دلایل گرانی خودرو چیست؟

یکشنبه 2 دی 97 ساعت 14:54
دلایل گرانی خودرو چیست؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابعاد طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان را برشمرد و در خصوص گرانی خودرو توضیحاتی ارائه کرد.

ولی ملکی از تصویب "طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان" خبر داد و گفت: اولین نشست کمیته تحقیق و تفحص هفته پیش برگزار شد و در آن وظایف اعضا برای بررسی مشکلات بازار خودرو، نظارت بر نحوه قیمت گذاری و...معلوم شد. نمایندگان عضو کمیته موظفند با جمع آوری اطلاعات به ابهامات موجود این حوزه رسیدگی کنند.

مجلس مرجع قیمت گذاری خودرو نیست

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس مرجع قیمت گذاری خودرو نیست بلکه این امر در حیطه وظایف شورای رقابت و حمایت از مصرف کننده است اجرای طرح تحقیق و تفحص به منظور نظارت بر عملکرد خودروسازان است؛ در صورتی که گروه‌های خودروسازی تخلفی در این خصوص انجام داده باشند در گزارش نهایی درج می‌شود.

خودرو سازی

نوسانات ارزی از یک طرف و جو روانی از طرف دیگر موجب افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و... شد در آخر این روند موجب بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در ایران شد.

دلایل گرانی خودرو چیست؟

وی با اشاره به دلایل گرانی خودرو در ماه‌های گذشته، بیان کرد: خودرو مجموعه‌ای از قطعاتی نظیر پیشرانه، جعبه دنده، دیفرانسیل، بدنه، لاستیک، چرخ و... است به همین خاطر نمی‌توان فقط کارخانه‌های خودروسازی را مقصر گرانی خودرو دانست.

حدود ۸۰۰ هزار نفر در کارخانه‌های قطعه سازی مشغول هستند

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه نزدیک به یک هزار قطعه ساز در ایران موجود است و ۸۰۰ هزار نفر در این کارخانه‌ها مشغول هستند، اظهار کرد: نوسانات ارزی از یک طرف و جو روانی از طرف دیگر موجب افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و... شد. در آخر این روند موجب بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در کشور شد.

افزایش قیمت خودرو به دنبال نوسانات ارزی

وی علل مؤثر در افزایش قیمت خودرو را نوسانات ارزی و شرایط روانی جامعه دانست و یادآوری کرد: از آنجایی که یک میلیون نفر در صنایع قطعه‌سازی و خودورسازی مشغول هستند باید تمام توان خود را به کار ببندیم تا موانع موجود در مسیر توسعه را از سر راه برداریم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در جهان خودرو وسیله‌ای مصرفی است ولی در ایران این به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و باید این رویه تغییر کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar