دلیل گرانی در بازار خودرو چیست؟!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
دلیل گرانی در بازار خودرو چیست؟!

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت بیان کرد: با تدابیری که در خصوص پیش فروش خودرو شده تا کمتر از یک ماه دیگر بازار خودرو آرام می شود و قیمت‌های حاشیه بازار از دور خارج خواهد شد.

امیرحسین قناتی  افزود: در ارائه خودرو مشکلی رخ نداده است بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا این حاشیه افزایش قیمت ها را باعث شده است.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت بیان کرد: امسال بالغ بر ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال پیش، بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است .

قناتی افزود: امسال حدود ۲۲۵ هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده است و این نابسامانی نتیجه بازار کار واسطه ها و دلالان است.

او با اشاره به این که خودروساز برای تامین نیاز مالی خود باید خودرو را به فروش برساند گفت: کمپانی های خودرو سازی بر پایه نیاز بازار خودرو تولید می کنند و اجازه نمی دهیم به خاطر افزایش قیمت خودرو در بازار خودرو ها را دپو کنند.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت افزود: کمپانی های خودرو سازی سالانه بر پایه نیاز بازار یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کنند.

قناتی درباره پیش فروش خودروها گفت: کمپانی های خودرو سازی بر اساس دستوالعمل شورای رقابت پیش می روند و با دقت به تقاضا در بازار این اجازه به خودرو ساز داده خواهد شد تا تعداد بیشتری خودرو پیش فروش کند.

او همچنین گفت: این حاشیه بازار در اعیاد پیش رو رفع خواهد شد و کمپانی های خودرو سازی فروش خودرو را در برنامه دارند.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت درباره ثبات در بازار اشاره کرد: حداکثر تا یک ماه آینده شاهد ثبات در بازار خواهیم بود.

قناتی افزود: این افزایش قیمت خودرو به سود وزارت صنایع و کمپانی های خودرو ساز نیست و از این افزایش قیمت حمایت نمی کنیم.

معنمدی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل چنین بیان کرد: عدم نظارت بر بازار خودرو و انحصار که باعث شده خودروسازان کنترل کامل بازار را در دست بگیرند دلیل هرج و مرج در بازار خودرو و افزایش قیمت هاست.

ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بعد از اظهارات معنمدی گفت: افزایش قیمت ها بیشتر مربوط به خودروهای وارداتی است.

این نماینده مجلس گفت: شورای رقابت برای دو گروه خودرو قیمت گذاری می کند که یک گروه شامل خودروهای مثل سمند ، پارس ، پژو و ال نود است و یک گروه هم شامل خودروهایی مثل پراید و تیبا است.

ملکی گفت: خودروهایی که دارای قیمت گذاری شورای رقابت است ۳.۵ درصد افزایش رسمی قیمت داشته به علاوه ۱۲ درصد حدودا حاشیه نرخ رشد و خودروهایی که دارای قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند هم حدود ۱۲ درصد رشد قیمت و حاشیه نرخ رشد قیمت آنها هم حدود ۲۳ درصد بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که عضور شورای رقابت است گفت: البته خودروهایی که وابستگی وارداتی آنها بیشتر بوده تا ۳۰ یا ۴۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند.

ملکی گفت: احتکار نمی تواند از علل نابسامانی بازار باشد زیرا احتکار به نفع خودروساز نیست چرا که خودروسازان به شدت مشکل نقدینگی دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به عوامل موثر بر قیمت خودرو مثل قیمت قطعات و مواد اولیه افزود: ارز از عوامل موثر بر قیمت خودروست و هر دستگاه خودرو حداقل ۲۰۰۰ دلار وابستگی ارزی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دلایل مشکلات بازار خودرو را، ندادن اجازه ثبت سفارش خودرو و طرح وضع مالیات بیان کرد و گفت: ۶۴۸۱ دستگاه خودروی خارجی به اذعان وزارت صنایع بدون ثبت سفارش وارد شده است و انجمن وارد کنندگان خودرو می گوید ۱۵۰۰۰ هزار دستگاه بدون این که سایت باز باشد ثبت سفارش شده است.

خاکساری کارشناس صنعت خودرو هم با اشاره به این که قیمت خودرو وابسته به عوامل متفاوت است گفت: در بازار انحصاری قیمت را تولیدکننده تعیین می کند و به بازار می دهد.

این کارشناس گفت: قیمت خورد در ایران واقعی نیست و هیچ نسبتی با درآمد مردم و حتی آن مهندسی که درکارخانه خودروسازی کار می کند ندارد.

خاکساری گفت: در همه جای دنیا قیمت خودروهای باکیفیت و به روز و مدرن سال ۲۰۱۸ معادل ۴ تا ۶ برابر درآمد یک مهندس لیسانسیه است و واقعیت این است که در کشور ما اساس قیمت گذاری خودرو اشتباه بوده است و خودروسازی مسیر نامناسبی را سپری کرده است.

این کارشناس افزود: درصد مالکیت خودرو در ایران پایین است و از هر ۱۰۰۰ ایرانی فقط ۱۷۵ نفر خودرو دارند یعنی ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند یعنی نمی توانند خودروهای گران بی کیفیت داخلی را بخرند چون قیمت خودروها با درآمد آنها متناسب نبوده  و غیر واقعی است.

خاکساری گفت: پیشنهاد می کنم این شوراهایی که ایجاد کرده اند همه منحل شود و اجازه دهند خودروهای با کیفیت بدون تعرفه و مالیات وارد شود.

همچنین محمدرضا منصوری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب ضمن تایید سخنان خاکساری گفت: عملکرد کمپانی های خودرو سازی در چند سال قبل بسیار بد بوده است.

او گفت: با توجه به رایگان بودن آب و برق و کارگر ارزان کمپانی های خودرو سازی نباید این چنین افزایش قیمت داشته باشیم و افزایش قیمت ارز در بازار ربطی به افزایش قیمت خودرو ندارد.

منصوری با اشاره به این که مزد کارگر ایرانی ۴۰۰ دلار است که حتی از مزد کارگر چینی ۱۱۰۰ دلاری، بسیار کمتر است گفت: مشکل امروز ما عرضه خودرو در بازار نیست بلکه رشد تقاضا در بازار است.

او با اشاره به این که باید با رانت در کمپانی خودرو سازی برخورد کرد، گفت: خودرو نباید به عنوان یک کالای سرمایه ای تلقی شود و نباید فرد برای افزایش سود در بازار، خودرو را از شرکت خریداری کند.

مجتبی نظری؛ مشاور مدیرعامل سایپا دیگر میهمان تلفنی برنامه تیتر امشب درباره شرایط تعویض خودرو های ثبت نامی ساندرو با تندر ۹۰ گفت: کمپانی سایپا به متقاضیان اطلاع داه است در صورت نیاز می توانند نسبت به تعویض خودرو اقدام کنند و این مسئله ربطی با افزایش قیمت و کمبود خودرو در کمپانی ندارد.

او گفت: شاخص هایی که بعضی از کارشناسان درباره قیمت تمام شده خودروها اعلام  می کنند صحیح نیست.

مشاور مدیرعامل سایپا گفت: در ماه های اخیر در مقایسه با مشابه سال گذشته بیشترین تولید خودرو را داشتیم که افزایش تولید با توجه به نیاز بازار بوده است.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar