کاهش ۱۸ درصدی تولید خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
کاهش 18 درصدی تولید خودرو

با اعلام آمار تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال، معلوم شد تولید محصولات سواری در کشور نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی حدوداً ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.

آن طور که آمار وزارت صنعت نشان می‌دهد، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در کل ۴۸۱ هزار و ۹۶۷ دستگاه انواع محصولات سواری را در طول شش ماه ابتدایی امسال تولید کرده‌اند. در این میان، ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۴۷ هزار و ۱۶ دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژی ۲. ۲۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته است. سایپا هم که ۱۴۹ هزار و ۳۴۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در شش ماه نخست امسال به تولید رسانده، کاهشی ۱. ۶ درصدی را به خود می‌بیند. همچنین از پارس خودرو هم خبر می‌رسد این گروه با تولید ۸۵ هزار و ۶۰۹ دستگاه انواع خودروهای سواری تا پایان شهریور امسال، ۲. ۱۸ درصد کاهش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال پیش تجربه کرده است.

طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه خودروسازان هم روندی کاهشی داشته است. بر این اساس، سه خودروساز مطرح داخلی در کل ۴۷ هزار و ۲۶۰ دستگاه انواع محصول سواری را در شهریور امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مرداد، ۴. ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی هم، ایران خودرو با تولید ۲۴ هزار و ۲۳۷ دستگاهی در شهریور، ۴۰ درصد کاهش تیراژ نسبت به مرداد داشته است. شرکت خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) هم کاهش تیراژی تقریباً ۳۰ درصدی را به خود می‌بیند. این شرکت خودروسازی در شهریور امسال ۲۳ هزار و ۲۳ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده، حال آنکه در مرداد، ۳۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه تیراژ داشت.

با توجه به آمار مربوطه، کاملاً معلوم است که روند نزولی تولید در خودروسازی کشور متأثر از تحریم‌های خارجی و مشکلات داخلی، شکل گرفته و در طول ماه‌های پیش رو هم در صورت تداوم شرایط خارجی و داخلی، ادامه خواهد داشت. تحریم‌ها، عملاً دسترسی خودروسازان به قطعات خارجی را مختل کرده و از همین رو ایران خودرو و شرکت سایپا با کلی تولیدات ناقص (دارای کسری قطعه) رو به رو هستند. در کنار این مساله، کندی روند ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک (به ادعای فعالان صنعت خودرو) هم یکی دیگر از مشکلاتی است که روند تولید را به نوبه خود دچار اختلال کرده است. با توجه به این روند نزولی تولید که از خرداد شروع شده، به احتمال زیاد تیراژ امسال خودروسازان در مقایسه با سال ۹۶ با افتی فاحش رو به رو خواهد شد.

 روند نزولی تولید

نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات سواری در شش ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها در تولید بیشتر محصولات خود حتی مدل‌های چینی با کاهش تیراژ رو به رو شده‌اند. آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در میان محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۶۷ هزار و ۷۶۷ دستگاهی را در طول شش ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۵. ۱۶ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۹ هزار و ۷۴۷ دستگاه پژو ۲۰۶ اتومات هم به ثبت رسیده و این در حالی است که ایران خودرو مدت‌هاست ۲۰۶ اتومات تولید نمی‌کند؛ پس به نظر می‌رسد این آمار به پژو ۲۰۶ پلاس یا همان پژو ۲۰۷ آی مربوط است که در مدل اتومات تولید می‌شود. با این فرض، ایران خودرو توانسته تولید پژو ۲۰۷ را در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال اخیر بیش از ۱۱۷ درصد افزایش دهد.

در میان دیگر محصولات پژویی ایران خودرو پژو ۴۰۵ نیز با کاهش تولید در شش ماه نخست امسال رو به رو شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۴۴ هزار و ۲۲۶ دستگاهی، ۳. ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال اخیر کاهش تولید داشته است. ۴۰۵ هم اکنون تنها در سایت خراسان ایران خودرو به تولید می‌رسد و تولید آن در تهران متوقف شده است.

در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس هم در شش ماه نخست امسال با کاهش تولید رو به رو شده است. طبق آمار، این خودرو تیراژی ۴۴ هزار و ۵۲۷ دستگاهی را تا پایان شهریور به خود اختصاص داده و نسبت به شش ماه ابتدایی سال اخیر ۸. ۲۲ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت در طول شش ماه نخست امسال، ۳۳ هزار و ۱۴۴ دستگاه سمند را به تولید رسانده، پس نسبت به مدت مشابه سال اخیر ۲. ۳۴ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. هم اکنون سمند تنها در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران خودرو تولید می‌شود، اگرچه تیراژ در سایت مرکزی در طول پنج ماه ابتدایی امسال، فقط ۸۸ دستگاه بوده است ولی آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران خودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا دارد. طبق آمار منتشره، در شش ماه ابتدایی امسال، ۲۲ هزار و ۵۲۹ دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تولید این خودرو نسبت به مدت مشابه سال اخیر، ۴۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان شهریور امسال، ۳. ۵۳ درصد نزول را نشان می‌دهد. بنابر آمار منتشره، ایران خودرویی‌ها در شش ماه ابتدایی امسال یک هزار و ۷۹۶ دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند. نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو، محصولاتی که با شروع تحریم‌ها، سرنوشتشان برای ادامه تولید در طول ماه‌های پیش رو معلوم نیست. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریور امسال ۲ هزار و ۱۵ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد کراس اوور مونتاژی و ژاپنی ایران خودرو در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال اخیر، ۵. ۳۰ درصد کاهش تولید داشته است.

ایران خودرو همچنین توانسته هشت هزار و ۶۳ دستگاه هایما را هم مونتاژ کند و با این حساب، کراس اوور چینی ایران خودرو نسبت به شش ماه نخست سال اخیر، ۷. ۴۷ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. این در وضعیتی است که دیگر خودروی چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحت بررسی به خود می‌بیند. دانگ فنگ آماری ۱۲ هزار و ۶۸ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس، ۴. ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال اخیر کاهش تیراژ را به ثبت رسانده است.

سری هم به محصول فرانسوی ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که در حال حاضر در مدار رشد تولید قرار دارد، ولی با رفتن کمپانی پژو، مشخص نیست تولید آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این خودرو که نخستین خودرو پسابرجامی پژو در کشور به شمار می‌رود، تا پایان شهریور امسال تیراژی ۳ هزار و ۹۲۷ دستگاهی داشته است؛ با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به شش ماه نخست سال اخیر، رشد ۵۵۰ درصدی را به خود می‌بیند.

الاکلنگ تولید پراید و تیبا

به سایپا برویم و ببینیم این گروه چه آماری در تولید محصولات خود در طول شش ماه ابتدایی امسال به‌جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که خودروی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بر این اساس تا پایان شهریور امسال ۹ هزار و ۲۷۰ دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش ۵. ۲۵ درصدی تیراژ این خودرو نسبت به شش ماه نخست سال اخیر است. به نظر می‌رسد مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تأمین قطعات سراتو را با اخلال رو به رو کرده، از همین رو تیراژ آن سیری نزولی به خود می‌بیند. در میان دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابل توجهی در حال تولید است، تیراژی ۸۱ هزار و ۸۱۶ دستگاهی را در طول شش ماه نخست امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱. ۱۹ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

این در وضعیتی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید در شش ماه ابتدایی امسال نزول کرده و سایپایی‌ها فقط ۸۲ هزار و ۱۲۷ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به شش ماه نخست سال اخیر، ۷. ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است. هم اکنون پراید همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود و پشت سر آن، تیبا و پژو ۲۰۶ قرار دارند.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۲۳ هزار و ۶۱۸ دستگاه برلیانس را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر، ۸. ۲۲ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپایی‌ها، ولی دو خودروی چینی دیگر را هم به مونتاژ می‌رسانند که در این میان، چانگان تیراژی هفت هزار و ۲۶۴ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال از خود به‌جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر، رشد ۷. ۶۵ درصدی را به خود می‌بیند. دیگر خودروی چینی سایپا، ولی آریو نام دارد که فعلاً در سایت بن رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ سه هزار و ۹۶۷ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به شش ماه ابتدایی سال پیش، ۶. ۱۴ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

تندر نصف شد

نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده آل ۹۰ تا پایان شهریور امسال بیندازیم تا معلوم شود این خودروی رنو چه افت وخیزی را درطول بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در کل تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتومات و ساندرو) در طول شش ماه نخست امسال به ۳۳ هزار و ۸۱۳ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به شش ماه ابتدایی سال پیش، بیش از ۵۱ درصد کاهش را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر ۹۰ را به طور جداگانه بررسی کنیم، مشخص خواهد شد که هر دو گروه ایران خودرو و پارس خودرو با کاهش تولید این محصول رو به رو شده‌اند. بر این اساس، ایران خودرویی‌ها با توجه به تیراژ شش هزار و ۹۲۴ دستگاهی‌شان در تولید تندر ۹۰، با کاهش ۸. ۶۸ درصدی رو به رو شده‌اند. این خودروساز، تندر ۹۰ را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند. با توجه به آمار، ایران خودرو در شهریور فقط ۲۶۳ دستگاه تیراژ داشته است.

در پارس خودرو هم آمارها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر ۹۰ می‌دهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۶ هزار و ۸۸۹ دستگاه انواع این محصول در این گروه به تولید رسیده که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، ۶. ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این میان، پارس خودروهایی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر ۹۰) را در شش ماه امسال به ۱۳ هزار و ۶۳۹ دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش تولید ۴۱ درصدی این خودرو حکایت دارد. در میان دیگر محصولات، پارس تندر تیراژی شش هزار و ۴۱۵ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال به ثبت رسانده که از کاهش تولید تقریباً ۴۰ درصدی نسبت به شش ماه نخست سال اخیر حکایت می‌کند. تندر معمولی هم با تیراژی شش هزار و ۶۴۳ دستگاهی، ۴۹ درصد کاهش تولید را در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال اخیر به خود می‌بیند. پارس خودرو در کل طی شهریور ۹۸۷ دستگاه تندر و پارس تندر و ساندرو را تولید کرده است.

کاهش 18 درصدی تولید خودرو

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar