بررسی ترفند عجیب بهمن موتور برای تنظیم بازار خودرو

شنبه 20 آبان 02 ساعت 08:50
بررسی ترفند عجیب بهمن موتور برای تنظیم بازار خودرو

هفته گذشته از تخلف بزرگ گروه بهمن پرده برداشته شد. در آن گزارش عنوان شده بود که گروه بهمن، نسبت به فروش خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کرده که قیمت آن در حدود ۳۰ هزار دلار است.

این در حالی است که هیأت وزیران در جلسه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱، به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درآیین‌نامه واردات خودرو و در اولین بند آن تأکید کرده بود که واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز و اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

خودرویی که گروه بهمن نسبت به عرضه آن اقدام کرده، هونگچی H5 است. خودرو چینی که لقب رولزرویس را هم دارد. بدین جهت، محصول جدید گروه بهمن در زمره خودروهای لوکس است، ‌این در حالی است که دولت سیزدهم بارها تأکید کرده که هدف از واردات خودرو، تنظیم بازار است نه ‌باز شدن مرزها برای واردات خودروهای لوکس.

 قیمت علی‌الحساب هونگچی H5 که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اضافه شده، یک میلیارد و۹۵۰ میلیون تومان محاسبه شده است. البته بابت مالیات، هزینه‌های پلاک‌گذاری و… حدود ۴۰ درصد به این قیمت افزوده خواهد شد که در این حالت، قیمت تمام شده هونگچی H5 شاید در حدود دو میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان تمام شود. اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قیمت این خودرو لوکس در زمان تحویل به بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. از آنجا که گروه بهمن ید طولایی در گرانفروشی دارد و هنوز پرونده گرانفروشی‌اش باز است، احتمال دارد قیمت هونگچی H5 خیلی بالاتر از قیمت شنیده شده، برای خریداران تمام شود. ۲۵ بهمن ماه سال گذشته سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت بهمن موتور را به دلیل گرانفروشی، مشمول جریمه ۱۳۸۶۰ میلیارد تومانی کرد. بر اساس این حکم، شرکت بهمن موتور مکلف به استرداد مبالغ اضافی اخذ شده در حق خریداران در بازه زمانی تخلف (سال ۱۴۰۰) شد. دست‌اندازی در قیمت‌های بازار، دلالی سازمانی، قیمت‌سازی و کنترل عامدانه تولید و عرضه برای افزایش قیمت از سوی تولیدکننده‌، موضوعاتی است که به گروه بهمن نسبت داده شده است. البته گروه بهمن زمانی که رأی علیه‌اش صادر شد، قبول نکرد و اعلام کرد که این رأی مغایرت کامل با قوانین و مقررات کشور دارد و حق خود می‌داند پیگیری‌های لازم برای ابطال رأی و احقاق حقوق خود و سهامداران گروه را به عمل آورد. بر این اساس گروه بهمن با علم بر اینکه تخلف کرده است اما زیر بار پرداخت جریمه و استرداد پول به مردم نرفت و به رأی سازمان تعزیرات اعتراض کرد.

بعد از گزارشی که ایران اقتصادی (۸آبان ماه)‌ در مورد واردات خودرو لوکس گروه بهمن نوشت، این مجموعه واکنش نشان داد و در تماس تلفنی تأکید کرد که قیمت هونگچی H5 حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار بوده است. برای راستی‌آزمایی این موضوع قیمت این خودرو را از منابع مختلف جست‌وجو کردیم. یکی از سایت‌ها www.drivearabia.com بود. در این سایت قیمت خودرو هونگچی H5 سال ۲۰۲۳ حدود ۷۹ هزار درهم تعیین شده بود. با توجه به نرخ برابری دلار و درهم (۳.۶۷) قیمت دلاری این خودرو ۲۱ هزار و ۵۲۵ دلار است که با دلار بازار آزاد (۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان) قیمت این خودرو یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان تمام می‌شود. حال اگر تعرفه واردات خودرو را ۱۰۰درصد در نظر بگیریم، قیمت این خودرو ۲ میلیارد و ۲۰۸ میلیون تومان می‌شود. به این عدد ۴۰ درصد هزینه شماره گذاری، مالیات و... هم اضافه شود، خودرو هونگچی H5، ‌حدود ۳ میلیارد و ۹۱ میلیون تومان خواهد شد. حال در این خصوص دو سؤال مطرح است؛ با چه مجوزی گروه بهمن خودرو ۲۱ هزار دلاری وارد کرده است؟ چه لزومی دارد که با توجه به محدودیت ارزی کشور چنین خودرو لوکسی ثبت سفارش شود؟

اما در سایر بازارها، خودرو یاد شده چند تمام می‌شود؟ جست‌و‌جوی ساده نشان می‌دهد که هونگچی H5 از ۲۸هزار و ۹۰۰ دلار آغاز می‌شود و تا ۳۲ هزار دلار هم به فروش می‌رسد. در عکس روبه‌رو و در جست‌و‌جوی گوگل به صورت مشخص قیمت این خودرو آمده است. منابع خبری دیگری عنوان کردند که در بازار چین، اگر هونگچی H5 را با موتور ۱.۵ لیتری سفارش دهید، قیمتش از ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار یوآن متغیر است که تقریباً معادل ۲۲ هزاردلار می‌شود. البته اگر نسخه هیبریدی همین موتور را بخواهید، قیمتش ۲۰۰ تا ۲۲۶ هزار یوآن می‌شود که معادل تقریبی ۲۷ تا ۳۱ هزاردلار است. حال اگر هونگچی H5 را با موتور ۱.۸ لیتری سفارش دهید، قیمتش حدود ۱۹۰ هزار یوآن یا تقریباً ۲۶ هزاردلار می‌شود و در نهایت اگر هونگچی H5 را با موتور ۲.۰ لیتری بخواهید، باید ۱۸۰ تا ۲۱۶ هزار یوآن برای آن پرداخت کنید که تقریباً معادل ۲۵ تا ۲۹ هزاردلار است. در سایت carnewschina.com نیز محدوده قیمت این خودرو ۲۹ هزار و ۵۴۲ دلار عنوان شده است. به هر ترتیب سدان جدید Hongqi H5 که در بازار خودرو چین عرضه شده قرار است با خودروهایی مانند EU7 پکن، هوندا آکورد و تویوتا کمری رقابت کند.

از آنجا که قرار بود واردات خودرو با هدف تنظیم بازار باشد و تأکید بر واردات خودروهای ارزان قیمت (۱۰ هزار دلار) بود، به طور قطع خودرو جدید چینی که در سامانه فروش خودرو، قرار گرفته، نمی‌تواند هیچ آرامشی به بازار خودرو بدهد، چرا که قیمت آن بسیار بالا تمام می‌شود و همچنین شرایطی فراهم خواهد شد که دوباره بازار فروش خودروهای لوکس جان بگیرد. اگر گروه بهمن به صورت واقعی به دنبال آرامش بازار خودرو بود، می‌توانست ارزی که برای خودرو هونگچی H5 در نظر گرفته است، برای افزایش تولید سایر محصولات مونتاژی خود بگذارد، در این شرایط حداقل صف خرید محصولاتش در بازار کاسته و فاصله قیمت کارخانه و بازار حداقلی می‌شد.

ایران اقتصادی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "بررسی ترفند عجیب بهمن موتور برای تنظیم بازار خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمدصالح
مهمان

این ***کاریها تمامی ندارد البته علتش *** اگر راست گفتارید بگداریرد مردم خدوشون خودرو مورد نظر خود را وارد کنند وشما طبق تعرفه عوارص خودرا بگیرید شماها گله را دادید دست گرگ