آرامش نسبی در بازار خودرو

پنج شنبه 24 آبان 97 ساعت 10:26
آرامش نسبی در بازار خودرو

در وضعیتی که این روزها قیمت ارز و سکه روندی با ثبات و حتی نزولی به خود گرفته، بازار خودرو هم روزهای نسبتاً آرامی را پشت سر می‌گذارد، اگرچه بعضی از محصولات خاص به خاطر کمبود عرضه با افزایش قیمت رو به رو شده‌اند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، آرامش در بازارهای ارز و سکه، بازار خودرو را هم به نوبه خود آرام نگه داشته و التهاب خاصی در آن به چشم نمی‌آید. این آرامش موجب شده ولع خرید هم کاهش پیدا کند و در نتیجه، بازار در سطح کلی روزهایی آرام را به خود ببیند. با توجه به این استدلال، اگر قیمت ارز و سکه باز هم روندی افزایشی پیدا کند، نمودار کلی قیمت در بازار خودرو هم متأثر از این اتفاق، صعودی خواهد شد. ازآنجاکه خودرو بیش از پیش تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده، قیمت آن متناسب با ارز و سکه دچار نوسان می‌شود و گاهی بالا می‌رود و گاهی ثبات و نزولی شدن را در پیش می‌گیرد.

ثبات کلی بازار خودرو البته در حالی است که قیمت بعضی محصولات به خاطر کمبود عرضه، روندی صعودی در این هفته داشته است. در واقع با وجود آرامش کلی در بازار خودرو، قیمت بعضی محصولات از ناحیه کمبود عرضه، شارژ شده و در این میان، رنویی‌ها بیشترین اثرپذیری را داشته‌اند. داستان خودروهای تولیدی رنو در ایران البته با بیشتر محصولات فعلی صنعت خودرو ایران متفاوت است، چه آنکه به احتمال زیاد، تولید آنها در آینده‌ای نچندان دور متوقف خواهد شد. با توجه به اعلام رنو مبنی بر خروج از ایران، خودروسازان داخلی بعد از اتمام ذخایر قطعه مربوط به خانواده تندر ۹۰ و ساندرو، دیگر امکان تولید آنها را نخواهند داشت. اخیراً هم مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا (به عنوان تولیدکننده محصولات رنو شامل پارس تندر و تندر ۹۰ و ساندرو) اعلام کرده قطعات موجود در انبار، کفاف پاسخ به تعهدات ایجاد شده را نمی‌دهد. مجموعه اتفاقات رخ داده در حوزه تأمین قطعات محصولات رنو و همچنین انتشار اخبار مربوط به توقف قریب الوقوع تولید خانواده تندر ۹۰ و ساندرو، سیگنال‌هایی منفی به بازار ارسال کرده و موجب شده قیمت این محصولات بالا برود.

البته به جز خودروهای رنو فرانسه، بعضی دیگر از محصولات هم که به خاطر تحریم‌ها با کاهش یا توقف تولید رو به رو شده و می‌شوند، افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و این موضوع ممکن است حتی دامان چینی‌ها را هم بگیرد. افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو از چند ماه پیش شدت گرفت و همزمان با صعود نرخ ارز و سکه، خودروهای داخلی و خارجی هم دستخوش موج گرانی شدند. با اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه خودروسازی کشور، افزایش قیمت‌ها بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که می‌توان ادعا کرد قیمت خودروهای داخلی بیش از یک و نیم برابر در مقایسه با انتهای سال اخیر افزایش داشته است. تحریم‌ها موجب شده روند تأمین قطعات از خارج، مختل شود و قطعه‌سازان هم نتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را به موقع و در حد نیاز تأمین کنند. البته مجموعه مشکلات داخلی از جمله رشد نرخ دلار و یورو و محدودیت دسترسی زنجیره خودروسازی کشور به ارز موردنیاز هم در مختل شدن روند تأمین قطعه و کاهشی شدن تیراژ، تأثیر قابل توجهی داشته است.

به هر روی، با توجه به کاهش تیراژ خودروهای داخلی (حتی ایرانی‌ترین آنها از جمله پراید و پژو ۴۰۵)، قیمت‌ها در طول چند ماه اخیر صعودی شده‌اند و خودروهایی که صحبت از توقف تولید آنهاست هم بیش از پیش افزایش قیمت داشته‌اند. این روند افزایشی احتمالاً ادامه خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید در چه نقطه و چه زمانی متوقف می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar