جهش دوباره قیمت خودروهای داخلی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جهش دوباره قیمت خودروهای داخلی

پنجشنبه ۱۱ ظهر بود که بازار خودرو باز هم با هیجان قیمت مواجه شد. به گونه‌ای که قیمت‌ها بی وقفه بالا رفت و سیل عظیمی از خریدار در بازار صف بست. همه این اتفاقات به دلیل پیشنهاد خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو بود. یک پیشنهاد کافی بود، تا این بازار متلاطم روزهای بدتری را به خود ببیند. وقتی از قیمت های بالا صحبت می‌کنیم، قطعاً می‌پرسید با این قیمت‌ها آیا کسی خودرو خریداری می‌کند؟ که باید جواب داد، بله. همین خریدها موجب شده است تا قیمت‌ها سرسازگاری با مردم نداشته باشد. واسطه‌ها با دیدن متقاضیانی که مستأصل هستند و صف کشیدند از این بازار بیشترین سود را می‌برند.

خودروسازان هم به نظاره نشستند تا دولت برای آنها چاره‌ای بیندیشد تا از این مخمصه نجات پیدا کنند. بیشتر کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند مصوبه سال ۷۶ شورای اقتصاد باید عملیاتی شود. در این مصوبه قیمت خودروها آزاد شده بود و خودروساز ۳ تا ۵ درصد کمتر از قیمت بازار محصولات خود را عرضه می‌کرد. در این صورت فاصله قیمتی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. به اذعان فعالان بازار در آن سال‌ها بازار آرام‌ترین روزهای خود را طی می‌کرد و مردم با این جمله که خودرو نداریم مواجه نمی‌شدند. از سویی بعضی ها نسبت به آزادسازی قیمت‌ها واکنش نشان دادند و گفتند در شرایط تحریم، آزادسازی قیمت‌ها به ضرر مصرف کنندگان است و آخر مردم باید بهای بیشتری را برای خودروهایی بپردازند که بین ارزش خودرو و پول پرداخت شده، هیچ همخوانی ندارد.

شورای رقابت باقی می‌ماند

خبر حذف شورای رقابت موجب شد تا سراغ ولی ملکی نماینده مجلس و عضو شورای رقابت برویم. وی گفت: خبر حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو، صحت ندارد. ولی چند وقتی است که قطعه سازان بشدت از وضعیت قیمت‌ها و پرداختی خودروسازان شکایت دارند و خواهان افزایش بیش از ۷ درصدی قیمت‌ها هستند. اگر افزایش قیمت تصویب نشود احتمال تعطیلی قطعه سازان یا کاهش بیشتر تولیدات خودروسازان هم وجود دارد. وی افزود: ما نگران صنعت و بازار خودرو هستیم و باید راهکار مناسب اتخاذ شود. تنوع خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان در کشور بیشتر است ولی سهم بین ۱.۵ تا ۲ درصد در بازار دارند. چون خودروسازان در خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان که مشمول قیمت گذاری نیست می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند. اما در خصوص خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان همچنان شورای رقابت تصمیم گیرنده است و تا به حال هم هیچ درخواستی به شورا ارائه نشده است.

کارتکس و صلح نامه بیشترین ضربه را به بازار خودرو زده است

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به بازار خودرو و اتفاق‌هایی که در آن در حال رخ دادن است، خوش بین نیست و می‌گوید: شش روز است که قیمت خودرو دوباره سیر صعودی به خود گرفت. این در حالی است که اوایل هفته پیش وضعیت بازار آرام بود و تا اندازه ای از شمار مشتریان واقعی و کاذب کم شده بود. وی با ذکر اینکه زمزمه آزادسازی قیمت‌ها، موجب شد تا بازار روی آرامشش ادامه پیدا نکند، یادآوری کرد: یک هفته است که خودروسازان، خودرو وارد بازار نکردند ولی در همین حال نمایندگی‌ها توانستند به طور کارتکس و صلح نامه از خودروسازان، خودرو دریافت کنند. این رویه بشدت به شرایط بازار خودرو صدمه وارد کرده است. زمانی که خودرو فاکتور نمی‌شود، بازار التهاب بیشتری پیدا می‌کند. مؤتمنی معتقد است: در وضعیت به وجود آمده بازار، خودروسازان باید یک قیمت را برای خودروها نهایی کنند و بر مبنای آن عرضه داشته باشند. از این رو دیگر واسطه و رانتی پدید نمی‌آید. حذف قیمت گذاری موجب جهش دوباره قیمت‌ها خواهد شد.

قطعات خودرو نیمه شهریورماه تأمین می‌شود

مشکل خودروسازان به قیمت‌گذاری خودرو منتهی نمی‌شود، خودروسازان با کمبود قطعه هم مواجه هستند و طبق آخرین آمارها ۸۰ هزار خودرو که آمار آن روزانه در حال افزایش است به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است. محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حل مشکل قطعه را به نیمه شهریورماه موکول کرد ول مدیر یکی از خودروسازان که این روزها از شرایط بازار گله مند است می‌گوید: خودرو از وضعیت ارز تبعیت می‌کند. اگر بازار ارز معلوم نباشد صنعت خودرو با چالش‌های جدی تری مواجه خواهد شد. این مدیر خودروساز که خواست نامش عنوان نشود، افزود: تحریم برای صنعت خودرو یک فرصت است اما این امر در وضعیتی است که بتوان از این فرصت پیش آمده با همکاری قطعه سازان استفاده کرد.

فوم صندلی خودرو از ۱۶ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسید

رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان هم می‌گوید: شرایط قطعه سازان از سال جاری روز به روز بدتر شده است. قیمت مواد اولیه در صنعت قطعه سازی ۳ تا ۴ برابر شده است. به‌عنوان مثال فوم صندلی خودرو که چهارشنبه هفته پیش ۱۶ هزار تومان بود روز پیش نزدیک به ۴۰ هزار تومان رسید. متأسفانه این روند همانطور ادامه دارد. وی تصریح کرد: نکته دیگری که صنعت قطعه سازی را درگیر کرده است و اجازه نمی‌دهد این روزها خودروهای داخلی بدون نقص قطعه تولید شوند، فراز و نشیب ارز است. ما هنوز نتوانستیم از بازار ثانویه ارز، ارز دریافت کنیم چون که فعالیت آن متوقف است.

موافقت خودروسازان با افزایش قیمت قطعات

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: خوشبختانه خودروسازان تصمیم به تجدید نظر در قیمت قطعات خودرو گرفتند. با این اتفاق قطعه سازان با وضعیت بهتری می‌توانند تولید داشته باشند. خودروسازان در بعضی از موارد با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت قطعات موافقت کردند.

ارزبری خودروهای داخلی ۲۵ درصد است

رضایی با ذکر اینکه قطعه ساز و خودروسازان داخلی ارزبری نزدیم به ۲۵ درصد دارند، تصریح کرد: اگر شرایط بازار ارز مشخص شود، دیگر قیمت‌ها نوسان نخواهد داشت و ما هم می‌توانیم با وضعیت بهتری تولید داشته باشیم. حال ما نمی‌گوییم با چه قیمتی اما دنبال ثبات هستیم. در بازار آرام و بدون تلاطم می‌توان کار کرد.

صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اظهار داشت: شمار خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بین ۳۰ تا ۳۲ هزار دستگاه است که خودروسازان در تلاشند با تغییر منبع تأمین آنها، قطعات را تهیه کنند؛ حتی این گروه ها تلاش می‌کنند تأمین مالی را برای شرکت های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "جهش دوباره قیمت خودروهای داخلی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سالین
مهمان

اقا چرا جو میدین…
من دیروز رفتم ماشینم رو بفروشم(سمند) زیر قیمت، اصلا خریدار وجود نداره. دلالم گفت چکی ازت میخرم.
چه خبره …. شلوغش کردین …