تولید خودروهای داخلی ۳۰ درصد به ارز وابستگی دارند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
تولید خودروهای داخلی 30 درصد به ارز وابستگی دارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: اختلاف بین قیمت خودروسازان که به دست شورای رقابت تعیین شده و نرخ محصولات در بازار ایجاد رانت و فساد کرده است.

رامین نور قلی‌ پور در مورد پیشنهاد افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو به دست خودروسازان، اظهار داشت: با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز که بتازگی شاهد آن هستیم و وضعیت که در اقتصاد کشور به وجود آمده خودروسازان هم متحمل هزینه ‌های بسیار زیادی شده‌اند.

داخلی ترین خودروی تولید شده به دست خودروسازان ۲۰ تا ۳۰ درصد به ارز وابستگی دارد

عضو کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه درصد قابل توجهی از خودروهای تولید داخل به ارز وابستگی دارند، گفت: داخلی ترین خودروی تولید شده به دست خودروسازان حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد به ارز وابستگی دارد از طرف دیگر قطعه‌سازان هم برای تامین مواد اولیه متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند، این موارد دست به دست هم داده‌ تا وضعیت به ‌گونه‌ای رقم بخورد که قیمت تمام شده خودروهای داخلی بیش‌ از میزان پیش‌بینی شده افزایش داشته باشد.

اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو ایجاد فساد می‌کند

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختلاف بین قیمت خودروسازان که به دست شورای رقابت تعیین شده و نرخ محصولات در بازار ایجاد رانت و فساد کرده است، ادامه داد: باید به نحوی تفاوت قیمت‌های بین بازار و کارخانه را پوشش دهیم تا موجب ایجاد فساد و رانت نشود.

نیروی مازاد راندمان خودروسازان را کاهش داده است

وی در باره اینکه نیروی مازاد خودروسازان چه میزان در تشدید فشار بر آنها اثرگذار است، اظهار داشت: در وضعیت جدید اقتصادی کشور تفاوتی در شمار نیروی خودروسازان ایجاد نشده ولی هزینه سربار ناشی از نیروها مازاد از گذشته وجود دارد و موجب کاهش راندمان کاری خودروسازان و افزایش قیمت تمام شده خودروها شده، مشخصا هم اکنون موضوعی که خودروسازان با آن رو به رو هستند نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است.

امکان تعدیل نیروی در خودروسازی‌ها وجود ندارد

عضو کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی در آخر با تاکید بر اینکه متاسفانه شمار نیروی مازاد خودروسازان بسیار بالا است، یادآوری کرد: خودروسازان هم اکنون این توان را ندارند تا تعدیل نیرو داشته باشند ولی در صورتی که به شکل تئوری هم بررسی کنیم تعدیل نیروهای مازاد موجود در خودروسازان قطعا می‌تواند تقاضای افزایش خودروسازان را جبران کند ولی در وضعیت فعلی این امکان برای خودروسازان وجود ندارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar