تمام آن چه که باید در مورد چراغ TPMS داخل خودرو بدانید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تمام آن چه که باید در مورد چراغ TPMS داخل خودرو بدانید

آیا شده تا به حال نگاهی به تایرهای خودروی خود داخل پارکینگ انداخته و احساس کنید یکی از آن‌ها کم بادتر است؟ هنگام کم بودن باد تایر، ممکن است خودرو کمی کج روی زمین بایستد. بیشتر اوقات ایده کم بودن باد تایر را رد و با خود می گوییم که حتماً خطای بصری بوده یا نوع ایستادن خودرو به گونه‌ای است که آن طور دیده می‌شود. ممکن است حق با شما باشد، ولی از کجا این قدر مطمئن هستید؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید اعتراف کنید که بیشتر این مواقع فشار باد تایرها را چک نمی‌کنید. دیگر آن دوران خوب قدیمی که در هر پمپ بنزین چند نفر حضور داشتند و روغن را چک می‌کردند، شیشه‌ها را می‌شستند و فشار باد تایرها را بررسی می‌کردند گذشته است و این خبرها نیست. اگر به صورت منظم فشار باد تایرها را چک نمی‌کنید، چگونه می‌توانید بفهمید که میزان آن کاهش یافته است؟

معرفی سیستم نظارت بر فشار باد تایر

از سال ۲۰۰۷، طبق قانون خودروسازها در آمریکا مجبور به نصب سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) روی خودروهای سبک شدند. این تصمیم به منظور افزایش ایمنی خودروها و همچنین کاهش مصرف سوخت آن‌ها گرفته شده است. در صورتی که این سیستم را روی خودروی خود داشته باشید، زمانی که فشار باد یکی از تایرها از میزانی خاص بیشتر کاهش پیدا کند، سیستم به شما هشدار خواهد داد.

کار سیستم TPMS چیست؟

سیستم نظارت بر فشار باد تایر، همان طور که از نامش پیداست فشار باد تایرهای خودروی شما را بررسی کرده و آن‌ها را با حالت عادی مقایسه می‌کند. بسیاری از سیستم‌های TPMS یک سنسور داخل محفظه هوای تایر دارند و زمانی که یکی از آن‌ها فشار باد داخل تایر را کم‌تر از میزان عادی تشخیص داد، چراغ TPMS پشت صفحه آمپر روشن می‌شود. زمانی که چراغ TPMS روشن شده است، حتماً تایرها را به دنبال آسیب یا نشتی بررسی کنید.

نشانه‌های چراغ TPMS

چراغ سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) به دو شکل مختلف می‌تواند روشن شود: ثابت یا چشمک زن. اگر چراغ TPMS به صورت ثابت روشن شود، سیستم می‌خواهد به شما بگوید که یک سنسور فشار باد تایر کمی را در یکی از چرخ‌ها تشخیص داده است. تا زمانی که مشکل برطرف نشده است این چراغ به صورت ثابت روشن خواهد ماند.

این در حالی است که چشمک زدن چراغ TPMS معمولاً به معنی وجود یک خطا در سیستم TPMS است. یا دستگاه گیرنده نمی‌تواند یکی از سنسورها را تشخیص دهد، یا یکی از سنسورها خراب شده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، حتماً باید سیستم TPMS خودروی خود را بررسی کنید. قبل از استارت زدن و زمانی که سوئیچ را باز کرده‌اید، چراغ TPMS ممکن است از حالت چشمک زن به حالت ثابت دربیاید و زمانی که دوباره خودرو روشن یا خاموش شد به حالت چشمک زن باز می‌گردد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

14 دیدگاه ها برای "تمام آن چه که باید در مورد چراغ TPMS داخل خودرو بدانید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Hossein
مهمان

واسه من هم بعضی موقع ها اون گرده روشن میشه هم اون حرف tpms

KASRA NURI
مهمان

با سلام ماشین ما درجه ی tmps ثابت مونده باد لاستیک ها هم تنظیم کردیم لطفا جواب بدین

حسن
مهمان

پنچرگیر ولوهایی که باهاش باد لاستیک رو تنظیم میکنه بررسی کرد گفت اینا سنسور نشاندهنده فشار باد دارن، ممنون میشم راهنمایی کنید

حسن
مهمان

سلام حسن هستم، من یه اپتیما ۲۰۲۵ فول دارم تازه خریدم سیستم نشان دهنده باد لاستیک رو روی صفحه کیلومتر نمیببنم توی تنظیمات صفحه ندیدم، خواهشا راهنمایی کتید

ارمان
مهمان

من هم یک بنزین مشکل را دارد ۲۰۳۰ دارم هم

داود
مهمان

۲۰۲۶ می‌خریدی جدیدتره

عباس
مهمان

شما پیکان بخر سوار شو برات مناسب تره .

محمد
مهمان

سلام
چگونه می‌توانم چراغ آلارم فشار باد رو پاک کنم

سعید
مهمان

Temps

محمدحسن
مهمان

ماشین سانتافه۲۰۱۷ هس

محمدحسن
مهمان

سلام جناب من دی وز لاستیک ماشین ترکید زاپاس انداختم روش چراغ tpms مربوط ب همون لاستیک روشن شده صفر شده و خاموش نمیشه تو صفحه کیلومترم علامت روشنه چجور باید خاموشش کنم

كمال
مهمان

سلام من جک اس ۵ دارم چرخ هاى عقب وجلو روجابجا کردم الان چراغ فشار باد روشن مونده خاموش نمیشه چکار کنم ؟

Tel:09356480126

شیرازی
مهمان

شما لاستیک‌ها را میتونید جابجا کنید ولی رینگها نه علتی که چراغش خامش نمیشه اینه رنگها برگردون سر جای خودش

Hojjat ,, Urmia
مهمان

فشار باد تایرها فدای سرت ادمین جان ،، فشار خودت کم نشه داداش