نگاهی به خودروهایی جاودانه که قرار بود برای همیشه بروند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به خودروهایی جاودانه که قرار بود برای همیشه بروند

شماری از اسم‌ها در پهنه خودرو اعتباری دارند که حذفشان از بازار غیرممکن به نظر می‌رسد. ولی این اعتبار و اصالت به این سادگی‌ها کسب نشده و سالیان دراز تجربه و حضور پی در پی در بازار عامل ایجادشان است. ولی گاهی خودروسازان به هر علتی ممکن است یک نام اصیل، پرطرفدار و یا ارزشمند را در ابتدا و یا میانه راه کنار بگذارند.

این تصمیمات اما همواره نهایی نمی‌شوند و یک گروه، شخص و یا حتی اتفاق ساده ممکن است از مرگ یک برند و افتخار ماندگار جلوگیری کند. در این مطلب قصد داریم بعضی از خودروهای ارزشمند که ممکن بود برای همیشه از صحنه روزگار محو شوند ولی ماندگار شدند را نام ببریم.

شورولت کوروت

کوروت را باید یکی از خوش‌شانس‌ترین خودروهای تاریخ جنرال موتورز دانست. پیش‌نمونه مفهومی این اتومبیل در اوایل دهه ۵۰ به دست هارلی ارل طراحی شد و بعد از استقبال همگانی در نمایشگاه‌های موتوراما، در نهایت مجوز تولید آن برای رقابت با خودروهای اسپرت اروپایی مانند جگوار XK-120 صادر شد. با این حال فروش بسیار کم کوروت در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۵ و ورود فورد تاندربرد و موفقیت آن در بازار موجب شد تا مدیران شورولت تصمیم بگیرند کوروت را کنار بگذارند. با این حال تلاش‌های مهندس شورولت یعنی زورا آرکوس دانتف و اصرار او برای مهلت دادن به کوروت ۸ سیلندر بهسازی‌شده، موجب شد تا کوروت بعد از سال ۱۹۵۶ دوام بیاورد و تا به امروز بتواند سمبل اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی باشد.

فراری‌های موتور جلو

فراری برای عقب نماندن از گروه سوپراسپرت‌سازان ایتالیایی، در دهه ۷۰ شماری خودرو موتور وسط روانه بازار کرد و همین خودروها در دهه ۸۰ به‌مرور زمان به ارکان اساسی این برند بدل شدند و به جز مدل ۴۱۲، در اواخر دهه ۸۰ دیگر خبری از یک کوپه موتور جلو در میان خودروهای فراری نبود. بسیاری فکر می‌کردند که این آخر خط برای غول‌های ۱۲ سیلندر موتور جلو کلاسیک است. ولی تغییر مدیریت فراری و آمدن لوکا دی مونته‌زمولو بعد از مرگ انزو فراری موجب شد تا سیاست بازگشت به دوران طلایی در دستور کار قرار بگیرد. به همین علت نه تنها جانشین مدل ۴۱۲ به شکل یک کوپه موتور جلو ارائه شد، که جانشین سری تستاروسا هم مدل ۵۵۰ شد که موتور جلو بود.

فورد ماستنگ

فورد بسیار خوش‌شانس بود که در میانه‌های دهه ۸۰ میلادی اشتباه بزرگ حذف ماستنگ از چرخه تولید را مرتکب نشد. مدیران فورد در آن زمان فکر می‌کردند که بازار دیگر کشش کوپه‌های دیفرانسیل عقب را ندارد و باید یک خودروی مدرن دیفرانسیل جلو جایگزین ماستنگ شود. برای همین طراحی جانشین خلف ماستنگ نسل سوم متوقف شد و قرار شد تا یک کوپه دیفرانسیل جلو با همکاری مزدا طراحی و جایگزین ماستنگ شود. وقتی خبر این تصمیم به صورت مرموزی به گوش کلوپ رسمی ماستنگ رسید، خشم آنها غیرقابل باور بود. در آخر نامه رسمی این کلوپ در کنار هزاران نامه دیگر، از فورد خواهش شد که به ماستنگ فرصتی دوباره بدهد. مدل بهبودیافته نسل سوم در کنار مدل پروب (جانشین احتمالی ماستنگ) ارائه شدند، ولی فروش ماستنگ بالا رفت و پروب شکست خورد تا ماستنگ ماندگار شود.

پورشه ۹۱۱

فردیناند پورشه بزرگ برپایه فولکس واگن، اتومبیلی اسپرت و ماندگار یعنی پورشه ۳۵۶ را طراحی کرد. برپایه همان فلسفه اولیه، فرزند او هم مدل ۹۱۱ را طراحی کرد. ۹۱۱ اتومبیلی بسیار موفق و پرطرفدار بود، ولی از اواخر دهه ۷۰ تغییر ذائقه متقاضیان و کشش شدید بازار به سمت کوپه‌های بزرگ شیک، باعث شد تا پورشه مدل ۹۲۸ را با هدف جایگزینی تدریجی مدل ۹۱۱ ارائه کند. ۹۲۸ اتومبیلی بسیار بهتر از ۹۱۱ بود، ولی در کمال ناباوری فروش ۹۲۸ هرگز به ۹۱۱ نرسید. در این بین تلاش‌های شماری از مدیران ارشد پورشه برای متقاعدکردن هیات مدیره برای جلوگیری از حذف تدریجی ۹۱۱ از خط تولید، نتیجه داد و در کمال ناباوری این ۹۲۸ بود که حذف شد و ۹۱۱ هنوز هم زنده است!

جیپ کلاسیک (رنگلر و CJ)

جیپ یکی از خودروسازانی است که از دهه ۶۰ میلادی در پی نوسازی و ایجاد یک چهره تازه بود. برای همین امر باید جیپ سمبل اصلی و اصیل‌ترین اتومبیلش یعنی سری CJ (بعدها رنگلر) را کنار می‌گذاشت و یک خودرو مدرن با مشخصاتی کاملاً تازه ارائه می‌کرد. ولی افزایش روزافزون مخاطبان سری کلاسیک جیپ در کنار عدم موفقیت محصولات تازه لوکس‌تر و شهری‌شده جیپ به نسبت سری کلاسیک باعث شد تا مدیران جیپ این تصمیم را چندین‌بار به عقب بیندازند تا آنکه بعد از موفقیت نسل YJ در اوایل دهه ۹۰، در نهایت این سناریو کنار گذاشته شود.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar