دلایل متفاوت گرانی در بازار خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
دلایل متفاوت گرانی در بازار خودرو

روزهای دشوار اقتصاد ایران، مجدداً بازگشت تحریم‌ها و ایجاد جو روانی در داخل و خارج ایران. این بار تحریم‌های یک طرفه از جانب آمریکا که اگرچه با مخالفت خیلی از کشورهای مهم و قدرتمند و مذاکره کنندگان جهانی مواجه شد ولی دنیای تجارت گاهی قوانین گوناگون دارد و خیلی از کمپانی‌های بین المللی از ترس تحریم‌های آمریکا و از دست دادن منافع خود در این بزرگترین بازار جهان، به سرعت اعلام کردند که بازار ایران را ترک می‌کنند و این بار کار به چینی‌ها هم رسید.

چینی‌ها که در سالهای گذشته با مدیریت درست توانستند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و حالا هم نیم نگاهی به بازار امریکا و اروپا دارند و تا اندازه‌ای هم به این بازارها ورود کرده‌اند، از این رو چینی‌ها هم تا اندازه‌ای در برخورد با ایران محافظه کار خواهند بود و بعضی برندهای چینی هم به اقتضای طبیعت خود بازار را ترک خواهند کرد.

برای درک بهتر از بازار باید بازار خودرو را به دو قسمت تقسیم کرد، بازار وارداتی‌ها و بازار تولیدکنندگان و به بررسی عواملی که موجب ایجاد این گرانی‌ها می‌شود پرداخت.

بازار خودروهای وارداتی

با وجود تحریم‌ها، کمپانی‌هایی که دارای نمایندگی رسمی بودند و خودروی خود را از شرکت مادر وارد می‌کردند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، از طرف دیگر کمپانی‌هایی که خودروی خود را از واسطه‌های کشورهای اطراف تأمین می‌کردند هم با افزایش هزینه‌های واسطه گری مواجه شده‌اند و از طرف دیگر افزایش قیمت ارز و همینطور افزایش یکباره بالای تعرفه واردات خود دلایلی هستند که قیمت خودروهای وارداتی را افزایش هنگفتی داده‌اند.

بازار خودروهای داخلی

بالا رفتن قیمت ارز مبادله‌ای، مشکلات مبادله ارز با مبالغ زیاد برای خرید قطعات منفصله و همینطور مشکلات قطعه سازان با افزایش هزینه‌ها و افزایش هزینه‌های سربار تولید را می‌توان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید.

ولی به طور کلی، ایجاد جو روانی ناشی از تحریم‌ها و سوء استفاده واسطه گران، و از طرف دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه‌ها، قیمت خودرو در بازار افزایش بسیاری داشت که قطعاً تعدادی منافع زیادی را از آن خود کردند. از طرف دیگر باید دانست که تولیدکنندگان هم به ناچار از این وضعیت روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود. باید دانست ساختار بیمار و ضربه پذیر اقتصاد ایران، این بار هم خود را شکننده‌تر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعف‌های ساختاری دست به دست هم داد تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته بالا برود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar