نگاهی به طراحی‌های لامبورگینی برای شرکت‌های دیگر

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به طراحی‌های لامبورگینی برای شرکت‌های دیگر

لامبورگینی بدون تردید یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین برندهای تاریخ خودروست که از نظر خیلی‌ها، تولد و تکامل سوپراسپرت‌ها مدیون این گروه است.

در این بین علاوه بر تاثیری که لامبورگینی در بهبود و تکامل خودروها و ایجاد رقابتی سهمگین در بین سازندگان خودروهای سریع داشته، این برند در فرآیند طراحی، ساخت و حتی تولید محصولات بعضی برندهای دیگر هم سهیم بوده است. در این مطلب سعی داریم ۶ نمونه از خودروهایی که به نحوی با دخالت لامبورگینی ارائه شدند را معرفی کنیم.

بی ام و M1

بی ام و تلاش می‌کرد تا برای مدل ۳۰۰۰ سری E9 مسابقه‌ای مشهور به Batmobile جایگزینی مناسب بسازد. برای این کار کارگاه تازه تأسیس M Power مأمور ساخت یک سوپراسپرت پیشرانه وسط شد. به دلیل نداشتن تجربه کافی، مهندسان M تصمیم گرفتند تا دست دوستی به طرف لامبورگینی دراز کنند و این شرکت هم به دلیل مشکلات مالی، قبول کرد تا بی ام و را در فرآیند طراحی محصول جدید یاری کند. در آخر قرار شد تا تولید این خودرو یعنی M1 حتی در کارخانجات لامبورگینی انجام گیرد. ولی ورشکستگی لامبورگینی در کنار شرایط نامناسب کیفیت خودروهای تولیدی این برند، موجب شد تا بی ام و در آخر مراحل طراحی و تولید را خودش به پایان برساند.

داج وایپر RT/10

کرایسلر در اوایل دهه ۸۰ میلادی لامبورگینی را خریداری کرد. زمانی که در پایان این دهه پروژه خودرو اسپرت سریع و سبک‌وزن داج یعنی وایپر کلید خورد، طراحی موتور و بعضی قسمت‌های شاسی به مهندسان لامبورگینی سپرده شد. بدین سبب موتور ۱۰ سیلندر ۸ لیتری ۴۰۰ اسب بخاری نسل اول وایپر از خیلی جهات دستپخت مهندسان ایتالیایی است. مدیران کرایسلر ولی این قضیه را به هیچ عنوان پنهان نکردند و حتی در بازاریابی و معرفی وایپر، از آن برای بالابردن اعتبار این خودرو استفاده کردند. با این حال بعد از فیس لیفت و ارائه مدل GTS، ارتباط وایپر با طرح مهندسان لامبورگینی خیلی کمرنگ شد.

وکتور M12

وکتور برندی آمریکایی بود که در پایان دهه ۷۰ و برای تولید لامبورگینی آمریکایی تأسیس شد. بعد از عرضه نخستین محصول در اوایل دهه ۹۰، وکتور ورشکست شد و سهام آن به دست یک شرکت اندونزیایی خریداری شد. این کمپانی (مگاتک) ولی لامبورگینی را هم خریداری کرد تا وکتور و لامبورگینی به هم مرتبط شوند. محصول دوم وکتور با نام M12، از شاسی و موتور دیابلو بهره‌مند شد و وکتور دیگر از موتور و متعلقات آمریکایی (به ویژه شورولت) استفاده نکرد. با وجود قیمت بسیار پایین‌تر وکتور M12، این خودرو نتوانست به اندازه دیابلو پرفروش باشد و در آخر وکتور مجدداً تعطیل شد.

Cizeta V16T

مارچلو گاندینی کار طراحی لامبورگینی دیابلو را برعهده داشت و طرح نهایی را در پایان دهه ۸۰ میلادی تسلیم مدیران این شرکت کرد. با این حال، مالکان وقت لامبورگینی یعنی کرایسلر، طرح دیابلو را خیلی ساختارشکنانه ارزیابی کردند و به همین علت از Tom Gale آمریکایی خواستند تا خطوط فضایی دیابلو را کمی تعدیل کند. این داستان به مذاق گاندینی مغرور خوش نیامد و برای همین طرح اولیه دیابلو را با کمترین تغییرات به کمپانی تازه تأسیس Cizeta داد. این برند به دست کلاودیو زامپولی تأسیس شده بود و تعدادی از مهندسان سابق لامبورگینی در آن مشغول به کار شده بودند. به همین دلیل فلسفه و مشخصات Cizeta V16T خیلی شبیه به محصولات لامبورگینی شده و به نحوی آن را فرزند خوانده لامبورگینی می‌دانند.

آئودی R8

آئودی در پایان دهه ۹۰ میلادی اختیار لامبورگینی را در دست گرفت و انقلابی بزرگ در زمینه‌های گوناگون این کمپانی ایجاد کرد. ولی این تحولات به نفع خود آئودی هم بود، چون که مهندسان لامبورگینی بعضی تجارب و ایده‌های ویژه خود را در دست همتایان آلمانی خود گذاشتند. این اتفاق موجب شد تا هنگامی که آئودی نمونه خیابانی نخستین سوپراسپرتش یعنی R8 را عرضه می‌کرد، به سراغ مهندسان لامبورگینی رفته، از آنها کمک بگیرد. علاوه بر این، پلت‌فرم R8 و موتور نمونه V10 آن با گالاردو مشترک است. بدین سبب می‌توان R8 را برادرخوانده آلمانی گالاردو دانست.

بوگاتی ویرون

شاید کمتر کسی باور کند که لامبورگینی در طراحی و ساخت پر شتاب ترین خودرو دنیا در دهه اول قرن بیست و یکم، نقشی انکارناپذیر داشت. بعد از خریداری بوگاتی به دست گروه صنعتی فولکس واگن، شماری خودرو مفهومی به سفارش مدیران فولکس واگن برای ارزیابی بازار ساخته شدند که آخرین نمونه، ویرون بود. این خودرو با چهره‌ای جذاب، احتمالاً در آینده نزدیک به یک خودرو تولیدی بدل می‌شد. برای همین، مهندسان لامبورگینی به کمک مهندسان بوگاتی شتافتند تا پلت فرم و متعلقات فنی این خودرو به صورت دقیق و مناسبی طراحی شوند. با آنکه همکاری لامبورگینی با بوگاتی بعد از عرضه نمونه مفهومی و در مراحل ساخت گونه تولیدی کمرنگ‌تر شد، ولی هنوز هم ویرون موفقیتش را مدیون لامبو است.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar