خودرو بخریم یا پولمان را در بانک سپرده گذاری کنیم؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودرو بخریم یا پولمان را در بانک سپرده گذاری کنیم؟

خرید اتومبیل در کشور برای تعدادی از مردم بیشتر از آنکه خرید یک وسیله کاربردی باشد وسیله‌ای برای حفظ سرمایه‌شان حساب می‌شود، بعضی اتومبیل را می‌خرند تا بعد از مدتی آن را گران‌تر به فروش برسانند و از این خرید و فروش بهره‌ای قسمتشان شود و در واقع توان مالی اتومبیل را بهبود ببخشند.

هر وقت نرخ تورم بالا می‌رود و نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، تعدادی از افراد جامعه سپرده‌گذاری در بانک را یک ریسک می‌پندارند و اعتقاد دارند برای آنکه بتوانند سرمایه موجود خود را بیشتر کنند سوار بر موج نوسانی نرخ ارز با خرید اقلامی مثل دلار و سکه و اتومبیل و غیره می‌توانند بهره خوبی کسب کنند. ولی آیا این تفکر درست است و خریدن اتومبیل در وضعیت اقتصادی حال حاضر کار درستی است؟

حمیدرضا صفری کارشناس بازار سرمایه در جواب به این سؤال می‌گوید: «درست است که زمانی که گرانی و تورم ایجاد شود اتومبیل هم گران خواهد شد ولی اتومبیل یک کالای مصرفی است، ولی سپرده‌گذاری در بانک یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک به حساب می‌آید و خرید اتومبیل در چنین وضعیتی کار منطقی به نظر نمی‌رسد.»

او می‌افزاید: «زمانی که نرخ ارز تغییر می‌کند، و تورم ایجاد می‌شود حتماً برای هرکسی هر دارایی که تورم را پوشش بدهد بهتر است در واقع مردم سعی می‌کنند دارایی خود را حفظ کنند، و چون ابتدا نرخ ارز رشد می‌کند بعد سایر اقلام هرچه این دارایی که افراد می‌خرند به نرخ ارز نزدیک‌تر باشد سرمایه آنها را بیشتر حفظ می‌کند. ولی اتومبیل همینطور که عنوان شد یک کالای مصرفی است و از آنجایی که ما هم اتومبیل داخلی داریم و هم اتومبیل خارجی و بر قیمت‌گذاری آنها نظارت وجود دارد و به راحتی افزایش نرخ پیدا نمی‌کنند خرید آنها به صرفه نیست ولی دارایی‌هایی مثل طلا که یک کالای مصرفی نیست به راحتی می‌تواند نرخ خود را حفظ کند.»

همینطور علی اصغر پور متین اقتصادان با اشاره به این که اتومبیل یک سرمایه حساب نمی‌شود می‌گوید: «اگر قرار باشد همه با این دید اتومبیل بخرند پس تکلیف توسعه اقتصادی چه می‌شود؟ ولی اگر کسی پول خود را در بانک بگذارد بانک با پول سرمایه‌گذاری می‌کند و شغل ایجاد می‌کند، ولی با خرید اتومبیل که شغل ایجاد نمی‌شود. بدین سبب کار بسیار اشتباهی است.»

او می‌افزاید: «اگر کسی بخواهد برای سرمایه‌گذاری اتومبیل خریداری کند باید بداند که هم نگهداری اتومبیل سخت است هم باید از مد افتادن مدل اتومبیل خود را در نظر بگیرد و به مشکلات دیگری مانند بیمه هم فکر کند.»

پور متین اعتقاد دارد، خرید و فروش اتومبیل با بازار عرضه و تقاضای آن رابطه مستقیم دارد و هر زمان امکان دارد خودروساز اتومبیل بیشتری را وارد بازار کند و این بهره حاصل از خرید اتومبیل یک سود کاملاً مقطعی است. و در بلند مدت حتی امکان دارد به ضرر تبدیل شود.

در رابطه با ریسک سرمایه گذاری در حوزه اتومبیل در مقابل سپرده گذاری بانکی، محمد حسین صدرایی، عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار نظر گوناگونی دارد او می‌گوید: «اگر از منظر اقتصاد ملی به این مساله نگاه کنیم خرید سهام از طرف مردم نسبت به سپرده‌گذاری در بانک و یا خرید اتومبیل بهتر است چون که امکان دارد بانک‌ها نتوانند به اقتصاد ملی کمک کنند.»

او ادامه می‌دهد: «نه خرید طلا و نه خرید اتومبیل و ارز اسم هیچکدام سرمایه‌گذاری نیست. ما امروز اتومبیل می‌خریم و بعد به واسطه کاهش ارزش پول ملی‌مان پس از ۱۰ سال نرخ اتومبیل همانی می‌شود که پول داده‌ایم. این دیگر سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. از این رو باید کمک کنیم در افکار عمومی بازار سرمایه توسعه پیدا کند و مردم در چنین وضعیتی پول خود را در بازار سرمایه بگذارند.»

صدرایی اعتقاد دارد نباید منافع ملی را فدای بهره و منفعت شخصی کرد و می‌گوید: «مردم اتومبیل می‌خرند نه برای اینکه گران می‌شود، چون این واژه اشتباه است، مردم این کار را انجام می‌دهند تا ارزش پولشان حفظ شود.»

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «ارزش پول ملی هر کشوری دیگر به پشتوانه ذخایر طلا و غیره آن نیست بلکه به پشتوانه اقتصاد ملی و تولید آن کشور است، اگر مردم پولشان را در قسمت تولید سرمایه‌گذاری کنند حتماً ما دیگر دچار چنین نواساناتی نخواهیم شد.»

آنچه کارشناسان برآن تصریح دارند این است که خرید اتومبیل به عنوان یک کالای مصرفی به نظر کار عاقلانه‌ای به حساب نمی‌آید، چون که امکان دارد این اتومبیل دچار حادثه شود و یا مدل آن قدیمی شود و حتی امکان دارد بهره‌ای که از فروش این اتومبیل‌ها به‌دست می‌آید مقطعی باشد. آن‌ها اعتقاد دارند سرمایه‌گذاری در بخش بازار سرمایه نه تنها به اقتصاد ملی کمک می‌کند بلکه ما را هم از این خرید و فروش‌های با سود مقطعی می‌رهاند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

20 دیدگاه ها برای "خودرو بخریم یا پولمان را در بانک سپرده گذاری کنیم؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مصطفی
مهمان

فعلا که برای نمونه کیا سورنتوی ۲۲۵ میلیونی ۹ ماه پیش الان ۴۵۰ قیمتشه . عجب نظارتی واقعععا … آدم کمرش زیر فشار بار نظارت خم میشه … تاسف باره گفت

محسن
مهمان

چه راحت با کلمات بازی میشه.عزیزان درباره ایران میگید دیگه والا ما چیزه دیگه ایی میبینیم.کاملا مشخص موضوع سفارش شده اس.بانکها که همه کار میکنم جزء اشتغال(مراجع هم بهشون ایراد گرفتن).من نمی‌گویم چی خوبه چی بده ولی وقتی کسی به اسم کارشناس نظری میده سلیقه خیلی از افراد معمولی جامعه مثله منو جهت میده.منصف باشیم.

حسین
مهمان

اقا محسن کاملا با نظر شما موافقم
جای حرفی باقی نذاشتی.
کاملا مشخصه موضوع سفارش شدست.
توی این مملکت کی الان خیالش راحته وقتی پول میذاره تو بانک؟؟؟ از طرف دیگه طرف ۶ ماه پیش یه ماشین خریده ۱۹۰ تومن سوارش شده و عشق و حالشم کرده و الان ۵۰ تومن گرونتر فروخته. و متاسفانه این فقطططط یه نمونشه.

کاربر مهمان
مهمان

فعلا ک خودرو دوبل شده قیمتش ولی همون بانک و طلا ک اقتصاد دان نخبه شما میگه به نسبت خودرو خیلی ضعیف تر عمل کردن !!!

بایرام
مهمان

حقیقتب واضح.امابیخیال منکه قصددارم همه داراییماپول کنم،یه ماشین متوسط بخرم وبباسودپولافقط بگردم…

کیهان
مهمان

به شخصه ترجیح میدم فعلا ماشین عوض نکنم.و پولمو پس انداز کنم و باسودش برم مسافرت و حال کنم

مهدی
مهمان

منم شرایط شما رو دارم ، زمان خرید خودرو تمام شده

mohamad
مهمان

کجا روی بازار اتومبیل نطارت وجود داره؟ یارو توهم زده