نگاهی گذرا به حضور خودروسازان فرانسوی در ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
نگاهی گذرا به حضور خودروسازان فرانسوی در ایران

بررسی خودروهای بازار ایران نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از خودروهای موجود به دو خودروساز مطرح فرانسوی تعلق دارد. از پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ گرفته تا رنو مگان و تندر ۹۰ و ساندرو.

حضور رنو در ایران

نگاهی گذرا به حضور خودروسازان فرانسوی در ایران

کمپانی رنو؛ خودروساز فرانسوی در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد و بعد از خرید ماک، ۴۵ درصد از سهام نیسان را در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و در مقابل ۱۵ درصد از سهام رنو هم به کمپانی نیسان منتقل شد. علاوه بر همکاری با نیسان می‌توان به همکاری رنو با کمپانی سامسونگ که منجر به راه‌اندازی کمپانی رنو سامسونگ موتورز شد و همکاری با ولوو که منجر به شروع کامیون سازی رنو شد، اشاره کرد.

تاریخچه حضور رنو در ایران، به سال‌های دور بر می‌گردد. نخستین خودرو رنو در سال ۱۲۹۷ وارد ایران شد ولی حضور رنو به عنوان خودروساز در ایران در سال ۱۳۸۱ با امضای قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی شروع شد و رنو پارس به عنوان اولین جوینت ونچر صنعت خودروی ایران بعد از انقلاب با سرمایه‌گذاری مشترک رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران در سال ۸۳ وارد بازار شد.

فعالیت گسترده رنو در ایران با تولید تندر ۹۰ در اسفند ۸۵ در پارس خودرو و در اردیبهشت ۸۶ در ایران خودرو شروع شد. دیگر محصولات این همکاری عبارتند از: مگان پارس خودرو، تندر ۹۰ پیکاپ، رنو ساندرو و در آخر ساندرو استپ وی. مدل‌های لتیتود، کولیوس، اسکالا، کپچر، تلیسمان، داستر، سفران و فلوئنس دیگر محصولات رنو هستند که از طریق شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و نگین خودرو و دیگر گروه‌ها به بازار ایران وارد می‌شوند.

با وجود کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات رنو، خودروهای این کمپانی از ظاهر زیبایی بهرمند نیستند. این موضوع را می‌توان ایراد اصلی محصولات رنو دانست که با طراحی و تولید رنو تلیسمان این طلسم شکسته شد و رنو خودرویی با طراحی خارجی چشم نواز به بازار عرضه کرد. رنو تلیسمان جزو بهترین خودروهای سدان سایز D، در خاورمیانه است.

سواری رنو تلیسمان بسیار نرم و تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز برای متقاضیان این خودرو خواهد بود. سیستم مولتی مدیا، صفحه نمایش ۸.۷ اینچی لمسی، مجهز بودن به سیستم R-Link 2، چراغ‌های LED روشنایی روز C شکل که می‌توان گفت امضای رییس قسمت طراحی رنو یعنی لارنس آکر است، از دیگر خصوصیت‌ها و امکانات این خودرو است.

با توجه به وضعیت حاکم بر بازار خودرو، تعیین قیمت رنو تلیسمان هم مثل دیگر خودروها چندان راحت نیست و با نوسانات زیادی همراه است. رنو تلیسمان مدل ۲۰۱۸ در وضعیت فعلی در محدوده ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

حضور پژو در ایران

نگاهی گذرا به حضور خودروسازان فرانسوی در ایران

کمپانی که در سال ۱۸۱۰ کار خود را با ساخت قهوه ساز شروع کرد حال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان شناخته می‌شود. خودروسازی پژو در راستای اهداف خود با رنو و سیتروئن گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن همکاری داشته است. ولی شکی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایران خودرو بوده است.

تاریخچه حضور پژو در بازار ایران به پیش از انقلاب برمی‌گردد. یک سال پیش از انقلاب تقریباً قرارداد با پژو نهایی شده بود ولی با وقوع انقلاب همکاری با پژو به تعویق افتاد و در سال ۶۸ قرارداد پژو دوباره بسته شد.

در طول نزدیک به ۳۰ سال از حضور پژو در ایران، خودروهای این کمپانی به خوبی در زندگی ایرانیان جا باز کرده‌اند و جزئی از جامعه و صنعت خودروسازی ایران شده‌اند. از سویی قیمت محصولات پژو در ایران همواره مناسب بوده و همین امر موجب شده تا محصولات پژو مورد استقبال طبقات گوناگون جامعه قرار بگیرد.

همکاری پژو با ایران همانند دیگر کمپانی‌های خارجی همواره دستخوش روابط سیاسی بین کشورها بوده و هست. حاصل همکاری دوباره خودروسازی پژو با ایران خودرو ارائه محصولاتی مانند ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۵۰۸ بود. پژو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین شاسی بلند پژو در ایران، با استقبال مناسبی از طرف ایرانیان رو به رو شد؛ استقبالی که در سال‌های دور از خودرویی نظیر ۲۰۶ هم به عمل آمده بود. پژو ۲۰۰۸ در واقع نسخه شاسی بلند محصول موفق ۲۰۸ است که پژو برای عقب نماندن از بازار شاسی بلندها، آن را تولید کرد.

کیفیت مواد مورد استفاده در کابین پژو ۲۰۰۸ از برخی رقبای خود بهتر است. همچنین با وجود آن که این خودرو در کلاس شاسی بلندها قرار می‌گیرد؛ استفاده از خطوط برجسته با دقت و هوشیاری بسیار زیادی انجام شده و همین عمل، ظاهری همانند کراس اوور های غول پیکر برای پژو ۲۰۰۸ به ارمغان آورده است. پژو ۲۰۰۸ به لحاظ ایمنی موفق به اخذ ۵ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP شده است.

قیمت پژو ۲۰۰۸ هم مثل دیگر خودروها از نوسانات زیادی برخوردار بوده، ولی در وضعیت فعلی در بازه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar