دولت به داد خودروسازان برسد!

بروزرسانی در: سه شنبه 13 آذر 97 ساعت 17:17
دولت به داد خودروسازان برسد!

بررسی وضعیت صنعت خودرو نشان می‌دهد اگر دولت به داد خودروسازان نرسد تا پایان سال جاری دیگر چیزی از صنعت خودرو باقی نخواهد ماند و عمر صنعتی که ۴۰ سال روی آن سرمایه‌گذاری شده است به پایان خواهد رسید.

نخستین گروه تولیدکننده خودرو که فیات ایران بود در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد اما تولید نخستین محصولات این شرکت که فیات ۱۱۰۰ نام داشت در سال ۱۳۳۹ انجام شد و عملاً گروه جیپ ایران (پارس خودرو کنونی) که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شده بود در سال ۱۳۳۸ نخستین خودرو تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه‌ای بود تولید کرد. در سال بعد نخستین فیات‌های ایرانی تولید شدند و این چنین پارس خودرو پدر صنعت خودرو ایران لقب گرفت ولی طی این سال‌ها به عقیده خیلی‌ها دولت کمک‌های بسیاری به این صنعت کرده است، موضوعی که مخالفان و موافقان خود را دارد. در این وضعیت فرض می‌کنیم عقیده منتقدان دولت درست است و خودروسازان در طول این سال‌ها کمک‌های فراوانی از دولت گرفته‌اند، ولی آیا این تصمیم دولت اشتباه بوده است؟

مگر نزدیک به ۹ سال پیش دولت اوباما نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار به جنرال موتور غول خودروسازی آمریکا و دنیا کمک مستقیم نکرد؟ آن زمان شرایط جنرال موتور به شدت شبیه این روزهای خودروسازان ایران بود. آن زمان خزانه داری آمریکا در چند مرحله به کمک جنرال موتور آمد و توانست این شرکت را از مرز نابودی به حیات برگرداند.

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت کشورمان است، صنعتی که این روزها در شرف نابودی است.

آنچه مسلم است اینست که شرایط صنعت خودرو ایران به شدت بحرانی است و به عقیده خیلی از کارشناسان صنعت خودرو کشور نیاز به ۳۰ هزار میلیارد نقدینگی دارد تا از ورشکستگی رهایی یابد، یادمان باشد نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده ندارد و روزی که در خودروسازی بسته شود با چندین برابر این عدد هم نمی‌توان مجدداً این دو غول را بیدار کرد.

 

لینک های مفید :

قیمت روز خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar