اولین رانندگی با تویوتا آوالون ۲۰۱۹: آیا به دنبال من هستید؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
اولین رانندگی با تویوتا آوالون 2019: آیا به دنبال من هستید؟

به عنوان خودرویی که مدت‌ها بود در بازار خیلی مورد استقبال نبود و مردم توجه زیادی به آن نداشتند، تویوتا برای مدل سال ۲۰۱۹ این خودرو، مخصوصاً اگر تریم اسپرت تورینگ را در نظر بگیریم، یک مدل پرچم دار فوق العاده با کیفیت رانندگی بسیار خوب روانه بازار کرده است. آوالون زمانی به عنوان خودرویی با یک طراحی محافظه کارانه و سواری خوب و راحت که در آن خبری از لذت و هیجان رانندگی وجود نداشت معروف شده بود. به عبارتی دیگر، آن روزها آوالون بیشتر به درد زنان و مردان مسنی می‌خورد که علاقه‌ای به رانندگی هیجانی نداشتند. ولی مدل جدید آوالون تغییرات زیادی داشته و تجربه رانندگی با آن، بسیار هیجان انگیز تر شده است.

یک پیشرانه به روز شده

آوالون نیروی خود را از یک موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر خورجینی با ۳۰۱ اسب بخار نیرو و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور تأمین می‌کند. این خروجی‌ها تقریباً ۳۳ اسب بخار و ۲۶ نیوتن متر در مقایسه با موتور شش سیلندر خورجینی قبلی، به لطف تکنولوژی‌های تزریق سوخت جدید افزایش پیدا کرده‌اند. آوالون ۲۰۱۹ با مصرف سوختی برابر با ۱۰.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر در شهر و ۷.۶ لیتر در بزرگ راه، قدرتمندترین و کم مصرف‌ترین مدل غیرهیبریدی تاریخ شرکت تویوتا محسوب می‌شود. در تست مصرف سوخت با شرایط واقعی و با همکاری تیم EQUA Real MPG، آوالون ۲۰۱۹ مصرف سوختی معادل ۱۰.۷ لیتر در شهر و ۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر در بزرگ راه ثبت کرد. با چنین مصرف سوختی، این خودرو در قیاس با مدل‌های مجهز به موتور شش سیلندر خودروهایی مانند نیسان ماکسیما، شورولت ایمپالا، کرایسلر ۳۰۰ و بیوک لاکراس، یک مدل کم مصرف‌تر محسوب می‌شود.

موتور شش سیلندر خورجینی این خودرو به یک گیربکس هشت دنده اتومات وصل شده که با عملکرد فوق العاده خود، همیشه بهترین دنده را پیدا خواهد کرد. این گیربکس هشت دنده حتی در حالت رانندگی نرمال بسیار سریع واکنش می‌دهد و همین، سبب شده تا سدان پرچم دار ژاپنی ما بسیار سریع‌تر از همیشه باشد. هنگام رانندگی در اتوبان و در سربالایی‌ها نیازی به دنده معکوس نخواهید داشت و به طور کلی، رانندگی با این خودرو در جاده بسیار لذت بخش شده است. همین موضوع، سواری با آن را در اتوبان نه تنها راحت، بلکه بسیار لذت بخش تر از همیشه کرده، مخصوصاً در حالت رانندگی اسپرت پلاس که مختص مدل‌های تورینگ این خودرو است.

شیفتر روی فرمان این خودرو بسیار عملکرد خوبی داشته و همواره پاسخ مناسبی از خود نشان می‌دهد، مگر این که برای دنده‌ای که می‌خواهید کمی سریع بخواهید تعویض دنده را انجام دهید که این مشکل از جانب شماست و ربطی به خودرو ندارد.

یک تجربه رانندگی شگفت انگیز

وقتی که فرمان و صندلی را تنظیم می‌کنم، خود را در یک موقعیت رانندگی نسبتاً کم ارتفاع و البته بسیار راحت می‌یابم، حالتی که شاید برای راننده‌های مسن‌تر خیلی مناسب و لذت بخش نباشد. پدال گاز و موتور شش سیلندر خورجینی این خودرو هماهنگی خوبی با هم دارند و شاهد هیچ گونه تأخیر در پاسخ گویی دریچه گاز نیستیم، صدای اگزوز آن هم بسیار جذاب و دوست داشتنی است، موردی که قبلاً کم‌تر در مورد این خودرو حتماً شنیده بودید. پای خود را روی پدال گاز فشار دهید و صدایی لذت بخش از اگزوز، تا زمانی که پایتان را بردارید خواهید شنید.

استفاده از استفاده از یک سیستم تقویت صدا در سیستم ورودی هوای خودرو در کنار صدای زیبای اگزوز، رانندگی با تویوتا آوالون ۲۰۱۹ را به تجربه‌ای فوق العاده لذت بخش تبدیل کرده است. صدای موتور هنگام روشن شدن، در جا کار کردن و در حین شتاب گیری به کمک سیستم تقویت صدای موتور که تویوتا برای این خودرو طراحی کرده بسیار بهتر از همیشه می‌باشد. برخی شاید از این صدای فیک و ساختگی خیلی راضی نباشند، ولی من فکر می‌کنم این صدا فوق العاده بوده و تجربه رانندگی با آن را غنی‌تر می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که احتمالاً از آوالون انتظار نداشتید استفاده از سیستم تعلیق سازگار شونده در این خودرو است. این قابلیت معمولاً در خودروهای اسپرت گران قیمت‌تر پیدا می‌شود، ولی درتریم تورینگ آوالون ۲۰۱۹ به صورت استاندارد در اختیار شما قرار دارد. این سیستم تنظیمات سیستم تعلیق و کمک فنرها را با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسورهای G جلو و عقب به صورت لحظه‌ای تغییر می‌دهد، در این پروسه، ECU خودرو تعیین می‌کند که چه میزان کمک فنرها باید سفت یا نرم باشند. جالب است بدانید که کل این پروسه فقط ۲۰ میلی ثانیه زمان می‌برد. چهار حالت رانندگی خودرو شامل Eco، نرمال، اسپرت و اسپرت پلاس نه تنها تنظیمات دریچه گاز را تغییر می‌دهند، بلکه با سیستم تعلیق هوشمند خودرو برای تنظیم میزان سفتی کمک فنرها با توجه به حالت رانندگی همکاری می‌کنند. حالت نرمال به گونه‌ای کمک فنرها را تنظیم می‌کند تا بیشترین میزان راحتی را راننده و سرنشین‌ها داخل کابین داشته باشند. این امر با یاری کمک فنرها و فرمان نرم حاصل می‌شود. حالت اسپرت تا حدودی تعلیق و فرمان را سفت‌تر می‌کند و در حالت اسپرت پلاس، اوضاع به گونه‌ای می‌شود که باور نخواهید کرد پشت فرمان یک آوالون نشسته‌اید. حالت اسپرت پلاس سیستم تعلیق و فرمان را بسیار سفت کرده و صدای موتور را با کمک سیستم تقویت موتور که در موردش صحبت کردیم تقویت می‌کند. هندلینگ بسیار خوب و قابل پیش بینی تریم تورینگ این خودرو ما را به یاد سدان های بزرگ و اسپرت اروپایی می‌اندازد. شاید این حرف ما را باور نکنید، ولی قول می‌دهیم پس از اولین رانندگی با آوالون ۲۰۱۹ این ادعای ما را قبول خواهید داشت.

آوالون ۲۰۱۹ روی پلت فرم جدید TNGA تویوتا ساخته شده و در نتیجه، یک سدان درازتر، پهن‌تر و با ارتفاعی کم‌تر می‌باشد. آوالون دیفرانسیل جلو است، موضوعی که می‌تواند برخی از لذت رانندگی با آن را مخصوصاً سر پیچ‌ها از بین ببرد، ولی به نوعی حداقل تکان‌های بدنه، شاسی محکم و فرمان دقیق خودرو نبود سیستم دو دیفرانسیل را نسبتاً کم رنگ می‌کنند. وزن ۱۶۸۸ کیلوگرمی این سدان فول سایز در سرعت‌های بالا ممکن است رانندگی با آن را کمی خطرناک کند، ولی ترمزهای فوق العاده قوی آن در هر سرعتی می‌تواند شما را به راحتی به یک توقف کامل مطمئن برساند. در تستی که با این خودرو داشتیم، ما واقعاً از عملکرد بسیار خوب آن در پیچ‌های تند، که بیشتر ما را به یاد یک سدان کوچک می‌انداخت شگفت زده شده بودیم. سیستم تعلیق چند میله‌ای جدید در عقب و میل موج گیرهای ضخیم‌تر در این مورد نقش خود را به خوبی بازی می‌کنند.

داخل پیست

تا این جای کار، ما از پیشرانه، هندلینگ و تجربه رانندگی با آوالون تورینگ بسیار تعریف کرده‌ایم. ولی آیا راننده‌های دیگر که در این تست سواری با آوالون را تجربه کردند هم با ما موافقند؟ در تست درگ، آوالون ظرف ۶ ثانیه توانست سرعت خود را از صفر به صد برساند و مسافت چهار صد متر را در ۱۴.۶ ثانیه و با سرعت حدوداً ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت طی کرد. اریک آیاپانا، از راننده‌های تستی مجله در مورد صدای اگزوز آن می‌گوید: "هنگام رانندگی اگر فقط به صدای آن گوش بدهید و چشمانتان را ببندید، حس نشستن پشت فرمان یک لکسوس GS F به شما دست خواهد داد." او بهترین تست شتاب خود را توانست در حالت اسپرت پلاس با خودرو ثبت کند و تعویض دنده‌ها را "آنی" توصیف کرده بود. در تست‌هایی که ما در حالت اسپرت پلاس با این خودرو انجام دادیم، هم از نظر شتاب صفر تا صد و هم در زمان درگ ۴۰۰ متر، آوالون ۲۰۱۹ توانست عملکرد بسیار بهتری در قیاس با ایمپالا، لاکراس ۲۰۱۷ دیفرانسیل جلو و نسل آخر آوالون مجهز به موتور ۲۶۸ اسب بخاری از خود نشان بدهد. ماکسیما صفر تا صد را در ۵.۸ ثانیه پر کرد و توانست ۴۰۰ متر را در ۱۴.۳ ثانیه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طی کند.

قدرت نگه دارندگی خودرو هم بسیار خوب است و از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با طی مسافت ۳۵ متر خودرو به طور کامل متوقف می‌شود. عددی که با ماکسیما برابر بوده و از ایمپالا و لاکراس بسیار بهتر است. آوالون ۲۰۱۸ توقف کامل از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳۷.۱ متر انجام می‌داد. ترمزهای این خودرو بسیار خوب و قابل پیش بینی هستند.

در تست هندلینگ یک دور کامل پیست آزمایشی، آوالون ۲۰۱۹ با ثبت رکورد یک دور کامل در ۲۶.۹ ثانیه توانست با بیوک لاکراس ۲۰۱۷ برابری کرده و فقط چند دهم ثانیه از ایمپالا و ماکسیما عقب‌تر باشد. داخل پیست، تویوتا آوالون ۲۰۱۹ به طور کلی عملکرد بسیار خوب و خیلی بهتر از آن چه که ما انتظارش را داشتیم از خود نشان می‌دهد.

طراحی کابین

داخل کابین آوالون ۲۰۱۹ از مواد اولیه نسبتاً نرم، صفحه‌های نمایش بزرگ‌تر، دسته دنده‌ای زیباتر و صندلی‌های جلویی بهتر در مقایسه با مدل قبلی استفاده شده است. با استفاده از دوخت متضاد روی روکش‌های صندلی و برخی تریم های خاص کابین، تویوتا به جزئیات بیشتر از همیشه اهمیت داده است. تریم تورینگ که ما تست کردیم در مقایسه با مدل XLE و Limited، با مواردی مانند استفاده از چرم جیر بسیار نرم روی پنل درها و صندلی‌ها و تزئینات آلومینیومی روی داشبورد و باز هم پنل درها، خود را بسیار متفاوت کرده است. کنسول مرکزی طراحی زیبایی داشته، اکثراً از مواد اولیه نرم در طراحی آن استفاده شده و تا بخش مرکزی خودرو و بین دو صندلی جلو کشیده شده است. گرفتن فرمان ضخیم خودرو با روکش چرم فوق العاده که دارد حس و حال خوبی به راننده می‌دهد، ولی طرز قرارگیری شیفترهای روی فرمان به گونه‌ای می‌باشد که استفاده از آن را اندکی مشکل کرده است.

صفحه نمایش ۹ اینچی خودرو و آپشن هدآپ دیسپلی ۱۰ اینچی در بهترین موقعیت ممکن نصب شده‌اند. روی صفحه نمایش مذکور، سیستم دوربین خودرو به خوبی تصاویری از اطراف خود به شما نمایش می‌دهد، ولی فید ویدیویی و همچنین نقشه سیستم ناوبری کمی قدیمی به نظر می‌رسند. ترمز پارکینگ الکتریکی خودرو، زمانی که دسته دنده را در حالت پارک قرار می‌دهید، به صورت خودکار فعال می‌شود و با قرارگیری دسته دنده روی D یا دنده عقب، غیر فعال می‌گردد.

مدل تورینگ که ما تست کردیم به مواردی مانند چراغ‌های جلوی LED اتومات، چراغ‌های عقب LED، جلوپنجره مشکی پیانو، سیستم اگزوز دوگانه با چهار سراگزوز کرومی و اسپویلر عقب، کاور آینه بغل، دیفیوزر عقب و نشان‌های مشکی مجهز شده بود. از دیگر موارد مهم و قابل توجه کابین می‌توان به صفحه نمایش کیلومتر و آمپرهای ۷ اینچ، صندلی برقی راننده ۸ جهته، فرمان گرم شونده، سیستم صوتی JBL با ۱۴ اسپیکر و سیستم اطلاعات سرگرمی Entune 3.0 با پشتیبانی از نویگیشن، اپل کارپلی، رادیو ماهواری SiriusXM و وای فای اشاره کرد. پکیج Toyota Safety Sense P به صورت استاندارد روی این خودرو ارائه شده و شامل سیستم‌های کمکی رانندگی زیادی مانند ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خروج از خط با کمکی فرمان، نوربالای اتومات و یک سیستم کروز کنترل هوشمند می‌شود که عملکرد فوق العاده ای دارد. اگر چه همه این موارد خوب هستند، ولی ای کاش یک سیستم حفظ خودرو در مرکز جاده واقعی هم روی آن ارائه شده بود، سیستمی که این روزها حتی در مدل‌های ارزان قیمت‌تر هم می‌توان آن را یافت. سیستم مانیتور نقاط کور با هشدار ترافیک عبوری عقب هم به صورت استاندارد روی این خودرو ارائه شده است. یک پکیج Advanced Safety هم به صورت آپشن برای خودرو ارائه شده که شامل سیستم دوربین با اسکنر محیط اطراف و ترمز خودکار دنده عقب می‌شود. قیمت مدل تورینگ از ۴۳ هزار و ۱۲۰ دلار شروع می‌شود مدلی که ما تست کردیم، ۴۴ هزار و ۶۶۵ دلار قیمت داشت.

این خودرو فوق العاده است، ولی...

طراحان خودرو در طراحی بدنه و کابین این خودرو فوق العاده بوده‌اند، ولی جلوپنجره آن یک طراحی بحث برانگیز دارد. تقریباً از هر کسی که در مورد طراحی جلوپنجره پرسیدم، آن را دوست نداشتند. البته برخی افراد هم وجود داشتند که این موضوع برایشان اهمیتی نداشت. یکی از بهترین پاسخ‌هایی که در این رابطه دریافت کردم این بود: "حداقل آن‌ها تلاش می‌کنند یک طراحی متفاوت‌تر داشته باشند."! به طور کلی، طراحی و شکل جلوپنجره نسبتاً عجیب و غریب می‌باشد و رنگ مشکی پیانویی آن هم آن را تشدید کرده است. این مورد را هم به طراحی جلوپنجره‌های عجیب و غریب تیم طراحی تویوتا و لکسوس اضافه کنید...! با این حال، این مورد به هیچ وجه نخواهد توانست من را از خرید آوالون ۲۰۱۹ منصرف کند.

خریداران مسن هنوز هم می‌توانند از سواری با تریم های XLE و Limited این خودرو لذت ببرند، ولی تریم تورینگ بدون شک برای آن‌هایی که حاضرند راحتی سواری را با یک تجربه رانندگی لذت بخش و هیجان انگیز عوض کنند بهترین انتخاب خواهد بود.

تویوتا آوالون تورینگ ۲۰۱۹

  • قیمت پایه: ۴۳ هزار و ۱۲۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۴۴ هزار و ۶۶۵ دلار
  • ترکیب خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، سدان ۴ درب
  • موتور: ۳.۵ لیتری، ۳۰۱ اسب بخار نیرو، ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور، شش سیلندر خورجینی، ۲۴ سوپاپ DOHC
  • گیربکس: ۸ دنده اتومات
  • وزن خالص (تقسم وزن جلو / عقب): ۱۶۸۸ کیلوگرم (۶۰ / ۴۰)
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۷۰ میلی متر
  • طول در عرض در ارتفاع: ۴۹۷۵ در ۱۸۴۹ در ۱۴۳۵ میلی متر
  • صفر تا صد: ۶.۰ ثانیه
  • درگ ۴۰۰ متر: ۱۴.۶ ثانیه با سرعت ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت
  • خط ترمز، ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل:    ۳۵ متر
  • شتاب جانبی: ۰.۸۳ g
  • مصرف سوخت، شهر / بزرگراه / ترکیبی: ۱۰.۸ / ۷ / ۹.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر

منبع ترجمه: مجله MotorTrend

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar