خودروی صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
خودروی صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟

امضای قرارداد خرید خودرو در نمایندگی یکی از مهم‌ترین و هیجان انگیزترین کارهایی است که یک خریدار خودرو انجام می‌دهد. تصور خودرویی که کسی قبل از شما با آن رانندگی نکرده و همه نیازهای شما را قرار است پاسخ گو باشد بسیار جذاب و هیجان انگیز است. از سوی دیگر، منطق می‌گوید که شاید خرید یک خودروی دست دوم انتخاب بهتری باشد، مخصوصاً وقت مسائل مالی به میان می‌آید! برای این که یک تصمیم درست، منطقی و حساب شده بگیرید، بهتر است که مزایا و معایب خرید یک خودرو صفر کیلومتر یا دست دوم را کامل بدانید.

مطابق یک نظرسنجی که از مردم و کسانی که به مدت ده سال یک خودرو را داشته‌اند انجام شده، انتخاب بین خرید یکی از این دو خودرو تصمیم بزرگی است که آثار آن می‌تواند تا مدت‌ها در زندگی شما باقی بماند. این که قبل از خرید خودرو کاملاً در مورد نیازهای خودرو و گزینه‌هایی که برایتان وجود دارد تحقیق کنید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مزایای خرید یک خودروی صفر کیلومتر

یکی از بهترین دلیل‌ها برای خرید یک خودروی صفر کیلومتر، گارانتی‌ای است که خودروساز همراه با آن ارائه می‌دهد. با خرید یک خودرو صفر کیلومتر، شما تا چند سال از بدون خرج بودن خودروی خود لذت خواهید برد و اگر مشکلی پیش بیاید، نیازی نیست که برای حل آن پولی پرداخت کنید. بسیاری از خودروسازهای جهانی روی محصولات خود ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر گارانتی و برخی از آن‌ها ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی همراه با خودروهای خود ارائه می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی حتی دوست دارند با ارائه برخی خدمات بیشتر، شما را به خرید خودروهای خود ترغیب نمایند.

خودروهای جدید به آخرین تکنولوژی‌های روز مجهز هستند، موضوعی که ایمنی خودروی شما را بالاتر برده و آسایش زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. تصور کنید زمانی که می‌خواهید سوار خودرو شوید دیگر نیازی نیست برای روشن کردن آن به دنبال سوئیچ بگردید. با یک استارت دکمه‌ای، زمانی که سوئیچ فقط در جیبتان باشد، کاملاً راحت خواهید بود. ایربگ ها و سیستم‌های کمکی رانندگی پیشرفته که روی خودروهای امروزی ارائه می‌شوند، رانندگی را بیش از پیش ایمن‌تر کرده‌اند. این تکنولوژی‌ها بحث رانندگی را هم بسیار آسان‌تر کرده‌اند و جالب این که، هر روز هم تکنولوژی‌های جدید با این میزان سرعت پیشرفت علم و دانشی که داریم، وارد بازار می‌شوند.

توانایی سفارشی سازی خودرو هنگام خرید مدل صفر کیلومتر هم یکی دیگر از جذابیت‌هایی است که بسیاری از خریداران خودرو به آن اهمیت می‌دهند. رنگ بدنه و طرح رینگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید، حتی می‌توانید برخی از پکیج‌های آپشن ها را که شرکت‌ها روی مدل‌های خود ارائه می‌دهند را سفارش دهید تا رانندگی بیش از همیشه برای شما به امری لذت بخش تبدیل شود. تمامی این موارد سبب می‌شوند تا رانندگی با خودروی صفر کیلومتر به امری لذت بخش تبدیل شود.

با توجه به شرایط فروش اقساطی که با سود صفر درصد بسیاری از شرکت‌ها در آمریکا خودرو به مردم می‌فروشند، تمایل همه به خرید خودروهای صفر کیلومتر بیشتر هم شده است. این روزها در آمریکا وام‌های خرید خودرو ۴ تا ۷ ساله بسیار زیاد شده‌اند و همین طولانی مدت بودن وام، میزان اقساط آن را کاهش می‌دهند، البته این کار سبب افزایش اندک سودی می‌شود که در ازای دریافت وام پرداخت می‌کنید.

معایب خرید یک خودروی صفر کیلومتر

افت قیمت خودرو یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی است که مردم را از خرید خودروهای صفر کیلومتر پشیمان می‌کند. خودرو را از نمایندگی خارج کنید و دیگر به همان قیمتی که خریده‌اید، کسی حاضر به خرید آن از شما نخواهد بود. این به نظر غیرمنصفانه می‌آید، ولی فقط با خارج شدن از نمایندگی تقریباً ۱۰ درصد قیمت خودروی شما افت می‌کند. تا پایان سال اول، تقریباً بیست درصد قیمت خودروی شما افت خواهد کرد.

هزینه‌های مالکیت یک خودروی صفر کیلومتر همین جا تمام نمی‌شود. از آن جایی که مالیات فروش به قیمتی که خودروی خود را می‌فروشید وابسته است، مالیات فروش خودروی شما ممکن است بیشتر از یک خودروی دست دوم هم باشد. از آن جایی که مالیات به صورت درصد اخذ می‌شود، میزان آن با گران شدن قیمت خودرو افزایش می‌یابد. به جز ۵ ایالت، در باقی ایالت‌های آمریکا مالیات فروش خودرو وجود دارد و میزان آن‌ها متفاوت است.

بیمه خودرو هم در مدل‌های صفر کیلومتر بسیار گران‌تر از مدل‌های دست دوم تمام می‌شود. تعمیر این خودروها هم چون فقط از قطعات اورجینال به جای قطعات شرکت‌های دیگر باید استفاده کنید، هزینه بیشتری خواهد داشت.

خودروهای دست دوم مزایایی دارند که ممکن است از نظر خیلی‌ها اهمیت بسیار بالایی داشته باشند. هر چند، قبل از تصمیم به انتخاب بین آن‌ها، باید مزایا و معایب هر دو را به دقت بررسی کنید.

مزایای خرید یک خودروی دست دوم

یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که خودروهای دست دوم دارند این است که هنگام خرید آن‌ها، شما دیگر چیزی به نام افت قیمت اولیه نخواهید داشت. یک خودروی یک ساله بخرید و همین طور ۲۰ درصد کم‌تر از قیمت اصلی آن پرداخت خواهید کرد، موضوعی که اگر دست و بالتان خیلی باز نیست می‌تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. این بدین معنی است که شما می‌توان سدان یا کراس اور شیک و زیبایی که مد نظر داشتید ولی پول کافی برای خریدش از نمایندگی نداشتید را می‌توانید به قیمتی ارزان‌تر بخرید. به عنوان یک خودروی دست دوم، دیگر دور از دسترس شما نیست.

اگر یک مدل یک یا دو ساله با کارکرد کم خریداری کنید، احتمالاً گارانتی هم بدست خواهید آورد. به عنوان مثال، اگر خودرویی بخرید که دو یا سه ساله است و فقط ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد و گارانتی‌ای که شرکت برای آن ارائه کرده ۱۵۰ هزار کیلومتری است، بدون مشکل می‌توانید تا چند سال یا تا ۹۰ هزار کیلومتر از این گارانتی بهره ببرید.

کم‌تر بودن قیمت یک خودرو به معنی کم‌تر بودن هزینه‌های دیگر آن هم هست. اگر می‌خواهید یک خودروی دست دوم ارزان‌تر بخرید، مالیات فروش آن کم‌تر است و بیمه هم مبلغ کم‌تری برای آن خودرو از شما دریافت خواهد کرد. به دلیل تنوع بالایی که خودروها دارند، هنگام خرید یک خودروی دست دوم گزینه‌های زیادی با قیمت‌های مختلف پیش روی شما خواهند بود.

معایب خرید خودروهای دست دوم

بزرگ‌ترین نگرانی که خیلی‌ها هنگام خرید خودروی دست دوم دارند این است که خودرویی که می‌خواهند خریداری کنند عمر خود را کرده و اصطلاحاً به خرج افتاده است. ممکن است از سابقه خودرو خبر نداشته باشید و مثلاً ندانید مالک قبلی به چه علت آن را فروخته است. حتی اگر خودرو از نظر فنی در شرایط عالی هم باشد، به احتمال زیاد خیلی طول نخواهد کشید که باید سری به دست و روی آن بکشید. هنگام خرید خودروی دست دوم حتماً مقداری پول برای خرید تایرهای نو، تعویض تسمه‌ها، شلنگ‌ها و دیگر قطعات مصرفی خودرو کنار بگذارید.

نبود گارانتی می‌تواند خیلی‌ها را از خرید یک خودروی دست دوم منصرف کند. اگر از این لحاظ می‌خواهید خیالتان راحت باشد، می‌توانید گارانتی اضافه برای خودروی دست دوم خریداری کنید که در یک خودروی دست دوم معمولی بین یک تا دو هزار دلار می‌باشد. در مدل‌های قوی و گران قیمت، این هزینه چند هزار دلار بیشتر هم می‌شود.

بانک‌های آمریکا هنگام خرید خودروی دست دوم، به دلیل بالاتر بودن ریسک خراب شدن خودرو، سود بیشتری برای خرید این خودروها دریافت می‌کنند. تفاوت بین نرخ سود وام خرید یک خودروی صفر کیلومتر و دست دوم می‌تواند از ۰.۲ تا ۱ درصد، بسته به ایالتی که زندگی می‌کنید متفاوت باشد.

اگر تلاش می‌کنید که بین یک خودروی صفر کیلومتر و یک خودرو دست دوم یکی را انتخاب کنید، بدانید که هیچ تصمیمی در این باره را نمی‌توان بهترین تصمیم معرفی کرد. انتخابتان چه صفر کیلومتر باشد چه دست دوم، کاملاً در بازار تحقیق کنید تا خودروی متناسب با نیازهای خود، به قیمتی مناسب خریداری نمایید. حتماً قبل از خرید هر خودروی دست دومی با مراجعه به یک مکانیک نظر وی را در مورد خودرو بپرسید.

منبع ترجمه: وب سایت YourMechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "خودروی صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسن
مهمان

ای کاش بابت همه چیز تو ایران به دنیا نیومده بودم…..ش ا ه کجایی

علی
مهمان

داداش مث اینکه تو ایران زندگی نمی کنی ها. ولی خیلی خوب فارسی بلدی دمت گرم.

رضا
مهمان

درسته موافقم ولی اینجوری حساب کنید اینجا ایرانه برایه مثال دنا+ تقریبا ۶۰ میلیون قیمتشه اگه شرایط بخوای بگیری حداقل باید ۵.۶ میلیون سود بدی سه چهار سالم سوارشی قصد تموم میسه بخوای بفروشی کم کم چهار پنج تومن قیمتش میاد پایین یعنی خیلی راحت ۱۰ میلیون ضرر اونم با این وضعیت مملکت ک مردم الان برا ۱۰۰ تومن هزار تا بدبختی می کشن من نمیگم بده ولی ناموسن رفتم برلیانس h320 شرایط بخرم یارو شرایط رو نوشت داد به من من حساب کردم باور کنید نزدیک ۹.۵ میلیون می خواست ازم سود بگیره والا زوره

وحید
مهمان

سلام
برای بازپرداخت وام خودرو که در اولویت تصمیم گیری ریالی است لطفا با شرایط ایران تحلیل کنید .

Estasis
مهمان

گارانتی؟؟؟؟؟ اونم تو ایران؟؟؟؟ از اون دسته طنزهای گریه دار بود

فرشاد
مهمان

دانشمند !!!
باهوش!!
منم منظورم همین بود که شرایط گارانتی ایران ۱۰ قرن با شرایط گارانتی امریکا فاصله داره

فرشاد
مهمان

کاش مطلب رو با توجه به شرایط ایران مینوشتین
این چیزی که شما نوشتین با شرایط خرید خودرو تو امریکاست بدون بهره
اینجا تو ایران تا بیخش بهره میگیرن از ادم لطفا همین موضوع رو با توجه به شرایط ایران و نوع گارانتی ها بنویسین