به این ۴ دلیل دانگ فنگ اچ سی کراس نخرید

بروزرسانی در: جمعه 23 اردیبهشت 01 ساعت 00:44
به این 4 دلیل دانگ فنگ اچ سی کراس نخرید

اچ سی کراس حاصل همکاری شرکت دانگ فنگ چین و PSA فرانسه بوده که از سال 1394 تا کنون مهمان خیابان‌های کشورمان شده است. این خودرو در کنار تمامی مزایای خود از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه قصد داریم برخی از آن‌ها را برایتان بازگو کنیم.

چند سال پیش ایران خودرو با تبلیغات فراوان از دانگ فنگ اچ سی کراس رونمایی و آن را به بازار کشورمان عرضه نمود. به واسطه همین تبلیغات خوب که ظاهرا ایران خودرودر انجام آن تبحر دارد، در دور اول پیش فروش اچ سی کراس، ظرفیت آن بسیار سریع تکمیل شد. دانگ فنگ اچ سی کراس بعد از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱، جزو اولین مدل‌هایی بود که قرار شد وارد بازار کشورمان شود. آن هم در شرایطی که مردم امیدوار بودند به واسطه امضای برجام و تسهیل امکان ورود خودروسازهای غیر چینی به ایران بالاخره بتوانند خودروهایی خوب و با کیفیت، به قیمت مناسب سوار شوند.
ولی افسوس که ایران خودرو برنامه‌های دیگری برای بازار کشور تدارک دیده بود و قصد داشت دانگ فنگ را وارد دنیای سواری‌های کشورمان کند. دانگ فنگ در آن زمان در بازار کشورمان خودروسازی ناآشنا نبود، قبلا توفیق آشنایی با کشنده‌های آن را در ایران داشتیم و احتمالا خبرهای مربوط به مشکلات سیستم ترمز این کشنده و تصادفات زیادی که در جاده‌های ایران به بار آوردند را شما هم شنیده‌اید.

H30 کراس

همیشه در ایران بدین صورت بوده است که شرکت‌های خودروساز، مدل‌هایی را که می‌خواهند برای نخستین بار وارد بازار کشور کنند، از چند ماه قبل تبلیغات زیاد در مورد آن را استارت می‌زنند، آن را به چند نمایشگاه می‌برند و زمانی که احساس کنند مردم تشنه خرید آن خودرو هستند، پیش فروش‌های آن را آغاز می‌نمایند. ظاهرا ما مردم هم خیلی راحت و با این ترفند شرکت‌ها نسبت به خرید این خودروها اغوا می‌شویم. دانگ فنگ اچ سی کراس هم از این قاعده مستثنی نبود.

در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید خودرو» سایتZ4CAR، قصد داریم دانگ فنگ اچ سی کراس را مورد بررسی قرار داده و شما را با پنج مورد از  «معایب H30 کراس» آشنا کنیم. با توجه به این که اچ سی کراس در رنج قیمتی خود از مزایای فراوانی نیز برخوردار است، تیم بررسی تخصصی Z4CAR پیش‌تر در مقاله‌ای جداگانه، به بررسی مزایای اچ سی کراس و دلایلی که آن را به انتخابی مناسب در بازار فعلی کشورمان تبدیل می‌کند پرداخته‌ایم؛ در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از معایب این هاچبک کرا س را نیز برایتان بازگو کنیم.

H30 CROSS

دانگ فنگ اچ سی کراس، که برخلاف آن چه که از نام آن برداشت می‌شود یک کراس اور نیست و در بهترین حالت آن را می‌توان چیزی بین یک هاچ بک و یک استیشن در نظر گرفت، از یک موتور بسیار معروف در ایران به نام TU5 بهره می‌برد. این موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به کمک گیربکس اتومات این خروجی‌ها به چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند. این خودرو را با داشتن ابعاد بدنه‌ای برابر با ۴۳۵۱ میلی متر طول، ۱۷۶۰ میلی متر عرض، ۱۵۲۸ متر ارتفاع و ۲۶۱۰ میلی متر طول بین دو محور، می‌توان جزو خودروهای سایز متوسط بازار دسته بندی کرد. با این توضیح کوتاه در مورد مشخصات فنی خودرو، به بررسی معایب آن می‌پردازیم.

۱ – پیشرانه نه چندان قوی

همان طور که اشاره کردیم، دانگ فنگ اچ سی کراس از موتور معروف TU5 که به واسطه حضورش روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ایرانیان سال‌هاست آن را می‌شناسند استفاده می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور خود موتور ضعیفی نیست، ولی برای خودرویی در این رده قیمتی، استفاده از یک موتور قدیمی اتفاق خیلی خوبی نیست. در ۲۰۶ با توجه به وزن کم‌تر خودرو این موتور وضعیت بهتری دارد ولی در اچ سی کراس، که تقریباً ۲۰۰ کیلوگرم از پژو ۲۰۶ سنگین‌تر می‌باشد، بهتر بود از پیشرانه ای قوی تر استفاده شود .

۲ – طراحی ظاهری 

H30 کراس

چینی‌ها معمولاً در طراحی بدنه خودروها خوب عمل می‌کنند، اما در مورد اچ سی کراس به نظر می‌رسد طراحان دانگ فنگ خیلی روی این پروژه وقت نگذاشته‌اند! البته قبلاً هم بارها اشاره کرده‌ایم که بحث طراحی ظاهری یک موضوع سلیقه‌ای است و ممکن است دیگران دیدگاه‌های مختلفی در مورد طراحی ظاهری اچ سی کراس داشته باشند، ولی آن چه که مبرهن است این که در مورد طراحی ناموزون این خودرو، خیلی‌ها با ما هم نظر هستند. طراحی بخش جلویی این خودرو را شاید بتوان بهترین بخش از این نظر معرفی کرد، خطوط روی کاپوت و نوع طراحی آن، در کنار چراغ‌های جلویی که طرحی زیبا دارند و جلوپنجره ساده خود، روی هم رفته طراحی بخش جلویی خودرو را زیبا کرده است. فاجعه از کناره‌ها شروع شده و به بخش عقب خودرو ختم می‌شود. در کناره‌ها، اندازه کوچک رینگ‌هایی که ایران خودرو برای این مدل در نظر گرفته خیلی بد به چشم می زند. استفاده از کاورهای پلاستیکی مشکی روی گلگیرها و قسمت زیرین درب‌ها که تلاش شده ظاهر این خودرو را به مدل‌های کراس اور شبیه کند، برعکس روی طراحی خودرو تأثیر منفی گذاشته است. در بخش عقب اوضاع کمی بدتر است و طراحی عقب خودرو به هیچ وجه چنگی به دل نمی‌زند.

۳ – متریال نه چندان مرغوب کابین

H30 CROSS

در مقاله قبلی، کابین زیبای اچ سی کراس را جزو مزایا و یکی از دلایلی که ارزش خرید این خودرو را بالا می‌برد مطرح کردیم، ولی در این مطلب قصد داریم، یک ایراد بزرگ به کابین این خودرو بگیریم. اگر چه طراحی کابین اچ سی کراس زیبا، مدرن و بروز است، ولی به طور کلی بخواهیم بگوییم، کیفیت ساخت و همچنین مواد اولیه به کار رفته در کابین این خودرو، اصلاً خوب نیست. فضای کابین اگر چه بزرگ و جادار است، ولی صندلی‌های آن به هیچ وجه راحت نیستند و نشستن طولانی مدت روی آن‌ها، سرنشین را خسته می‌کند. البته در این رده قیمتی، شاید خیلی نتوان به این مورد خیلی خرده گرفت، ولی به طور کلی این موضوع ایرادی است که خریدار احتمالی آن، قبل از خرید باید از آن آگاه باشد.

۴– تامین قطعات یدکی 

یکی از مشکلاتی که اکثر خودروهای چینی در بازار کشورمان دارند، کمبود لوازم و قطعات یدکی آن‌هاست. البته از آن جایی که موتور این خودرو TU5 است، قطعات موتوری آن در وضعیت بهتری قرار دارند، ولی مواردی مانند لوازم بدنه، چراغ‌ها و قطعات و لوازم گیربکس آن را به سختی می‌توانید پیدا کنید. برخی از مالکان این خودرو گزارش داده‌اند که به علت نبود برخی قطعات، چند هفته‌ای خودروی آن‌ها در نمایندگی مانده است. از آن جایی که خط تولید این خودرو در کشورمان و توسط بزرگ‌ترین به اصطلاح خودروساز ایران راه اندازی شده، انتظار می‌رود خدمات پس از فروش بهتری را این کمپانی به خریداران این خودرو ارائه کند.

سخن پایانی

به طور کلی نمی‌توان در این رنج قیمتی ارزش خرید پایینی را برای دانگ فنگ اچ سی کراس در نظر گرفت، اما مواردی که در این مطلب عنوان کردیم، ممکن است برای برخی اهمیت زیادی داشته باشد و آن‌ها را از خرید H30 کراس بازدارد. از این رو اگر موارد مطرح شده در این مقاله جزو معیارهای مهم شما در خرید یک خودرو به حساب می‌آید، مجله خودرویی زوم فور کار خرید دانگ فنگ اچ سی کراس انتخاب مناسبی برایتان نمی‌داند. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر مالک H30 کراس هستید یا تجربه سواری با آن را داشته‌اید، نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR در بخش کامنت‌ها مطرح کنید؛ منتظر نظرات و تجارب شما عزیزان در مورد این خودرو هستیم.

عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

276 دیدگاه ها برای "به این ۴ دلیل دانگ فنگ اچ سی کراس نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پارسا
مهمان

کمتر از یکسال هست که دارمش، ولی چون از لحاظ قیمتی تو رنج ال نود ،و…..هست ،راضی ام
ایرادات
چراغ ABS مدام روشن و خاموش میشه ،شیر انبساط کولر صدای بوق کشتی می‌ده ،
نمایندگی قطعه ندارند برا تعویض ،یا بعبارتی از زیرش در میرن

حسین
مهمان
روی موتور tu5 این خودرو هک شده DFA یعنی موتور وارداتی هست و کیفیتش بالاتره نوع موتورش میشه مشابه tu5 nfu که سری اول tu5 فرانسوی میشه که روی ۲۰۶ های ۸۵ و ۸۴ بود و خیلی وحشی بود و تفاوتش در ریل سوخت و پیستونش هست اما روی ۲۰۶ و پارس و…tu5 با کد n6a میندازن و tu5 اچ سی گشتاور و اسب بخارش یکم بیشتره و وزن سنگین خودرو را جبران کرده از مهندس ایران خودرو هم پرسیدم تایید کرد که موتورش فرق داره و یکم اسب بخارش بیشتره حالا یه سری میگن تو سربالایی نمیره مشکل از… بیشتر
مهدی
مهمان

بله درست میگن

مهدی
مهمان

پیستونش بعدا یکی شد با tu5 اما بقیه چیزهاش و گشتاور و اسب بخار فرق داره

مرجان
مهمان
من از سال ۹۵ این ماشینو دارم، صفر خریدم و خیییییلی راضی ام ازش، نسبت به ماشینای ایرانی خیلی بهتره و قیمتشم بهتره؛ اگر بخوایم با ۲۰۶ یا ۲۰۷ مقایسش کنیم هم بزرگتره هم اتوماته هم سانروف داره هم ماشین پر قدرتیه، تنها عیبش مصرف بالای بنزینش هست. اون دوستانی که ایراد میگیرن یکم به معایب ماشینای ایرانی هم فکر کنن مثلا تمام اجزای داخلی کابین پارس، که جدیدا از نامرغوب ترین متریال استفاده میکنن که با ۱سال استفاده از ریخت میوفته و داخل کابین عین تراکتور صدا میده. یا مثلا ۲۰۶ و۲۰۷ چی دارن که این نداره و حتی… بیشتر
آوا
مهمان

سلام مرجان ،منم سه سال این ماشینو دارم خیلی راضیم بنظرم یکی از نقاط قوتش مصرف سوختشه ،احتمالا از دکمه سرعت زیاد استفاده میکنی یا کولر مدام روشنه،من روزانه ۱۶ کیومتر میرم و ماهی ۶۰ لیتر میزنم

ش.پ
مهمان

احتمالا از دکمه استارت خیلی استفده نمیکنی روزی شونزده کیلومتر حساب کنی حالا جمعه هارم میگیم حساب میشه ۴۸۰ کیلومتر. حالا ۶۰ لیتر تقسیم بر ۴۸۰ کنیم ضرب در ۱۰۰ میشه مصرف ترکیبی هر صد کیلومتر درسته؟ عدد به دست اومده میشه صدی ۱۲/۵!!!!! خوبه خیلی خوبه اندازه یه ماشین شش سیلندره آمریکاییه معقوله!!!!! البته با اختساب جمعه ها هم.

محمدرضا
مهمان

مگه بنزین تو ایران لیتری چنده،خسیسیا انقدر به مصرف گیر میدی

امیر
مهمان

یکی از نقاط قوتش مصرف سوختشه؟ 🙂
با این حساب داره صدی ۱۲ میسوزونه، مگه شورلت ۴۵۰۰ سوار شدی اینقدر مصرفش بالا باشه.

ش.پ
مهمان

۱۲/۵ با جمعه هاش که مطمئنم نمیره. دقیقا منم همینو گفتم من بیوک ایران هشت سیلندر داشتم جاده مشهد تهران صدی ۱۱/۵ با کولر روشن با اون راحتی امنیت و قدرت با گیربکس اتومات میسوزوند

منصور
مهمان

ایشون گفتن روزانه ۱۶ کیلومتر باهاش میرن یعنی حدودا ماهی ۴۸۰ کیلومتر و ۶۰ لیتر سوخت براش کافیه برا این مسافت یعنی حدودا میشه هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر که میزان مصرف بسیار مناسبیه.

ش.پ
مهمان

چجوری حساب کردی؟
۶۰ تقسیم بر۴۸۰ ضرب در ۱۰۰ میشه ۱۲/۵
هشت از کجا اومد؟

Amir Ali
مهمان

اتفاقا دقیقا برعکس فرمودین. ایراد شما اینه که موقع نسبت بستن،جاى کیلومتر رو با لیتر اشتباه میکنین. در واقع ایشون گفت که ماهى ۴٨٠ کیلومتر میره،۶٠ لیتر میسوزونه. حالا اگر ایشون به جاى ۴٨٠ کیلومتر،١٠٠ کیلومتر راه بره،در واقع ۴.٨ برابر کمتر از ۶٠ لیتر میسوزونه. ۶٠ تقسیم بر ۴.٨ هم میشه حدود ١٢.۵. یعنى این ماشین صدى ١٢.۵ میسوزونه.
کارى به زیاد و کم بودنش ندارم. ولى دقت داشته باشین،محاسبه شما نشون میده که این ماشین در هر هشت کیلومتر،١ لیتر بنزین میسوزونه. که در واقع به واحد ایران که لیتر در هر صد کیلومتره،میشه ١٢.۵ لیتر در صد کیلومتر.

مجید
مهمان

لطفا مجددا در محاسبه خودتون دقت کنید. مصرفش میشه ۱۲/۵ در ضد کیلومتر

حمیدرضا
مهمان

من اچ سی دارم تمام دلایلی که مطرح شد کاملا درسته و من از تین ماشین اصلا راضی نیستم و خیلی مرا اذیت کرده

سارا
مهمان

در کل با توجه به قیمتش ماشین خوبیه،واپشنای زیادی داره،اما اصلا واسه سبقت گرفتن و سربالایی روش حساب نکنید،برف هم افتضاحه.
اوایل رانندگی باهاش سخته،چون قسمت جلوی ماشین زیادی کشیده است،اما کم کم عادت میکنید،دور زدن باهاش کمی سخته و فضای بیشتری میخواد،چراغ ایربگش مدام روشن میشه ونباید از روکش صندلی استفاده کنید و زیاد صندلیهاش رو جابجا نکنید،چون ایربگا از مدار خارج میشه وباید ببرید نمایندگی.
اینا بدیاش بود،اما درکل به نسبت پولی که میدین،عالیه…

حسيني
مهمان

سلام دوستان
من اچ سی کراسم رو تازه خریدم، امروز که تو سربالایی سوار شدم ماشین خیلی سخت گاز میخورد. خیلی ناراحتم مشکل از چیه؟؟ خورده تو ذوقم که چرا این ماشین رو خریدم

مهرداد
مهمان

شتابش نسبت به وزنش اتفاقا خوبه شما هنوز قلق گاز دادنش دستتون نیومده صفر تا صدشو گرفتم شتابش از ۲۰۷ اتوماتیک نیم ثانیه کمتره فقط نیم ثانیه اونم با این وزنش!

حمیدرضا
مهمان

بعله راجبه ایربگ کاملا درست گفتین

علی هدایتی
مهمان

در کل. درسته ظاهر جالبی نداره بخصوص عقب خودرو ولی از نظر امکانات با این بازه قیمتی راضی کنندس.ولی به شدت شتاب خودرو پایین و خسته کنندس و همونطور که اشاره شد صندلی های راحتی نداره .یعنی صندلی هاش با ۴۰۵ مدل پایین هیچ فرقی ندارع

متین
مهمان

هرچی باشع بهتر از ایران زده و ایرانیا دارن تعریف ماشین های خودشان را می کنن

علیرضا
مهمان
با سلام عزیزان اگر دقت کنند ۵ دلیلی را که به عنوان ضعف در این مقاله اورده شدده کدامنند و جیست ؟ پیشرانه ضعیف شکل ظاهری وضعیت مبهم در ایمتی استفاده از موادنامرغوب در کابین تامین قطعات یدکی حال یکی یکی جلو برویم : چرا به مزایای موتور تیو فایو نپرداخته شده ؟ موتور تیوفایو موتور نسبتا” قوی و شناخته شده ای است که نمیشود آنرا ضعیف خواند . بله ممکن است شما انتظار داشته باشید موتور اچ سی کراس آنچنان قوی باشد که در مسابقات رالی شرکت کنید . و بنظر این موضوع نه تنها ضعف نیست بلکه مزیت… بیشتر
Reza
مهمان

سلام دوست عزیز میشه لطف کنید و توضیح دهید که ضعیف بودن موتور چه مزیتی داره؟

Sehhat 13 @gmail.com
مهمان

به نظر من این ماشین نسبت به قیمت واستعلاک از خیلی برند های چینی و ایرانی بهتر هستش من که راضیم

ش.پ
مهمان

استعلاک؟! جدیده؟!!!!

M.N
مهمان

اتفاقا هم صندلی های جلو و هم عقب بسیار راحت هستن و در سفرهای طولانی خسته کننده نیستن. من یک و سال و نیم هست که دارمش و بغیر از ضعف در شروع سربالایی و شتاب کم اونهم در ابتدای حرکت، مشکل دیگه ای نداره، قطعه ای هم تا حالا نیاز نبوده و با بقیه ایراداتی که ذکر کردین موافق نیستم. نمیدونم واقعا اگه به صندلی اچ سی میگین ناراحت، در مورد راحت بودن یا نبودن صندلی ال نود و حتی ساندرو چی میگین؟؟؟؟

آوا
مهمان

کاملا موافقم ، نسبت به پرشیا و ماشینهای میان رده خیلی صندلیهای مناسبی داره ،بهترین مزیتش پشنی مناسب و قسمت گودیه کمره من مشکل گودی کمر دارم ولی توی این ماشین اصلا احساس خستگی نمیکنم

مجید
مهمان

کسانی که بدی میگن رقبا هستند