بهبود صنعت خودرو در گرو تولید است

شنبه 17 فروردین 98 ساعت 10:55
بهبود صنعت خودرو در گرو تولید است

بهبود صنعت خودرو در گرو تولید است چون ریشه اصلی خیلی از نارسایی‌های این بازار به وضعیت تولیدی خودروسازان داخلی بر می‌گردد.

سال ۹۷، یکی از سخت‌ترین دورانِ بازار خودرو برای کشور و قشر مصرف کننده بود.

افزایش شدید قیمت‌ها، کمبود تیراژ، مشکلات متعددی که برای کارخانجات قطعه سازی بوجود آمد خروج برخی از خودروسازان خارجی از ایران و به تبع تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، همه و همه، مزید بر علت شد تا بازار خودرو دوران دشوار و پر نوسانی را تجربه کند، دورانی که اطلاق عنوان بی سابقه برای آن، اغراق آمیز به نظر نمی‌رسد.

اکنون بعد از گذشت یکسال پر فراز و نشیب، سؤال بخش قابل توجهی از افکار عمومی جامعه، معطوف بر این امر است که شرایط بازار خودرو امسال چگونه خواهد بود، سوالی که با قاطعیت نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد، چون امسال تعیین و تبیین دقیق و واقعی وضعیت حاکم بر بازار خودرو معلول عوامل گوناگونی است که اظهار نظر در مورد آن امری دشوار به نظر می‌رسد، ولی به هر ترتیب با جمع بندی نظر کارشناسان، صاحب نظران و فعالان بازار خودرو می‌توان به گمانه زنی‌هایی در این مورد مبادرت ورزید.

نقش تعیین کننده دیپلماسی خارجی ایران در فرازها و فرودهای بازار خودرو

در این بین، بعضی از فعالان بازار خودرو، عقیده دارند یکی از مولفه‌های اثرگذار در تعیین شرایط بازار خودرو در کشور، به دیپلماسی خارجی ایران معطوف می‌شود.

به هر ترتیب، می‌باید این واقعیت را پذیرفت که یکی از کانون‌های تمرکز تحریم‌های نظام سلطه با محوریت واشنگتن به صنعت خودورسازی کشور متمرکز شده است.

شهرام عطائی، یکی از فعالان عرصه خرید و فروش خودرو در تشریح شرایط احتمالی بازار خودرو در سال ۹۸ اظهار کرد: به هرترتیب تجارب گذشته این واقعیت را ملموس و عیان ساخته که کیفیت مراودات بین المللی ایران با کشورهای خارجی، نقش موثری در بازار خودرو ایفاء می‌کند و به واقع هرچند در ظاهر امر، خودرو سازی در کشور در قالب یک صنعت قابل تعریف است، ولی وابستگی آن به مسائل سیاسی و علی به ویژه سیاست خارجی غیر قابل انکار است.

وی افزود: به زعم بنده، در صورت حصول آرامش در مراودات سیاسی و بین المللی ایران، امکان تحمیل شوک‌های قیمتی به بازار مذکور، به حداقل ممکن خواهد رسید و بالعکس در صورت تشنج در روابط بین المللی، بازار خودرو هم به تبع روابط خارجی کشور دچار نارسایی‌هایی خواهد شد.

عطائی در ادامه بیان کرد: علت این سطح از وابستگیِ وضعیتِ شرایط حاکم بر بازار خودرو به مسائل سیاست خارجی، به این امر باز می‌گردد که متاسفانه بازار خودروی کشور (حداقل در ارتباط با خودروهایی که داعیه تولید داخلی آن را داریم) نتوانسته آنچنان که باید به استقلال و خودکفایی کامل نائل شود و این موضوع پاشنه آشیلی است که می‌باید برای مرتفع سازی آن تلاش شود.

این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو عنوان کرد: متاسفانه سیگنال‌های دریافتی از بازار خودرو و رفتار مشتریان، حاکی از این موضوع است که افکار عمومی وضعیت مطلوبی را برای بازار خودرو در سال ۹۸، پیش بینی نمی‌کنند و برای خروج از این شرایط ابتدا به ساکن می‌باید شرایط تولید را بهبود بخشید، چون ریشه اصلی خیلی از نارسایی‌های ایجاد شده در بازار خودروی سال ۹۷، به وضعیت تولیدی خودروسازان داخلی معطوف می‌شد.

عطائی تصریح کرد: تحقق شعار سال در صنعت خودروسازی و حصول رونق تولید یکی از ضروریاتی است که باید برای تحقق آن تلاش فزاینده‌ای عملیاتی شود، در غیر اینصورت برون رفت از نارسایی‌های موجود در این حوزه، امری بسیار دشوار، هزینه ساز و شاید ناممکن خواهد بود.

این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو گفت: در صورت تحقق رونق تولید در صنعت خودروسازی کشور، کسب و کار فعالان این حوزه در تمامی بخش‌ها (اعم از کارخانجات تولیدی، قطعه سازان، فعالان حوزه خرید و فروش و نمایشگاه داران، کارشناسان فنی و خدماتی این عرصه که در قالب صنوف متعدد در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت هستند) نیز متحول خواهد شد.

وی افزود: البته نوسانات نرخ ارز، وضعیت حاکم بر بازار خودروهای خارجی را هم متشنج کرد، ولی با توجه به استراتژی صنعتی کشور که اولویت آن تولید داخلی است و از دیگر سو در نظر گرفتن این واقعیت که بخش قابل توجهی از جامعه هدف و مصرف کنندگان هم توان خرید خودروهای داخلی را دارند و کمتر به خودروهای خارجی می‌اندیشند، ضروری است در راستای ساماندهی شرایط صنعت و بازار خودروهای داخلی تلاش افزون‌تری لحاظ شود.

این فعال در حوزه بازار خودرو گفت: قطع به یقین، مشکلات تجربه شده بازار خودرو در طول ماه‌های اخیر بصورت یکباره و آنی بوجود نیامده است، بلکه این مشکلات به مثابه آتش زیر خاکستری بود که با کمی شوک وارده، شعله ور شد.

وی افزود: متاسفانه، بعضی از قطعات اصلی خودروهای موجود در ایران، از طرف شرکت‌های خارجی تولید و تأمین می‌شوند و به تبع با وجود مشکل نقل و انتقال پول، امکان رفع و حل و فصل معضلات موجود در عرصه خودروسازی و بازار مرتبطِ با آن، در کوتاه مدت بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسد.

توجه به تولید و عرضه خودرو، نقش مهمی در قیمت خودرو ایفاء می‌کند

بدون شک، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های قشر مصرف کننده و متقاضی خودرو در جامعه به قیمت احتمالی آن در سال ۹۸ باز می‌گردد.

در این بین، خیلی از کارشناسان عقیده دارند، اُفت و خیز قیمت‌ها به شدت وابسته و تابعی از میزان تولید و عرضه خواهد بود و در صورت رونق تولید و افزایش عرضه، قطعاً تعادل منطقی‌تری در نظام عرضه و تقاضای خودرو ایجاد می‌شود و در چنین وضعیتی بروز شوک‌ها و نوسانات قیمتی مسدود خواهد شد.

چندی پیش، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت و گویی با رسانه‌ها، اظهار کرد: در وضعیتی که تولید با نارسایی رو به رو و همراه شود و میزان عرضه خودروسازان داخلی با ضریب تقاضا همسان و متناسب نباشد به تبع قیمت‌ها با تغییر و نوسان همراه خواهند شد.

به زعم وی سیاست گذاران و دستگاه‌های ذی ربط می‌توانند با استفاده از ابزار تعرفه و کاهش آن، وضعیت را برای واردات هموار سازند تا به کمک خودروهای وارداتی، تعادل لازم در نظام عرضه و تقاضا حاصل شود.

این کارشناس خودرو، لحاظ کردن تنفس برای خودروسازان در ارتباط با معوقات بانکی را، راهکاری دیگر در بهبود وضعیت احتمالی در ارتباط با نامتوازن بودن میزان عرضه به نسبت تقاضا قلمداد می‌کند.

کریمی سنجری می‌گوید: تزریق نقدینگی یکی از متداول‌ترین اقداماتی است که در وضعیت بحرانی برای بهبود وضعیت خودروسازان در دستور کار قرار می‌گیرد، امری که تبعات و عواقب نامطلوبی برای اقتصاد کشور در سطح کلان خواهد داشت.

سعید مدنی، مدیر عامل پیشین یکی از خودروسازی‌های داخلی و کارشناس حوزه خودرو هم در گفت و گویی با رسانه‌ها، عقیده دارد، دستگاه‌های ذی ربط باید آزاد سازی قیمت خودرو را به طور کامل در دستور کار قرار دهند.

وی عقیده دارد، هر آنچه فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازارکمتر شود، فضا برای دلالان و واسطه‌ها هم تنگ‌تر خواهد شد و به تبع در چنین وضعیتی بازار یاد شده از ثبات، تعادل و آرامش افزون‌تری برخوردار خواهد شد.

این کارشناس خودرو، حرکت وزارت صمت برای قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را یکی از منطقی‌ترین اقدامات برای ساماندهی بازار خودرو عنوان می‌کند.

کاهش نرخ تورم و سرعت گردش نقدینگی، دو عنصر ضروری در اقتصاد کشور محسوب می‌شود

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم در گفت و گویی با رسانه‌ها ضمن اشاره به برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار خودرو و کاهش قابل توجه میزان عرضه به عنوان عنصری تاثیرگذار در نوسانات بازار خودرو می‌گوید: به زعم بنده در گام اول می‌باید تورمی را که در اقتصاد کلان بوجود آمده مرتفع کرد و سپس با تغییر سیاست‌های پولی در راستای کاهش نرخ تورم و کنترل سرعت گردش نقدینگی گام برداشت.

وی می‌افزاید: هم اکنون، مردم میل زیادی به خرید کالا پیدا کرده‌اند که می‌باید این رویه و رویکرد اصلاح شود.

زاوه عقیده دارد، در صورت بازنگری امور در فرآیند تأمین اقلام پر تیراژ و عادی سازی وضعیت در این عرصه، طبیعتاً قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کند در غیر اینصورت با وجود مشکل تأمین و تقاضا، رکود عمیق و قابل توجهی در صنعت خودروسازی کشور پدیدار می‌شود و به تبع با افزایش فزاینده‌تر قیمت‌ها مردم توان خرید خودرو را نخواهند داشت و محصولات خودروسازان در چنین وضعیتی بدون مشتری باقی می‌ماند.

امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، وضعیت بازار خودرو برای امسال با تحولات مطلوب و مثبتی همراه شود تا در سایه آن هم جامعه مصرف کننده متحمل هزینه‌های سنگینی نشود و هم بازار صنعت خودروسازی دچار رکود تورمی نشود که یقیناً بروز این عارضه، یکی از اشتغالزاترین صنایع کشور را با مشکلاتی رو به رو می‌کند که به تبع آن می‌تواند ابعاد هزینه سازی را در اقتصاد کلان کشور ایجاد کند که طبیعتاً در چنین فضا و وضعیتی، تشدید ضریب بیکاری در جامعه دور از انتظار نخواهد بود.

قطعاً تلاش حداکثری برای رونق تولید در عرصه خودروسازی و البته تأمین پیش نیازهای مرتبط با آن، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که می‌باید در سال ۹۸، مدنظر تصمیم گیران و تصمیم سازان اقتصادی کشور و عوامل ذیربط در عرصه خودرو سازی قرار گیرد، امری که با تحقق آن، گشایش‌های خیره کننده‌ای در این صنعت حاصل خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar