تاکنون تست نشده است، ولی تقریباً عملکردی مشابه با آن را می‌توان برای استپ وی هم متصور بود.

گارانتی

مانند ساندرو هاچ بک، داچیا گارانتی سه ساله یا ۹۶ هزار کیلومتر را برای مدل استپ وی ارائه می‌کند. این گارانتی در مقایسه با گارانتی رنو برای محصولات خود که معادل ۴ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر است کمتر می‌باشد. ولی باز اینجا قیمت ارزان محصولات داچیاست که جای هیچ گونه شکایتی باقی نگذاشته است.

هنگام خرید این خودرو در نمایندگی امکان خرید گارانتی ۵ ساله یا ۹۶ هزار کیلومتر و ۷ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر به ترتیب با پرداخت ۳۹۵ و ۸۵۰ پوند وجود دارد.

برخی رقبای این خودرو که گارانتی‌های بهتری ارائه می‌کنند شامل هیوندای ix20 با گارانتی ۵ ساله و کارکرد نامحدود و کیا ونگا با گارانتی ۷ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر می‌شود.

خدمات

مانند بسیاری از رقبای خود، داچیا پکیج‌های خدمات اعتباری به مشتریان خود ارائه می‌کند که در کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو می‌تواند برای آن‌ها کارساز باشند. این طرح به قیمت ۳۰۹ پوند عرضه می‌شود و هزینه تعمیرات خودرو به مدت دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر برای مشتری رایگان خواهد بود. یک پکیج دیگر به قیمت ۵۵۹ پوند و مدت سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر هم وجود دارد.

مزایا

  • قیمت ارزان
  • کابین جادار
  • موتور دیزلی قوی

معایب

  • کیفیت سواری می‌توانست بهتر باشد
  • عدم ارائه مدل پایه
  • عدم وجود تخفیف

منبع ترجمه : اتواکسپرس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی رنو ساندرو استپ وی ۲۰۱۸"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
artin
مهمان

دوست من اونکی تو ایران نسل قدیمی اگر نسل جدید بیاد قیمت برو بالای صد .

مهدي
مهمان

اینهمه از ارزونیش نوشتید ولی قیمتشو چرا ننوشتید؟

سعید
مهمان

همچنان زشت مخصوصا طراحی داخلی

رضا
مهمان

ارزان قیمت!آگه بیاد ایران مطمئن باشین قیمت کمتر از ۷۰میلیون نمیشه. چون اشتهای خودرسازهای ما برای بلعیدن خون مردم تمومی نداره