آزادسازی قیمت خودرو چه کمکی به مردم خواهد کرد؟

شنبه 10 آذر 97 ساعت 11:24
آزادسازی قیمت خودرو چه کمکی به مردم خواهد کرد؟

یک کارشناس خودرو می‌گوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها هم به موقع انجام شود، بدون تردید سفته‌گران و دلالان از صف تقاضا خارج و از سوی دیگر حواله‌های جعلی هم در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای مشتریان واقعی قانون‌مند می‌شود.

در روزهایی که صنعت خودرو دچار چالش‌های گوناگون شده آزادسازی قیمت خودرو چه کمکی به این صنعت و همچنین و مردم خواهد کرد؟

بعضی فعالان خودرویی می‌گویند: هم اکنون بازار خودرو کشور چندان رقابتی نیست و واردات هم ممنوع است. با این حال، حذف یارانه ارزی زنجیره خودروسازی کشور، پرونده آزادسازی قیمت را مجدد به جریان انداخته است. بر این اساس، خودروسازان و قطعه سازان و بعضی کارشناسان عقیده دارند دولت بهتر است اکنون که یارانه ارزی صنعت خودرو را قطع کرده، قیمت را آزاد کند تا تولید آسیبی جدی نبیند. در مقابل ولی عده‌ای هم براین باورند که همزمان با آزادسازی قمیت خودرو تعرفه واردات کاهش یابد تا بلکه بازار این صنعت روند رقابتی شدن را به خود بگیرد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها هم به موقع انجام شود، بدون تردید سفته‌گران و دلالان از صف تقاضا خارج و از سوی دیگر حواله‌های جعلی هم در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای مشتریان واقعی قانون‌مند می‌شود.

آزادسازی قیمت خودرو را کاهش می‌دهد

او می‌افزاید: اگر در روند توزیع خودروها اختلالی پیش نیاید قیمت‌های تمام شده خودرو هم کاهش خواهد یافت. پس شرکت سازنده منافع کسب کرده و سود سرشار از تولید را در حوزه کیفیت خرج می‌کند. با پیدایش چنین سیستمی افراد دلال از بازارهای سیاه خارج می‌شوند و به ازای آن هم سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بازار علاقه‌مند می‌شوند.

زاوه می‌گوید: در وضعیت جدید مدیران خودروسازی باید حواسشان به حلقه آخر تولید خودرو که همان تامین‌کنندگان قطعه است، باشد. چون که در شرایط کنونی انحصاراتی در بازار قطعات خودرو مشاهده می‌شود. همین انحصارها از گذشته دور تاکنون اجحاف را در حقوق مصرف‌کنندگان در پی داشته، پس چنانچه می‌خواهیم این طرح با شکست رو به رو نشود باید دست دلالان در تأمین قطعات خودرو را به کلی قطع کنیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar