تعطیلات تابستانی خودروسازان

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تعطیلات تابستانی خودروسازان

شنبه سوم شهریور خودروسازان و قطعه سازان به مدت یک هفته به تعطیلات می روند.

طبق رسمی نانوشته در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، این صنایع در تابستان هر سال به مدت یک هفته خطوط تولید را متوقف کرده و به تعطیلات تابستانی می‌روند. در این میان از فرصت توقف خطوط تولید برای انجام عملیات اورهال و بازسازی خطوط تولید استفاده می‌شود.

امسال هم این اتفاق افتاده و از فردا (شنبه ۳ شهریور ماه) تعطیلات تابستانی خودروسازان به مدت یک هفته شروع خواهد شد. به موازات خودروسازان، صنایع قطعه‌سازی هم در ایام تعطیلات تابستانی خودروسازان خطوط تولید خود را تعطیل می‌کنند اما امسال شروع تعطیلات تابستانی خودروسازان و قطعه سازان در حالی است که این صنایع در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند؛ به طوری که تولید خودرو در دو ماه گذشته برخلاف روند ماه‌های اخیر، سیری نزولی به خود گرفته است.

به موازات این شرایط، قیمت خودروها در بازار آزاد هم رشد بی ضابطه‌ای داشته است؛ به صورتی که تفاوت قیمت کارخانه و بازار بعضی از خودروها نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به عنوان مثال در حال حاضر خودروی مزدا ۳ تیپ ۴ در حالی از طرف شرکت سازنده ۱۴۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده که قیمت آن در بازار نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان است. قیمت رسمی پژو ۲۰۰۸ هم ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان است. قیمت خودروی سراتو هم در حالی در بازار نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده که قیمت رسمی آن ۱۱۳ میلیون تومان است.

در این وضعیت مصرف کنندگان از شرایط پیش آمده ناراضی بوده و بیشتر آنها موفق به خرید خودرو به قیمت های رسمی از گروه های خودروساز نمی‌شوند، چون به خاطر اختلاف بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها، نقش واسطه‌ها و دلالان در این بازار پررنگ شده و خودروهای تولیدی سر از بازار آزاد با قیمت های آنچنانی در می‌آورند.

در چنین وضعیتی ولی خودروسازان و قطعه سازان هم از وضعیت موجود ابراز نارضایتی می‌کنند؛ به طوری که آنان عقیده دارند به خاطر قیمت گذاری دستوری خودرو، سود تولید به جیب واسطه‌ها و دلالان در بازار آزاد می‌رود. این در حالی است که مصرف‌کنندگان واقعی هم از این که موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده نمی‌شوند، ناراضی‌اند.

در این بین طبق برخی اخبار رسیده، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی و سیاست‌گذار صنعت خودرو در حال بررسی وضعیت برای رفع مشکلات موجود هستند. باید دید آنها تا چه اندازه موفق به سر و سامان دادن به بازار آشفته خودرو خواهند شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "تعطیلات تابستانی خودروسازان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا امیری
مهمان

در تاریخ ۹۷/۵/۸خودرو برلیانس ثبت نام کردم و تا امروز که ۹۷/۶/۳میباشد خودرو تحویل بنده نشده..قراداد ۱۵ روز کاری بوده.نمایندگی بی کفایتی و مشکلات جمهوری اسلامی را دلیل میداند که جای تعجب دارد.آیا شما به قراردادهای خود هم پایبند نیستید؟امروز مجدد تماس گرفتم که تعطیلی کارخانه بهانه جدیدشان است آیا من به عنوان مشتری حق دفاع ندارم ؟

یسب
مهمان

باید پدرشون دربیاری
چرا حق اعتراض نداری
کلا دیرکرد تو تحویل خودرودارند

یک معلم
مهمان

مرگ هردوتاخودروسازوطنی که خون ملت رامکیدیدمطمعن باشیدحقوق همع شماهاحرامه

دلسوز وطن
مهمان

کاش برای همیشه میرفتن تعطیلات. میگذاشتن ۴ تا خودروی خوب خارجی بدون تعرفه وارد بشه. کارگراشون هم بشن پشتیبانی و تعمیرات این خودروها. مسؤلین ویران خودرو و سایپا هم با پولهائی که جمع کردن فرار کنند برن خارج.