ارز ۴۲۰۰ تومانی ندهید خودرو گران می‌شود

شنبه 24 فروردین 98 ساعت 17:24
ارز 4200 تومانی ندهید خودرو گران می‌شود

ادعای عجیب در خصوص افزایش ۷۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ یکی از اخبار پربازدید آخر هفته بود. یک خبرگزاری دولتی به نقل از رضا رحمانی، وزیر صنعت نوشته بود تحریم نتوانسته روی صنعت خودروسازی تأثیر چندانی بگذارد و تولید خودرو ۷۰ درصد سال اخیر رشد داشته است! این موضوع درحالی رخ می‌دهد که آمارهای منتشرشده حاکی از کاهش نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال اخیر است و البته سؤال این است که اگر تولید خودرو حدود دوبرابر زیادتر شده است، پس چرا قیمت خودرو حاشیه‌ساز شد؟

سال پیش قیمت خودرو آزاد شد. آن‌هم در وضعیتی که بازار خودروی ایرانی در انحصار است. قیمت خودرو که پیش از آزادسازی هم شیب صعودی گرفته بود، درنهایت به آن‌جا رسید که قیمت‌ها نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشت و بارها بهای انواع خودروی داخلی حاشیه‌ساز شد. البته اشتهای خودروسازان برای افزایش قیمت تمامی ندارد و مشخص نیست با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مجدداً آنها چه برنامه‌ای برای قیمت خودرو پیاده کنند.

به گفته فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو آنها پیشنهادهای جالب دیگری هم برای دولت مطرح کرده‌اند که مثلاً اگر صنعت خودرو تعطیل شود، سالانه دولت باید ۱۵ هزارمیلیارد تومان بیمه بیکاری بدهد. برای حفظ این صنعت نصف این مبلغ را به خودروسازان پرداخت کند یا برای ثابت ماندن قیمت‌ها، قطعه‌سازها دیگر مالیات ندهند.

با این حال اینها تنها بخشی از درخواست‌های خودروسازان در هفته اخیر است که پارسال قیمت بعضی از محصولات خود را تا دوبرابر افزایش دادند. قیمت پراید از ۲۲ میلیون تومان به ۳۶ میلیون تومان و تیبا از ۲۹ میلیون تومان به بالای ۴۰ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ از ۴۳ میلیون تومان به ۶۵ میلیون رسید، ولی گویا رشد قیمت خودرو در ایران تمامی ندارد. فربد زاوه که گفته‌های مطرح شده را به زورگویی در خودروسازی ایران تفسیر می‌کند، می‌گوید: «کاهش قدرت خرید خانوارها باعث شده که سهم خودرو از سبد معیشتی خانوارها به حداقل ممکن برسد. وضعیت اقتصادی مردم به قدری بد است که حتی اگر خودرو به قیمت سال ۹۶ هم عرضه شود، باز هم مشتری زیادی را نخواهد داشت.»

او با اشاره به وعده خودروسازان مبنی بر تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸، گفت: «در بهترین وضعیت بازار تنها کشش خرید ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت و نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی روی دست خودروسازان باقی خواهد ماند.» به گفته زاوه، به خاطر بالابودن بهره در ایران طرح‌هایی همچنین فروش اقساطی و لیزینگ خودرو نمی‌تواند به رونق این بازار کمک کند و تجربه سال ۹۳ مجدداً تکرار خواهد شد.»

رشد ۷۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷؟!

«سال پیش تولید خودرو با وجود مشکلات، ۷۰ درصد افزایش یافت.» این خبر را درحالی خبرگزاری ایرنا به نقل از وزیر صنعت اعلام کرده که آمارها از کاهش حدود ۴۰ درصدی تولید خبر می‌دهد. براساس آماری که وزارت صنعت منتشر کرده، تولید خودرو در سال ۹۶ نزدیک به یک‌میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده است ولی میزان تولید خودرو در سال اخیر در بهترین حالت یک میلیون دستگاه خواهد بود. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این‌باره می‌گوید: «احتمال می‌رود که خبرنگار در انتشار این خبر دچار خطا شده، چون که تولید خودرو در اسفند پارسال نسبت به ماه‌های قبلی که بسیار ناچیز بوده، رشد ۷۰ درصدی داشته است.»

البته رضا رحمانی چندی پیش در همایش بزرگ قطعه‌سازی در رابطه با رشد تولید خودرو این‌گونه سخن گفته بود: «روزهای نخست که به‌عنوان وزیر انتخاب شدم، صنعت خودرو و قطعه بسیار در معرض خطر بود. تولید روزانه سایپا ۴۰۰ و ایران خودرو ۸۰۰ دستگاه بود. خودروها ناقص تولید می‌شد، ولی آخر اسفند تولید روزانه ۴ هزار دستگاه شد و تولید چندبرابر شد.»

توقف خودروها در پارکینگ خانه‌ها

اگرچه که بعضی سال ۹۸ را سالی توأم با رکود برای این صنعت خودروسازی و نبود مشتری برای خودروهای تولید داخل پیش‌بینی می‌کنند، ولی نگاهی به وضع فروش‌های فوری در ماه‌های پایانی سال از جذابیت بالای خرید خودرو برای ایرانی‌ها حکایت می‌کند. فروش‌هایی فوری که تنها ۱۶ تا ۲۰ درصد تولیدات اسفند پارسال را به خود اختصاص داده بود، به اذعان کارشناسان رقم ناچیزی است که نمی‌توانست قیمت‌های نجومی در بازار را تا حد زیادی کنترل کند. زاوه در این‌باره می‌گوید: «با فرض درنظرگرفتن تولید روزانه ۴ هزار دستگاه در اسفند، میزان خودروی تولید در ۲۵ روز کاری چیزی نزدیک به ۹۰ هزار دستگاه بوده که بیشتر آن مربوط به واگذاری خودروهای پیش فروش شده است. تنها چیزی که نزدیک به ۱۵ تا ۱۸ هزار دستگاه آن در قالب فروش فوری عرضه شده است، پس نمی‌توان انتظار معجزه داشت.»

به گفته این فعال صنعت خودرو، بخش زیادی از خرید خودروهایی که در قالب فروش فوری یا پیش‌فروش عرضه می‌شود، مربوط به سرمایه‌گذارانی است که از ترس کاهش ارزش پول خود نسبت به خرید خودرو اقدام کرده‌اند. او با ذکر این که خودرو نه همانند مسکن به یک سرمایه زیادی نیاز دارد و نه نگرانی‌های خرید سکه و دلار را دارد و کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، ادامه داد: «هم اکنون پارکینگ‌های تهران پر است از خودروهایی که چند کیلومتر بیشتر کار نکرده‌اند و صاحبان آنها به‌عنوان اندوخته به آن نگاه می‌کنند تا هر زمان که لازم شد، آن را بفروشند.»

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar