اختراع آینه بغل خودرو با امکان پوشش نقاط کور در شیراز

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
اختراع آینه بغل خودرو با امکان پوشش نقاط کور در شیراز

یک مخترع و پژوهشگر فنی با بهره گیری از شیوه‌های ابداعی در شیراز موفق شد آینه بغل خودرو با امکان پوشش نقاط کور در تغییر مسیر و دنده عقب را طراحی کند و بسازد.

اختراع یاد شده به نام رضا سمیعی در سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به شماره ۰۱۰۸۳۳ ثبت شده است.

همینطور دانشکده مهندسی خودرو وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران گواهی کرده که این اختراع تازه و دارای نوآوری است و با داشتن قدم ابتکاری قابلیت تولید صنعتی دارد.

آینه خودروها که در طرفین آن قرار دارد در هنگام گردش یا تعویض خط یا تغییر مسیر به منظور بررسی وجود وسیله نقلیه دیگر در اطراف خودرو استفاده می‌شود ولی با توجه به محدودیت وسعت دید آینه‌های فعلی، نقاطی از دید راننده پنهان می‌ماند که به نقاط کور معروف است.

این کار موجب بروز حوادث رانندگی و بروز خسارات مالی و جانی زیادی می‌شود همینطور هنگامی که راننده بخواهد خودرو را به سمت عقب براند و یا پارک کند، نقاط زیادی از دید او پنهان است که گاهی سبب افتادن خودرو در جوی آب یا برخورد با موانع می‌شود.

رضا سمیعی مبدع و مخترع آینه بغل خودرو که این مشکلات را رفع کرده، دوشنبه با ذکر اینکه نقاط کور در این اختراع پوشش کامل داده می‌شود اظهار داشت: برای برطرف کردن مشکلات یاد شده، در خودروهای سنگین از دو آینه استفاده می‌شود که این روش در خودروهای سواری به دلیل برهم زدن سیستم آیرودینامیک و ایجاد ظاهر نا مناسب زیاد استقبال نشده است.

سمیعی با ذکر اینکه در روش دیگر آینه داخلی خود رو را بزرگ‌تر طراحی کرده‌اند گفت: با توجه به این که راننده در هنگام چرخش به چپ، تمایل دارد به سمت چپ نگاه کند و از آینه بغل سمت چپ استفاده می‌کند، استفاده هم زمان از آینه داخلی خودرو که در سمت راست راننده قرار دارد سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: همینطور آینه داخلی در حال حرکت به عقب، برای دیدن کناره‌های خودرو کاربرد ندارد.

سمیعی با اشاره به اینکه در طرح ابتکاری برای برطرف کردن مشکلات یاد شده از یک آینه مخفی استفاده شده است گفت: این آینه مخفی زمان نیاز در دو شرایط به راننده کمک خواهد کرد. نخست این که هنگام گردش به چپ یا راست و یا تغییر مسیر، بعد از روشن کردن راهنمای خودرو، آینه مخفی به طور خودکار از بالای قاب آینه‌های جانبی خودرو بیرون می‌آید و منطقه‌ای را که آینه جانبی پوشش نمی‌دهد، برای راننده نشان خواهد داد.

سمیعی گفت: بعد از آن که تغییر مسیر به پایان رسید و راهنما غیر فعال شد، آینه هم به طور خودکار به محل خود باز می‌گردد.

این پژوهشگر فنی ادامه داد: همینطور راننده این امکان را دارد که با فشردن کلید دیگری که بر روی داشبورد نصب شده است هر کدام از آینه‌های مخفی را که نیاز داشته باشد، از محل خود خارج کند که آینه بعد از چند لحظه به طور خودکار به محل خود باز می‌گردد.

سمیعی گفت: چنانچه راننده نیاز داشته باشد که آینه مخفی مدت زمان بیشتری باز باشد، کافی است دکمه موجود بر روی داشبورد را دو بار پشت سر هم فشار دهد که در این حالت آینه تا هنگامی که خودرو روشن است باز خواهد ماند.

وی اضافه کرد: دومین حالتی که این آینه مخفی به راننده کمک می‌کند، زمان راندن خودرو به سمت عقب است که در این حالت بعد از قرار دادن دنده خودرو در شرایط حرکت به عقب، همان آینه از محل خود خارج می‌شود و این بار محدوده چرخ عقب خودرو را به راننده نمایش می‌دهد که موجب می‌شود راننده با دید بهتری حرکت به عقب را انجام دهد.

این مخترع گفت: این بار هم بعد از خارج شدن دنده از شرایط حرکت به عقب، آینه به محل خود باز می‌گردد همینطور اگر راننده نیاز به استفاده از آینه را بدون تغییر وضعیت دنده داشته باشد، می‌تواند از کلیدهای نصب شده بر روی داشبورد استفاده کند.

رضا سمیعی مخترع و مبدع آینه بغل خودرو با امکانات ذکر شده خواستار مشارکت سرمایه گذاران و صنعتگران برای تولید انبوه محصول شده است.

وی گفت: تولید انبوه صنعتی این آینه بغل (یک جفت) نزدیک به ۸۰ هزار تومان است که نرخ آن در بازار می‌تواند نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان باشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "اختراع آینه بغل خودرو با امکان پوشش نقاط کور در شیراز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر
مهمان

تو این مملکت بعید می دونم به تولید انبوه برسه و در ماشین های داخلی استفاده بشه ولی امیدوارم برعکس حرفم ثابت بشه.