لزوم حفظ ارتباطات تجاری از سوی دولت در سال ۹۸

جمعه 2 فروردین 98 ساعت 15:39
لزوم حفظ ارتباطات تجاری از سوی دولت در سال 98

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو با ذکر اینکه سال ۹۷ به واسطه تصمیماتی که از طرف فضای خارجی گرفته شد سال بسیار بدی برای صنعت خودرو بود و اثرات خود را بر این صنعت گذاشت گفت: اما اگر نگاه کارشناسانه‌تری به این صنعت و اتفاق‌های افتاده داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که امکان مدیریت وضعیت، حتی در این فضا هم وجود داشت ولی اخذ تصمیمات خلق الساعه از طرف مدیران وزارت صنعت موجب شد از اردیبهشت ماه به بعد شاهد التهاب بازرگی در بازار باشیم که این روند همزمان با ممنوعیت واردات خودرو در نهایت منجر به اخراج و بیکاری ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروهای فعال در این صنعت شد و در نهایت تأثیر زیادی بر بازار گذاشت که آن افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی بود.

او ادامه داد: این وضعیت در حالی بود که تیراژ خودروهای تولیدی هم به میزان چشمگیری کاهش یافت ولی در مقابل در دی ماه شاهد رشد مجدد قیمت‌ها در خودروهای تولیدی بودیم به صورتی که بعضی از محصولات تولیدی تا ۶۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند این در حالی بود که بر اساس پیش بینی‌ها مقرر شده بود امسال وضعیت به طوری باشد که مصرف کننده نهایی، کمترین زیان را ببیند.

شکوهی در ادامه با اشاره به اینکه از طرف دیگر شاهد کاهش تولید به واسطه لغو قراردادهای تجاری بین شرکت‌های مادر چینی، کره‌ای و ژاپنی و تولیدکننده داخلی بودیم تصریح کرد: این وضعیت به طوری پیش رفت که هم اکنون در حال تجربه کاهش ۷۰ درصدی واردات و ۴۰ درصدی تولید هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین افزود: در خصوص محصولاتی که از گذشته در ایران در حال تولید بوده هم از نظر قطعات تولیدی شاهد کمبود و عدم دستیابی به اهداف تولیدی هستیم و در چنین وضعیتی پیش بینی راهکارهایی برای سال آینده ضروری به نظر می‌رسد. البته این اقدامات وابسته به این است که در بخش بین الملل دولت چه برنامه‌ای داشته و اقدام به اتخاذ چه تدابیری خواهد کرد و در عین حال هم چه برنامه‌ای برای تعامل دارد.

او افزود: همچنین اقدام دولت در زمینه FATF و برنامه دولت در این زمینه هم از دیگر شاخص‌های تاثیرگذار در سال آینده خواهد بود چون که بخش زیادی از کانال مالی اروپا وابسته به CFT و FATF است که در صورت تأیید از طرف دولت سرنوشت ایران مشخص خواهد شد و اگر دولت تصمیم جدی در این زمینه نگیرد حتی راه اندازی کانال مالی هم نمی‌تواند چندان مؤثر و راهگشا باشد.

علی شکوهی در انتها هم گفت: بر این اساس سال آینده دولت باید بیشتر بر روی حمایت از تولید داخل و توجیه راه‌های مبادله تجاری با دیگر کشورها از طریق گفت و گوها، تمرکز کرده و کار خود را در این بخش قوی کند. دولت باید در سال آینده در مقایسه با امسال شمرده‌تر عمل کرده و به جایگاه درستی از اقتصاد برسد تا دست کم قادر به حفظ ارتباط تجاری خود با چینی‌ها باشد چون هم اکنون چینی‌ها هم با ریسک بالا در حال همکاری با ایران هستند و حتی دیده شده که در قسمتی از بخش‌ها مانع از همکاری بخش خصوصی خود با ایران می‌شوند که لازم است دولت در سال آینده تصمیم جدی در این باره اخذ کند.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar