سال بی برنامگی دولت در صنعت خودروسازی

یکشنبه 4 فروردین 98 ساعت 14:03
سال بی برنامگی دولت در صنعت خودروسازی

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو عقیده دارد سال ۹۷ را باید سال بی برنامگی دولت دانست. رفتاری که فارغ از موضوع تولید در حوزه تجارت هم، ناشی از بی برنامگی دولت بود و نتیجه آن مثل دیگر بخش‌ها، تورم شدید در صنعت خودرو بود.

او با ذکر این مطلب افزود: در حوزه تولید داخل و واردات هم روند اشتباه دولت و تصمیم گیری‌های غلط موجب شد تا بازار وارد رکود سنگینی شود که که اثر آن‌ها سال‌ها در بازار باقی خواهد ماند. در همین حال اقدامی که دولت در حوزه سیاست خارجی انجام داد منجر به ایجاد آشفتگی کل فرایند تولید شد. همچنین فشارهای مضاعف در حوزه استاندارد به تولیدکنندگان و فعالان حوزه تجارت خودرو هم به عبارت بهتر، نفس صنعت خودرو را گرفت و با این روند به طور قطع وضعیت بازار وضعیت رو به بهبودی نخواهد بود.

زاوه با اشاره به اینکه اگرچه با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت و تیم اجرایی او، بندهایی که به پای فعالان اقتصادی بسته شده بود تا اندازه‌ای باز شد و این تغییر در نهایت منجر به اخذ تصمیم‌های معقول‌تری شد ولی بدون تردید تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوان فعالیت اقتصادی راحتی داشت، فعلاً فاصله زیادی وجود دارد تصریح کرد: در چنین وضعیتی لازم است دولت در سال آینده برای حل و فصل مسائل و مشکلات موجود نسبت به بازنگری در تصمیمات خود اقدام کند و همچنین تصمیم درستی در زمینه صدور مجوزهای واردات، تخصیص ارز و همچنین گمرک اخذ کند.

یه عقیده زاوه شاید با این تصمیمات شرایط را نه به وضعیتی ایده آل، بلکه به سال ۹۶ بازگرداند. در عین حال هم لازم است دولت در سال آینده با هدف بهبود فضای کسب و کار در قوانین و مقرراتی که در زمان تحریم قابلیت اجرایی شدن ندارند، نیز بازنگری‌هایی انجام دهد تا بتواند تا اندازه زیادی از التهاب بازار بکاهد ولی با این حال به طور قطع سال ۹۸ هم شاهد بازار پرالتهابی خواهیم بود.

او در انتها هم اظهارکرد: از بعد تولید هم به نظر می‌رسد در سال آینده به خاطر بالا بودن قیمت‌ها به لحاظ تقاضا شاهد کاهش باشیم و این نیاز فراتر از ۸۰۰ هزار دستگاه نخواهد بود و در عین حال، عرضه هم بیشتر از این تعداد نخواهد بود و در بهترین حالت سطح عرضه به اندازه تقاضای مانده بازار خواهد رسید به این معنی که صنعت خودرو با زیان عملیاتی بالایی در سال آینده مواجه خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar