احتمال گرانی بنزین و دو نرخی شدن آن جدی است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
احتمال گرانی بنزین و دو نرخی شدن آن جدی است

خبر افزایش قیمت بنزین که ابتدا یک خبر و شاید هم شایعه بود، این روزها و باتوجه به تغییر معادلات در سیاست خارجی کشور تقریبا به یک واقعیت مسلم تبدیل شده است.

در هفته های گذشته زمزمه افزایش قیمت بنزین روزبه روز بلندتر می‌شود تا اندازه ای که به یک صدای واضح تبدیل شده است. این صدا از زبان نمایندگان مجلس ازجمله هدایت الله خادمی هم شنیده می‌شود که می گوید: «باتوجه به تغییر وضعیت، احتمال گرانی بنزین و دو نرخی شدن آن جدی است.»

خبر افزایش قیمت بنزین که ابتدا یک خبر و شاید هم شایعه بود، این روزها و باتوجه به تغییر معادلات در سیاست خارجی کشور تقریبا به یک واقعیت مسلم تبدیل شده است. اتفاقی که در ابتدای سال ۹۷ کمتر کسی آن را پیش بینی می‌کرد ولی امروز محقق شده است.

درهمین خصوص هدایت الله خادمی، عضوکمیسیون انرژی مجلس و نایب رئیس فراکسیون نفت و نیرو گفت: «با توجه به خارج شدن آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌ها، وضعیت برای افزایش نرخ بنزین کاملا متفاوت شده، به این معنی که وضعیت مالی کشور و شرایط مالی مردم به گونه ای است که افزایش قیمت‌ها در بقیه اقلام و محصولات هم انجام خواهد گرفت و این اتفاق بر قیمت بنزین هم اثر خواهد گذاشت. پس احتمال این که در این وضعیت به طرف سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین پیش برویم، بسیار زیاد است.»

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بنزین دونرخی

این نماینده مجلس در خصوص احتمال سهمیه بندی بنزین توضیح داد: «یکی از علت های سهمیه بندی، کنترل شدت مصرف سوخت است؛ چون در زمان بازگشت تحریم‌ها برای تامین بنزین دچار مشکل خواهیم شد. پس برای مدیریت مصرف سوخت در وضعیت سخت و تحریم به دونرخی شدن و سهمیه بندی بنزین نیاز خواهیم داشت.»

خادمی در مورد نرخ افزایش قیمت بنزین گفت: «اگر سهمیه بندی بنزین انجام بگیرد، حجم مشخصی را به عنوان سهمیه با نرخ فعلی درنظر گرفته خواهد شد و برای نرخ دوم یا آزاد هم حداکثر تا ۲۵ درصد افزایش قیمت بنزین انجام خواهد گرفت. البته اگر بنزین سهمیه بندی نشود، بیشتراز ۱۰ درصد افزایش نرخ قیمت انجام نخواهد گرفت. ضمن این که وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران اجازه افزایش نرخ قیمت بنزین با شیب تند را نمی‌دهد و باید شرایط اقتصادی مردم هم در افزایش نرخ بنزین مدنظر قرار گیرد. البته تا به حال دولت و مجلس تصمیمی دراین خصوص نگرفته اند و افزایش قیمت و سهمیه بندی در زمان شدت تحریم‌ها و با کاهش شدید صادرات نفت انجام می‌گیرد و پیش بینی می‌کنم پیش از آن افزایش نیابند.»

افزایش قیمت با شیب ملایم

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال افزایش نرخ قیمت بنزین پیش از خارج شدن آمریکا از برجام توضیح داد: «اگر موضوع بازگشت تحریم‌ها پیش نمی آمد و آمریکا از برجام خارج نمی‌شد، همه چیز طبق روال عادی پیش می‌رفت، افزایش نرخ بنزین حتما انجام می‌گرفت. ضمن اینکه در لایحه بودجه امسال که دولت به مجلس داد، تقاضای افزایش نرخ بنزین تا ۶۰ درصد را داده بود و مجلس با آن مخالفت کرد و رد شد. ولی دولت این اختیار را داشت تا سالانه رقمی را با شیب ملایمی به قیمت بنزین اضافه کند. همچنین دولت برای کنترل قیمت‌ها از سال ۹۲ نرخ بنزین را افزایش نداده است و ما پیش بینی می‌کردیم امسال دولت درصد معقولی بر قیمت بنزین بیفزاید.»

خادمی در خصوص افزایش مصرف بنزین در ایران گفت: «عدم استفاده از کارت سوخت به نوعی منجر به قاچاق سوخت شده و به عنوان مصرف داخلی در نظر گرفته می‌شود و موجب افزایش مصرف سوخت شده و ضروری است دولت چاره ای برای این موضوع بیندیشد. یکی از علت های دیگر این موضوع، افزایش شمار خودرو و جمعیت بوده که کاملا طبیعی است بر افزایش مصرف تاثیر بگذارد. البته فراموش نکنیم در کشور ما و به ویژه در کلان شهرها حمل ونقل عمومی توسعه نیافته است و نیاز مردم را برای استفاده از آن برآورده نمی کند.»

به روزرسانی:

تکذیب دو نرخی شدن بنزین/سهمیه‌بندی هم فعلاً مطرح نیست

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو نرخی شدن بنزین صحت ندارد و فعلاً افزایش قیمت بنزین هم مطرح نیست، گفت:اگر این کار بخواهد انجام شود باید دولت در این خصوص از مجلس اجازه بگیرد./ ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "احتمال گرانی بنزین و دو نرخی شدن آن جدی است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
anna
مهمان
نمیخواهیم از مردم نگیرید به خود مردم پس بدین، تو این شرایط تحریم و بیکاری و بدبختی اصلا ما یارانه هم نخواستیم ، دولت محترم تحت فشار کمیته امداد امام خمینی بنزین رو گرون کرده که این هزینه و پول اضافی رو به کمیته امداد واریز کنه که مثلا به افراد بی بضاعت پرداخت بشه اما همه میدونند که صرف فقیران و بی بضاعتان عراق و سوریه و لبنان و فلسطین میشه نه این دولت و نه هیچ دولتی در ایران تا الان به فکر مردم ایران نبوده و نیست دروغ بسه قیمت ها بالا نمیرود هم دروغ بزرگی است… بیشتر
anna
مهمان

آخر مدیریت هست این دولت تحقیر

Mst
مهمان

این همه دزدی و اخت×لاس کردن کافی نبود..!

فرشاد
مهمان

*** ما مثل میوه پوسیده ای هست که همه چیشو کرم خورده باید از صفر ساخته بشه

Arash
مهمان

Vaghti nmitonid mamlekat dari konid berid chi mikhaid az jone ma omremono nabod kardin