فروش در حاشیه بازار برای به ثبات رسیدن قیمت خودرو

سه شنبه 6 آذر 97 ساعت 11:56
فروش در حاشیه بازار برای به ثبات رسیدن قیمت خودرو

اگر نگاهی به روند افزایش قیمت خودرو در سال گذشته داشته باشیم آنچه که بیش از همه موجب سفته بازی و افزایش قیمت خودروها بود، نقش واسطه ها در بازار است به طوری که با کاهش عرضه خودرو ناشی از عوامل تحریم و با افزایش تورم، دلالان بازار با تشخیص وضعیت اقتصادی و احتمال اینکه عرضه کالاها با قیمت های قبلی دشوار خواهد شد، نسبت به خرید کالاهای سرمایه ای نظیر خودرو اقدام نموده و آنرا با قیمت بالاتری به مصرف کنندگان عرضه کردند.

با این روش هم خودروساز و هم مصرف کننده نهائی متضرر شده است. سوال این است که چه عاملی کمک می کند تا واسطه ها از بازار حذف و از سویی تولیدکننده امکان ادامه حیات داشته باشد؟

باید طرح ارائه شده توسط خودروسازان مبنی بر عرضه خودرو در حاشیه بازار را به عنوان راه حل منطقی برای کنترل قیمت و حذف واسطه ها و بازگشت ثبات به بازار خرید و فروش خودرو  پذیرفت. قطعا در صورت افزایش قیمت در حاشیه بازار، فضائی برای واسطه ها وجود نخواهد داشت تا در این بازار سرمایه گذاری کنند بنابراین تقاضاهای واقعی جایگزین تقاضای کاذب شده و عرضه و تقاضا به تعادل می رسد و قطعا در این وضعیت ضمن ثبات در قیمت بازار، با کاهش قیمت هم رو به رو خواهیم شد همچنین سودهای بادآورده به جیب دلالان واریز نمی شود. قطعا با افزایش حداقل دو برابری نرخ رسمی ارز، قیمت نهاده های تولیدی افزایش داشته و آنچه که امروز به عنوان قیمت خودرو در بازار شکل گرفته، پیش بینی بازار از قیمت واقعی خودرو بر اساس افزایش هزینه تولید است اگرچه که با افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار قطعا میزان زیادی از تقاضا کاهش خواهد یافت و قطعا هیچ تولیدکننده ای در پی کاهش تقاضا نیست لیکن وضعیت اقتصادی موجود عرضه خودرو با قیمت های فعلی را غیر ممکن نموده است.

در صورت عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار(نزدیک به ۵ درصد کمتر از قیمت فعلی بازار) عملا دلالان بازار با فرآیندی جدید مواجه خواهند شد که در این فرآیند خودروساز به عنوان یک رقیب، خودرو را با قیمتی کمتر از قیمت بازار عرضه می کند و بدین ترتیب، امکان خرید مستقیم از خودروساز هم برای متقاضی فراهم خواهد شد. با پیدایش چنین فرآیندی واسطه های بازار مجبورند خودروهائی که از بازار جمع آوری کرده تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند را با قیمت کمتر از بازار عرضه کنند تا خودروها روی دستشان نماند، بدین ترتیب ناچار قیمت ها تا نزدیک قیمت شرکت کاهش پیدا خواهد کرد. گروه های خودروساز با تکرار کاهش ۵ درصدی تا رسیدن به قیمت مناسب، بازار را به تعادل خواهند رساند و از سویی امکان افزایش تولید و افزایش عرضه را هم خواهند داشت، همان عامل مهمی که برای به ثبات رسیدن عرضه و تقاضا ضروری و لازم الاجراست.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "فروش در حاشیه بازار برای به ثبات رسیدن قیمت خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

آخه این چه استدلالی است بجای حل مساله تورم صد در صدی
پیشنهاد میشه با این روش خودرو ساز با حیله بازی قیمت بازار رو بالا نگه میداره تا گرون بفروشه اگه نمیتونن تعرفه رو بردارن از بیرون ماشین بیاد تا کی ظلم به مردم خچالت بکشید