می‌خواهند صنعت خودرو را نابود کنند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
می‌خواهند صنعت خودرو را نابود کنند

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: از وزیر جدید صنعت و نهادهای امنیتی می‌خواهیم بررسی کنند که مانع تراشی‌های انجام گرفته در برابر واقعی سازی قیمت خودرو که در حال نابود کردن صنعت خودرو و قطعه ایران است در کجا ریشه دارد.

امیرحسین کاکایی اظهار کرد: هم اکنون بزرگترین معضل صنعت خودرو تا همین لحظه، موضوع قیمت گذاری دستوری و غیرواقعی این محصول است. نکته مهم این است که نزدیک به شش ماه است که قیمت نهاده‌های تولید به شدت بالا رفته به صورتی که بعضاً تا چهار برابر افزایش قیمت داشته‌اند ولی قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است و رسیدگی به این موضوع مدام به تعویق می‌افتد. لذا سؤال این است که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است و این که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت چه کاری می‌تواند در این خصوص انجام دهد؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که در کشور موانع ساختاری وجود دارد که اغلب با این که ظاهراً حامی صنعت هستند اما این موانع ساختاری جلوی صنعت را گرفته است. به عنوان مثال شورای رقابت که تعیین کننده قیمت خودرو است، قیمت این محصولات را بر مبنای وضعیت سال پیش تعیین کرده و در نتیجه آن طور که اعلام شده در سال جاری تاکنون نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به صنعت خودرو وارد شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: علاوه بر این پیش بینی می‌شود که در صورت ادامه وضعیت فعلی تا پایان امسال، زیان صنعت خودرو از ناحیه قیمت گذاری دستوری و غیرواقعی خودرو به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی یادآوری کرد: در این وضعیت تنها دو خودروساز اصلی نیستند که متحمل زیان شده‌اند بلکه قطعه سازان هم به خاطر عدم واقعی سازی قیمت قطعات، زیان‌ده شده و خیلی از آنها ورشکست شده‌اند. طبق آخرین آمارهایی که اعلام شده قطعه سازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و خودروسازان به خاطر عدم واقعی سازی قیمت خودرو، قادر به پرداخت این مطالبات نیستند.

کاکایی با ذکر این که اگر صنعت خودرو زمین بخورد خیلی از صنایع وابسته با مشکل رو به رو خواهند شد، تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال شاهد افت قابل توجه تولید خودرو بودیم که یکی از دلایل اصلی آن کمبود نقدینگی خودروسازان برای خرید مواد اولیه و پرداخت پول قطعات دریافتی از قطعه‌سازان است.

وی اظهار کرد: در چنین وضعیتی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و نهادهای امنیتی باید به موضوع ورود کرده و مشخص کنند که چه بخش‌هایی در راه واقعی شدن قیمت خودرو سنگ اندازی می‌کنند چون ادامه وضعیت فعلی و تولید خودرو با ضرر و زیان، باعث نابودی صنعت خودرو و قطعه ما خواهد شد. در این خصوص هم وزارت صنعت و هم نهادهای بالاتر باید قبل از آن که صنعت خودرو به طور کامل نابود شود اقدام کنند.

چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب ۲۰۳ رأی موافق از مجموع ۲۶۵ رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar