خودروی جدید پاژ رونمایی شد

بروزرسانی در: سه شنبه 29 فروردین 02 ساعت 18:54
خودروی جدید پاژ رونمایی شد

صبح دیروز پس از افتتاح خط تولید موتور ۱۶ سوپاپ این گروه خودروسازی در شرکت مگا موتور، در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور برای استفاده از پلتفرم اقتصادی مشترک، در یک مراسم خصوصی در مرکز تحقیقات سایپا، خودروی اقتصادی پاژ رونمایی شد.

این‌طور که مدیرعامل سایپا گفته است، خودروی اقتصادی پاژ چند ویژگی دارد؛ اول اینکه پلتفرم این خودرو به صورت مشترک بین سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور تولید و این خودرو به صورت انبوه در این سه شرکت تولید خواهد شد. پس باتوجه به تولید این خودرو در سه شرکت، تیراژ تولید آن بالا خواهد بود و همین امر باعث کاهش قیمت قابل توجه این خودرو خواهد شد.

همچنین سیستم الکترونیکی این خودرو تماما در یک ماژول تولید و عرضه می شود و از تعدد قطعات و سیستم‌های الکترونیکی در طراحی آن خودداری شده که این موضوع باعث کاهش هزینه و قیمت خواهد شد. تیموری مدعی شده که وزن خودروهای تولیدی در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ کیلوگرم است؛ ولی وزن خودرو اقتصادی بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم خواهد بود که این موضوع هم باعث کاهش قیمت می‌شود؛ چرا که فولاد و قطعات الکترونیکی کمتری در آن مصرف خواهد شد. تمام خودروهای با وزن کم و اقتصادی به سمت الکتریکال شدن رفته‌اند؛ چرا که وزن کمتر نیاز به باطری با ولتاژ کمتر و موتور کوچکتر دارد و مصرف انرژی در آن کمتر خواهد بود. بر همین اساس این خودرو به واسطه وزن کمی که دارد قابلیت الکتریکال شدن را دارد.

او تاکید کرده است که طراحی این خودرو توسط سایپا و ایران خودرو انجام شده و اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

هم‌اکنون ساخت قالب‌های آن آغاز شده است.

تیموری با بیان اینکه خودرو اقتصادی در دو تیپ الکتریکال و بنزینی عرضه خواهد شد، افزود: نمونه‌های اولیه این خودرو در آذرماه برای انجام تست و دریافت استانداردها تولید خواهد شد و قطعا قیمت این محصول با توجه به اقتصادی بودن آن مناسب خواهد بود.

 

مشخصات سایپا پاژ

همانطور که گفته شد، پاژ به نوعی نسخه ارتقاء یافته و فیس لیفت رنو کویید محسوب می‌شود. احتمالا این خودرو قرار است تا با پیشرانه ۳ سیلندر جدید ۳F0N وارد بازار شود. این پیشرانه ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپه که حجمی در حدود ۱۰۴۸ سی سی دارد، توانایی تولید ۷۰ اسب بخار، قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر، گشتاور را داشته که همه این اعداد، بیانگر شهری بودن پاژ است. مصرف سوخت این پیشرانه، در حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

پاژ دارای ابعادی به طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۳۸۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۴۹۰ میلی‌متر دارد. مدیرعامل سایپا ادعا کرده تا وزن خودرو جدید پاژ، در حدود ۸۰۰ الی ۸۳۰ کیلوگرم خواهد بود.

روستای پاژ زمانی محل تولد ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای بزرگ ایرانی بوده است. پاژ در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد مقدس و در تقاطع جاده کلات و کارده، روستایی سرسبز قرار گرفته است.

پاژ در لغت به معنای هدیه‌ای است که فرد والامقام و دارای رتبه به فرد دیگری که هم تراز خود است می‌دهد!

از امکانات رفاهی و ایمنی سایپا پاژ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مولتی مدیا با مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب
  • تهویه مطبوع
  • فرمان کمکی برقی
  • دو کیسه هوای ایمنی
  • سامانه کنترل پایداری
  • چراغ‌های روز و چراغ‌های پوزیشن
  • ترمزهای ABS و EBD
  • سنسورهای هشدار دهنده میزان فشار باد تایرها (TPMS)
  • سنسور نور
  • بالابرهای برقی شیشه درب‌های جلو
  • تریم پارچه‌ای صندلی‌ها
  • و…

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "خودروی جدید پاژ رونمایی شد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کاربر
مهمان

ایشالا وقتی میگن اقتصادی نهایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون باشه نه بیشتر

سام
مهمان

ظاهر خوب باطن مزخرف اما اگه قرار باشه باطن هم خوب باشه قیمت ۱ میلیارد می خوردیم اما تا کی کپی از رنو گویید

سام
مهمان

ظاهر خوب باطن مزخرف البته اگه قرار بود باطنش عالی بشه با ۱ میلیارد در می افتی