پژو پارس سال سفارشی XU7P

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:05
پژو پارس سال سفارشی XU7P

بررسی پژو پارس سال سفارشی XU7P

کسی فکرش را نمی کرد شرکتی فرانسوی که در قرن نوزدهم میلادی کار خود را با ساخت ابزار آلات و لوازم آشپزخانه آغاز کرد، روزی به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خودروی ایران بدل شود. به هر حال امروزه خودروهای پژو در بازارهای جهانی چندان هم پر طرفدار نیستند.

شروع همکاری پژو با ایران خودرو به بیش از ۳۰ سال پیش باز می گردد. البته این همکاری همیشه هم بی حاشیه نبوده است. پژو با مدل ۴۰۵ پای خود را به صنعت خودروسازی ایران باز کرد. ایران خودرو مدل پارس را که در واقع فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ بود و نباید یک خودروی جدید به حساب می آمد، در سال ۱۳۷۹ به بازار عرضه نمود که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. طبق سایت ایران خودرو، این شرکت معتقد است که پژو پارس نخستین خودروی لوکس در ایران می باشد. البته مشخص نیست که با چه ملاک و معیاری این خودرو لوکس معرفی شده است ولی لوکس نامیدن پارس حتی ۲۰ سال قبل، فکاهی به نظر می رسید. در ابتدا این خودرو با نام پرشیا به بازار عرضه شد ولی به دلایلی نام پارس جایگزین نام قبلی شد. در سال ۱۳۸۳، پارس ELX برای اولین بار معرفی شد که امکانات خوبی نسبت به خودروهای آن سال ها ارائه می کرد و از موتور قوی تری نیز بهره می برد اما به دلیل قیمت گذاری و بازاریابی نامناسب نتوانست چندان موفق عمل کند.

در سال ۱۴۰۰، ایران خودرو پارس سال سفارشی با موتور XU7P را با کد کلاس ۳۵۱۰۳ معرفی و در سال ۱۴۰۱ آن را به بازار عرضه کرد، خودرویی که با مقایسه آن با نمونه های ۲۰ سال پیش و نیم نگاهی به تغییرات صورت گرفته در این سال ها در دنیای خودرو، به خوبی وضعیت درجازدن صنعت خودروی کشورمان را نشان می دهد. در حال حاضر هیچ یک از تیپ های پارس به گیربکس اتوماتیک مجهز نیستند و تمامی مدل ها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می شوند. تجهیزات بیشتر پارس سال سفارشی XU7P نسبت به پارس سال XU7P به ترمز دیسکی عقب، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی و شیشه دودی سرنشینان عقب محدود می شود. از نظر قیمتی، پارس سال سفارشی XU7P بین پارس سال XU7P و پارس ELX سفارشی XU7P قرار می گیرد.

به هر حال در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ایران خودرو ۷ نوع پارس با نام های پارس سال، سال XU7P، LX، LX سفارشی TU5، سال سفارشی XU7P، ELX سفارشی XU7P و ELX سفارشی TU5 را با ۳ موتور و رده های تجهیزاتی گوناگون به بازار عرضه می کند. گرچه این ۷ مدل به عنوان مدل های روی خط تولید شرکت عنوان شده اند اما تمامی آن ها در طرح های فروش ارائه نمی شوند. امروز قصد داریم به پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P بپردازیم که مدتی است از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شده است.

نمای ظاهری

 نمای ظاهری این خودرو همان نمای آشنای همیشگی است. پارس دارای همان نمایی است که از پژو ۴۰۵ سراغ داشتیم با تغییراتی در کاپوت و صندوق عقب، سپرها، جلو پنجره و البته چراغ های جلو و عقب که باعث ارتقای ظاهر این خودرو نسبت به ۴۰۵ شده است. پارس ELX سفارشی نسبت به سایر مدل ها دارای تفاوت های اندکی است، از جمله این تفاوت ها می توان به چراغ های عقب دودی، چراغ خطر سوم سقفی، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی (تنها پارس سال و پارس سال XU7P از رینگ فولادی استفاده می کنند) و شیشه های دودی عقب (در تمامی مدل های سفارشی) اشاره کرد. به هر حال ظاهر پارس هنوز هم طرفداران خود را دارد.

کابین و امکانات رفاهی

در داخل کابین پارس سال سفارشی XU7P نیز همه چیز مانند قبل است. جلو داشبورد، همان نمونه ارتقا یافته است که زمانی به جلو داشبورد سوناتایی معروف شد. تریم دو رنگ مشکی-کرم و طرح چوب باعث می شود که نمای داخلی قدری لوکس تر احساس شود، البته کیفیت متریال کابین چندان مطلوب نیست. طراحی کلی داشبورد نسبتا قابل قبول است و فرمان به خوبی در دست قرار می گیرد.

پژو پارس در تمامی مدل ها به امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، آینه جانبی برقی راهنمادار، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، ایموبلایزر، قفل مرکزی به همراه ریموت، کمربند جلو با تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، دماسنج، شیشه های برقی چهار درب، روکش صندلی پارچه ای و تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب مجهز است. در مدل های LX، LX سفارشی TU5 و مدل های ELX سفارشی علاوه بر تجهیزات فوق آینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو نیز وجود دارد. مدل های ELX سفارشی به آمپرهای پشت فرمان دیجیتال، دسته راهنمای طرح جدید و شیشه های عقب دودی (تمامی مدل های سفارشی)، سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و سیستم اخطار کاهش باد لاستیک ها هم مجهز هستند. مدل ELX سفارشی TU5 تنها مدل پارس است که به کروز کنترل مجهز شده است. در مجموع نمی توان گفت پارس سال سفارشی XU7P آپشن های زیادی دارد.

بررسی و مشخصات فنی         

پارس سفارشی سال XU7P به همراه پارس سال XU7P و پارس ELX سفارشی XU7P، نمونه هایی هستند که از موتور XU7P یا XU7 پلاس بهره می برند. این موتور در واقع موتور اصلاح شده نمونه قدیمی XU7 است. با تغییراتی که در موتور قبلی اعمال شده، به نظر می رسد تنها یک هدف مورد نظر ایران خودرو بوده است و آن هم کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور می باشد. در واقع با یک موتور پیشرفته و پر بازده سر و کار نداریم و اساس کار همان موتور XU7 است که سال ها روی نمونه های مختلف پارس، سمند و حتی پژو ۴۰۵ به کار رفته است. حتی توان، گشتاور و شتاب پارس مجهز به موتور XU7P نسبت به پارس سال که اکنون تنها نمونه ارائه شده با موتور XU7 می باشد نیز کاهش داشته است اما مصرف خودرو طبق اعداد اعلامی ایران خودرو حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است که عدد قابل توجهی به حساب می آید.

این پیشرانه از نوع ۸ سوپاپ با حجم ۱۷۶۱ سی سی بوده و می تواند ۹۷ اسب بخار توان در ۵۵۰۰ دور و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور تولید کند (۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور برای موتور XU7). نیروی موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود، همچنین مصرف ترکیبی پارس با موتور XU7P برابر ۷.۰۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۹.۱ برای موتور XU7) و شتاب ۰-۱۰۰ پارس مجهز به این موتور ۱۲ ثانیه (۱۱ ثانیه با موتور XU7) توسط ایران خودرو عنوان شده است.

علاوه بر موتورهای عنوان شده، پارس با موتور TU5 نیز عرضه می شود. این موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی که در پارس LX، LX سفارشی TU5 و ELX سفارشی TU5 مشترک است، با حجم ۱۵۸۷ سی سی قادر است به توان تولیدی ۱۰۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۷.۲۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. پارس با موتور TU5 شتاب ۰-۱۰۰ رسمی ۱۳.۲ ثانیه ای دارد.

رانندگی با پارس سال سفارشی XU7P تقریبا مشابه نمونه های قدیمی با موتور XU7 است، با این تفاوت که صدای موتور کمتر به گوش می رسد. وضعیت شتابگیری خودرو از مدل هایی که به موتور TU5 مجهزند بهتر است و تقریبا مانند نمونه های قدیمی است. طبق ادعای ایران خودرو موتور XU7P کم مصرف ترین موتور نصب شده روی پارس است. مصرف سوخت در موتور XU7P به قدری از موتور XU7 بهتر است که عملکرد ضعیف تر موتور به میزان اندک را توجیه کند. در واقع می توان گفت بازدهی موتور تا حدی بهبود یافته است. هنوز زمان زیادی از ارائه این موتور نمی گذرد و شاید برای اظهار نظر در مورد قابلیت اطمینان آن به زمان بیشتری نیاز باشد اما گفته می شود در این موتور مشکل واشر سرسیلندر نیز تا حد زیادی برطرف شده است.

با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها به نظر می رسد انتخاب پارس مجهز به موتور XU7P نسبت به نمونه های قدیمی منطقی تر باشد. البته نباید موتور TU5 را نیز فراموش کرد. اگرچه پارس مجهز به موتور TU5 گشتاور و شتاب کمتری نسبت به نمونه های دارای موتور XU7P دارد اما امتحان خود را به خوبی در بازار ایران پس داده است، مصرف سوختی نزدیک به موتور XU7P دارد و از تکنولوژی به روزتری برخوردار است.

در پایان این بخش باید به عملکرد نسبتا مناسب گیربکس و هماهنگی قابل قبول آن با پیشرانه در پارس سال سفارشی XU7P و فنر بندی خودرو که با توجه به رقبا مثبت ارزیابی می شود، اشاره کرد.

امنيت پژو پارس سال سفارشی XU7P

پارس در تمامی مدل ها به تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ABS و EBD و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است. در تمامی مدل های سفارشی از جمله پارس سال سفارشی XU7P، ترمزهای عقب نیز از نوع دیسکی هستند. در مجموع عملکرد ترمزها مناسب است و برای این خودرو کافی به نظر می رسد. پارس با معیارهای جهانی خودروی ایمنی محسوب نمی شود اما وجود تجهیزات ایمنی حداقلی تا حدی وضعیت را بهبود می بخشد.

ارزش خريد پژو پارس سال سفارشی XU7P

اگر یک خودروی صفر کیلومتر با فضای داخلی مناسب یک خانواده برای شما اولویت محسوب می شود، پارس سال سفارشی با موتور XU7P گزینه نسبتا مناسبی به شمار می آید. البته باید در نظر داشت که پارس سفارشی در واقع یک خودروی قدیمی است که ایران خودرو می خواهد با ارائه آپشن هایی، کماکان مشتریانش را حفظ کند.

اگر به بازار دست دوم سری بزنید و صفر بودن خودرو برایتان اولویت نباشد، گزینه های ارزشمندتری خواهید یافت. برای نمونه می توان به نمونه های کارکرده رنو تندر 90، مگان و 206 صندوقدار یا تیپ 5 اشاره کرد که کیفیت و هماهنگی فنی بیشتری را ارائه می کنند. در بین مدل های مختلف پارس می توان گفت با توجه به قیمت بالاتر نمونه های مجهز به موتور TU5 و همچنین بهبود عملکرد موتور XU7P نسبت به موتور XU7، پارس سال سفارشی XU7P ارزش خرید بیشتری دارد. البته این نکته را نیز باید درنظر داشت که موتور XU7P هنوز قابلیت اطمینان خود را نشان نداده است و از این حیث ریسک بیشتری را به خریدار تحمیل می کند. نمونه های دارای موتور TU5 در صورت ارائه با قیمت معقول تر، به واسطه پیشرانه قابل اطمینان و به روزتر گزینه های بهتری به نظر می رسیدند.

10
0 5

رقبای پژو پارس سال سفارشی XU7P

از رقبای اصلی پارس سال سفارشی XU7P، می توان راناپلاس و سمند EF7 را نام برد. البته دنا، پژو 206 صندوق دار، رنو تندر 90 و سمند نیز از دیگر رقبای پارس به حساب می آیند. راناپلاس با فضای محدود داخلی مورد پسند همه خانواده ها نیست. از طرف دیگر مشکلات کیفی در مدل های قبل از فیس لیفت را همچنان در پس زمینه خود دارد. البته استفاده از پیشرانه TU5 یک مزیت برای این خودرو محسوب می شود. به هر حال راناپلاس ظاهر جدیدتری هم دارد اگرچه ممکن است همه افراد این ظاهر را نپسندند. در سوی دیگر نیز سمند EF7 قرار دارد که باز هم از مشکلات کیفی رنج می برد و امکانات بیشتری نسبت به پارس در اختیار خریدار قرار نمی دهد.

در بین خودروهای کارکرده اما می توان خودروهای مناسب تری را یافت. برای نمونه رنو تندر 90 برای افرادی که به کیفیت خودرو اهمیت بیشتری می دهند و ظاهر تندر 90 و آپشن های کمترش برایشان قابل قبول است، می تواند مناسب تر باشد، حتی در بازار، مدل های قدیمی تر مگان را می توان یافت که با توجه به سن بالاتر ریسک پذیری بیشتری برای هزینه های تعمیر و نگهداری می طلبد، اما امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری هم ارائه می کند. پژو 206 صندوق دار نیز برای خانواده های کم جمعیت که فضای داخلی خودرو برایشان قابل قبول است، با توجه به طراحی به روزتر، هماهنگی فنی بیشتر و مشخصات فنی مناسب، گزینه ارزشمندی محسوب می شود. البته باید توجه داشت که یافتن نمونه های صفر کیلومتر 206 صندوقدار در بازار کمی سخت است و امکانات این خودرو نیز در مقایسه با پارس سال سفارشی XU7P تا حدی کمتر است.


مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی XU7P

نام لاتین خودرو Peugeot Pars
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D
کشور سازنده ایران
سال طراحی 2000
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
گارانتی ایران خودرو
حجم موتور 1761 سی سی
نوع موتور XU7 P تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 97 اسب بخار در 5500 دور بر دقيقه
گشتاور 146 نيوتن متر در 4500 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 185 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 12 ثانيه
ضريب تراکم 9.3
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی پاشش چند نقطه اي
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4498 میلیمتر
عرض 1704 میلیمتر
ارتفاع 1410 میلیمتر
فاصله محوری 2669 میلیمتر
وزن 1165 کیلوگرم
حجم صندوق 470 ليتر
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا راديو پخش
غربیلک فرمان كليدهاي كنترل روي فرمان
سیستم صندلی های جلو تنظيم دستي پشتي صندلي هاي جلو
سیستم روشنایی جلو مه شكن
سیستم روشنایی عقب مه شكن
سیستمهای کمکی راننده سنسور دنده عقب
سیستم آینه ها برقي راهنمادار
سیستم شیشه ها بالابر برقي درهاي جلو و عقب-شيشه هاي عقب دودي
سایر موارد چراغ نقشه خوان-تريم دورنگ، قطعات دکوراتيو طرح چوب، تودوزي پارچه اي-دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق
کیسه های هوا راننده و سرنشين جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت،كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
ترمزهای جلو: ديسكي
ترمزهای عقب ديسكي
سیستم فرمان و هدایت پذیری هيدروليكي
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ضد قفل (ABS و EBD)

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

87 دیدگاه ها برای "پژو پارس سال سفارشی XU7P"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علیرضا
مهمان

قیمت این ماشین بازار آزاد چنده؟

سلطان
مهمان

خدا رو شکر اسمم در اومده پولشو پرداخت کردم ان شاءالله نقصی چیزی نداشته باشه داخل کابینشون چطوره ‍

مهدی
مهمان

خوبه داداش، خوب مطلق دیگه تو ایران وجود نداره. وضع بازار خیلی خرابه. ثبتنام دیگه محال ممکنه.دیگه تقریبا جمع شده رفته بورس. ۴میلیون نفر برای ۲هزار پارس جدید ثبتنام میکنن.قیمت از ۴۰۰ بالاتر رفته

محمد عظیمی
مهمان

ان شاالله مبارک باشد

علی
مهمان

خدایا شکر ما هم طرح مادران برنده شدیم ان شاالله مبارکتون باشه

محمد عظیمی
مهمان

ان شاالله به سلامتی. مبارک باشد

محمد
مهمان

خیلی عالیه ، صدای موتور هم کم شده ، مصرف هم اومده پایین ،

مصطفی نوری
مهمان

سلام دوستان یه سوال اینا مانیتور هم دارند و یا همون دوربین دنده عقب کاش صندلی ها برقی بودن

علی
مهمان

نه مانیتور نداره

پرشیا
مهمان

این ماشین معرکس
یعنی از تی یو فایو ب نظر من سرتره
تو اولین رانندگی کسایی که موتور xu7 رو داشتند متوجه شتاب و قدرتش میشن
هم کشش و قدرتش بیشتر شده هم تو بحث داغ کردن مشکلش حل شده
شاید فقط شتابش اونم بسیار جزیی از تی یو فایو کمتر باشه وگنه قدرتش بیشتر شده حتی تو سر بالایی ها

احسان
مهمان

منم امروزسفارشی تحویل گرفتم کیفیت بدنه واقعا خوب شده،ضخامت ورق سقف و صندوق خیلی خوب بود. طبق فیلمها بافشار فرورفتگی نداره.کلاج که بسیار نرم شده شتاب بسیار خوب ومصرفش بطرز عجیب واقعا پایینه .

مهدی
مهمان

شتابش که ۱۲ هست مال تی یو فایو ۱۳ هست

سلطان
مهمان

مصرف سوخت و تعادلش چطوره؟

آرین
مهمان

فقط خدا کنه مصرف سوختش واقعا بهینه شده باشه چون سال معمولی ینی xy7 ساده که مصرفش کمرشکن بود تا ببینیم سری p چطوره

ممل
مهمان
پر مصرفه، اساسا خاننواده پژو ساخت ایران با پژو فرانسه خیلی فرق داره، مصرفش تا آب بندی خیلی بالاس، کلاجش مثل آجر سفت و پایین میگیره،بوی پلاستیک نامرغوب داشبورد و کابین تا هفته ها توی ماشین هست، جالب اینکه من تا هفته سوم هر روز ماسک تمیز میزدم تو ماشین، غروب ماسکم بوی پلاستیک میگرفت، تجربه سواری یکماهه مرداد ماه رو میگم، مصرفش با کولر ترکیبی ۱۰۰ تا روی ۱۳ هست، کولرش مالی نیس، تهویه اتوماتیکش هوشمند نیست، مدلای دستی خیلی بهترن، آمپر که امد روی ۶۰ تا ۷۰ دیگه چیزی به اسم باد خنک نمیاد از کوار، اصلا یه… بیشتر
احسان
مهمان

من تازه گرفتم. بوی نوی داخل ماشین صفره چی بهترازین . کلاج بسیار نرم .نرم تر از پراید.تعجب میکنم شما چی میگین؟؟
مصرف تا ۵هزار بالاست.اونم نه اینکه شماگفتید
تهویه خوبه ازاتو بردارید دستی میشه.
هیچ مشکلی تونظرات ازکسی تا الان ندیدم مثل شما.

مهران
مهمان

داداش جنس پلاستیک همه ماشینا یکیه دنا و دناپلاس و .. هم دارن جنسشون فرقی نمیکنه بو دارن. شما فکرکنم زیاد حساس هستید. کلاج مثل اجر؟؟؟
شما از دارندگان شاهین بپرسید میگن موتورشاهین تیبا ۸سوپاپ هست و بسیار ضعیفه خصوصا سربالایی و کولر

مهدی
مهمان

پژو فرانسه که داداش نیست دیگه.اون روزا دیگه تموم شد. موتورtu5 هم دیگه اون که شما انتظار داری نیست. ایرانیزه است. شتاب و توان این موتور برای ۲۰۶ طراحی شده. روی پارس و رانا جواب نمیده ، توی سایتها فیلم مقایسه همه موتورها را ببینید

مجید
مهمان

داداش شانس شما بوده اگر نه اینطور نیست. همون رانا که شما گفتی من داشتم .افتضاح به تمام معنا ازصفر دستم بود همون اول صدای داشبردو ستون و لرزش دنده ۲ و صدای موتور داخل کابین و تنگی اتاق و صدای کمک چرخ عقب و.. بالاخره بابدبختی فروختم. خلاصه جنس ایرانی همینه .