نگاهی به بیسو T5، جدیدترین شاسی بلند چینی بازار ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
نگاهی به بیسو T5، جدیدترین شاسی بلند چینی بازار ایران

این روزها در همه بازارهای جهانی کراس اورها و شاسی بلندها به سرعت در حال رشد هستند و زنگ خطر برای سدان ها به صدا درآمده است. کمپانی‌های خودروسازی هم با توجه به محبوبیت بالای این مدل‌ها و تقاضای بسیار زیاد در بازار، سعی می‌کنند با طراحی و ساخت انواع کراس اورها و شاسی بلندها، از قافله عقب نمانند. کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و طی سال‌های اخیر، میزان حضور شاسی بلندها در خیابان‌های ایران رشد چشم گیری داشته است.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به خودروی شاسی بلند هفت نفره بیسو T5، که شرکت سیف خودرو در نمایشگاه خودروی تهران ۹۶ آن را در کنار بیسو T3 رونمایی کرده بود، با زوم فور کار همراه باشید.

شرکت جوان بیسو اتو تقریباً دو سالی است که وارد بازار چین شده، ولی مجموعه مدل‌های آن با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است: پس از دو خودروی T3 و M3 که به ترتیب یک کراس آور و یک مینی ون کامپکت هستند، کمپانی از یک کراس آور سایز متوسط با نام بیسو T5 رونمایی کرد. این برند جدید چینی که تحت مالکیت جوینت ونچر Beiqi Yinxiang است، قصد دارد با این خودرو سهم خوبی از بازار چین را به خود اختصاص دهد.

ابعاد بدنه

بیسو T5 ظاهری تقریباً شبیه به T3 دارد و کمپانی آن را همراه با تجهیزات استاندارد زیادی وارد بازار کرده که قطعاً به افزایش فروش آن کمک شایانی خواهد کرد. T5 با داشتن ابعادی معادل ۴۷۱۵ میلی متر طول، ۱۸۳۰ میلی متر عرض، ۱۷۸۰ میلی متر ارتفاع و طول بین دو محور ۲۷۶۰ میلی متر، تقریباً هم اندازه با هیوندای سانتافه است. این شاسی بلند هفت سرنشین یک ترکیب صندلی ۲+۳+۲ دارد.

طراحی ظاهری

طراحان بیسو تلاش کرده‌اند تا یک زبان طراحی مشخص برای خودروهای خود انتخاب کنند و همین موضوع به وضوح در دو مدل T5 و T3 دیده می‌شود. در قسمت جلو یک جلوپنجره بزرگ مشکی با میله‌های افقی کرومی بسیار به چشم می زند که تا بالای چراغ‌ها ادامه یافته است. قاب چراغ‌های جلو نسبتاً کوچک بوده و از دو چراغ گرد تشکیل شده است. طراحی خاص سپر زیبایی طراحی قسمت جلو را دو چندان کرده و شاهد دو چراغ مه شکن در دو سوی سپر هستیم. کاپوت عضلانی خودرو یکی از موارد دیگری است که به خوبی در طراحی بخش جلویی به چشم می زند.

اگر از کناره‌ها به خودرو نگاه کنید، بیسو T5 نه یک شاسی بلند بلکه بیشتر شبیه یک مینی ون است. استفاده از رینگ‌های کوچک یکی از معایب بزرگ این خودرو محسوب می‌شود که امیدواریم سیف خودرو در مدل‌های وارداتی خود در این مورد تجدید نظری بکند.

طراحی قسمت عقب خودرو هم مانند بخش جلوی آن واقعاً زیباست. شکل چراغ‌های عقب مشابه T3 ولی بزرگ‌تر از آن است و ما را تا حدودی به یاد چراغ‌های عقب کیا اسپرتیج و رنو کولئوس می‌اندازد. وجود دو سراگزوز در گوشه پایین سمت چپ خودرو ظاهری اسپرت به آن داده است. تنها نقطه ضعف در طراحی بخش عقب را شاید بتوان لوگوی بیسو مطرح کرد که اندازه بسیار بزرگی دارد. از دیگر موارد قابل توجه طراحی بخش عقب خودرو می‌توان به دو چراغ مه شکن بالای سپر اشاره کرد.

روی هم رفته بیسو T5 ظاهری جذاب و اسپرت دارد و قطعاً با اقبال خوبی مخصوصاً از سوی جوانان روبرو خواهد شد. این موضوع می‌تواند برگ برنده خوبی برای T5 در بازار ایران محسوب شود.

طراحی کابین

وارد کابین بیسو T5 شوید و شرط می‌بندیم که شما هم سورپرایز خواهید شد، طراحان کمپانی به معنای واقعی کلمه سعی کرده‌اند که یک کابین لوکس برای این خودرو طراحی کنند. طراحی زیبای داشبورد، یک صفحه نمایش نسبتاً بزرگ در بالای کنسول مرکزی، یک فرمان متفاوت، روکش چرم صندلی‌ها و داشبورد و همچنین تزئینات نقره‌ای در جای جای کابین همه و همه بر زیبایی‌های داخل بیسو T5 افزوده است.

پیشرانه

زیر کاپوت این خودرو شاهد یک موتور ۱.۵ لیتری توربو بنزینی با ۱۵۰ اسب بخار نیرو و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور هستیم که به یک گیربکس شش دنده دستی یا پنج دنده اتومات متصل شده و از طریق آن، خروجی‌های موتور به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. بیسو گفته طی ماه‌های آتی قصد دارد یک گیربکس CVT هم برای این خودرو عرضه کند. یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های این خودرو عدم عرضه نسخه دو دیفرانسیل آن است که برای یک شاسی بلند هفت نفره ایراد بزرگی محسوب می‌شود. موتور این خودرو هم برای خودرویی در این ابعاد ضعیف است. البته با توجه به قیمت ارزان این خودرو، از این معایب تا حدودی می‌توان چشم پوشی کرد.

تجهیزات

در مدل پایه داخل کابین این خودرو شاهد مواردی مانند یک سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش ۸ اینچ، بلوتوث، تهویه مطبوع و صندلی‌های جلوی گرم شونده هستیم. مدل‌های گران‌تر این خودرو به آپشن هایی مانند سنسورهای مختلف، دوربین دید عقب سانروف پانوراما و سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز خواهند شد. از جمله برخی تجهیزات مهم دیگر این خودرو می‌توان به فرمان برقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، چراغ‌های LED روز روشن، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، سنسور باران، کروز کنترل، صندوق پران برقی، سیستم هشدار ضد سرقت، ایربگ سرنشین‌های جلو، پرده‌ای و جانبی راست و چپ، سنسور پارک جلو و دوربین ۳۶۰ درجه سوراند اشاره کرد. برخی از این تجهیزات در خودروهای هم رده و رقبای مستقیم این خودرو در ایران یافت نمی‌شود و همین برگ برنده دیگری در رقابت با آن‌ها برای بیسو T5 خواهد بود.

ایمنی

در زمان نگارش این مطلب هنوز اطلاعاتی در مورد تست‌های ایمنی این خودرو منتشر نشده است. از برخی امکانات ایمنی بیسو T5 می‌توانیم به ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم‌های کمکی ترمز BOS، TCS، BA، HAS و TCS، ترمز پارک دستی یا الکترونیکی (EPB) و هیل هولدر اشاره کرد.

قیمت احتمالی

قیمت بیسو T5 در بازار چین در حال حاضر بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار یوان است. هنوز قیمت نهایی و همچنین زمان ورود این خودرو توسط سیف خودرو به ایران مشخص نیست ولی این کمپانی در نمایشگاه تهران اعلام کرده بود که T5 را به قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش خواهد رساند که اگر با افزایش مطابق معمول بازار مواجه نشود، می‌توان آن را قیمتی مناسب برای خودرو تلقی کرد.

رقبای اصلی

همان طور که اشاره کردیم، بیسو T5 یک شاسی بلند هفت نفره است و از همین رو، شاسی بلند فوتون ساوانا که توسط عظیم خودرو در ایران رونمایی شده را می‌توان به عنوان رقیب اصلی آن معرفی کرد. از دیگر رقبای مهم بیسو T5 می‌توان جک اس ۵، بی وای دی اس ۶، چری تیگو ۵ و حتی تیگو را نام برد. باید منتظر ماند و دید رقابت بین این خودروها تا چه حد داغ خواهد شد.

سخن پایانی

بیسو شرکتی بسیار جوان محسوب می‌شود که هنوز در اول راه است و فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یکی از خودروسازهای برتر چین دارد. سیف خودرو که قبلاً تلاش‌هایی برای فروش محصولات سوبارو در ایران انجام داد و ناموفق بود، تلاش می‌کند این بار با محصولات بیسو شانس خود را در بازار ایران آزمایش کند. بیسو T5 با توجه به ابعاد بزرگ، ظرفیت هفت سرنشین و تجهیزات خوبی که دارد قطعاً با اقبال خوبی در بازار ایران مواجه خواهد شد. نظر شما مخاطبان عزیز زوم فورکار در این باره چیست؟ آیا حاضرید ۱۳۰ میلیون تومان برای خرید این شاسی بلند هفت سرنشین چینی پرداخت کنید؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

37 دیدگاه ها برای "نگاهی به بیسو T5، جدیدترین شاسی بلند چینی بازار ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
احمدرضا
مهمان

ظاهرش خیلی فریب دهندس

محمد
مهمان

همه ماشین های چینی همینند

علی
مهمان

خدایی اگه صد سی با امکانات کامل که تو متن نوشته وارد شه عالیه

محمد
مهمان

لا اقل این چینی ها اینهمه تنوع تو خودرو سازی دارن درسته اکثر خودروهاشون کپی خودروسازان مطرحه ولی ماشینهاشون خیلی بهتر از اشغال های وطنیه

محمد
مهمان

ایران شده ازمایشگاه خودروهای چینی

احسان
مهمان

موتورضعیف، تک دف بودن، رینگ های کوچیک ، چهره قشنگی داره ولی دوتا کارگر افغانی ام باید بگیری از پشت هل بدن ماشین راه بره،
به رقیب های خودش مثل تیگو۵ و هایما s7 و جک نمیرسه اوناهم تک دف هستن ولی از لحاظ موتوری و برند یه سر و گردن از این بالاترن
درکل چینیه، ماشین چینی ام رخ داره پیشرانه و خدمات صفرررررررر
بری سفر دلهره داری نذاره تو راه
ماشینی بخرید که تو راه موندین دلتون خوش باشه خدمات پس از فروش خوب داره
قطعات یدکی موجود باشه

حسین راهزانی
مهمان

سلام اگر قیمت همین ۱۳۰ میلیون باشه عالیه ولی بعیده که همین قیمت باشه

طراحی ملی
مهمان

ماشین چینی اصلا پول نباید جاش داد درسته؟؟؟

شهریار
مهمان

پس باید چی داد به جاش؟؟به نظرتون رو خوبه؟؟ادعا خوبه؟؟
شما بشین همینطور به ریش چین بخند…اصالت رو هم در کوزه بذاری بهتره

کتی
مهمان

مفت گرونه یه عده مثل شما شدید موش آزمایشگاهی خودرو سازان دوزاری چینی

طراحی ملی
مهمان

هر کی کارش لنگه تو چین میاد ماشین میسازه اونوقت بهترین جا کجاست ایران. از کدوم اصالت حرف میزنی نکنه فکر کردی درباره بنز بی ام و حرف میزنی نه درباره یه ماشین دوهزاریه چینی داریم حرف میزنیم

سعید
مهمان

والا من هر کاری میکنم نمیتونم دلمو راضی به خرید ماشین چینی کنم.به نظرم با این پول داستر یا کپچر قابل اعتماد ترن

mohamad
مهمان

۱۳۰ میدم ۲۰۰۸ یا کپچر میگیریم …..درسته از این کوچیک ترن ولی اصالت و کیفیت دارن