باید قیمت خودرو را منطقی کنیم

سه شنبه 30 بهمن 97 ساعت 12:34
باید قیمت خودرو را منطقی کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش پلکانی و منطقی قیمت خودرو گفت: نمی‌توانیم به خودروساز بگوییم به قیمت سال گذشته بفروشد در حالی که ارزی که در اختیارش می‌گذاریم به قیمت سال گذشته نیست.

رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جواب به سوالی مبنی بر اینکه برای رهایی از شرایط خودروسازی به خصوص در دوره کنونی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟ اظهارداشت: دو نوع راهکار وجود دارد که یکی کار کوتاه مدت و اورژانسی است و راهکار دوم نگاه بلند مدت است.

وی در توضیح راهکار کوتاه مدت و اورژانسی بیان داشت: تنها راه حل افزایش تولید است، تولید خودروسازی کاهش شدیدی داشته به دلیل وضعیتی که پیش آمد. باید سریع راه حلی پیدا کرد. وزارت صنعت و معدن مدعی است که برای افزایش تولید برنامه‌هایی دارد اما تا به حال برنامه‌های آنان موفق نبوده است.

باید قیمت خودرو را منطقی کنیم

انصاری با اشاره به اینکه بخشی از برنامه افزایش تولید، خود قیمت است، گفت: قیمت را باید منطقی کنیم، یعنی نه افزایش شدید بدهیم و نه با قیمت‌های قبل. نمی‌توانیم به خودروساز بگوییم به قیمت سال گذشته بفروشد در حالی که ارزی که در اختیارش می‌گذاریم به قیمت سال گذشته نیست.

وی افزود: هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است، باید در این برنامه ریزی تولید به سویی برویم که وضعیت را برای افزایش تولید در کوتاه مدت و هر چه زودتر به طور اورژانسی فراهم کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های خودروسازان قیمت است. ما باید قیمت خودرو را به طور پلکانی و منطقی افزایش دهیم. در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم که خودروسازان هم مقصر هستند چون بر روی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید کار مناسب نکردند. ما در آنجا با تورم انواع عوامل هزینه ساز مواجه هستیم از جمله نیروی انسانی یا هزینه بالای تأمین منابع مالی یا مدیریت ناصحیح که زمانی که رئیس جمهوری آمریکا گفت می‌خواهند از برجام خارج شوند و صنعت خودرو می‌دانست که در فهرست تحریم خودرو است اما مدیریت آینده نگرانه را حاکم نکرد و به سمت مدیریت آتش نشانی حرکت کرد. یعنی منتظر بحران شد و زمانی که آتش ایجاد شد آنگاه آتش را خاموش کند.

سبک مدیریت در خودروسازی ما سبک مدیریت آتش‌نشانی است

انصاری با تأکید بر اینکه این انتقاد به خودروسازان وارد است، افزود: سبک مدیریت در خودروسازی ما سبک مدیریت آتش نشانی است در حالی که ما نیازمند سبک مدیریت آینده نگرانه و پیش نگرانه هستیم که این مدیریت قبلاً حاکم نبوده و حالا هم حاکم نیست. بازیگران اصلی این مساله برای حل مشکل اورژانسی افزایش تولید، وزارت صنعت به کمک خودروساز است و کمیسیون صنایع و معادن هم کمک می‌کند.

انصاری با اشاره به راهکار دوم گفت: راهکار دوم، نگاه بلند مدت است. اگر بخواهیم همین عوامل یعنی عوامل افزایش قیمت بازار مانند مدیریت و کاهش بهره وری و افزایش هزینه‌های تولید را اصلاح کنیم این مسأله به اصلاح ساختار در خودروسازی برمی گردد.

صنعت خودروسازی یک صنعت توزیع کننده راست است

وی افزود: تا روزی که خودروسازی با این ساختار مدیریت شود صاحب صنعت نیستیم. الان یک صنعت توزیع کننده رانت هستیم. باید این ساختار اصلاح شود به سمتی که از دولت منفک شود و بخش خصوصی واقعی، ذیصلاح و توانمند آن را اداره کند.

وی ادامه داد: بعضی صنایع که انعقاد نطفه و تولد و رشد آن در بخش خصوصی واقعی و توانمند بوده امروز بدون این که کمکی از دولت بگیرد به تولید می‌پردازد و حتی صادرات دارد و برای ما ارز می‌آورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی ما مثل یک فرزند ۴۰ ساله است که دائماً از پدر خود درخواست کمک می‌کند، گفت: چون همواره به دولت متّکی بوده است و نخواسته خودش رشد کند و متکی بر خودش باشد و روی پا خود بایستد.

اگر به سوی اصلاح ساختار مالکیت ایران خودرو و سایپا نرویم صاحب صنعت نخواهیم شد

وی افزود: دولت امروز تعارض منافع ایجاد کرده است، چون هم می‌خواهد سیاست گذاری کند و هم نظارت داشته باشد و هم حافظ حقوق مردم باشد و از سوی دیگر خودش هم بنگاه دار شده است. پس در بلند مدت باید به سوی اصلاح برویم اگر به سمت اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و به ویژه ایران خودرو و سایپا نرویم صاحب صنعت در خودروسازی نخواهیم شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar