حباب قیمتی خودروها رو به کاهش است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
حباب قیمتی خودروها رو به کاهش است

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: این روزها حباب قیمتی خودروها متأثر از عوامل گوناگون در حال کاهش است و اگر مردم و رسانه‌ها با فضای ایجاد شده همراهی کنند، انتظار می‌رود نرخ‌ها بیش از پیش تعدیل شود.

امیرحسن کاکایی افزود: این روزها قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت هیجانی شده و بطور خاص نمایشگاه داران علاقه مندند این هیجانات بیشتر شود؛ پس از مردم انتظار می‌رود پیش از هر چیز آرامش خود را حفظ کنند.

به گفته وی، آنچه در ماه‌های اخیر در این بازار مشاهده شد، بروز اختلاف معنی دار میان قیمت کف کارخانه و قیمت در بازار بود، به صورتی که عواملی مانند افزایش نرخ دلار، اشباع دیگر بازارها مانند سکه و طلا و احتکار دلالان، به رشد قیمت‌ها دامن زد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به کاهش قیمت‌ها در چند روز اخیر اشاره و اضافه کرد: پیش فروش‌های خودروسازان در ماه‌های اخیر، از آنجایی که کمتر برای کوتاه مدت پیش بینی شده بود نتوانست تاثیری بر کاهش حباب قیمتی داشته باشد.

وی بیان داشت: اگرچه نمی‌توان امید داشت پیش فروش‌های بلند مدت بتواند چاره ساز باشد، ولی دستکم اثر روانی خود را در بازار برجای خواهد گذاشت.

منطقی شدن قیمت کارخانه

کاکایی ادامه داد: چند روز قبل اعلام شد که قرار است با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو، قیمت درب کارخانه «منطقی» شود؛ بر این اساس انتظار می‌رود قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش و قیمت‌های بازاری با کاهش رو به رو شود.

وی گفت: وقتی خودروسازان با زیان رو به رو نشوند، می‌توانند به تمدید قراردادهای خود با قطعه سازان بپردازند و در این صورت تولید خودرو افزایش یافته و بازار متعادل می‌شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: با وجود کاهش نرخ دلار، ولی هنوز اثر مستقیم بر بازار خودرو نگذاشته، بلکه این انتظارات مردم است که کاهش یافته است.

«این روزها عده‌ای که خودرو در پارکینگ‌ها انبار کرده بودند، نسبت به فروش آنها اقدام می‌کنند تا زیان نکرده یا کمتر زیان کنند».

حباب خودروهای خارجی

وی اظهار داشت: این رویه در مورد خودروهای خارجی کمی متفاوت است، چون از یک طرف کاهش قیمت دلار باید به افت قیمت‌ها بیانجامد، ولی از طرف دیگر با توجه به اینکه از نزدیک به یک سال و نیم پیش واردات خودرو متوقف شده، کمبودها در این بازار واقعی بوده و «کماکان حاشیه قیمتی خارجی‌ها اجتناب ناپذیر است.»

این کارشناس خودرو یادآوری کرد: آنچه مسلم است قیمت خودروهای خارجی و حباب موجود در بازار تا حدودی کاهش خواهد یافت، ولی به خاطر ممنوعیت واردات بعید است حباب قیمتی به این زودی خارج شود.

وی گفت: اگر مردم و رسانه‌ها با فضای فعلی همراهی کنند، در ادامه قیمت‌ها بویژه در حوزه خودروهای خارجی به شدت ریزش خواهد داشت و افت می‌کند، ولی در خودروهای داخلی قیمت کف بازار افت می‌کند و انتظار می‌رود قیمت کارخانه افزایش منطقی داشته باشد.

کاکایی به افزایش جهشی قیمت دلار در هفته‌های اخیر و رسیدن به مرز ۱۹ هزار تومان اشاره کرد و گفت: این قیمت واقعی نبود و در آخر شاید در یکی ۲ درصد معاملات اتفاق می‌افتاد، با این حال در روزهای اخیر شاهد گشایشی در بازار ارز بودیم که تداوم این روند و بازگشت ارز صادراتی واحدهای بزرگ، دستیابی به تعادل منطقی را میسر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های فعلی خودروها منطقی نیست و مقرر شده است مجلس و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای ساماندهی آن برنامه بدهند.

این استاد دانشگاه درباره منطقی شدن قیمت درب کارخانه خودروها هم گفت: این موضوع نسبت مستقیم با نرخ دلار دارد، چون حتی فولاد و محصولات پتروشیمی مورد استفاده در خودروها هم با قیمت جهانی عرضه می‌شوند.

وی یادآور شد: زمانی قرار بود نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار برای صنعت خودرو لحاظ شود و همان زمان افزایش هفت درصدی قیمت‌ها اعلام شد، بعد از آن به فاصله زمانی ۶ ماه نرخ دلار به سمت نرخ نیمایی (نزدیک به هشت هزار و ۸۰۰ تومان) حرکت کرد؛ امروز اگرچه هنوز این قیمت دلار قطعی نشده، ولی اگر فرض را بر همین نرخ بگیریم آنگاه متوسط افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودروها درب کارخانه اتفاق می افتد.

قیمت ارز فولاد و محصولات پتروشیمی

وی گفت: با اینکه خودروهایی نظیر پراید و پژو بیش از ۹۰ درصد داخلی سازی شده‌اند، ولی به خاطر قیمت جهانی محصولات فولادی و پتروشیمی، حدود ۷۰ درصد قیمت خودروهای داخلی از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران یادآوری کرد: باید ببینیم در آخر آیا فولاد و محصولات پتروشیمی با دلار ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شوند یا خیر و اگر سقوط شاخص بورس که از اواسط هفته جاری شروع شده را هم در نظر بگیریم که منجر به کاهش سودآوری فولاد و محصولات پتروشیمی می‌شود، مجدد بر قیمت‌ها اثرگذار می‌شوند.

وی گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسانه به کجا ختم می‌شود، اگرچه «به عنوان یک کارشناس افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت کارخانه را پیش بینی می‌کنم، ولی امید می‌رود دولت دستکم با رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها موافقت کند.»

کاکایی افزود: در غیر این صورت، فروش خودروسازان با زیان رو به رو می‌شود و در پایان سال زیان انباشته آنها را شاهد خواهیم بود.

پیش از این «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو هم پیش بینی کرده بود تا چند روز آتی کاهش قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشیم و این افت بویژه برای خودروهای وارداتی به خاطر نبود تقاضا، بیشتر خواهد بود.

قیمت خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar