پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:05
پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

بررسی پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

کسی فکرش را نمی کرد شرکتی فرانسوی که در قرن نوزدهم میلادی کار خود را با ساخت ابزار آلات و لوازم آشپزخانه آغاز کرد، روزی به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خودروی ایران بدل شود. به هر حال امروزه خودروهای پژو در بازارهای جهانی چندان هم پر طرفدار نیستند. شروع همکاری پژو با ایران خودرو به بیش از ۳۰ سال پیش باز می گردد. البته این همکاری همیشه هم بی حاشیه نبوده است. پژو با مدل ۴۰۵ پای خود را به صنعت خودروسازی ایران باز کرد. ایران خودرو مدل پارس را که در واقع فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ بود و نباید یک خودروی جدید به حساب می آمد، در سال ۱۳۷۹ به بازار عرضه نمود که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. طبق سایت ایران خودرو، این شرکت معتقد است که پژو پارس نخستین خودروی لوکس در ایران می باشد. البته مشخص نیست که با چه ملاک و معیاری این خودرو لوکس معرفی شده است ولی لوکس نامیدن پارس حتی ۲۰ سال قبل، فکاهی به نظر می رسید. در ابتدا این خودرو با نام پرشیا به بازار عرضه شد ولی به دلایلی نام پارس جایگزین نام قبلی شد. در سال ۱۳۸۳، پارس ELX برای اولین بار معرفی شد که امکانات خوبی نسبت به خودروهای آن سال ها ارائه می کرد و از موتور قوی تری نیز بهره می برد اما به دلیل قیمت گذاری و بازاریابی نامناسب نتوانست چندان موفق عمل کند. پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از معرفی پارس، ایران خودرو پارس ELX سفارشی با موتور XU7P را معرفی کرده است، خودرویی که با مقایسه آن با نمونه های ۲۰ سال پیش و نیم نگاهی به تغییرات صورت گرفته در این سال ها در دنیای خودرو، به خوبی وضعیت درجازدن صنعت خودروی کشورمان را نشان می دهد. به هر حال در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ایران خودرو ۷ نوع پارس با نام های پارس سال، سال XU7P، LX، LX سفارشی TU5، سال سفارشی XU7P، ELX سفارشی XU7P و ELX سفارشی TU5 را با ۳ موتور و رده های تجهیزاتی گوناگون به بازار عرضه می کند. گرچه این ۷ مدل به عنوان مدل های روی خط تولید شرکت عنوان شده اند اما تمامی آن ها در طرح های فروش ارائه نمی شوند. امروز قصد داریم به پژو پارس ELX سفارشی با موتور XU7P بپردازیم که مدتی است از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شده است.

نمای ظاهری

نمای ظاهری این خودرو همان نمای آشنای همیشگی است. پارس دارای همان نمایی است که از پژو ۴۰۵ سراغ داشتیم با تغییراتی در کاپوت و صندوق عقب، سپرها، جلو پنجره و البته چراغ های جلو و عقب که باعث ارتقای ظاهر این خودرو نسبت به ۴۰۵ شده است. پارس ELX سفارشی نسبت به سایر مدل ها دارای تفاوت های اندکی است، از جمله این تفاوت ها می توان به چراغ های عقب دودی، چراغ خطر سوم سقفی، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی (تنها پارس سال و پارس سال XU7P از رینگ فولادی استفاده می کنند) و شیشه های دودی عقب (در تمامی مدل های سفارشی) اشاره کرد. به هر حال ظاهر پارس هنوز هم طرفداران خود را دارد.

کابین و امکانات رفاهی

در داخل کابینELX سفارشی نیز تقریبا همه چیز مانند قبل است. جلو داشبورد، همان نمونه ارتقا یافته است که زمانی به جلو داشبورد سوناتایی معروف شد. تریم دو رنگ مشکی-کرم و طرح چوب باعث می شود که نمای داخلی قدری لوکس تر احساس شود، البته کیفیت متریال کابین چندان مطلوب نیست. طراحی کلی داشبورد نسبتا قابل قبول است و فرمان به خوبی در دست قرار می گیرد. چیزی که نسبت به مدل های دیگر جلب توجه می کند، مانیتور و سیستم مالتی مدیای خودرو است، آمپرهای پشت فرمان دیجیتال و دسته راهنمای جدید از دیگر تفاوت های نمونه ELX سفارشی با دیگر مدل های پارس است.

پژو پارس در تمامی مدل ها به امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، آینه جانبی برقی راهنمادار، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، ایموبلایزر، قفل مرکزی به همراه ریموت، کمربند جلو با تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، دماسنج، شیشه های برقی چهار درب، روکش صندلی پارچه ای و تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب مجهز است. در مدل های LX، LX سفارشی TU5 و مدل های ELX سفارشی علاوه بر تجهیزات فوق آینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو نیز وجود دارد. مدل های ELX سفارشی به آمپرهای پشت فرمان دیجیتال، دسته راهنمای طرح جدید و شیشه های عقب دودی (تمامی مدل های سفارشی)، سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و سیستم اخطار کاهش باد لاستیک ها هم مجهز هستند. مدل ELX سفارشی TU5 تنها مدل پارس است که به کروز کنترل مجهز شده است. بنابراین اگر از کروز کنترل صرفنظر کنیم، پارس ELX سفارشی با موتور XU7P، مجهزترین نمونه پارس به حساب می آید. در مجموع باید تجهیزات پارس ELX سفارشی XU7P را قابل قبول ارزیابی کرد اما نباید فراموش کرد که پارس ELX عرضه شده توسط ایران خودرو در سال ۱۳۸۳ به تجهیزاتی نظیر گرمکن و سردکن صندلی هم مجهز بود که اگرچه این سیستم ها بدون ایراد نبودند و کاستی هایی داشتند، امروز پس از گذشت نزدیک به ۲ دهه، نمونه های تولیدی بعضی از آن تجهیزات را ندارند.

بررسی و مشخصات فنی         

پارس ELX سفارشی XU7P به همراه پارس سال XU7P و پارس سفارشی سال XU7P، نمونه هایی هستند که از موتور XU7P یا همان "XU7 پلاس" بهره می برند. این موتور در واقع موتور اصلاح شده نمونه قدیمی XU7 است. با تغییراتی که در موتور قبلی اعمال شده، به نظر می رسد تنها یک هدف مورد نظر ایران خودرو بوده است و آن هم کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور می باشد. در واقع با یک موتور پیشرفته و پر بازده سر و کار نداریم و اساس کار همان موتور XU7 است که سال ها روی نمونه های مختلف پارس، سمند و حتی پژو ۴۰۵ به کار رفته است. حتی توان، گشتاور و شتاب پارس مجهز به موتور XU7P نسبت به پارس سال که اکنون تنها نمونه ارائه شده با موتور XU7 می باشد نیز کاهش داشته است اما مصرف خودرو طبق اعداد اعلامی ایران خودرو حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است که عدد قابل توجهی به حساب می آید. این پیشرانه از نوع ۸ سوپاپ با حجم ۱۷۶۱ سی سی بوده و می تواند ۹۷ اسب بخار توان در ۵۵۰۰ دور و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور تولید کند (۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور برای موتور XU7). نیروی موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود، همچنین مصرف ترکیبی پارس با موتور XU7P برابر ۷.۰۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (۹.۱ برای موتور XU7) و شتاب ۰-۱۰۰ پارس مجهز به این موتور ۱۲ ثانیه (۱۱ ثانیه با موتور XU7) توسط ایران خودرو عنوان شده است. علاوه بر موتورهای عنوان شده، پارس با موتور TU5 نیز عرضه می شود. این موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی که در پارس LX، LX سفارشی TU5 و ELX سفارشی TU5 مشترک است، با حجم ۱۵۸۷ سی سی قادر است به توان تولیدی ۱۰۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۷.۲۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. پارس با موتور TU5 شتاب ۰-۱۰۰ رسمی ۱۳.۲ ثانیه ای دارد.

رانندگی با پارس ELX سفارشی XU7P تقریبا مشابه نمونه های قدیمی با موتور XU7 است، با این تفاوت که صدای موتور کمتر به گوش می رسد. وضعیت شتابگیری خودرو از مدل هایی که به موتور TU5 مجهزند بهتر است و تقریبا مانند نمونه های قدیمی است. طبق ادعای ایران خودرو موتور XU7P کم مصرف ترین موتور نصب شده روی پارس است. مصرف سوخت در موتور XU7P به قدری از موتور XU7 بهتر است که عملکرد ضعیف تر موتور به میزان اندک را توجیه کند. در واقع می توان گفت بازدهی موتور تا حدی بهبود یافته است. هنوز زمان زیادی از ارائه این موتور نمی گذرد و شاید برای اظهار نظر در مورد قابلیت اطمینان آن به زمان بیشتری نیاز باشد اما گفته می شود در این موتور مشکل واشر سرسیلندر نیز تا حد زیادی برطرف شده است. با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها به نظر می رسد انتخاب پارس مجهز به موتور XU7P نسبت به نمونه های قدیمی منطقی تر باشد. البته نباید موتور TU5 را نیز فراموش کرد. اگرچه پارس مجهز به موتور TU5 گشتاور و شتاب کمتری نسبت به نمونه های دارای موتور XU7P دارد اما امتحان خود را به خوبی در بازار ایران پس داده است، مصرف سوختی نزدیک به موتور XU7P دارد و از تکنولوژی به روزتری برخوردار است.

در پایان این بخش باید به عملکرد نسبتا مناسب گیربکس و هماهنگی قابل قبول آن با پیشرانه در پارس ELX سفارشی سال XU7P و فنر بندی خودرو که  با توجه به رقبا مثبت ارزیابی می شود، اشاره کرد.

امنيت پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

پارس در تمامی مدل ها به تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ABS و EBD و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است. در تمامی مدل های سفارشی از جمله ELX سفارشی XU7P، ترمزهای عقب نیز از نوع دیسکی هستند. در مجموع عملکرد ترمزها مناسب است و برای این خودرو کافی به نظر می رسد. پارس با معیارهای جهانی خودروی ایمنی محسوب نمی شود اما وجود تجهیزات ایمنی حداقلی تا حدی وضعیت را بهبود می بخشد.

ارزش خريد پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

اگر یک خودروی صفر کیلومتر با فضای داخلی مناسب یک خانواده برای شما اولویت محسوب می شود، پارس ELX سفارشی با موتور XU7P گزینه نسبتا مناسبی به شمار می آید. البته باید در نظر داشت که پارس سفارشی ELX در واقع یک خودروی قدیمی است که ایران خودرو می خواهد با ارائه آپشن هایی، کماکان مشتریانش را حفظ کند. اگر به بازار دست دوم سری بزنید و نو بودن خودرو برایتان اولویت نباشد، گزینه های ارزشمندتری خواهید یافت. برای نمونه رنو تندر 90 برای افرادی که به کیفیت خودرو اهمیت بیشتری می دهند و ظاهر تندر 90 و آپشن های کمترش برایشان قابل قبول است، می تواند مناسب تر باشد، حتی در بازار، مدل های قدیمی تر مگان را می توان یافت که با توجه به سن بالاتر ریسک پذیری بیشتری برای هزینه های تعمیر و نگهداری می طلبد، اما امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری هم ارائه می کند. پژو 206 صندوق دار نیز برای خانواده های کم جمعیت که فضای داخلی خودرو برایشان قابل قبول است، با توجه به طراحی به روزتر، هماهنگی فنی بیشتر و مشخصات فنی مناسب، گزینه ارزشمندی محسوب می شود. البته باید توجه داشت که یافتن نمونه های صفر کیلومتر 206 صندوقدار در بازار کمی سخت است و امکانات این خودرو نیز در مقایسه با پارس ELX سفارشی XU7P کمتر است. به هر حال اگر پارس را ترجیح می دهید باید به این نکته اشاره کرد که نمونه های دارای موتور TU5 در صورت ارائه با قیمت معقول تر، به واسطه پیشرانه قابل اطمینان و به روزتر گزینه های بهتری به نظر می رسیدند، از طرفی هم پیشنهاد می شود روی امکانات رفاهی بیشتر پارس ELX سفارشی XU7P خیلی تمرکز نکنید، چون بسیاری از این امکانات را می توان به صورت افترمارکتی و با قیمت نسبتا مناسب روی خودرو نصب کرد.

10
0 6

رقبای پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

از رقبای پارسELX سفارشی XU7P، می توان دنا، پژو 206 صندوق دار، رنو تندر 90 و سمند را نام برد که با توجه به معیارهای خریدار، هر کدام می تواند گزینه مناسبی به حساب آید.


مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

نام لاتین خودرو Peugeot Pars
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D
کشور سازنده ایران
سال طراحی 2000
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
گارانتی ایران خودرو
حجم موتور 1761 سی سی
نوع موتور XU7 P تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 97 اسب بخار در 5500 دور بر دقيقه
گشتاور 146 نيوتن متر در 4500 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 185 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 12 ثانيه
ضريب تراکم 9.3
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی پاشش چند نقطه اي
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4498 میلیمتر
عرض 1704 میلیمتر
ارتفاع 1410 میلیمتر
فاصله محوری 2669 میلیمتر
وزن 1165 کیلوگرم
حجم صندوق 470 ليتر
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك
غربیلک فرمان كليدهاي كنترلي روي فرمان
سیستم صندلی های جلو تنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو
سیستم روشنایی جلو مه شكن
سیستم روشنایی عقب مه شكن-چراغ هاي عقب دودي
سنسورهای پیش فعال اخطار كاهش باد لاستيك ها TPMS-سنسور نور و باران
سیستمهای کمکی راننده سنسور دنده عقب ، دوربين دنده عقب
سیستم آینه ها برقي تاشونده راهنمادار
سیستم شیشه ها بالابر برقي درهاي جلو و عقب - شيشه هاي عقب دودي
سایر موارد چراغ نقشه خوان-چراغ خطر سوم سقفي-تريم دورنگ مشكي - كرم-جلو آمپر ديجيتال- قطعات دکوراتيو طرح چوب، تودوزي پارچه اي-دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، دسته راهنماي طرح جديد
کیسه های هوا راننده و سرنشين جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت،كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
ترمزهای جلو: ديسكي
ترمزهای عقب ديسكي
سیستم فرمان و هدایت پذیری هيدروليكي
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ضد قفل (ABS و EBD)

عکس پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

56 دیدگاه ها برای "پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
خریدار
مهمان

سلام از همین مدل پارسا کسی امتیاز نمیفروشه با قیمت کم

علی
مهمان

xu7p را دیدم تبدیل کردن به شوتی واقعا عالی می ره از راننده هاشون هم پرسیدم می گن از بقیه مدل های پارس خیلی سر تره و بهتره

مهدی
مهمان

سلام دوستان و عزیزان
من قراره ماشین بخرم بین ۲تا ماشین گیر کردم
یکیش سورن پلاس دوگانه است
و اون یکیش همین مدل پارس
دوستان نظررتون چیه
کسانی که این ماشین سوار شدن نظرشون چیه

هدایت
مهمان

خانواده پژو ۴۰۵ و پارس در سینی پشت موتور دو تا خروجی هوای گرم تعبیه شده که بوسیله عایق قیر مانند پوشیده شده که خط چین هم داره .توصیه میکنم اونا رو باز کنید که حرارت از شبکه جلو شیشه خارج بشه و موتور رو از حالت دیگ زود پز خارج میکنه .باور کنید تو جاده خیلی به خنک بودن موتور کمک میکنه و مدت عمر واشر رو خیلی زیاد میکنه .با این کار یه ضرر به سلطان واشر سر سیلندر هم میزنید. عزت زیاد

امیر علی
مهمان
من حددا یک سال هست که از پژو پارس با این متور استفاده میکنم . باید بگم وقطی به متور نگاه میکنید با یه چیزی مثله شتر گاو پلنگ روبرو هستید . کلا ایران خودرو هرچی تو انبار داشته همرو ریخته روی هم و همچین مجود ناقص الخلقه ای رو روانه بازار کرده . باید بگم همون ایرادات همیشگی متور هنوز هم هستن مثله مصرف زیاد سوخت صدای زیاد و مشکل همیشگی واشر زدن . تازه اومدن یک کاری کردن که این متور فقد باید ذوغن صفر بیست بخور . روغنی که دو میلیون خرج داره . حالا بگذریم که… بیشتر
Abi
مهمان

من از تعویض روغنی پرسیدم گفت با تعویض فیلتر کلا ۸۰۰ تا ۱ تومن میشه این نمایندگی هست که گرون میگیره دوستان

پوریا
مهمان

من تحویل گرفتم و تجربیاتمه.فابریک ۱۸۵ تا میره.شتابش توی دنده یک دو از xu7کمتره ولی دنده ۳ خیلی عالی داره.صدای موتور خیلی کم شده و با نمد هایی که زدن داخل اتاق صدا خیلی کمتر از مدلهای دیگس .دنده ۵ جون نداره با دنده ۴ تقریبا ۱۶۵ میره بدون اینکه دور موتور بالا بره .من قدم ۱۸۵ و مشکلی ندارم با صندلیش .خلاصه از بقیه مدلها بهتره واقعا ولی خب در کل پارس دیگه….

حگاحمدی
مهمان

چرا قیمت کارخانه گرون تره از تیو فایوو ولی بازار ارزون تره

محمد
مهمان
بنده ۷ ماه است این مدل پژو را دارم، کیفیت موتور از نظر شتاب و کم صدا بودن خیلی خوبه صدا در جاده کم و یک نواخت است، و در رانندگی حس خوبی داری ولی برف پاک کن ها کم جون هستند چند بار عوض کردم شاید از طراحی پایه های بیرونی باشد. چراغ مطالعه در همه پژو ها چیز بیخودی هستند. مصرف بنزین راضی هستم. صندلی ها باید چند حالته برقی درست میکردند که مشکل همه پژوها هست. محل مخزن آب رادیاتور در جای آب برف پاک کن تعبیه شده است. در کل این پژو قابل مقایسه با بقیه… بیشتر
محمد
مهمان

اون tu5 هست نه ru5

علیرضا
مهمان

با سلام فقط به نظر من مشکل بزرگی دریچه های تهویه هوا وسط که بزرگ و شکننده هست باید حل بشه

پارسا
مهمان

کلا وقتی رو اسم ماشین یه چارتا کلمه اضاف میکنن خیلی دقت نکنید
بیشتر جنبه فان داره .. ای ال ایکس..سفارشی.. موتور پلاس
بیا پاییین بابا بیاا پایین