سه اقدام دولت برای آرام کردن بازار خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سه اقدام دولت برای آرام کردن بازار خودرو

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، اختصاص یک شناسه برای هر خریدار خودرو، الزام خودروسازان برای عرضه همه تولیدات به بازار و پیگیری از واردکنندگان برای ورود همه خودروهایی که راه قانونی خود را طی کرده‌اند، را سه اقدام دولت برای آرام کردن بازار خودرو برشمرد.

بازار خودروی کشور در ماه‌های گذشته روزهای نابسامانی را تجربه کرد؛ خروج یک طرفه آمریکا از برجام و به دنبال آن اعلام بعضی از شرکای خودروسازان ایرانی از جمله پژو سیتروئن، هیوندای موتورز، فولکس واگن و کیاموتورز برای کاهش همکاری با کشور و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند، موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

آشفتگی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی با وجود آنکه از ۲۱ فروردین تا آخر خرداد ماه امسال بیش از ۱۲۰ میلیون یورو به واردات این کالا اختصاص یافته بود، بیشتر است؛ البته از ابتدای تیرماه واردات خودروهای خارجی به ایران ممنوع شده است.

در این خصوص منصور معظمی با ذکر اینکه خودروسازان مکلف شده‌اند همه تولیدات خود را وارد بازار کنند، اظهار داشت: بعضی رویدادها به ویژه تغییر نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی، حجم بالای نقدینگی‌های سرگردان نزد مردم و برخی فضاسازی‌های روانی موجب شد تا در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد هجوم اشخاص برای خرید خودرو باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ایدرو با اتخاذ تدابیری از جمله اختصاص یک شناسه (IP) برای خرید خودرو به هر مشتری، درخواست از خودروسازان برای وارد کردن همه تولیداتشان به بازار و پیگیری از واردکنند گان برای وارد کردن همه تقاضاهایی که مسیر قانونی خود را طی کرده، برای آرام کردن فضای حاکم بر بازار خودرو تلاش کرد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تصریح کرد: مهم این است که بتوان جریان نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت تولید هدایت کرد.

معظمی همینطور گفت: قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی آنها همچنان برقرار است و کارها طبق روال انجام می‌شود.

پیش‌تر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: کمپانی‌های خودروساز پژو و رنو هنوز به صورت رسمی خروج از ایران را اعلام نکرده‌اند؛ چون در کشورمان سرمایه گذاری داشته و منافعی دارند.

تولید خودرو به ۱.۷ میلیون دستگاه می‌رسد

رئیس هیات عامل ایدرو همینطور گفت: پارسال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و برای امسال هم تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه برنامه ریزی شده است.

معظمی با ذکر اینکه در پنج سال اخیر تولید خودروهای داخلی با رشد همراه بوده است، افزود: در سه ماه اول امسال در هم سنجی با پارسال، تولید خودروهای داخلی ۱۰ درصد رشد کرد.

شرایط اقتصادی خیلی بهتر از آن چیزی است که تصور می‌شود

رئیس هیات عامل ایدرو با ذکر اینکه وضعیت حاکم بر صنعت مانند وضعیت اقتصاد کشور است، گفت: آنچه به عنوان واقعیت‌های اقتصادی مطرح می‌شود، متفاوت از آن چیزی است که در اذهان عمومی وجود دارد؛ در حقیقت شرایط اقتصادی خیلی بهتر از آن است که این روزها تلقی می‌شود.

معظمی بیان داشت: این مطلب البته به معنای نبود مشکلات معیشتی و اجتماعی در جامعه نیست، ولی باید گفت بخشی از مسائل موجود ناشی از تبعات فضای روانی حاکم بر جامعه و در نتیجه پمپاژ یاس و نا امیدی در میان مردم است.

این مقام مسئول اظهار داشت: مشکلات اقتصادی در همه جای جهان وجود داشته و یک مساله نسبی است؛ مشکلات کشورمان هم «خیلی شدید» نیست که قابل حل نباشد.

وی یادآوری کرد: این روزها خیلی شاخص‌های اقتصادی ایران به ویژه صادرات نفت، تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، تولید خودرو و کشت گندم با رشد و رونق همراه بوده، ولی تلقی مردم از وضع موجود چیز دیگری است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بخشی از تلقی مردم از وضعیت کنونی اقتصادی جامعه ناشی از نابرابری‌های اجتماعی و اختلاف درآمدی میان طبقات گوناگون جامعه است، اظهار داشت: سیاست‌های دولت باید به گونه‌ای باشد که دهک‌های پایین جامعه کمترین آسیب را ببینند؛ به عبارتی حمایت‌های دولت باید به دهک‌های هشتم، نهم و دهم جامعه معطوف شود.

وی اضافه کرد: قسمت دیگری از تلقی مردم از وضعیت حاکم بر جامعه در حقیقت نگرانی و دغدغه‌ای است که به وجود آمده و خود ناشی از عوامل تاثیرگذار خارجی و سوء مدیریت‌های داخلی است.

معظمی خاطرنشان کرد: امروز ایران با وضعیتی متفاوت از گذشته رو به رو است و به همین دلیل باید رفتارهای مدیران هم متناسب با آن تغییر کند؛ امروز نیازمند مدیرانی تصمیم گیر با قدرت ریسک پذیری بالا، اهل مطالعه و به دور از محافظه کاری هستیم.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین وظایف مدیران، تصمیم گیری صحیح، به موقع و منطقی است، ولی اگر مدیری در این خصوص کاهلی داشت آن وقت موضوع جابجایی و تغییر مطرح می‌شود؛ به هرحال تغییر مدیریت باید آخرین راهکار باشد.

منبع: ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar