کاهش ۳.۷ درصدی تولید خودروسازان

پنج شنبه 6 دی 97 ساعت 02:36
کاهش 3.7 درصدی تولید خودروسازان

درحالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان عنوان کرده بودند تولید خودرو افزایش پیدا کرده، آمار آذر نشان می‌دهد تیراژ به روند نزولی خود ادامه داده و افت کرده است. بنابر آمار ارائه شده از طرف خودروسازان، ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) در مجموع در طول آذر امسال فقط ۳۷ هزار و ۸۱۱ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با ماه قبل از آن، نزدیک به ۲۴ درصد کاهش را تجربه کنند. در این میان، ایران خودرویی‌ها ۲۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه انواع محصول را در سومین ماه پاییز به تولید رسانده‌اند بنابراین نسبت به آبان، ۷. ۳ درصد کاهش تولید را به خود می‌بینند.

سایپا هم که در آذر ۱۱ هزار و ۴۹۰ دستگاه محصول را تولید کرده، کاهشی ۵. ۴۳ درصدی را به ثبت رسانده است. در نهایت پارس خودرویی‌ها هم با تیراژی پنج هزار و ۲۰۹ دستگاهی در آذر، کاهشی ۳۱ درصدی را نسبت به آبان تجربه کرده‌اند. نمودار تولید خودروسازان در طول سال جاری، نشان می‌دهد آنها از خرداد به بعد با نوسان تولید رو به رو بوده‌اند و به جز مهر، در دیگر ماه‌ها کاهش تولید داشته‌اند. وقتی آمار تولید مهر با روندی رو به رشد اعلام شد، تصور می‌شد که دوران نزولی بودن تیراژ خودروسازان رو به اتمام خواهد رفت، با این حال آمارهای آبان و آذر، خیلی نا امیدکننده بودند. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در آبان و نسبت به مهر، کاهش قابل توجهی را تجربه کردند و در کارنامه آذر آنها هم نمرات خوبی ثبت نشد. این روند نزولی در وضعیتی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان چندی پیش اعلام کردند اوضاع تولید رو به راه شده و تیراژ روندی رو به رشد دارد. در این اوضاع و احوال، قرار است قیمت جدید خودروهای داخلی هم اعلام شود و آن طور که وزارت صنعت و خودروسازان وعده داده‌اند، در ادامه، قیمت‌ها به واسطه افزایش تیراژ و عرضه، به تدریج کاهش خواهد یافت. در واقع به نوعی شرط افزایش قیمت خودروهای داخلی (فروش در حاشیه بازار)، افزایش تولید و عرضه است، تا به تبع آن، قیمت‌ها متعادل شود. حال در این وضعیت که تولید به دلایل داخلی و خارجی، روندی نزولی دارد، معلوم نیست وزارت صنعت و خودروسازان چگونه می‌خواهند عرضه را افزایش دهند و قیمت را پایین بیاورند.

نزولی شدن تولید خودرو در ایران، بیشتر به دو عامل تحریم و مشکلات اقتصادی داخلی مربوط می‌شود که هر دوی آنها گریبان خودروسازان را سفت چسبیده‌اند. در این میان، تحریم‌ها موجب شده روند تأمین قطعات از خارج، مختل و کند شود و بنابراین تیراژ روندی نزولی به خود بگیرد. به تبع تحریم همچنین تولید بعضی محصولات از جمله خانواده L90 و ساندرو هم در حال توقف است، چه آنکه به جز چند برند چینی، دیگر کمپانی‌های خودروساز خارجی از ایران رفته‌اند. به جز تحریم ولی مجموعه مشکلات اقتصادی داخلی هم به نوبه خود موجب کاهش تیراژ خودرو شده است. کمبود نقدینگی در کنار عدم تعیین تکلیف نهایی قیمت جدید خودروها و همچنین مشکلات گمرکی و ارزی (ماندن قطعات و مواد اولیه در گمرک)، از جمله مشکلات و موانع موجود بر سر راه افزایش تولید محسوب می‌شوند. طبعاً اگر وضعیت به همین منوال ادامه یافته و تولید افزایش نیابد، امکان کاهش قیمت خودروها (پس از افزایش رسمی قیمت) وجود نخواهد داشت؛ چون پایین آمدن قیمت ارتباط مستقیمی با بالا رفتن تیراژ و عرضه دارد. شهروندان ایرانی روی وعده وزارت صنعت و خودروسازان مبنی بر کاهش قیمت خودرو به واسطه افزایش تولید و عرضه حساب کرده‌اند و باید منتظر ماند و دید وعده آنها عملی خواهد شد؟

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "کاهش ۳.۷ درصدی تولید خودروسازان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پژمان
مهمان

ایشالا تو اینده نزدیک جمع بشه هر دو کارخونه دزدان ایران