نبرد لاکچری های بازار!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نبرد لاکچری های بازار!

کافی است مدتی به مقایسه و بررسی خودروهای گوناگون بپردازید و طولی نمی‌کشد که برای بهترین انتخاب در هر کلاس خودرویی به جواب ثابتی برسید. یک خودروی کامپکت؟ هوندا سیویک. یک اسپرت ارزان قیمت؟ مزدا میاتا. یک کراس اوور پر قدرت؟ تویوتا لندکروزر. به همین ترتیب، برای سال‌های طولانی مرسدس بنز S-Class به نخستین انتخاب خریداران سدان‌های لوکس بزرگ بدل شده است. ولی تکلیف کسانی که می‌خواهند خارج از چارچوب سنت‌ها عمل کنند، چه می‌شود؟

برای جواب به این پرسش، چهار دستگاه از رقبای اصلی S-Class از خودروسازان برتر جهان را با موتورهای چهار و شش سیلندر و محدودیت قیمتی ۱۰۰ هزار دلاری گردهم آوردیم تا معلوم شود کدامیک از آن‌ها بیشترین شانس را برای به چالش کشیدن تاج و تخت پادشاهی مرسدس بنز دارد.

گزینه‌ها

اولین گزینه، بی ام و ۷۴۰e xDrive iPerformance با موتور ۲ لیتری چهارسیلندر خطی توربوشارژر در ترکیب با یک پیشرانه برقی است که رقیب قدیمی بنز به شمار می‌آید. از آنجایی که دیگر خودروهای شرکت کننده در این مقایسه همگی از موتورهای شش سیلندر برخوردار هستند، ممکن است حضور سری ۷ با یک موتور چهارسیلندر کمی عجیب به نظر برسد. اما با در نظر گرفتن این نکته که صنعت خودروسازی به سرعت در حال حرکت به طرف کاهش شمار سیلندرها و استفاده از نیروی برقی است و ۷۴۰i هم در نسخه شش سیلندر عرضه نمی‌شود، این بهترین انتخاب ما بود. این ۷۴۰e با سطح آپشن‌ها و امکانات نسبتاً سبک برچسب قیمتی ۹۹۸۴۵ هزار دلاری را به خود می‌بیند. در زمانی نه چندان دور، لکسوس به عنوان رقیبی جدید در قلمرو حکومت آلمانی‌ها به شمار می‌آمد. این روزها ورق برگشته است و نسل پنجم LS500 با طراحی اسپرت و سیستم تمام چرخ متحرک قیمتی نزدیک به ۱۰۳ هزار دلار دارد. هیوندای هم با عرضه Genesis G90 AWD 3.3T که جایگزین مدل Equus شده است، تصمیم دارد تا سهم کاندکی از بازار سدان‌های شیک را تصاحب کند. هیوندای هم با قیمتی نزدیک به ۷۱۸۲۵ دلاری برای G90 سعی در وسوسه کردن متقاضیان برای انتخاب این کره‌ای تازه‌وارد دارد. لینکلن کانتیننتال AWD Black Label 3.0 2017 هم به نمایندگی از آمریکا در این رقابت شرکت کرده است. شاید نبود تسلا S در این جمع برای شما هم عجیب باشد، اما از آنجا که تسلا با آمار فروش موفق خود که از مرسدس بنز هم بیشتر است موفق‌ترین خودروی این سگمنت محسوب می‌شود، تصمیم گرفتیم تا در مقایسه بعدی آن را در کنار برنده این رقابت و مرسدس‌بنز S-class قرار دهیم. این کانتیننتال کم و بیش مجهز با قیمت ۷۹۷۸۰ دلاری قابل خریداری است؛ رقمی که از هیوندای جنسیس پیشی می‌گیرد.

مشخصات فنی

رانندگی با یک سدان مدرن بیشتر به دو بخش سواری و تجربه تقسیم می‌شود. مبحث سواری که کاملاً در فاکتورهایی نظیر قدرت توقف، قابلیت شتابگیری و پایداری در سرعت‌های بالا و سر پیچ‌ها خلاصه می‌شود تا میزان زیادی به سلایق و انتظارات راننده بستگی دارد. تجربه در طرف دیگر به زیبایی و کیفیت کابین، صندلی‌های لوکس چرمی، آپشن‌های گوناگون و تمام مواردی که موجب می‌شوند صاحب خودرو احساس خاص بودن را تجربه کند خلاصه می‌شود.

با وجود مشخصات فنی تقریباً مشابه، سواری هریک از این چهار خودرو با دیگری فرق دارد. بی ام و ۷۴۰e به شدت اسپرت بوده که برای سدانی با این ابعاد باعث شگفتی است. پیشرانه چهارسیلندر خطی ۲ لیتری توربو و ژنراتور برقی آن در ترکیب با یکد یگر خروجی ۳۲۲ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر را تولید می‌کند که کمترین مقدار در میان شرکت کنندگان است، با این حال به لطف استفاده از فیبرکربن در ساختار بدنه چابک‌ترین آن‌هاست. بی ام و در کمتر از ۵.۱ ثانیه از حالت سکون به شتاب ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای توقف کامل فقط به کمی بیش از ۳۷ متر راه نیازمند است. فرمان آن سبک و بسیار دقیق است و فنربندی‌اش کاملاً ضربات ناشی از سطح راه را دفع می‌کند.

به نظر می‌رسد که بی‌ام و و لکسوس در چندین سال گذشته مسیر یکد یگر را پیش گرفته‌اند. لکسوس LS در نسل قبلی خود خودرویی با سواری نرم بود، اما در مدل تازه خلق و خویی مثل خودروهای اسپرت به خود گرفته است. موتور تازه شش سیلندر خورجینی ۳.۴ لیتری تویین توربو آن عدد قابل توجه ۴۱۶ اسب‌بخار و گشتاور ۵۹۹ نیوتون‌متری را از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۱۰ سرعته جدید به چرخ‌ها منتقل می‌کند که سبب می‌شود برای رسیدن به شتاب ۹۶ کیلومتر بر ساعت فقط به ۵.۳ ثانیه زمان نیاز داشته باشد و پس از آن تنها با طی مسافت ۳۴ متر به توقف کامل دست پیدا کند. در مقام مقایسه با بی ام و، هیوندای و لینکلن، سواری لکسوس تا اندازه زیادی اسپرت تر است. فرمان‌پذیری LS500 کاملاً مدرن، اسپرت و دقیق است. سیستم تعلیق بادی آن به خوبی از پس دست اندازهای بزرگ برمی‌آید ولی ضربات ناشی از چال‌های کوچک تا میزانی به اتاق منتقل می‌شوند.

قابلیت‌های عملکردی

از نقطه نظر عملکرد، جنسیس G90 فاصله بین بی ام و و لکسوس را پر می‌کند. موتور شش‌سیلندر خورجینی ۳.۳ لیتری تویین توربو با خروجی ۳۶۵ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۹ نیوتون‌متری، رسیدن G90 به شتاب ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۵.۳ ثانیه امکان‌پذیر می‌کند که از LS500 هم جلو میزند. از طرفی جنسیس توانست در تست‌های هندلینگ و مسافت توقف هم نتایجی مشابه بی‌ام و دریافت کند. با فشردن پدال گاز، جنسیس بدون هیچگونه صدای اضافی از موتور و احساس فیزیکی تعویض دنده‌ها شتابگیری می‌کند. گرچه فرمان آن در دایره پیچ‌ها اطلاعات را به درستی بی ام و و لکسوس به راننده منتقل نمی‌کند اما در کلاس خود شایان توجه است. جنسیس فاقد اطمینان و پایداری بی ام و است اما ناهمواری‌های کوچک و بزرگ سطح مسیر را مثل لکسوس دفع می‌کند بدین سبب کیفیت سواری آن را می‌توان چیزی بین این دو قرار داد.

لینکلن کانتیننتال با موتوری با خروجی ۴۰۰ اسبی و گشتاور ۵۴۲ نیوتون‌متری که با جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته جفت شده است به اندازه اندکی از سه رقیب دیگر بازمی‌ماند. این لوکس آمریکایی به ۵.۵ ثانیه برای رسیدن به شتاب ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد و سیستم تقسیم گشتاورش هم به آن کمک می‌کند تا پا به پای دیگر شرکت کنندگان این مقایسه پیچ‌ها را طی کند. کانتیننتال همینطور با مسافت توقف ۳۶ متری دومین سیستم ترمز برتر گروه را داراست. این لیموزین تلاش خیلی زیادی برای اسپرت جلوه دادن خود می‌کند که برای برند هیچگاه لوکس‌سازی چون لینکلن منطقی به نظر نمی‌رسد. واکنش پدال گاز خشن است و موتور آن هم صدای زیادی ایجاد می‌کند. این یک پیشرانه قدرتمند است که به خوبی برای استفاده در مدل آماده نشده است. با این حال اسپرت بودن غیرمنتظره آن موجب هیجان‌انگیز شدن سواری کانتیننتال در سر پیچ‌ها می‌شود. این خودرو حالتی با نام Comfort Mode دارد که می‌تواند با استفاده از ضربه گیرهای برقی، واکنش ملایم‌تر دریچه گاز و فرمان سبک‌تر تا میزانی از خشکی سواری آن بکاهد.

فاکتور راحتی

نیمه دیگر معادله خودروهای لوکس را راحتی کابین، طراحی‌تریم داخلی، کیفیت مواد اولیه و امکانات پیشرفته تشکیل می‌دهد. کابین لینکلن برداشت اولیه بسیار خوبی را به سرنشین القا می‌کند ولی در این بخش نیز مانند سواری دارای مجموعه‌ای از ایرادات است. با بازکردن درب‌ها به کابینی با کنتراست چرم سیاه و سفید و چوب تیره پا خواهید گذاشت که از نظر فضای سرنشین دومین خودروی کوچک گروه است. صندلی‌های جلو آن با قابلیت تنظیم در ۳۰ جهت مختلف بسیار راحت هستند. جزییات کوچک در خودروهای لوکس اهمیت بسیار دارند و کانتیننتال در این بخش در حد انتظار ظاهر نمی‌شود. جریان هوا در حین حرکت و سروصدای اجزای کابین تا حدودی لذت سواری با این آمریکایی را کاهش داده‌اند.

کابین لکسوس در منحصربفرد بودن با لینکلن همتایی می‌کند ولی در زیبایی از آن پیشی می‌گیرد. این فضا شاید به اندازه دیگر مدل‌های سری LS انقلابی نباشد اما با ترکیب زیبای چوب، نورپردازی خلاقانه و تریم متالیک روشن در سرتاسر کابین گام بزرگی رو به جلو برای این سدان به شمار می‌رود؛ با این‌حال باز هم می‌توان ایرادهایی را در آن مشاهده کرد. این مدل که از فاصله محوری زیادی نسبت به نسخه لانگ نسل قبلی بهره می‌برد دارای کوچکترین کابین در بین اعضای گروه است، موضوعی که به خصوص در ردیف عقب بسیار احساس می‌شود. تنظیمات برقی LS500 همچنان گیج‌کننده هستند و سیستم سرگرمی و اطلاعات آن برای کاربر پیچیده و ناشناخته است. کار با این تجهیزات سخت بوده و از طریق یک پد لمسی ناکارآمد تعبیه شده در کنسول وسط صورت می‌پذیرد؛ سیستمی که به اعتقاد ما بدترین نوع خود در صنعت خودرو سازی است.

با ورود به کابین جنسیس G90 و بستن درها با فضایی خیلی راحت، دلپذیر و سرشار از سکوت مواجه خواهید شد، همانطور که زمانی لکسوس‌ها ساخته می‌شدند. صندلی‌های چرمی بدن را کاملاً در بر می‌گیرند و کار با انواع کنترل‌های داخل کابین مانند دوربین ۳۶۰ درجه و رادار کروز کنترل تا سیستم اطلاعات و سرگرمی در کمال آسانی انجام می‌گیرد. اگر بخواهیم انتقادی به کابین G90 وارد کنیم، آن عدم ریسک پذیری است. این فضا کاملاً سنتی و حاوی ترکیب چوب تیره با چرم مشکی‌رنگ است؛ فقط کافی است تا آن را با تریم چوب هیجان‌انگیزتر و چرم متفاوت‌تری تصور کنید تا به قلمدادمان پی ببرید.

کابین ب‌ی ام و ۷۴۰e در مدل موردبررسی خیلی خسته کننده به نظر می‌رسید، اگر چه می‌توانستیم با پرداخت تقریبی ۵ هزار دلار و سفارش‌تریم گوناگون آن را کمی هیجان‌انگیز کنیم، اما در این صورت قیمت کلی آن از چارچوب ۱۰۰ هزار دلاری تست بالاتر می‌رفت که همین کار نشان از پافشاری بی ام و برای عرضه امکانات پایه در قالب پکیج‌های گران‌قیمت دارد. در داخل این کابین کم آپشن بیش از هر زمان دیگری به امکاناتی نظیر صندلی‌های Executive ردیف عقب و درگاه‌های اضافی USB نیاز پیدا خواهید کرد. با صرف‌نظر از موارد فوق، کابین ۷۴۰e ساکت و آرامش‌بخش بوده و با کیفیت خوبی مونتاژ شده است. این مدل همینطور با امکانات مدرن جالبی مثل کنترل‌های صوتی و نورپردازی ورودی درها موسوم به فرش قرمز که از یک سدان شیک انتظار می‌رود تجهیز شده است.

نتیجه‌گیری

هیوندای G90 یک پیشرو موفق در کلاس خودروهای مدرن است و اگرچه انتظار داشتیم تا جذابیت‌های بصری بیشتری از خود نشان دهد، دارای کابینی راحت، شیک و پر از امکانات راحتی و سیستم‌های سرگرمی روز جهان. رانندگی با آن آرام اما هیجان‌انگیز است. جنسیس نه‌تنها جایگزین خوبی برای S-Class به شمار می‌رود، بلکه همینطور یک سدان شیک دارای هویت مستقل است.

لینکلن کانتیننتال ۳.۰

لکسوس LS500

هیوندای جنسیس G90 3.3T

ب‌ام‌و ۷۴۰e

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar