قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

بسیاری از مالکان خودرو فکر می‌کنند که گرم کردن موتور قبل از شروع رانندگی موضوعی بسیار حیاتی است. برخی از افراد سال‌های زیادی است که این کار را قبل از شروع رانندگی با خودروهای خود انجام می‌دهند. آن‌ها معمولاً فکر می‌کنند با در جا کار کردن خودرو، موتور آن گرم خواهد شد و این کار سبب کارکرد بهتر موتور و کاهش مصرف آن می‌شود. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این ادعا واقعاً درست است؟ خب، بیایید این موضوع را به طور دقیق بررسی کرده و به این سؤال پاسخ دهیم که "چقدر باید قبل از شروع رانندگی باید موتور خودرو را گرم کنیم؟"

قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

از قدیم الایام، بسیاری از رانندگان بوده‌اند که قبل از شروع رانندگی موتور خودروی خود را گرم می‌کنند. ولی آیا این کار واقعاً ضروری است؟ شاید این موضوع، آن روزها اهمیت بالایی داشت؛ خودروهای قدیمی که به جای انژکتور مجهز به کاربراتور بودند را قبل از رانندگی مجبور بودید چند دقیقه گرم کنید. دلیل آن این بود که این خودروها از یک قطعه به نام ساسات بهره می‌بردند که قبل از استارت در هوای سرد باید بسته می‌شد و با باز شدن، موتور به صورت روان کار می‌کرد.

ولی، این روزها در خودروهای مدرن به هیچ وجه نیازی به گرم کردن موتور قبل از شروع به رانندگی وجود ندارد. با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی خودرو حاصل شده، خودروهای مدرن دیگر نیازی به این کار ندارند. این خودروها به سنسورهای بسیاری مانند سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا و بسیاری سنسورهای دیگر مجهز هستند. در پروسه استارت موتور، ECU خودرو داده‌های ورودی از همه این سنسورها را دریافت کرده و به همین دلیل، در اصلاح فنی به این پروسه Open Loop یا حلقه باز می گویند.

در پروسه Open Loop موتور شروع به گرم شدن می‌کند و در عین حال، ECU موتور را مجبور می‌کند تا برای کمک به این پروسه، با سرعت بیشتری کار کند. زمانی که فرآیند گرم شدن موتور کامل شد، موتور وارد پروسه Closed Loop یا حلقه بسته می‌شود. از این رو، در خودروهای مدرن به هیچ وجه نیازی به درجا کار کردن موتور برای گرم کردن آن وجود ندارد. به عبارتی دیگر، در این خودروها کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

سخن پایانی

با همه این اوصاف، پاسخ به این سؤال که چقدر باید قبل از حرکت موتور خودرو را گرم کرد به مدل و سن خودرو بستگی دارد. علاوه بر این، درجا کار کردن طولانی موتور خودرو به نوبه خود می‌توانید تاثیرات مخربی روی قطعات مختلف بگذارد. به عنوان مثال در اثر این کار میزان تولید گازهای سمی و بدون بو مانند کربن مونوکسید افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، درجا کار کردن بیش از حد خودرو می‌توان پرفورمنس موتور را در طول زمان کاهش دهد. از این رو، هیچ وقت اجازه ندهید موتور خودرو به مدت طولانی در جا کار کند. اگر خودروی انژکتوری دارید، به هیچ وجه به توصیه رانندگان قدیمی مبنی بر گرم کردن موتور قبل از شروع حرکت گوش نکنید.

در فصل زمستان، اگر مثلاً می‌خواهید یخ شیشه‌ها را آب کرده یا داخل کابین را گرم کنید، می‌توانید چند دقیقه اجازه بدهید موتور به صورت درجا کار کند. نظر شما در این مورد چیست؟ اگر تجربه‌ای در این باره دارید یا احساس می‌کنید نکته‌ای وجود دارد که ما به آن اشاره نکردیم حتماً ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار را در جریان قرار دهید.

منبع ترجمه: وب سایت Car From Japan

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
تعمیر کار هستم
مهمان
سلام به دوستان عزیز وقتی موتور خودرو خنک است قطعاتی مانند سوپاپ میل لنگ و روغن درون محفظه موتور و گیربکس بعلت خنک بودن کارکرد مفیدی ندارن و با کمترین فشار امکان ترک خوردن بلوک سلیندر خودرو بعلت بی کیفیت بودن آلیاژ آن نسبت به خودروهای خارجی را می‌توان شاهد بود اگر دقت داشته باشید و یکم فکر کنید در همه ی خودروهای ایرانی بعلت احتراقی بودن سیستم خودروهای بنزینی و برای و احتراق بهتر و جلوگیری از خام سوزی بنزین و جلوگیری از آسیب جدی به اویل پمپ چون روغن وقتی خنک است پاکسازی ندارد و غلظت آن بیشتر… بیشتر
AR AFZ
مهمان

به نظر من هرخودرویی باید ۳۰ ثانیه درجا کار کنه

حمید
مهمان

ببخشید مگه نمیگن ک موتور های GDI و توربو نیازه ک قبل از حرکت چند دقیقه گرم بشن. خودتونم تو کانال این مطلبو گذاشتین قبلا

farbod
مهمان

سلام
من هشت ساله که پیکان وانت دارم قبلشم تویوتا هایلوکس دوکابین داشتم
همیشه چه تو سرما چه تو گرما سی ثانیه بعد از استارت حرکت کردم و تقریبا یک کیلومتر با یک و دو رانندگی کردم بعدش تخته گاز …
تا الان مشکلی برای موتور خودروم پیش نیامده و هنوزم پلمب کارخونه س( وانت رو منظورمه )
هیچ وقت هم اجازه ندادم بیشتر از یک دقیقه درجا روشن باشه چون این کار رو اشتباه می‌دونم و به موتور صدمه میزنه

Saman
مهمان

ولی یه چیزی که یکی از تعمیرکارا گفت اینه که تو فصل سرما و گرما حداقل بزارید ماشین ( خودرو ایرانی ) حداقل دو تا سه دقیقه کار کنه تا روغن گردش پیدا کنه و تو سرما کمی گرم شه !‌! چون اول که خودرو روشن میشه اگه دقت کنیید دور موتور کمی به بالا و موتور با حالت زور کار میکنه !

حمید
مهمان

گفتید که اصلا نیاز به گرم کردن ندارد
این مطلب یه اشکال داره اگه به ماشین سرد فشار بیاد بشدت آسیب میبینه
بله خودرو های جدید حالت اپن لوپ داره که باعث میشه موتور زودتر گرم بشه اما مسئله ای که باید راننده بهش دقت کنه اینه که تا گرم شدن کامل موتور به ماشین فشار نیاره
بهتره بگیم نیازی نیست ماشین درجا کار کنه اما باید در شروع حرکت مقداری با فشار کم رانندگی کرد بعد نرمال رانندگی کنیم

وحید
مهمان

بدون شک گرم کردن خودرو در فصل سرد سال الزامی و ضروریست. ولی در فصل گرم نه.

در فصل سرد به علت برودت دما روغن موتور و گیریبکس سفت تر شده و گردش آن کمتر میشود. و حرکت کردن با خودروی سرد باعث آسیب رساندن ب موتور وگیریبکس خواهد شد.