اجرای استانداردهای جدید در تمام محصولات ایران خودرو

دوشنبه 30 مرداد 02 ساعت 14:14
اجرای استانداردهای جدید در تمام محصولات ایران خودرو

یک مقام خودرویی در گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این‌که ایران خودرو به سازمان ملی استاندارد متعهد شده است مطابق برنامه زمان‌بندی شده تا پایان امسال تمام محصولات را به استانداردهای جدید تجهیز کند، گفت: الزامات جدید استانداردی ممکن است تا پایان امسال یک خودروی دیگر از محصولات ایران خودرو را از رده خارج کند.

نگاهی به استانداردهای تعیین شده برای تولید و عرضه خودروها نشان می‌دهد مسیر خودروسازان در رعایت استانداردهای بین‌المللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه و تولید انبوه خودروهای رده متوسط، با چالش‌هایی همراه است.

این مسیر برای کشوری همچون ایران که هم در تولید برخی قطعات به خودکفایی رسیده و هم طراحی پلتفرم در خودروسازی را تجربه کرده است تا حدی ممکن و از بعدی دیگر مشکل است؛ چرا که تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو ایران تا حدی مسیر را برای خودروسازان پیچیده کرده است.

با این وجود خودروسازان داخلی براساس مصوبات شورای عالی استاندارد موظف هستند تا پایان سال ۱۴۰۲ آپشن‌ها و استانداردهای جدیدی را در محصولات خود به کار ببرند، موارد استانداردی که در روزهای اخیر هشدار رئیس سازمان ملی استاندارد به خودروسازان را نیز به دنبال داشته است. هشدار نسبت به کیفیت و استاندارد بدنه خودروهای تولیدی و اعلام این‌که اگر خودروهای تولیدی با استانداردها سازگار نباشد، با سازندگانش براساس قانون برخورد می‌شود از جمله هشدارهای استانداردی است که البته جزء ۹ استاندارد تکلیفی خودروسازان نیست.

با این حال پی‌گیری سخت‌گیرانه بر اجرایی شدن استانداردهای قانونی و از سویی الزام به اجرای استانداردهای جدید خودرویی، در این روزها خودروسازان را به تکاپو انداخته تا از قافله شماره‌گذاری خودروها عقب نمانند. البته خودروسازان ضمن انجام تعهدات معتقد به فرصت و زمان بیشتری برای اجرای برخی استانداردهای تعلیقی هستند. با این وجود مدیران گروه صنعتی ایران خودرو اعلام می‌کنند که تا پایان سال تمام استانداردها را در محصولات اجرا می‌کنند.

در ارتباط با اجرای استانداردهای تعلیقی در محصولات ایران خودرو، مدیرعامل ساپکو در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: ایران خودرو به سازمان ملی استاندارد متعهد شده است که مطابق برنامه زمان‌بندی شده تا پایان امسال همه محصولات را به استانداردهای جدید تجهیز کند.

کیانوش پورمجیب در تشریح برخی استانداردهای جدید تکلیفی به خودروسازان افزود: در سال جاری ۵ استاندارد جدید از سوی سازمان ملی استاندارد به شرکت‌های خودروساز تکلیف شده است که ۲ استاندارد دی‌لایت _نور روز_ و اتولایت در ابتدای سال از سوی ایران خودرو اجرایی شد و استانداردهای باقی مانده که شامل استاندارد کنترل پایداری ترمز (ESC )، تست تصادف عابر پیاده ( GSI) و دو استاندارد دیگر می‌شود، قرار است تا پایان سال در محصولات ایران حودرو اجرایی شود.

بسترسازی برای اجرای تمام استانداردهای تعلیقی در محصولات ایران خودرو

وی تاکید کرد: ایران‌خودرو طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری برای اجرایی کردن استانداردهای تکلیفی کرده است که به‌واسطه تحریم‌ها، اجرای برخی از این استانداردها به حالت تعلیق درآمده بود با این وجود در سال جاری موارد تعلیق‌شده به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو در پاسخ به ایجاد بسترهای لازم برای اجرای تمام استانداردهای تعلیقی در محصولات ایران خودرو خاطرنشان کرد: خوشبختانه به جهت مهندسی و صحه‌گذاری، همه محصولات ایران خودرو این شرایط را طی کرده و به این استانداردها مجهز شده است، فقط موضوع تامین و تدارک استانداردها از مشکلات اجرایی در مسیر استانداردهاست و این مساله نیز بستگی به تیراژ تولید و بحث تامین دارد.

پور مجیب تاکید کرد: برخی از موارد استانداردهای جدید نیاز به داخلی‌سازی دارند و در برخی دیگر موضوع داخلی سازی به دلایلی از جمله نداشتن توجیه اقتصادی یا مباحث فناورانه و … موضوعیت ندارند. با این وجود ایران خودرو از اجرای استاندارد جدید در خودروها استقبال می‌کند چرا که به هر میزان به سمت استانداردهای جدید برویم قطعا به نفع کشور و شرکت‌های خودروساز است.

میانگین ارزبری ۲۰۰ یورویی برای اجرای هر یک از استانداردهای جدید

وی در ادامه با توجه به تاثیر اجرای استانداردهای جدید در توقف تولید برخی خودروها گفت: صرف اجرای استانداردها نیست که ما خودرویی را از رده خارج می‌کنیم، بر همین اساس خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دیگر تولید نمی‌شود البته همان طور که عنوان شد مجموعه‌ای از عوامل باعث توقف تولید این خودرو شده است و تنها استانداردهای جدید علت توقف تولید این خودرو نبوده است.

وی به همین منظور از احتمال خروج یک محصول دیگر ایران خودرو از جریان تولید تا پایان امسال خبر داد و اضافه کرد: سیاست ایران خودرو عرضه محصولات جدید و به‌روز به مشتریان است به همین جهت محصولات قدیمی را با افزایش محصولات جدید متوقف می‌کنیم تا ذائقه مردم هم تامین شود زیرا یکی از موضوعاتی که مردم نسبت به آن دلخور هستند تولید طولانی مدت محصولات قدیمی  است. بنابراین استانداردها هم بهانه‌ای است که محصولات قدیمی‌تر را کنار بگذاریم.

مدیرعامل ساپکو در پایان با توجه به مساله ارزبری به عنوان یکی از موضوعات مهم در افزایش استانداردهای خودرو، تصریح کرد: اگر چه با همکاری زنجیره تامین و جریان خودکفایی و تولید داخلی، ارزبری این استانداردها کم می‌شود با این حال اجرای برخی سامانه‌های استانداردی حداقل ۲۰۰ یورو ارزبری را به همراه خواهد داشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar