نگاهی به محبوب‌ترین مدل‌های توربو در بازار ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به محبوب‌ترین مدل‌های توربو در بازار ایران

اتومبیل‌های توربو روز به روز وضعیت بهتر و فروش بیشتری را برای خودروسازان به ارمغان می‌آورند و به لطف تکنولوژی خود، هم مصرف پایین‌تر و هم قدرت بیشتری را عاید متقاضیان جدید در بازارهای گوناگون می‌کنند. در این گزارش به ۲۵ مدل اتومبیل گوناگون پرداخته‌ایم که در دل موتور خود به سامانه توربوشارژر مجهزند. این اتومبیل‌ها از این به بعد فروش بیشتری را عاید واردکنندگان خود می‌کنند چون که تمرکز قانون جدید واردات روی حجم کمتر پیشرانه است از این رو باید باز هم شاهد بیشتر شدن این اتومبیل‌ها در بازار کشور باشیم.

دو برادر ایرانی، سورن و دنا

برادران شجاع ساخت ایران خودرو به لطف یک پیشرانه ۱۷۰۰ سی سی توربو که از تکنولوژی آلمانی بهره می‌برد راننده را قادر می‌سازد تا با داشتن نیرویی معادل ۱۵۰ اسب بخار، هم هندلینگ بهتری را عاید متقاضیانش کند و هم سوخت پایین‌تری از نمونه‌های مشابه غیرتوربو می‌سوزانند.

گروه چینی‌ها

در اینجا ما با یک بسته شش تایی رو به رو هستیم که اقسامی از اتومبیل‌های توربوی چینی را از برندهای گمنام یا معروف در خود دارد. مهم‌ترین اتومبیل توربوی چینی بدون شک ام جی جی اس مدل ۲۰۱۷ است که از یک موتور دو لیتری توربو با قدرت ۲۱۷ اسب بخار بهره می‌برد. مصرف سوخت این اتومبیل کمتر از ۸ لیتر است و سرعت صفر تا ۱۰۰ جی اس نزدیک به ۸.۷ ثانیه است.

به غیر از این اتومبیل ولی دوقلوهای چری یعنی تیگو ۷ و آریزو ۵ از یک پیشرانه توربوی ۱.۵ لیتری ۱۴۷ اسبی استفاده می‌کنند که ضمن مصرف سوخت خوب، کشش خوبی را برای این دو اتومبیل به ارمغان می‌آورد. هایما اس ۷ محصول ایران خودرو هم از یک پیشرانه توربوی ۱.۸ لیتری ۱۸۷ اسب بخاری استفاده می‌کند که در عین بخشیدن شتاب بهتر به هایما، مصرف خوبی را عاید این اس‌یووی چینی می‌کند. پایان بخش این دسته هم شاسی بلند پر مخاطب جی ۵ ساخته برند جک است که با پیشرانه توربو و دو لیتری توانسته از شروع ورود به کشور موفقیت را به دست بیاورد.

یک دی اس ویژه و تنها

هاچ بک دودر و کوپه دی اس که رانندگی با آن تجربه‌ای فراموش نشدنی است با داشتن یک پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو که با نام پیورتِک (Pure Tech) از بهترین موتورهای توربو و کم حجم جهان است که ضمن تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت، از مصرف سوخت اندکی به اندازه ۴.۵ لیتر بهره می‌برد و جدا از این در کمتر از ۱۰ ثانیه دی اس ۳ را به شتاب ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

کپچر فقط با موتور TCE

شاسی بلند کامپکت و رنگارنگ رنو که موفق بوده در کمتر از سه سال نزدیک به هشت هزار دستگاه در کشور فروش داشته باشد، با کمک پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی و توربوی خود با کد تی سی‌ای (Tce) که ۱۲۰ اسب بخار نیرو دارد، ضمن ارائه یک کشش معمولی راننده را به سوی تجربه سفر اقتصادی با مصرف سوخت کمتر از ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هدایت می‌کند.

آقای لیموزین توربو

پرفروش‌ترین لیموزین ب.ام.و و یک دهه اخیر بازار کشور هم به یک پیشرانه توربوی ۳۲۰ اسبی مجهز است. ب.ام.و که موفق بوده بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه از این اتومبیل را به متقاضیان ایرانی تحویل دهد، بیشترین سطوح مهندسی و تکنولوژی را در ساخت پیشرانه سری ۷ به کار برده است.

گروه THP بازها

پیشرانه این گروه که در مجموعه‌ای از اتومبیل‌های ویژه و فرانسوی بازار کشور به کار گرفته شده، یکی از پر مخاطب‌ترین نمونه‌های پیشرانه توربوشارژر در کشور به حساب می‌آید و مجموعه‌ای گوناگون از خودروهای برند پژو، دی اس و سیتروئن را شامل شده و در همه آن‌ها به کار رفته است. از دی اس ۵ که یک هاچ بک لوکس است تا دی‌اس ۵ ال‌اس و تا دی‌اس ۷ کراس بک که اخیراً در کشور رونمایی شده، همه از پیشرانه اچ پی ۱۶۵ که موتور ای ۱۶۰۰ سی سی است بهره می‌برند. پژو ۵۰۸، پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی ۴ و سی ۳ هم از همین پیشرانه استفاده کرده و به مصرف پایین، قدرت خوب و استهلاک کم آن مفتخر است.

تویوتای توربو، خشن و گران

شاسی بلند اسپورتی و فریبنده تویوتا با نام سی اچ- آر از شروع ورود به کشور با حواشی زیادی همراه بوده؛ از قیمت گزاف ۲۴۰ تا ۶۵ میلیونی که دو برابر رقبا است تا پیشرانه توربوی ضعیف و کوچکی که با حجم ۱.۲ لیتر تنها ۱۱۸ اسب بخار قدرت دارد و به عامل اصلی فروش اندک تویوتا سی اچ- آر تبدیل شده است.

اتحاد رنو و نیسان در دوگانه جوک- تالیسمان

پیشرانه‌ای که این همه تالیسمان را معروف کرده و جوک اسپورت را به گزینه اول بسیاری از متقاضیان جوان‌تر بدل ساخته، یک نمونه ۱۶۰۰ سی سی مشترک میان رنو و نیسان است که با قدرتی بین ۱۸۸ تا ۱۹۲ اسب بخار، گشتاور عظیمی به اندازه ۲۶۵ نیوتن متر را در یک دور مناسب در اختیار راننده قرار می‌دهد و هندلینگی بی نظیر را برای متقاضیان هر یک از این دو اتومبیل به ارمغان می‌آورد.

پورشه ماکان، کوچک و خشن

این شاسی بلند آلمانی که امسال نزدیک به ۵۰۰ دستگاه در کشور فروش داشته، از یک پیشرانه توربوی دو لیتری ۲۵۲ اسبی بهره می‌برد که اگر چه سرعت خوبی به مالکان می‌دهد ولی در کل توان زیادی برای کشیدن وزن سنگین این غول آلمانی ندارد.

سوئدی‌ها؛ تلفیق توربوشارژر و سوپر شارژر

کار عجیب ولوو در اتومبیل مستحکم و فریبنده ایکس سی ۹۰ این بوده که با تلفیق پیشرانه‌ای دو لیتری با دو سامانه توربو شارژر و سوپر شارژر، یک نیروگاه واقعی با قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را پدید آورده است.

یک بنز کمیاب و توربو

مرسدس بنز CLA تیونینگ ای‌ام ج که با کد ۴۵ مک وارد بازار کشور شده، یکی از پر شتاب ترین خودروهای سدان موجود در بازار است که در کلاس خودروهای کامپکت لوکس قرار دارد. بنز در این اتومبیل کاری اعجاب انگیز انجام داده و از پیشرانه دو لیتری کوچک این بنز زیبا بیش از ۳۸۰ اسب بخار نیرو و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور را بیرون کشیده و زیر پای راننده قرار داده است تا در زمانی کمتر از ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

لکسوس محبوب ایرانی‌ها

پرفروش‌ترین اتومبیل لکسوس از شروع ورود به کشور، با پیشرانه توربوی دو لیتری قدرتی معادل ۳۲۵ اسب بخار داشته و ضمن مصرف سوخت مناسب، از کیفیت ساخت بالا و استهلاک اندکی مواجه است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها برای "نگاهی به محبوب‌ترین مدل‌های توربو در بازار ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
شهرام
مهمان

لطفا دوستانی که اطلاع دارند , بفرمایند آیا اصلا سیستم توربو مناسب سوخت مصرفی در ایران هست یا نه؟ متشکرم

حسن
مهمان

بخر …….فقط.مواظب باش پرواز نکنی..بابا دنا چی داره که توربو خوب باشه..ملت شریف ایران نخرین نخرین

artin
مهمان

من هم یک توربو دارم .روی جاروبرقیم نوشته توربو.بقیش بما نمیخوره

عرفان
مهمان

دوستانی که دنا توربو دارن نظر بدن. چجور ماشینیه؟ خوبه بده؟؟ ارزش داره۶۵تومن بدم یکی بخرم؟؟

علی
مهمان

دنا توربو ماشین پر توان و کشش قابل قبولی دارد و شتاب بهتر بنظر من از خودروهای چینی ی سر و گردن بالاتر هستش دنا ضعفی که دارد کم فضا بودن داخلش هست اگه فضای بزرگتر راحت تر میخوای حتما سورن توربو انتخاب کنید البته ناگفته نماند چون بنده قبل دنا سورن توربو هم داشتم شتاب و سرعت گیری سورن بهتر از دنا هستش

پیام
مهمان

منی که تو سال ۱۴۰۱ دارم این کامنتو میخونم 🙂

کاربر مهمان
مهمان

داداش من تو سال ۱۴۰۲ این کامنتو خوندم و دنا توربو ۸۰۰ میلیون هست .
تا چند سال دیگر …

علی
مهمان

من دارم تو رنج خودش خوبه