افزایش قیمت خودروهای فول CKD

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
افزایش قیمت خودروهای فول CKD

با توجه به نرخ ارز و واردات قطعات منفصله (سی.کی.دی) با ارز بازار ثانویه، هزینه تولید خودروسازان CKD کار تقریبا دو برابر شده و طبعا باید این موضوع در قیمت های جدید شرکتها هم لحاظ شود.

پس از افزایش نرخ دلار و لزوم استفاده خودروسازان داخلی و مونتاژی از ارز بازار ثانویه نگرانی های زیادی در مورد هزینه تولید و قیمت در بخش خودروهای داخلی و مونتاژی ایجاد شد.

از آن جا که وابستگی ارزی خودروهای مونتاژی که عمدتا به صورت سی.کی.دی وارد می شود بالاست به طور قطع با نوسانات ارزی گذشته و واردات با ارز بازار ثانویه، قیمت این خودروها هم دستخوش تغییرات شده و بالطبع نمی توان انتظار قیمت های قبلی را داشت و این شرکتها ناچار به افزایش قیمت محصولات خواهند بود.

البته در جریان افزایش قیمت خودروها نکته ای که همچنان با ابهام روبروست مجوز افزایش قیمت خودروهای با درصد کم ساخت داخل و عمدتا مونتاژی است چون که شورای رقابت مدت‌هاست تعیین قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی بالای ۴۵ میلیون تومان را وانهاده و آن را به خودروسازان واگذار کرده است.

اگر چه دبیر انجمن خودروسازان ایران هم معتقد است با توجه به انتظار به حق شرکتهای مونتاژکار در افزایش قیمت، در حال حاضر سازمان حمایت در حال بررسی قیمت این خودروها و مجوز افزایش در این حوزه از خودروهای داخلی است.

احمد نعمت بخش با وجود اعلام این مطلب، عنوان می کند: البته خودروهای فول سی.کی.دی و عمدتا مونتاژی به خاطر اینکه قیمت آنها بیش از ۴۵ میلیون تومان است مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شود اگرچه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شرکتهایی که از ارز نیمایی استفاده می کنند به شرط عدم وجود بازار انحصاری در کالای تولیدی می توانند بر اساس فرمول سازمان حمایت از مصرف کنندگان، قیمت کالای خود را تعیین و در سامانه ۱۲۴ سازمان یاد شده ثبت و به فروش برسانند.

به گفته وی، خودروهای فول سی.کی.دی و عمدتا مونتاژی به خاطر اینکه قیمت آنها بیش از ۴۵ میلیون تومان است مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند ولی به خاطر درصد کم ساخت داخل و ارزبری بیشتر مسلما اثر پذیری نرخ ارز بر این خودروها بیشتر خواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در باره احتمال افزایش قیمت خودروهای با ارزبری بالا و فول سی کی دی گفت: اگر چه خیلی از گروه های فول سی کی دی کار که از ارز ۴۲۰۰ استفاده کردند با توجه به تعهداتی که داشتند محصولات را با قیمت های ثابت گذشته و با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می کنند ولی امروز با توجه به نرخ ارز و واردات قطعات منفصله ( سی کی دی ) با ارز بازار ثانویه، هزینه های تولید آنها تقریبا دو برابر شده و طبعا باید این موضوع در قیمت های جدید شرکتها در آینده هم لحاظ شود.

نعمت بخش، همچنین در مورد خودروهای با ارزبری کمتر هم عنوان کرد: البته دیگر خودروهای داخلی هم با وجود ارزبری کمتر اما افزایش نزدیک به ۸۰ درصدی قیمت مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس و دیگر نهاده های تولیدی را تجربه کردند که بالطبع این خودروها هم باید افزایش قیمت داشته باشند .

وی در آخر با توجه به برخی تخلفات در خصوص قیمت و اعتراض خریداران یادآوری کرد: در صورتی که خریدارانی از گران فروشی تعدادی از شرکتها شکایت داشته باشند سازمان حمایت ورود کرده و در این خصوص با شرکتها برخورد خواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar