نقد و بررسی چری آریزو ۵ توربو

بروزرسانی در: پنج شنبه 4 مهر 98 ساعت 00:40
نقد و بررسی چری آریزو 5 توربو

چری آریزو5 توربو یکی از سدان‌های پرطرفدار این روزهای بازار خودرویی کشور است که از اواخر سال 1396 به بازار وارد شده است. ما در این مقاله قصد داریم از جنبه‌های مختلفی چری آریزو 5 TE را مورد بررسی قرار داده و حاصل تجربیاتمان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

چری آریزو ۵ توربو (Arrizo 5 TE) یکی از سدان‌های محبوب شرکت چری است که به تازگی به بازار کشور ما نیز راه یافته است. چری یکی از ده خودروساز برتر کشور چین محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز نموده است. شرکت چری علاوه بر تولید و صادرات محصولات کمپانی خود به خارج از مرزهای کشور چین، در زمینه مونتاژ محصولات کمپانی‌های بنامی همچون لندروور و جگوار نیز فعالیت دارد. در حال حاضر محصولات تولیدی این شرکت به بیش از ۱۰ کشور جهان صادر می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به روسیه، شیلی، آفریقای جنوبی، مراکش و... اشاره کرد.
شرکت چری برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۱۴ از یک سدان جذاب رونمایی کرد که در مقایسه با سایر خودروهای شرکت چری از طراحی زیباتر و مدرن‌تری برخوردار بود. این سدان جذاب که چری آریزو ۵ نام داشت در آن سال تنها به عنوان یک طرح کانسپت به نمایش در آمده بود، اما پس از استقبال فراوان، چری تصمیم گرفت پس از رونمایی از نسخه نهایی چری آریزو در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵، نسخه نهایی این خودرو را به عنوان یک سدان شهری جمع و جور به بازار چین وارد نماید.
با گذشت مدت کوتاهی از عرضه آریزو۵ در بازار، شرکت چری تصمیم گرفت که یک نسخه توانمندتر و پرشتاب‌تر از این خودرو را نیز به بازار عرضه کند که چری آریزو ۵ توربو TE نام داشت. چری آریزو۵ توربو از اواخر سال ۱۳۹۶ توسط نمایندگی‌های رسمی شرکت چری (چری ایران) به بازار داخلی عرضه شد و در حال حاضر به دلیل شرایط فروش بسیار خوب، طراحی زیبا، مشخصات فنی قابل قبول و... توانسته نظر طرفداران بسیاری را به‌سوی خود جذب کند.
در ادامه قصد داریم به بررسی چری آریزو ۵ توربو یا TE بپردازیم، بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید در مورد این خودرو اطلاعاتی کسب کنید یا حتی قصد خرید این سدان شرقی را دارید در ادامه با Z4CAR همراه باشید.

طراحی ظاهری


اریزو توربو

با اولین نگاه به چری آریزو توربو می‌توان حدس زد که کمپانی چری به عنوان یکی از خودروسازان موفق کشور چین سعی دارد به منظور دستیابی به طرحی هماهنگ و یکپارچه میان محصولات تولیدی خود، از یک زبان مشترک برای طراحی این محصولات استفاده نماید. طبق ادعای مهندسان شرکت چری، در طراحی آریزو ۵ از حرکات آب الهام گرفته شده و به همین دلیل این خودرو نسبت به سایر هم‌رده‌های خود از آیرودینامیک بسیار خوبی برخوردار است.
شرکت چری در طراحی نمای جلویی این خودرو از قطعاتی همچون چراغ‌های کشیده مجهز به دی‌لایت و جلوپنجره‌ی بزرگ با نوارهای کرومی استفاده کرده است که چهره تهاجمی و جوان پسندی را برای این خودرو خلق کرده است. در نمای جانبی آریزو۵ توربو نیز از خطوط کشیده و زاویه‌دار فراوانی استفاده شده که اصلی‌ترین آن‌ها خطی است که از انتهای چراغ عقب آغاز و تا لبه‌ی گلگیر جلو ادامه دارد. این خطوط زیبا در ترکیب با طرح منحصربه‌فرد رینگ‌های ۱۷ اینچی این خودرو باعث شده تا نمای جانبی آریزو۵ توربو در مقایسه با اغلب سدان‌های میان رده چینی بسیار مدرن و جذاب به نظر برسد.
مطمئنا از طراحی نمای عقب چری آریزو۵ توربو می‌توان به عنوان نقطه ضعف طراحی این خودرو نام برد، زیرا از هماهنگی بسیار کمی با سایر بخش‌های این خودرو برخوردار بوده و چندان زیبا به نظر نمی‌رسد. به عقیده برخی کارشناسان خطوط به‌کاررفته در بخش پشتی این خودرو از جذابیت فراوانی برخوردارند و باعث شده تا چری آریزو ۵ تا حد زیادی به یک فست بک اروپایی شباهت داشته باشد تا یک سدان چینی!
متاسفانه طراحان شرکت چری تلاش چندانی برای ایجاد تغییر میان مدل‌های توربوشارژ آریزو۵ (EXCELLENT TE) با مدل‌های فاقد توربوشارژ (LUXURY و EXCELLENT CVT) نداشته اند و تنها به چسباندن لوگو ۱.۵ TE بر روی گلگیرها و تغییر رنگ کلیپرهای ترمز این خودرو اکتفا نموده‌اند؛ درواقع آریزو۵ توربو از لحاظ طراحی ظاهری هیچ تفاوت چشمگیری، با مدل تنفس طبیعی خود ندارد. در آخر باید گفت که اگر از چراغ‌های کوچک و طراحی ناقص نمای پشتی آریزو۵ اندکی چشم‌پوشی کنیم، می‌توان امتیاز قابل قبولی را برای طراحی ظاهری این خودرو در نظر گرفت.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی


آریزو 5 توربوشارژ

طراحی نمای داخلی آریزو ۵ از جذابیت و زیبایی قابل توجهی برخوردار بوده و به راحتی می‌توان گفت که شباهت فراوانی بین طراحی کابین این خودرو با سبک طراحی کابین چری تیگو ۵ به چشم می‌خورد. یکی از مزایای کابین آریزو ۵ توربو نسبت به کابین سدان‌های ارزان‌قیمت‌تری همچون برلیانس H330 این است که متریال به‌کاررفته در فضای کابین آریزو۵ TE از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و حس مثبتی را به سرنشینان منتقل می‌کند.
صندلی‌های چرمی آریزو ۵ توربو، از ارگونومی بسیار خوبی برخوردارند اما حیف که به جای تنظیمات برقی به تنظیمات ۶ جهته دستی مجهز شده‌اند. علاوه بر صندلی‌ها ادواتی همچون فرمان و بخش میانی درب‌ها نیز از چرم مشکی به همراه دوخت‌های قرمزرنگ بهره می‌برند که هماهنگی و زیبایی خاصی را برای کابین آریزو ۵ توربو به همراه داشته است. همان‌طور که از طراحی کاملا منحنی سقف خودرو می‌توان حدس زد در فضای داخلی این خودرو فضای سر نسبتا کمی برای افراد بلندقد در نظر گرفته شده به طوری که افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر در ردیف عقب خودرو راحتی چندانی نخواهند داشت. در نمای داخلی چری ۵ توربو جز دوخت قرمزرنگ اطراف قطعات چرمی کابین، هیچ تفاوت چشمگیری در مقایسه با نمونه تنفس طبیعی این خودرو به چشم نمی‌خورد و تمامی اجزا با همان ترکیب در جای خود قرار داده‌شده‌اند.
شرکت‌های چینی علاقه زیادی به استفاده از امکانات و تجهیزات متنوع در خودروهای تولیدی خود دارند، در این میان شرکت چری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته با اضافه کردن تعداد فراوانی از آپشن‌های مختلف نظر بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب کند. از میان لیست طویل امکانات رفاهی آریزو ۵ توربو، می‌توان به مواردی همچون سانروف، کروز کنترل، خطوط کمکی پارک حساس به حرکت فرمان (داینامیک)، پاور ویندوز، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با صفحه‌نمایش ۷ اینچ، چراغ روز (Day Light)، کولر برقی، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان و... اشاره کرد.

مشخصات فنی


موتور آریزو توربو

چری آریزو در ابتدای ورود خود به بازار داخلی تنها در دو مدل اکسلنت و لاکچری به بازار عرضه می‌شد که هر دو مدل نام برده به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز شده بود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که حاصل همکاری شرکت چری با شرکت AVL اتریش محسوب می‌شود، توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار را دارد که برای یک سدان ۱۲۵۰ کیلویی قدرت نسبتا کمی به نظر می‌رسد.
یک سال پس از حضور مدل‌های تنفس طبیعی در بازارهای جهانی، شرکت چری با نصب یک سیستم پرخوران (توربوشارژ) بر روی این پیشرانه توانست تا حدی توان خروجی آریزو۵ را افزایش داده و نمونه نهایی را با نام چری آریزو ۵ توربو به بازار عرضه نماید. پیشرانه توربوشارژ نصب شده بر روی چری آریزو ۵ توربو، توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. آریزو ۵ TE به یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک CVT مجهز شده است که می‌تواند توان تولیدی پیشرانه این خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل کند.
طبق اعلام رسمی شرکت چری، شتاب صفر تا صد این خودرو برابر ۹.۵ ثانیه است که در مقایسه با مدل تنفس طبیعی، در حدود ۲ ثانیه کاهش داشته و این عدد برای یک سدان چینی در رنج قیمتی ۱۶۰ میلیون تومان شتاب قابل قبولی به نظر می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی آریزو توربو در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیان شده که نسبت به گذشته در حدود ۱ لیتر افزایش داشته است.

سیستم تعلیق


اریزو 5 توربو

سیستم تعلیق بخش جلویی آریزو ۵ توربو، از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و در عقب نیز از نوع پیچشی نیمه مستقل است. عملکرد بسیار مثبت این سیستم تعلیق باعث شده است که چری آریزو۵ توربو از هندلینگ مناسبی برخوردار بوده و هنگام در عبور از پیچ‌ها چسبندگی چشم‌گیری را از خود به نمایش بگذارد. طبق اعلام شرکت سازنده، آریزو۵ هندلینگ خوب و دقیق خود را مدیون پلتفرم بسیار باکیفیتی می‌داند که توسط شرکت بنتلر آلمان ساخته شده است. ناگفته نماند که بنتلر یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ آلمانی است که هم اکنون در ۲۹ کشور جهان ۷۰ کارخانه دارد و با خودروسازان بزرگی همچون بنز، ب ام و و پورشه همکاری می‌کند.

ایمنی


آریزو 5 توربو

همان‌طور که می‌دانید اغلب شرکت‌های چینی، محصولات تولیدی خود را از لحاظ میزان امنیت، در موسسه ایمنی CNCAP مورد بررسی قرار داده و از قرار معلوم تمامی آن‌ها نیز موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی می‌شوند. چری آریزو۵ نیز همچون تمامی هم‌وطنان خود موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی CNCAP شده است. شرکت چری برای امنیت هرچه بیشتر سرنشینان آریزو۵ در ۶۰ درصد از اجزای اصلی بدنه، از فولاد فوق مستحکم استفاده کرده و در داخل درب‌ها و ستون‌های A و B این خودرو نیز صفحات ضدضربه به کار برده است.
آریزو ۵ TE از نظر تجهیزات ایمنی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون ورود و استارت بدون کلید، قفل مرکزی همراه با ریموت، رادار عقب به همراه ۳ سنسور، سیستم EBA (ترمز کمکی)، سیستم ESP (کنترل پایداری)، سیستم TCS (ضد لغزش)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، ترمز ضد قفل ABS +EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، ۶ عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی) و... اشاره کرد.

تجربه رانندگی با آریزو۵ توربو


اریزو 5 توربو

پس از نشستن بر روی صندلی‌های چرمی این خودرو به سرعت متوجه طراحی بسیار ارگونومیک و راحت آن‌ها خواهید شد، اما جای خالی تنظیمات برقی به شدت در این صندلی‌ها حس می‌شود.با فشردن دکمه استارت، خودرو بدون تعلل و با صدای نسبتا کمی شروع به کار کرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم حالت طراحی تمامی ادوات و همچنین رنگ‌های به کار رفته درکابین کاملا برایمان یادآور تیگو ۵ بود. از آنجایی که هیچ علاقه‌ای به رانندگی در حالت اکو نداشتیم در اولین قدم با فشردن دکمه کوچک کنار دسته‌دنده، خودرو را از حالت اکو خارج کرده و در حالت اسپرت قرار دادیم. از همان حرکت ابتدایی خودرو عملکرد کند پدال گاز کاملا مشهود بوده و برایمان آزاردهنده بود که پیش‌تر در نمونه‎های تنفس طبیعی آریزو۵ نیز با آن روبرو شده بودیم.
به دلیل طراحی بسیار خوب بدنه، زاویه مناسب ستون‌ها و همچنین طول بسیار کم صندوق عقب در هنگام رانندگی با آریزو۵ توربو به‌تمامی جهت‌ها تسلط کامل داشته و خیلی زود به ابعاد این خودرو عادت خواهید کرد. همان‌طور که حدس می‌زدیم عملکرد گیربکس این خودرو، همچون سایر گیربکس‌های CVT بسیار نرم و روان بوده و در طی رانندگی‌های شهری هیچ ایرادی نمی‌توان به عملکرد آن وارد نمود. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو، ترمزهای قدرتمند آن هستند که در تمامی طول تست عملکرد بسیار مثبتی را از خود نشان ‌دادند و به‌خوبی می‌توانستند این سدان ۱۳۷۰ کیلویی را در جای خوب میخکوب کنند.
یکی دیگر از نکات مثبت گیربکس آریزو۵ توربو این است که گیربکس هفت سرعته این خودرو از قابلیت تیپ ترونیک برخوردار بوده که استفاده از آن می‌تواند برای کسانی که به رانندگی‌های تهاجمی و پرسرعت علاقه‌مند هستند تا حدودی راضی کننده باشد. برای گیربکس آریزو ۵ توربو، یک حالت سنگین (L) نیز در نظر گرفته شده که برای حرکت در سربالایی‌ها، سراشیبی‌های تند یا جاده‌های لغزنده کمک بسزایی به راننده خواهد کرد.
زمانی که تصمیم گرفتیم عملکرد سنسورها و دوربین دنده عقب این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم متوجه شدیم که شاید عملکرد سیستم داینامیک دوربین و سنسورها کاملا بی نقص باشد، اما دوربین خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است که این کیفیت پایین در مواقعی که نور محیط کم باشد بدتر هم خواهد شد.
آریزو ۵ توربو به عنوان یک سدان خانوادگی جمع جور، در کنار پیشرانه توربوشارژ و شتاب نسبتا مناسب خود از هندلینگ بسیار خوبی نیز برخوردار است که در زمان رانندگی با این خودرو به ما اجازه می‌داد بدون بیش فرمانی یا کم فرمانی آزار دهنده، به راحتی با سرعتی در حدود ۸۰ کیلومتر پیچ‌های تند را طی نماییم.

کلام آخر


در مجموع بعد از کنار هم قرار دادن تمامی نکات مثبت و منفی آریزو۵ توربو، می‌توان گفت که عملکرد آریزو توربو به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را یک سدان اسپرت تمام عیار دانست، اما نباید فراموش کرد که امکانات رفاهی فراوان، تجهیزات ایمنی متنوع، چالاکی قابل قبول، طراحی جوان پسند و ... باعث شده که در رنج قیمتی خود برتری‌های فراوانی در مقایسه با رقبایی همچون ام جی ۳۶۰ توربو یا کیا سراتو ۱۶۰۰ داشته باشد؛ بنابراین به نظر میرسد که می‌توان ارزش خرید قابل توجهی را برای این سدان چینی در نظر گرفت. شما خواننده گرامی در رنج قیمتی ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان اگر قصد خرید یک سدان پرشتاب و زیبا را داشته باشید، کدام خودرو را انتخاب خواهید کرد؟

نویسنده: سعید رنجبر

عکاس آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

36 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی چری آریزو ۵ توربو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید
مهمان

بدنیست

mohsen
مهمان

انصافا تو رنج ۱۵۰ میلیون اگر میخواید یه سدان بگیرید که هم زیبا باشه ، هم امکانات داشته باشه هم شتاب خوب ، یکی از بهترین گزینه های همین چری اریزو ۵ توربو هست که نسبت به قیمتش عالیه

اسماعیل
مهمان
مرسی z4 بالاخره منصفانه در مورد آریزو مطلب نوشتید. ما که ۶ ماهه داریم و ازش راضی هستیم. در ضمن در مورد مصرف سوختش هم یکم مبالغه شده که ۱۱ لیترِ هست. مصرف آریزو به صورت ترکیبی ۷ تا ۷.۵ هست و اگر یکنواخت رانندگی کنید تا زیر ۵ لیتر هم در جاده مصرف میکنه. این رو من که دارم تجربه کردم. نگفتم ۴ لیتر که خواننده ها بگن حالا تو داری مبالغه میکنی ولی به شخصه مصرف ۴ لیتر با سرعت ۱۰۰ تا هم داشتم. الیته که مثل هر ماشین دیگه ای اگر تحت فشار قرار بگیره (مثلا در… بیشتر