به این ۵ دلیل پیکاپ کاپرا دو کابین نخرید

بروزرسانی در: دوشنبه 28 خرداد 97 ساعت 23:43
به این 5 دلیل پیکاپ کاپرا دو کابین نخرید

اگر با کیفیت ساخت پایین، شتاب کم، سروصدای زیاد کابین و مصرف سوخت بالای آن می‌توانید کنار بیایید، خرید کاپرا دو کابین را به شما پیشنهاد می‌کنیم...

خودروهای پیکاپ تراک به دلیل قابلیت‌های بالایی که معمولاً در یک پکیج در اختیار راننده قرار می‌دهند، در همه جای دنیا جزو محبوب‌ترین خودروها هستند. پیکاپ تراک ها ارتفاع از سطح زمین خوبی دارند، بزرگ و جادار هستند و در صورت نیاز، می‌توانید بارهای خود را هم با آن‌ها جابجا کنید. قابلیت‌های آفرود بالای این خودروها هم یکی از دلایل محبوبیت بالای سگمنت پیکاپ تراک ها در بازارهای مختلف دنیاست.

بازار کشورمان هم از این قاعده مستثنی نیست و از دیرباز تاکنون، شاهد حضور خودروهای مختلفی در این بخش از بازار بوده‌ایم. بدون شک شما با مزایا و معایب خودروهای پیکاپ تراک به طور کلی آشنا هستید، ولی قصد داریم به منظور این که با ذهنی بازتر به سراغ بررسی معایب این خودرو برویم، به صورت خلاصه و کلی، به بیان مزایا و معایب پیکاپ تراک ها بپردازیم.

در پیکاپ تراک ها، وجود قسمت بار در عقب خودرو می‌تواند در مواقعی که نیاز دارید، کمک بزرگی در جابجایی اشیا بزرگ که امکان قرار دادن آن داخل مثلاً یک ون نیست باشد. مصرف سوخت این نوع خودروها معمولاً به دلیل وزن زیاد بالاست و این یکی از مهم‌ترین معایب پیکاپ تراک ها محسوب می‌شود. به دلیل وجود قسمت بار در عقب، پیکاپ تراک ها معمولاً کابین‌های کوچکی دارند و سرنشین‌ها، داخل آن‌ها خیلی راحت نخواهند بود. معمولاً از نظر دوام هم این نوع خودروها در بازار به خودروهایی بسیار بادوام معروف هستند، البته این مورد به هیچ وجه در مورد پیکاپ تراک های چینی مانند کاپرا که در این مطلب قصد داریم به بیان معایب آن بپردازیم صدق نمی‌کند.

وانت کاپرا که توسط بهمن موتور در دو نسخه تک کابین و دو کابین تولید می‌شود، خودرویی ساخت شرکت ZX Auto چین است و در بازارهای مختلف جهانی مانند مالزی و استرالیا هم عرضه شده است. در این بازارها، خودرو با نام اصلی خود که گرند تایگر می‌باشد شناخته شده و بازخوردها در مورد آن، بسیار مختلف بوده است. گفته می‌شود که طراحی بدنه این خودرو توسط طراحان آلمانی انجام شده و همان طور که در مطلب ۵ دلیل برای خرید کاپرا دو کابین توضیح دادیم، از یک طراحی بدنه زیبا و قابل قبول بهره می‌برد.

ما قبلاً در مطلبی جداگانه به بررسی مزایا و نقاط قوت این خودرو پرداختیم و ۵ دلیل منطقی مطرح نمودیم که چرا از نظر ما، خرید این خودرو می‌تواند اقدامی عاقلانه باشد. همان طور که آن موقع قول داده بودیم، برای مطلب مشاوره خرید امروز مجله اینترنتی زوم فور کار، قصد داریم این بار معایب و نقاط ضعف آن را بررسی کرده و دلایلی مطرح نماییم که چرا، پیکاپ کاپرا دو کابین، ارزش خرید ندارد. قبل از شروع بررسی، اجازه بدهید با توضیحی کوتاه در مورد مشخصات فنی این خودرو، با ذهنی بازتر سراغ بررسی معایب آن برویم.

وانت کاپرا از یک موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی بنزینی ساخت میتسوبیشی ژاپن با ۱۲۵ اسب بخار نیرو و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی مجهز شده و به کمک آن، قادر است خروجی‌های خود به هر چهار چرخ خود ارسال کند. طبق اعلام بهمن موتور، به صورت ترکیبی، وانت کاپرا به ازای هر صد کیلومتر رانندگی تقریباً ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند که بدون شک واقعی نیست و مصرف سوخت خودرو بیشتر از این حرف‌هاست.

این خودرو با داشتن ابعادی معادل با ۵۳۳۰ میلی متر طول، ۱۷۵۰ میلی متر عرض، ۱۷۷۵ میلی متر ارتفاع و ۳۱۰۰ میلی متر طول بین دو محور، در سگمنت پیکاپ تراک های سایز متوسط قرار گرفته و وزن کلی آن برابر با ۱۷۶۵ کیلوگرم است. سیستم ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه‌ای بوده و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع جناقی با میله پیچشی و در عقب از نوع فنر تخت است. در وب سایت ZX Auto، سازنده چینی این خودرو در مورد تست ایمنی کاپرا ادعا شده که این خودرو در تست ANCAP استرالیا و US-NCAP شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کرده است. همان طور که قبلاً هم توضیح دادیم، موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید در وب سایت ANCAP هیچ رکورد و سابقه‌ای از این تست یافت نشده و تست‌های ایمنی در آمریکا توسط IIHS و NHTSA انجام می‌شوند و تاکنون ما چیزی در مورد US-NCAP نشنیده بودیم. از این رو، با اطمینان می‌توان گفت که وانت کاپرا مانند خودروهای بسیاری که بدون تست ایمنی در خیابان‌های ایران جولان می‌دهند، وارد کشورمان شده است. سوالی که مطرح می‌شود این که چه نهادی باید روی این موضوع نظارت کند و این که چرا نظارتی در این مورد صورت نمی‌گیرد؟

اکنون، با آشنایی نسبی با مشخصات فنی و اوضاع کلی این خودرو، اگر موافق هستید به بررسی معایب و نقاط ضعف این خودرو پرداخته و ببینیم، آیا در حال حاضر و با توجه به اوضاع فعلی بازار خودروی ایران، وانت کاپرا دو کابین ارزش خرید دارد یا نه. لطفاً در ادامه مطلب با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – کیفیت مونتاژ خوب نیست

مشکلی که تقریباً تمامی خودروهای ایرانی و همه خودروهای چینی که داخل ایران مونتاژ می‌شوند را در کاپرا به بهترین شکل ممکن می‌توان دید. البته در این بین استثناهایی هم وجود دارند که چون انگشت شمار هستند، می‌توان به کل بی خیال آن‌ها شد. در مورد کیفیت مونتاژ کاپرا همین بس که به گفته بسیاری از مالکان این خودرو، خیلی طول نمی‌کشد که وانت کاپرا صفر کیلومتر شما به صدا بیفتد و برای رفع مشکل، شنیده شده خیلی از خریداران این خودرو با مراجعه به مکانیک، یک بار کل خودرو را آچارکشی می‌کنند. اگر تاکنون به نمایندگی‌های بهمن موتور مراجعه کرده باشید، تقریباً همیشه و بدون استثنا، یک یا دو وانت کاپرا را خواهید دید که برای تعمیر به نمایندگی مراجعه کرده‌اند.

۲ – ترمزهای نه چندان خوب

یکی از مواردی که خیلی از مالکان خودرو از آن شکایت دارند، سیستم ترمز وانت کاپرا است. با توجه به وزن تقریباً دو تنی خودرو و قدرت نسبتاً بالای موتور، مخصوصاً در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت، ترمزها خیلی پاسخگوی نیاز خودرو نیستند و بهتر است هنگام رانندگی با آن، حتماً به این موضوع توجه نمایید. در نمایندگی‌های بهمن موتور، خیلی اوقات دیده شده که مالکان وانت کاپرای خود را به علت مشکل ترمز به نمایندگی برده‌اند.

۳ – کیفیت ساخت پایین کابین و سر و صدای زیاد!

در مطلب ۵ دلیل برای خرید کاپرا دو کابین گفتیم که طراحی کلی کابین این خودرو خوب است، ولی این به معنی خوب بودن خود کابین نیست. کیفیت مونتاژ اتاق بسیار پایین بوده و بعد از چند هزار کیلومتر، اصطلاحاً کابین خودرو به صدا می افتد. این موضوع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بخواهید با کاپرا مثلاً در یک جاده پر دست انداز با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید! صندلی‌های کاپرا، یکی از منابع اصلی تولید صدای داخل کابین محسوب می‌شود و آن طور که باید، راحت هم نیستند. مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین این خودرو هم فوق العاده بی کیفیت بوده و اصلاً مناسب این رنج قیمت نیست.

۴ – شتاب کم

همان طور که در مطلب بررسی مزایای کاپرا گفته بودیم، این خودرو به یک موتور نسبتاً خوب ژاپنی مجهز است که ۱۲۵ اسب بخار نیرو و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی موتور کم این خودرو در کنار وزن بدنه نسبتاً سنگین آن سبب شده تا با خودرویی نسبتاً کند مواجه شویم. با این مشخصات فنی و با توجه به وزن تقریباً دو تنی، کاپرا دو کابین صفر تا صد را می‌تواند در حول و حوش ۱۶ ثانیه پر کند و همین، آن را به یک وانت نسبتاً کند تبدیل کرده که می‌تواند مخصوصاً هنگامی که بار هم زده باشید، حسابی شما را کلافه کند. از این رو اگر شتاب اولیه خودرو برای شما موضوع مهمی به هنگام خرید یک وانت دوکابین است، سراغ کاپرا را نگیرید.

۵ – مصرف سوخت بالا

بهمن کاپرا

در کاتالوگ کاپرا، بهمن موتور مصرف سوخت آن را در حالت ترکیبی ۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر ذکر کرده است که بیشتر به یک جوک می‌ماند. مصرف سوخت ترکیبی واقعی این خودرو ۱۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بوده و داخل شهر، به ازای هر صد کیلومتر تقریباً ۱۵ تا ۱۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با این اوصاف، اگر بیشتر اوقات رانندگی شما در محیط‌های شهری می‌گذرد، یا بی خیال خرید کاپرا شوید، یا به نوعی باید بتوانید با هزینه‌های بالای سوخت آن کنار بیایید.

سخن پایانی

در این مطلب ما تلاش کردیم تا به طور کامل، به بررسی تقریباً همه ایرادها و نقاط ضعف کاپرا دو کابین بپردازیم، خودرویی که علیرغم برخی ایرادات مهم مانند شتاب کم، مصرف سوخت بالا و کیفیت ساخت پایین، به عنوان یک مدل دو کابین دو دیفرانسیل می‌تواند خودروی خوبی باشد. همان طور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم، سگمنت پیکاپ تراک ها در ایران خیلی محبوب و پررونق نیست، ولی رفته رفته بر تعداد خودروهای این بخش از بازار در حال افزوده شدن است، موضوعی که نهایتاً همیشه به نفع مشتری تمام می‌شود.

اگر در بازار فعلی به دنبال خرید یک پیکاپ تراک دو کابین و دو دیفرانسیل هستید که در صورت لزوم، به راحتی بتوانید بارهایی تا نیم تن را با آن جابجا کرده و گاهی اوقات، آفرود هم بروید، خرید کاپرا دو کابین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از سویی دیگر، اگر جزو آن دسته افرادی هستید که روی سر و صدای کابین حساس هستند و مصرف سوخت بالای آن را ایرادی مهم‌تر از حتی کیفیت ساخت بدش می دانید، پیشنهاد ما این است که دور کاپرا دو کابین را یک خط قرمز بزرگ بکشید.

در پایان، نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم که در نگارش این مطلب سعی شده تا از نقطه نظرات و نقل قول‌های مالکان این خودرو که تجربه هزاران کیلومتر رانندگی با آن را دارند و می‌توانند قضاوت خوبی در مورد کاپرا دو کابین داشته باشند استفاده شده است. نظر شما در مورد این خودرو چیست؟ اگر تجربه سواری با آن را دارید یا هم اکنون مالک آن هستید، لطفاً ما و دیگر مخاطبان مجله اینترنتی زوم فور کار را از نظرات خود آگاه سازید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

98 دیدگاه ها برای "به این ۵ دلیل پیکاپ کاپرا دو کابین نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

من کاپرا مدل۹۰صفر خریدم،تا سال۹۷ ماشینو داشتم،تا زمانی که داشتم،اچار به موتورش نخورد،مصرفش صدی۱۰بود،نرمیشم بدک نبود،اما زیاد جالب نبود توی تعادل،ترمزشم عالی نبود،اما بد هم نبود که اینجور شما گفتین،تنها عیبی که میشد روش گذاشت،لوکهای جلوش بود،که دوبار خراب شد،اما جلوبندیش و دست نزدم و سالم بود،ولی داشبوردش از لاکهای بی کیفیتی ساخته شده بود خدایی،اما قدرت ماشین خوب بود،هیجا کم نیاورد خدایی وقتی ۴چرخ فعال بود

میلاد
مهمان

سلام . من دارم . اصلا راضی نیستم فقط قیافش تقریبا قشنگه…

کورش
مهمان

سلام من ۳ ساله دارم در مورد ترنز درسته ولی نرمی و صدای داخل بدنه نسبت به پیکاپ بهتره.مصرف ترکیبی ۱۱ و داخل شهر ۱۳ با کولر جاده ۹ درسته. کلا نسبت به پولی که دادم کاملا راضیم.

ناصر
مهمان
با سلام کاپرا۹۵ دارم. تمام نیازهای من به شرح زیر رو تامین کرده: ۱-مصرف سوخت کم به نحوی که در شهر صدی۱۱و در جاده صدی۹ می سوزونه. ۲- ۴WD در جاده ناهموار برای سرکشی به باغ جائیکه فقط با تراکتور میشود رفت. ۳-اصطحلاک پایین بنحویکه طی۳سال خرید این خودرو فقط سیبک بالای طبق عوض کردم. ۴- نرمی خودرو حتی در حالت بدون بار نسبت به هایلوکس۲۰۱۶ که سوار شدم. ۵-سیستم تعلیق stabelدر جاده ناهموار ۶- هیدرولیک فرمان بسیار خوب و حساس بنحویکه در سرعت بالا خودرو کاملا در اختیار هست. ۷- یک آفرود سوار میداند که برای رانندگی به شتاب… بیشتر
مهیار
مهمان

کاپرا مدل ۹۲ دارم
مصرفش در جاده حدود۹ و در شهر با کولر حدود ۱۱ تا ۱۲ بستگی به نو بودن شمع و فیلتر هوا و… داره
ترمز کاپرا ضعیف هست . علتش کم بودن شعاع دیسک ترمز جلو هست که نرخ جذب انرژی جنبشی پایینی نسبت به وزن ماشین داره.
نرم و راحته مخصوصا صندلی عقب در قیاس با پیکاپ نیسان جای پای خوبی داره
مشکل اصلی خدمات پس از فروش نمایندگی های بهمن خود و هست که توانایی تعمیرات حرفه ای ندارن

مرادف
مهمان

آشغال به تمام معنا

پژمان
مهمان
سلام من مدت هشت سال است که مالک کاپرا دو کابین دو دفرانسیل هستم جلوبندی بسیار قوی و بدون ایراد.بر خلاف نقل قولها صداهای داخل کابین بسیار ناچیز و دارای کمک قوی و برقی است و تنها ایراد آن شتاب پایین ومصرف سوخت درون شهری بالای آن است که من با دوگانه سوز کردن این عیب را رفع کردم ودیگر حسن آن قیمت مناسب نسبت به دیگر پیکاپ های موجود در بازار است . در ضمن طراحی مناسب کاپرا باعث شده هم قسمت بار و هم کابین عقب جادارتر از سایر دو کابین ها باشد و سرنشینان عقب مشکل کمبود… بیشتر
سهیل
مهمان

بابا من خودم ۷ ساله کاپرا دارم اطلا این مشکلارو نداره در ضمن سوختشم پایینه من نمیدونم چرا نوشتن که سوختش زیاده!

نام
مهمان

در بالا در مورد تست ایمنی فرمودید “چه نهادی باید روی این موضوع نظارت کند و این که چرا نظارتی در این مورد صورت نمی‌گیرد؟”
نظر من اینه که احتمالا اگر چنین نهادی هم وجود داشته باشد ابتدا باید آشغال هایی که آشغال سازهای داخلی با خیال راحت بدون کوچکترین نگرانی و حس رقابت میریزن بیرون رو از نظر بگزرونن. این تنوعی که اینا توی پراید دارن رو کل کارخونه BMW تو کل محصولاتش نداره!!!

علی
مهمان

سلام
مصرف در جاده صدی ۸ و در شهر ۱۲ مصرفشه به نظر من ایده ال هس
نرمیشو با هایلوکس ۲۰۱۳ مقایسه میکنم چون بسیار نرم تر از اونه نیسان پیکاپ که دیگه حرفی نداره واسه گفتن
لاک برقیاش ایراد پیدا کردن دستیشو انداختم مدل ۸۹ وارداتیه
صندلیاش صدا میداد اچار انداختم حل شد
موتور عالی هس از نظر افرود خوبه
لوازم جانبیش و یدکیش واقعا مناسبه به نسبت رقبا در حد پرشیا سمند حتی مناسبتر
فقط کابین صدا میده البته ماشین ۹ ساله کار کرده طبیعی هس و هر هفته افرود بوده ولی باز رو مخه باید روش کار کرد.

امین
مهمان
سلام ۱- مصرف سوخت ماشین اگر تنظیم باشه ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست که به نظر من برای یک موتور ۲۴۰۰ مناسب هست ۲-شتاب خوبی داره در مقایسه با هم رده های خودش مثلا نیسان پیکاپ لطفا به هیچ عنوان با تویوتا هایلوکس مقایسه نکنید قیمت هایلوکس چند برابر کاپرا هست. ۳- داخل کابین و موتورش هم صدای خاصی نداره باز هم مقایسه کنید با نیسان پیکاپ و سوار هردو بشید متوجه خواهید شد که از نیسان پیکاپ بسیار نرم تر و بی صدا تر هست. ۴- ترمز هم مشکل خاصی نداره باز هم در مقایسه با هم نوع… بیشتر