ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟

بروزرسانی در: سه شنبه 20 دی 01 ساعت 01:16
ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟

سیستم‌های مدرن ترمز این روزها از تکنولوژی‌های بسیار خوبی بهره می‌برند. با استفاده از انواع کامپیوترها، سنسورها و بسیار قطعات پیشرفته مهندسی دیگر، این سیستم‌ها به خوبی می‌توانند خودروها را در هر سرعتی که باشند متوقف کنند. هر چند، این روزها خودروسازهای مختلف، روی مدل‌های متنوع خود از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌کنند و گاهی اوقات، شاهد استفاده از سیستم‌های ترمز کاسه‌ای روی خودروها هستیم. از این رو، اگر به دنبال تغییر هر یک از این سیستم‌های ترمز روی خودروی خود هستید، بیایید ابتدا ترمزهای کاسه و دیسکی را با هم مقایسه کرده و ببینیم، کدام یک بهتر هستند.

مشاهده ویدیو تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای

ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل

همان طور که احتمالاً می دانید، تفاوت‌های کاملاً مشخصی بین ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای بر اساس سیستم ساخت، نحوه عملکرد و بازدهی آن‌ها وجود دارد که قطعاً از آن‌ها با خبر هستید. در ادامه، با زوم فور کار همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین این تفاوت‌ها بپردازیم.

۱ - تفاوت‌های ساختاری

ترمزهای کاسه‌ای به توپی چرخ متصل می‌شوند و همراه با چرخ می‌چرخند. این نوع ترمزها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده می‌کنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز، حرکات بیرونی کفشک‌ها در تماس با لبه‌های کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می‌شود. این فرآیند نهایتاً خودرو را به طور کامل می‌تواند متوقف کند. از سویی دیگر، در ترمزهای دیسکی، از قطعه‌ای به نام کالیپر استفاده می‌شود که به یک دیسک متصل شده و با فشرده شدن پدال ترمز، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمزهای موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو می‌شود.

علاوه بر این، در یک ترمز کاسه‌ای، کفشک‌های ترمز بزرگی هستند که برای ایجاد نیروی اصطکاک، با بخش داخلی کاسه ترمز در حال چرخش تماس ایجاد می‌کنند. حرکات این کفشک‌ها به کمک یک سیلندر هیدرولیکی بزرگ که داخل کاسه ترمز نصب شده کنترل می‌شود. در عین حال، در یک سیستم ترمز دیسکی، از لنت‌های ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده می‌گردد. برای کنترل حرکت لنت‌های ترمز، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندرهای هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپرها نصب شده‌اند استفاده می‌شود.

به طور کلی، جنگ بین ترمزهای کاسه‌ای و دیسکی در این بخش را ترمزهای کاسه‌ای می‌برند، زیرا از نظر ابعاد، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگ‌تر هستند.

۲ - تفاوت عملکرد

در مورد ترمزهای دیسکی، روغن ترمز با فشار زیاد وارد کاسه شده و این فشار را به پیستون‌های سیلندر چرخ منتقل و نهایتاً سبب حرکت پیستون می‌شود. در ادامه، کفشک‌های ترمز به بیرون حرکت کرده و با بخش داخلی کاسه ترمز تماس پیدا می‌کند.

هر چند، در سیستم ترمز دیسکی، زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پیستون روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال می‌کند. در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم، روغن ترمز وارد کالیپر شده و لنت‌ها روی دیسک ترمز می‌چسبند. بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۳ - تفاوت راندمان کاری

چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز دریافت می‌کند. به همین دلیل است که ترمزهای کاسه‌ای بیشتر روی خودروهای بزرگ نصب می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمزها را می‌توان در اندازه‌های بزرگ‌تر به راحتی ساخت و به همین دلیل، در خودروهای سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است.

در ترمزهای دیسکی، چرخ در حال حرکت نیروی اصطکاک بسیار بالایی به دلیل تماس بین دیسک و لنت ترمزها دریافت می‌کند.

۴ - تفاوت در نوع استفاده و کاربری

این روزها، همان طور که گفتیم، از آن جایی که ترمزهای کاسه‌ای را در هر اندازه‌ای به راحتی می‌توان ساخت، آن‌ها بیشتر در خودروهای سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، ترمزهای دیسکی از آن جایی که اندازه کوچک‌تری دارند، از این رو، معمولاً در خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند.

ما همه چیز در مورد تفاوت‌های سیستم‌های ترمز دیسکی و کاسه‌ای را توضیح دادیم، حال شمایید که باید قضاوت کنید کدام یک از این سیستم‌های ترمز، بهتر هستند. لطفاً نظر خود را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

منبع ترجمه: وب سایت Car From Japan

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

47 دیدگاه ها برای "ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سالار
مهمان

خیلی نا مفهوم و نا مناسب توضیح دادین. اصلا مفید واقع نشد

یعقوب مقدم
مهمان

سلام . با توجه به بزرگی لنتها در ترمزهای کاسه ای که طبیعتا سطح زیادی از محل اصطکاک را پوشش داده و درگیر میکنند مسلما راندمان آنها بهتر از ترمزهای دیسکی که از حجم لنتهای کمتری برخوردار هستند میشود . البته به شرطی که پمپ کارگذاشته شده در ترمزهای کاسه ای از متریال خوبی و کیفیت بالایی برخوردار باشند .

محسن
مهمان

بعد خوندن متن درست و حسابی نفهمیدم چی گفته و از خودم ناامید شدم ولی وقتی پیامای کاربرا رو خوندم در عین اینکه خوب خندیدم امید دوباره بهم برگشت

حسین
مهمان

در مجموع توضیحات بسیار کامل بود ولی هیچ نکته به درد بخوری نگفتید. قضاوت با خود شما کارشناس عزیز سایت.

سعید قاسم خانی
مهمان

دوست عزی شعر تلاوت کردی، نه توضیح

ناشناس
مهمان

بسیلر بسیار نامفهوم

ناشناس
مهمان

درحقیقت چیزی توضیح ندادی

محمد
مهمان

اصلا چی گفتی خودتم فهمیدی

میثم
مهمان

بد توضیح دادید

Awryn
مهمان

اصلا هیچی توضیح ندادید که یه حرفو ۱۰ بار تکرار کردید