توزیع رانت خودروسازان برای افزایش جمعیت

چهارشنبه 11 اسفند 00 ساعت 11:27
توزیع رانت خودروسازان برای افزایش جمعیت
دیوار کوتاه خودروسازان خصولتی بار دیگر دست‌آویزی شد تا نمایندگان محترم مجلس، هزینه طرح های حاکمیتی را از جیب سهامداران صنعت خودرو بردارند و زمینه های تحقق افزایش جمعیت را از این طریق فراهم کنند غافل از اینکه این رویه تنها هدفمندی توزیع رانت به جای حذف آن از صنعت خودرو است.

ایران خودرو از امروز طرح فروش خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر را استارت زد و احتمالا به زودی سایپا نیز مجبور به انجام این کار خواهد شد.

سال هاست که نمایندگان محترم مجلس از هر طیف و جناح سیاسی با بهانه های مختلف هزینه های زیادی به خودروسازان تحمیل می کنند و در آخر هم با ژست طلبکارانه و در جایگاه مدعی العموم به محاکمه خودروسازان بی اختیار می‌پردازند.

یکبار با اجبار خودروسازان به ایجاد سایت های استانی، بار دیگر با دریافت حواله های خودرو با تخفیف و این بار نیز ملزم کردن خودروسازان به ارائه خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر در قالب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت».

این اتفاق در حالی است که هم دولت و هم اکثریت نمایندگان بر زیاندندهی خودروسازان و رانتی بودن فروش خودرو به روش قرعه کشی اذعان دارند. وزارت صمت نیز بارها اعلام کرده است که تلاش می کند تا فروش خودرو به روش قرعه کشی را متوقف کند.

حال نمایندگان مجلس به جای تلاش برای حذف فروش خودرو با قرعه کشی و رانت ده‌ها میلیارد تومانی که از این طریق نصیب دلالان می‌شود، تلاش کرده است تا در پوششی خداپسندانه این رانت را در راستای سیاست افزایش جمعیت به کار بگیرد در حالی که از همین ابتدا در موفقیت آن شک و شبهه بسیاری وجود دارد.

احتمالا نمایندگان با خود گفته اند حالا که نمی توانیم جلوی توزیع این رانت را بگیریم حداقل آن را در جهتی به کار بگیریم که دستاوردی برای مجلس نیز به حساب آید. وگرنه این طرح به غیر از این پشتوانه فکری با هیچ منطق دیگری جور درنمی‌آید.

واقعیت این است که برای فراهم کردن شرایط فرزندآوری زوجین، داشتن خودرو یقینا جزو پنج نیاز اول یک خانواده نیست.

اگر به طور مثال نمایندگان مجلس، انبوه سازان را ملزم به ارائه واحدهای مسکونی در برج سازی های خود می کردند، این طرح کمی قابل دفاع بود اما فروش خودرو با این هدف جز تمسخر و البته سود چند ده میلیونی به خانواده های دارای دو فرزند و بیشتر دستاوردی نخواهد داشت.

چرا این طرح نتیجه ای نخواهد داشت؟

جواب این سوال بسیار ساده است، به طور حتم درصد بسیار زیادی از این خانواده‌ها که مشمول این طرح می‌شوند به دلیل فراهم بودن سایر شرایط تصمیم به فرزندآوری گرفتند و حال در این میان از شانس و پاقدم خوب نوزاد نورسیده یک خودرو نیز صاحب می‌شوند.

اما خانواده ای که هیچ کدام از شرایط لازم برای فرزندآوری را ندارند یقینا با یک حواله خودرو دست به این کار نخواهند زد چرا که هزینه تامین مسکن و فراهم کردن نیازهای اولیه یک نوزاد در این شرایط اقتصادی بسیار سخت و بعضا ناممکن شده است.

اصول زیادی در طبیعت و حیات وحش وجود دارد که قابل تعمیم به جوامع انسانی است اما یکی از مهمترین این اصول، اصل زادوولد است.

در طبیعت و حیات وحش اگر وضعیت بارندگی در سالی مناسب باشد تمام موجودات به صورت غریزی زادوولد بیشتری خواهند داشت و طبیعتا برعکس این موضوع نیز زادآوری را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌سازد. حال فکر کنید بعد از چند سال مشکلات طبیعی مثل خشک‌سالی، فعالان محیط زیست به انتقال آب با دبه و توزیع علوفه بپردازند، طبیعتا این کار تنها از مرگ و میر بیشتر حیوانات جلوگیری می کند و به زادآوری منجر نمی‌شود.

این اصل ساده را اگر به جامعه ایران تعمیم دهیم پاسخ بسیاری از اماواگرهای موجود را درمی یابیم.

شرایط فرزندآوری به دلایل بسیار زیادی که در این مطلب نمی‌گنجد فراهم نیست یا حداقل برای اکثریت مطلق جامعه فراهم نیست.

در فراهم کردن شرایط مناسب و تشویق زوجین به زادآوری بیشتر گزینه های زیادی دخیل است که یقینا خودرو جزو پنج اولویت نخست این اتفاق مبارک نیست و نخواهد بود.

به نظر می‌آید این طرح تنها درصدی از سود دلالان خودرو بکاهد و آن را به جیب خانواده های دارای دو فرزند و بیشتر بریزد و در این میان شاید دستاوردی نیز در قالب افزایش آمار زادوولد برای نمایندگان فراهم کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar