معایب ساینا اتومات و دنده ای (۴ دلیل برای نخریدن ساینا)

بروزرسانی در: یکشنبه 29 اردیبهشت 98 ساعت 23:18
معایب ساینا اتومات و دنده ای (4 دلیل برای نخریدن ساینا)

ساینا یک سدان شهری جمع و جور از شرکت سایپا است که بر اساس دسته‌بندی‌های جهانی در سگمنت B جای می‌گیرد. این خودرو که به نوعی نمونه ارتقاع یافته تیبا صندوقدار محسوب می‌شود، از سال 1395 در سبد محصولات سایپا قرار گرفته و از آن زمان تا کنون توانسته به بازار نسبتا موفقی دست یابد.

 ساینا از جمله سدان‌های شرکت سایپا است که در سال ۱۳۹۵ روانه بازار کشورمان شد. ساینا همانند اغلب محصولات جدید شرکت سایپا، روی پلتفرمی موسوم به X200 ساخته شده است و به همین جهت شباهت‌های بسیاری میان این خودرو با تیبا یا کوییک به چشم می‌خورد. سایپا ادعا می‌کند که ساینا خودرویی کاملا جدید است که با دانش مهندسان این شرکت شکل گرفته است، اما با کمی دقت به راحتی می‌توان فهمید که ساینا در واقع نسخه فیس لیفت تیبا بوده که از لحاظ ظاهری و فنی شباهت‌های فراوانی با آن دارد.
سایپا ساینا هم اکنون در نمونه‌های دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود؛ همچنین در زمان خرید امکان انتخاب یکی از تیپ‌های EX ،SE-A و (SE-A (LUX برای خریدار وجود دارد که تمامی این تیپ‌ها از پیشرانه‌های یکسانی بهره می‌برند اما از لحاظ سطح آپشن‌ها و امکانات با هم تفاوت دارند. در این میان امکان خرید ساینا با گیربکس اتوماتیک خبری خوب برای کسانی محسوب می‌شود که در این رنج قیمتی تمایل زیادی به خرید خودرویی اتوماتیک دارند تا ترافیک‌های شهری برایشان قابل تحمل‌تر شود.
به واسطه شرایط حاکم بر بازار خودرو کشور، ساینا نیز مانند سایر خودروهای وطنی، فروش خوبی را در بازار تجربه کرده است و تکمیل شدن ظرفیت پیش فروش این خودرو در چشم به هم زدنی، نشان از این دارد که محصولاتی مانند ساینا علی رغم تمام ضعف‌های خود، به تاخت و تاز در بازار ایران ادامه خواهند داد! در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید خودرو» سایت Z4CAR، قصد داریم سایپا ساینا را مورد ارزیابی قرار داده و شما را با چهار مورد از مهم‌ترین معایب ساینا اتومات و دنده ای آشنا کنیم. با توجه به این که سایپا ساینا در کنار تمامی نقاط ضعف خود، از مزایا و ویژگی‌های مثبتی نیز برخوردار است، Z4CAR قصد دارد به‌ زودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی نقاط قوت ساینا نیز می‌پردازد.

 ۱. پیشرانه ضعیف


ضعف موتور ساینا

پیشرانه‌ای که روی ساینا نصب شده دقیقا همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که پیش‌تر بر روی تیبا نیز نیز مورد استفاده قرار گرفته بود؛ تنها تفاوت میان پیشرانه‌های این دو خودرو وجود دارد، استفاده از دریچه گاز برقی در ساینا است. این پیشرانه که با کد M15 شناخته می‌شود، توان تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. ناتوانی پیشرانه سایپا ساینا در تامین قدرت لازم برای به حرکت درآوردن بدنه ۱۰۸۰ کیلوگرمی این خودرو باعث شده است تا شاهد شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۳ ثانیه‌ای از این خودرو باشیم. ضعف پیشرانه ۱.۵ لیتری ساینا در زمان حرکت در سربالایی‌ها یا مواقعی که ظرفیت سرنشینان این خودرو تکمیل باشد کاملا ملموس بوده و در واقع ساینا در چنین مواقعی خصوصا در نمونه اتومات هیچ علاقه‌ای به افزایش سرعت و شتاب از خود نشان نمی‌دهد.

۲. کیفیت پایین مونتاژ و اجزای کابین


کیفیت پایین کابین ساینا

کیفیت پایین مونتاژ از جمله مواردی است که در خودروهای ایرانی به امری عادی تبدیل شده است؛ به طوری که اگر خودرو وطنی با کیفیتی روانه بازار شود، بسیار جای تعجب دارد. ساینا نیز مانند سایر محصولات حاضر در این رده قیمتی، از کیفیت مونتاژ پایینی برخوردار است و متریالی که در کابین ساینا به کار رفته در واقع همان پلاستیک خشک و بی کیفیتی است که در سایر خودروهای شرکت سایپا نیز به چشم می‌خورد. مطمئنا چنین متریال ضعیفی، در بلندمدت کیفیت اولیه خود را از دست داده و حس ناخوش‌آیندی را به سرنشینان منتقل خواهد کرد؛ همچنین طراحی داخلی چندان تفاوتی با تیبا ندارد و فقط برخی موارد جزئی در داشبورد یا دستیگره‌ درب‌ها در ساینا متمایز هستند. صندلی‌ها نیز به هیچ عنوان ارگونومیک نبوده و در سفرهای طولانی مدت می‌تواند برای سرنشینان آزار دهنده باشد.

۳. طراحی ناموزون


نمای ظاهری ساینا

پس از طراحی ناامید کننده نمای ظاهری تیبا، طراحان سایپا سعی کرده‌اند چهره‌ای نسبتا اسپرت و جذابی را برای ساینا خلق کنند تا شاید تا حدودی بتوانند رضایت خریداران را جلب نمایند. علی‌رغم تمامی تغییراتی که در طراحی ساینا اعمال شده است، همچنان می‌توان در یک نگاه اجمالی متوجه ناهماهنگی‌های فراوان در طراحی این سدان ارزان قیمت سایپا شد؛ البته اگر بخواهیم از حق نگذریم، تنها نقطه قوتی که در طراحی ناموزون سایپا ساینا به چشم می‌خورد، نمای جلویی این خودرو بوده که بسیار جذاب‌تر از تیبا به نظر می‌رسد. رد پای این طراحی ناموزون در فضای داخلی ساینا نیز ادامه دارد؛ به طوری که با ورود به کابین سایپا ساینا با یک طراحی ساده و کسل کننده‌ای مواجه می‌شویم که تقریبا تمامی اجزای آن به رنگ خاکستری تیره است.

۴. ایمنی پایین


ایمنی ساینا

همان‌طور که می‌دانید در کشور ما هیج مرکزی برای تست تصادف و بررسی میزان امنیت خودروهای در حال تولید وجود ندارد و این بهانه خوبیست تا خودروسازان وطنی با خیال راحت محصولات ناامن خود را حداقل ایمنی و تجهیزات امنیتی روانه بازار ‌کنند. سایپا ساینا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همانند تمامی خودروهای تولید داخل، تاکنون هیچ تست تصادفی روی سایپا ساینا انجام نگرفته است. از نظر منطقی امنیت ساینا هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و در واقع کاملا مانند تیبا از استحکام بسیار کم بدنه این خودرو و همچنین سابقه بسیار بد سایر تولیدات شرکت سایپا، نمی‌توان به امنیت ساینا نیز چندان خوشبین بود.

کلام آخر


ساینا نسبت به تیبا دارای برتری‌هایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به امکانات بیشتر و بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک اشاره کرد، البته اختلاف قیمت قابل توجهی که میان ساینا دنده دستی و نسخه اتوماتیک آن (به عنوان نسخه فول آپشن) وجود دارد، شاید بتواند شما را از خرید نمونه اتوماتیک این خودرو پشیمان کند!
در رنج قیمتی نمونه دنده دستی ساینا، جز تیبا صندوقدار رقیب صفر کیلومتر دیگری در مقابل این خودرو قرار ندارد، اما در رنج قیمتی نمونه اتوماتیک ساینا (SE-A (LUX سدان‌هایی همچون سمند LX یا پژو ۴۰۵ قرار دارند که از لحاظ فضای سرنشینان و بار، توان خروجی و استحکام در رده بالاتری از ساینا قرار دارند. البته استهلاک کمتر ساینا و همچنین گیربکس اتوماتیک این خودرو می‌تواند برای کسانی که چنین مواردی مهم‌ترین اولویتشان در خرید یک سدان کوچک شهری محسوب می‌شود، مساله بسیار مهمی باشد.
در یک جمع بندی نهایی اگر تمامی نقاط قوت و ضعف ساینا را کنار هم قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که ساینا یک سدان کوچک اقتصادی است که اگر قیمت منطقی‌تری برای آن تعیین می‌شد، مطمئنا می‌توانست جایگزین قابل قبولی برای تیبا یا حتی پراید باشد، اما در حال حاضر نمی‌توان ارزش خرید چندانی برای این شاهکار سایپا تعیین نمود. در آخر خواهشمندیم که اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این مقاله دارید یا اگر مالک سایپا ساینا هستید، لطفا ما و دیگر مخاطبان وب‌سایت Z4CAR را از تجربیات خود آگاه کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

52 دیدگاه ها برای "معایب ساینا اتومات و دنده ای (۴ دلیل برای نخریدن ساینا)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محسن
مهمان

من تازه یه ساینا صفر تحویل گرفتم میخوام بفروشم رانا بگیرم .
تو این یه ماه دو تا اشکال اساسی دیدم اول اینکه صدای تهویه خیلی زیاده .
دوم موتورش صدای اضافه داره البته فکر میکنم این صدا مربوط به پولی تسمه باشه نه خود موتور . باید نمایندگی نشون بدم.
اشکال دیگه لرزش فرمون در سرعت بالای ۱۰۰ و فیت نبودن یکی از چراغ های عقب در جای خودش هست.

اکی
مهمان

شما که از ماشین ایرانی بد میگید حسود هستید. وگرنه ماشین های ایرانی بسیار بهتر از خودروهای خارجی هستند. فقط مشکل اینه که کمی خودروهای ایرانی بی کیفیت ومزخرف هستند. شما خودت فکر کردی با این قیمت های خیلی پایین مثلا پراید ۷۰ میلیونی میتونی بهتر از این سوار شی. الان دلار ۲۰ تومن هستش.

رضا گلزاری
مهمان

ساینا موقع دور زدن و سروته کردن خیلی ضعیفه.ترمزاش هم خیلی ضعیفه.شتاب اولیه اش خیلی بده و اصلا تیک آف نمیزنه. صدای موتورشم توی کابین میاد. البته طراحی پخش و سیستم تهویه اش جالبه و مثل پراید و پژو که دربچه اش دستی عوض میشه و معلوم نمیشه باد از کجای کابین میاد بهتره

رضا گلزاری
مهمان

ساینا موقع دور زدن و سروته کردن خیلی ضعیفه.ترمزاش هم خیلی ضعیفه.شتاب اولیه اش خیلی بده و اصلا تیک آف نمیزنه. صدای موتورشم توی کابین میاد. البته طراحی پخش و سیستم تهویه اش جالبه و از پراید و پژو که دریچه اش دستی عوض میشه و معلوم نمیشه باد از کجای کابین میاد بهتره

الی
مهمان

سلام. ممنون. موارد بالا درسته. ولی محاسن این خودرو کفخوابی روی جاده در سرعت بالا و هندلینگ متوسط. قابلیت اسپرت کردن با دیفیوزر و اسپویلر گیره ای. سواری متوسط. صدای کابین با نمد کاپوت و عایق کاری«البته اگر مهمه براتون» از بین میره. بنظرم نسبت به تیبا ۲ سواری نرمی داره… جز گودی پشت کمر برا سفرای طولانی بنظرم در مجموع خوش رکابه. به نسبت قیمتش بد نیست. در ضمن ۸ سوپاپه نه ۱۶ سوپاپ. محض اطلاع کسایی که قصد خرید دارن. روغنش هم ۲۰۴۰ هستش نه بی کیفیت.

سید
مهمان

سلام ببخشید از نظر چپ کردن و یا بی تعادلی در سرعت بالا چطوره؟؟

shahab
مهمان

دوستان عزیز هم وطن. کسانی که به درستی و با رعایت قوانین رانندگی می کنند هیچ وقت نیازی نیست که نسبت به ایمنی خودرو ایراد بگیرند. قرار نیست ما در خیابان های شهر و حتی جاده ها مسابقه رالی بذاریم.
حتی کسانی که اینقدر به پراید ایراد می گیرند باید بدونن زادگاه پراید آمریکا و ژاپن بوده و چند سالی هم همون جاها تولید می شده.
ایراد از شیوه ی رانندگی ما ایرانی هاست. و البته بعدش جاده هامون.

محمد
مهمان

الان می‌خوام بدونم اگه کامیون با ۲۰تا بهت بزنه در حالی که تو پراید خاموش نشستی بازم میگی ایمنی مهم نیست من مطمئنم ماشین نداری که همچین حرفی میزنی واقعا حرفت از هر نظر بسیار ابلهانه بود اگه اینجوری بود الان فورد همچنان داشت پراید میزد یعنی شما میگی کل جهان اشتباه میکنن این همه مهندس الکی روی ایمنی ماشین کار میکنن حرفاتون دور از شعور ضعیف در صنعت خودرو سازی نبود

وحید
مهمان

معایبی که گفتید، توی همه خودروهای تولید داخل وجود داره. بین محصولات داخلی سایپا، ساینا از همه محصولات نسبت به قیمتش امکانات و طراحی بهتری داره.

آلفرد
مهمان

شما ساینا دارید؟

علی
مهمان

دقیقا امکاناتش عالیه مثلا بوق داره . باطری داره و از همه مهمتره موتور داره که دیگه لازم نیست واسه کشیدن این درشکه الاغ بهش ببندیم

مجید
مهمان

سلام من ۱۵ ساله هوندا اکورد ۱۹۹۲ دارم
ارزش قیمتی ۴۰ ملیون تومانه
اما جنازه اش هم ب شرکت سایپا نمیدم
ماشین قدیمیه اما قطعاتش بهتر از ساینا پیدا میشه
***

AA
مهمان
سلام. من چندماه پیش ساینا اتوماتیک صفر کیلومتر خریدم. از همون اول روشن شدن چراغ چک توجه مو جلب کرد. بعد از کلی رفت و آمد به تعمیرگاه مرکزی ۱ سایپا متوجه شدم دسته سیم موتور ایراد داره و باید تعویض بشه. ظاهرا این مشکل توی تمام اتومات ها وجود داره. خلاصه این که الان بیش از ۲۰ روزه ماشبین صفر من توی تعمیرگاه مرکزی شماره ۱ خوابیده و در انتظار یک دسته سیم موتور است! گفتن این ایرادی که داره خیلی مهم و خطرناکه. بنابراین تا درست نشه ماسین رو نمی تونن بهم بدن. مسئله اینجاست که معلوم نیست… بیشتر
بهنام
مهمان
یکی از دوستان زمانی که ساینا هنوز قیمتش ۳۰ میلیون بود این ماشین رو خرید که بهش اعتراض کردم با این پول ماشین دست دوم خیلی بهتری می تونستی بخری ( ابته اون زمان ). زمانی که سوار شدم چیزی که خیلی اذیت می کرد موقع دور زدن بود. تقریبا دور یک فرمان با این ماشین ممکن نبود و با وجود اینکه از ماشین هایی مثل سمند و ۴۰۵ کوتاه تر و جمع و جور تر ولی توی دور زدن واقعا افتضاحِ و به فضای خیلی زیادی نیاز داره که برای همچین ماشینی واقعا بده و رانندگی رو توی شهر… بیشتر
محکوم
مهمان

واقعا حیف پوله که مجبوریم و اجباررررررر بالای سرمون هست که فقط بتونیم همچین اشغالاییرو سوار شیممن خودم ساینا دنده دارم فقط کافیه ۳ نفر عقب سوار بشن به زور اونم تا تو سربالاییها مجبور بشم پیاده شم خودم ماشینو حول بدم

علی
مهمان

دوستان عزیزی که ایراد میگیرن باید انصاف داشته باشن . به نظر من هر وسیله ای رو باید با همرده های خودش مقایسه کنیم. ساینا هم از تمام هم رده های خودش امکانات بسیار بالاتری داره مثلا ساینا سه تا چرخ بیشتر از فرغون داره یا مثلا فرمون و بوق داره که هیچ گاری و درشکه ای نداره حتی موتور داره که اگه با هم رده هاش مقایسه کنیم لازم نیست به الاغ ببندیم تا بکشتش . اینا همه نشون میده که ساینا اصلا قابل مقایسه با همرده هاش یعنی فرغون و درشکه و گاری نیست.

محمد
مهمان

دمت گرم.کلی خندیدم .

حامد
مهمان

خدانکشتت

سجاد
مهمان

منم ساینا دنده اى دارم
اینکه ساینا خیلی ضعف داره شکی نوش نیست ، ولی اینکه خودت میایی پایین ماشینو حل میدی جای تعجب داره ، من بهت پیشنهاد می کنم ماشینتو نشون یک مکانیک بده دوست عزیز

علی
مهمان

با سلام متاسفم که مجبوریم این آشغال‌ها رو سوار شیم