روی آوردن تولید کنندگان موتورسیکلت به پیش فروش!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
روی آوردن تولید کنندگان موتورسیکلت به پیش فروش!

در حالی که شرایط نابسامان بازار موجب شده است قیمت خودرو و صنایع وابسته به آن با رشد صعودی همراه باشد، خبرها از بازار موتورسیکلت حکایت از روی آوردن تولید کنندگان به پیش فروش محصولات دارد.

در وضعیتی به سر می بریم که تمام اصناف برای نجات خود از ورشکستگی دست به دامان افزایش قیمت شده‌اند. این مساله را طول چند روز گذشته می‌توان در بازار موتورسیکلت هم مشاهده کرد، بازاری که هرگونه نوسان قیمتی در آن می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد خانواده های کم درآمد بزند. به طور قطع روش‌های گوناگونی برای حل این مشکل وجود دارد.

به عنوان مثال گروه های خودروساز با طرح های پیش فروش به نوعی سعی در کنترل بازار دارند. اکنون در این میان گروه های تولید کننده موتورسیکلت هم به جرگه پیش فروش محصولات خود پیوسته‌اند. بر همین اساس محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران با تایید بالا رفتن بی سابقه قیمت موتورسیکلت در بازار از ابتکار بعضی تولید کنندگان موتورسیکلت برای پیش‌فروش محصولات خود خبر داد.

وی ضمن گله مندی از بعضی فروشندگان در سطح بازار، عرضه موتورسیکلت هایی را که با قیمت سابق خریداری شده‌اند ولی با قیمت‌های بالاتر توزیع می‌شوند، خارج از انصاف دانست.

وی با تاکید بر اینکه از بین ۴۵۰ فروشنده رسمی موتورسیکلت در تهران شاید تنها ۵۰ فروشنده گران فروشی می‌کنند و ۴۰۰ فروشنده دیگر با همان قیمت سابق موتورسیکلت‌ها را به دست متقاضیان می‌رسانند، گفت: مشکل اینجاست که موجودی همین فروشندگان هم از ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت در سال اخیر، به ۱۲ تا ۱۳ دستگاه موتورسیکلت رسیده که طبیعی است این فروشندگان هم به هر متقاضی بیش از یک موتورسیکلت نفروشند و بیشتر سعی در حفظ موجودی انبار خود داشته باشند ولی متقاضیان علاقه زیادی به خرید با قیمت بالا ندارند. از طرف دیگر فروشندگان هم تمایل به فروش محصولات خود نشان نمی‌دهند و در این بین نقش تولید کنندگان پررنگ‌تر می‌شود که باید توزیع محصولات خود در بازار را با روش‌های بهتری انجام دهند.

این روش‌ها موجب خواهد شد متقاضیان واقعی سوار بر موتورسیکلت‌ها شوند، نه دلال هایی که عامل اصلی افزایش قیمت در بازار هستند. از این رو خادم منصوری، بدون نام بردن، از گروهی یاد کرد که یکی از تولید کنندگان بوده و تاثیرگذاری زیادی روی بازار موتورسیکلت دارد. این گروه برنامه‌ریزی کرده است که با انجام طرح پیش ثبت نام از خریداران، فروش و توزیع محصولات خود را به شکل دقیق تری انجام دهد. با وجود چنین طرح هایی که توزیع موتورسیکلت را از شکل سنتی ارسال به نمایندگی‌ها خارج می‌کند، می‌توان انتظار داشت که شفافیت بیشتری در روند خریداری محصول به دست متقاضیان واقعی انجام شود. از طرف دیگر متقاضیان اطمینان دارند که تولید کننده با قیمتی که حاشیه سود واقعی «نزدیک به ۷ درصد بیشتر از قیمت در کارخانه» برای آن تعیین شده، محصولات خود را به بازار عرضه کند و تا اندازه ای دست دلال‌ها از این بازار کوتاه شود. البته رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت ضمن تاکید به واحدهای صنفی برای پرهیز از احتکار، به خریداران هم توصیه کرد حتما از فروشندگان فاکتور درخواست کنند، چرا که درصورت گران فروشی، می‌توان از طریق تعزیرات وارد عمل شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar